משבר השליחויות: "ברגע שאין בית כנסת או בית ספר - עם ישראל בסכנה"

משבר השליחויות: "ברגע שאין בית כנסת או בית ספר - עם ישראל בסכנה"

מנכ"ל תורה מציון זאב שוורץ התייחס באולפן סרוגים למצב של עולם השליחות בצל משבר הקורונה, והדגיש את החשיבות בשמירה על החינוך והמוסדות היהודים בעולם. בדבריו הזהיר: "ברגע שאין בית כנסת או בית ספר - עם ישראל בסכנה"

שליחות בקורונה: "עם ישראל בתפוצות בסכנה"

שליחות בימי קורונה: משבר הקורונה העולמי השפיע רבות על עולם השליחויות לחו"ל, כשסגירת השמיים והמגבלות בכל מדינה פגעו בשליחים שיצאו מישראל לקהילות היהודיות ברחבי העולם. בצל הדיונים על פתיחת השמיים הצפויה בימים הקרובים, מנכ"ל ומייסד ארגון "תורה מציון", זאב שוורץ, הסביר באולפן סרוגים כיצד השליחים פועלים אל מול הקורונה והזהיר: "עצירת השליחויות תהיה מכה נוראית".

"זו תקופה קשה של אי וודאות, השאלה היא מה אתה עושה עם זה" אמר. "אנחנו התמודדנו מול הקהילות ומול השליחים בשקיפות ובתיאום ציפיות, אבל זו תקופה מאתגרת. השליחים כבר נבחרו ועברו הכשרה, וכבר הגישו את הבקשות לויזות – אבל לא יכולים להיכנס. אז אנחנו בעצם בתקופת ביניים, ולא יודעים מה יוליד יום".

כורתים ברית עם הקהילה

לדבריו, לא חל שינוי במספרי האנשים המעוניינים לצאת לשליחות. "התהליך הוא ארוך ומייגע, אנחנו מגייסים בו משפחות, רבנים, מחנכים, בוגרי ישיבות ובוגרות מדרשות. זה תהליך ארוך" אמר. "כשנודע לנו המציאות המורכבת של תקופת הקורונה, הבהרנו לאנשים שיהיה תקופה של אי וודאות, ושכל מי שלא חושב שזה מתאים שלא ימשיך. בסוף הופתענו לטובה, אנשים רוצים לצאת לשליחות ועד היום מאמינים שזו שנה נהדרת שתביא תרומה אדירה".

לחלק מהשליחים, התפרצות הקורונה הגיעה באמצע שנת השליחות שלהם – ובחלק מהמקרים הביאה לקיצור השהות בחו"ל. "מתחילת המגפה נתנו לשליחים אפשרות לבחור אם הם רוצים לחזור לארץ. היו כאלו שבחרו לחזור, ותמכנו בהם כי היו מקרים קשים" סיפר שוורץ. "בחלק מהמקרים הקהילה אמרה שהיא לא לוקחת אחריות על השליחים, ובמקומות אחרים הכל נסגר ולא היה להם מה לעשות ביום יום. אבל מי שנשאר בעצם כרת את הברית עם הקהילה – והנוכחות שלו שמה נתנה רוח גבית לקהילה".

עוד באותו נושא

צפו: רבני ארה"ב בברכה להצלחתו של הנשיא טראמפ

לדבריו, "גם עכשיו, לקראת השנה החדשה, היעדים שבהם אנשים נשארו ולא עזבו אותם ממשיכים. יש מקומות שהמשבר הכלכלי פגע בקהילות, ויש מקומות שמספרי החולים גבוהים מאד – כמו מקסיקו ודרום אפריקה – והם לא רוצים שיגיעו אליהם שליחים כי הם מפחדים שידבקו. אבל במקומות שנשארו, השליחים מחזקים את הקהילה ומביאים להם אופטימיות". כשנשאל האם הקורונה משפיעה על העלייה, שוורץ אמר כי "יש כאלה שעולים כדי לברוח מהאנטישמיות או הרדיפה, ובתקופת הקורונה המספרים הללו עולים. אבל יש כאלה שיגיעו רק אם נשפיע על ידי יצירת מודל יהודי לחיקוי דרך השליח – והם לא ממהרים לזוז".

בהמשך שוורץ הזהיר מפני העלייה בהתבוללות, שלדבריו מהווה את "האיום הגדול ביותר על עם ישראל – גם עכשיו בתקופה הקורונה". "יהודי ממשיך להתבולל גם בצל הקורונה, הוא לא מבטל את הקשרים בגלל המגפה. אם לא יהיה חינוך יהודי, המספרים ימשיכו להשתולל" טען. "בקהילות החזקות יותר מחנכות לציונות ואהבת ישראל, ובקהילות רחוקות השליחים פועלים לחזק את הזהות היהודית. בשתי סוגי הקהילות יש חשיבות לתפקיד של השליח – שיכול לתת להם אלטרנטיבה של הוודאות, לומר בעצם שישראל מהווה עתיד וודאי בשבילם".

פגיעה בחיים היהודיים

אולי האתגר הגדול ביותר הניצב בפני השליחים בימי הקורונה היה ההתמודדות עם הסגרים, שלמעשה הובילו לפגיעה בחיי היהדות המבוססים ברובם על הקהילתיות. "הקהילה החזיקה את עם ישראל לאורך כל הדורות, אבל ברגע שאין בית כנסת או בית ספר – עם ישראל בסכנה" הזהיר שוורץ. "בנוסף, אם לא יהיו מחנכים ושליחים שיהיו שמה, זה יהיה אסון. בדיוק כמו שאם לא היו מציבים חיילים בגבול לבנון, אז היו חודרים מחבלים – פה זה בדיוק אותו דבר. אם לא יהיו מחנכים לשנה שלמה, לכל תלמידי השנה הזאת יהיה חור בהשכלה".

(צילום: זאב רונברג)

"הקורונה היא מכה קשה לחינוך היהודי וליהדות, כי אף אחד לא בא לבתי הכנסת" הבהיר. "הימים הנוראים השנה באמת יהיו נוראיים, כי אי אפשר לערוך תפילות בבתי הכנסת. הזום הוא נפלא, אבל אי אפשר להתחבר דרך האינטרנט. כתוצאה כולם לומדים בבתי הספר של הגויים, כי זה בחינם דרך האינטרנט – ואז אין תכנים, חוויות, או את המפגש עם השליחים. בתי הכנסת ובתי הספר פושטים את הרגל, כי הם לא מקבלים שכר לימוד או דמי חבר. זה אסון כלכלי".

בסיכום דבריו קרא לממשלת ישראל: "יש לכם היום אחריות על יהדות התפוצות. צריך לעבור קהילה קהילה ולוודא שהמוסדות היהודים לא נסגרים. איפה שצריך לעזור – שיעזרו. יש עניין לקרוא מחדש את המפה ולהחזיק בתי ספר בעולם, כי האיום מספר אחד זה ההתבוללות – ואנחנו צריכים תכנית לעלייה. גם קליטת עלייה חשובה – ההצלחה תלויה בחיבוק שניתן לכל עולה. אני קורא להביא מבצע מיוחד לאימוץ עולים – חיבוק ענק הוא הסוד להצלחה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מפעל מיותר. מי...
לסגור | 13-08-2020 14:49
מפעל מיותר. מי שרוצה יכול לעלות לארץ. הימים של מסך הברזל ברוסייה חלפו מזמן.