סיום הקריירה הספורטיבית - לטוב ולרע  - סרוגים

סיום הקריירה הספורטיבית – לטוב ולרע 

זוהי עובדה ידועה שקריירה ספורטיבית לא נמשכת זמן רב: מרבית הספורטאים המקצועיים מגיעים לשיאם בשנות העשרים לחייהם ואולי אף קודם לכן, ושנים ספורות לאחר מכן מגיעה הפרישה הבלתי נמנעת. חוקרים בתחום הפסיכולוגיה של הספורט מתייחסים לסיום הקריירה הספורטיבית כאירוע בעל משמעות רבה בחיי הספורטאי, ומייחסים לו השלכות שישפיעו על המשך דרכם המקצועית והאישית

סיום הקריירה הספורטיבית - לטוב ולרע 
  צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

הכול מתחיל מהאופן בו הספורטאי תופס את הפרישה

על פי החוקרים, הפרישה היא תהליך שיכול להתפרש כמשבר במקרים מסוימים, ובמקרים אחרים דווקא לקבל משמעות של התחלה חדשה. במקרים אלו הספורטאים יראו את הפרישה כהזדמנות להשקיע בתחומים אחרים בחייהם, שהוזנחו עד לאותה נקודה: למשל לימודים אקדמיים או הקמת משפחה.

לאופן שבה כל ספורטאי תופס את הפרישה יש גורמים רבים, ומחקרים בתחום הפסיכולוגיה של הספורט מראים כי בין 15 ל-20 אחוזים מבין הספורטאים יחוו את הפרישה כאירוע קשה ויזדקקו לסיוע פסיכולוגי.

חשיבות הגורם לפרישה והשפעתו

פרישה מקריירה ספורטיבית יכולה להגיע ממספר סיבות, כאשר הנפוצות בהן קשורות לגיל הספורטאי, אי-הגעה ליעדים מסיומים (למשל, כניסה לנבחרת), שינוי במוטיבציה, ירידה בהישגים או פציעות חמורות. סיבה נוספת היא רצון חופשי של הספורטאים.

על פי הפסיכולוגיה של הספורט, קיימים שני גורמים מרכזיים שמשפיעים על תהליך הפרישה ועל השלכותיו, כאשר הראשון קשור לרצון של הספורטאי והשני לתהליך הפרישה עצמו. ספורטאים שבחרו לסיים את הקריירה הספורטיבית מרצונם החופשי, וקיימו תהליך הדרגתי של פרישה, יחוו את סיום הקריירה בצורה מתונה וחיובית יותר.

במקרים כאלה, לספורטאים ניתנת ההזדמנות להכין את עצמם לשינוי הדרסטי באורח החיים, והם מגיעים אליו עם תוכנית ליום שאחרי. זאת לעומת ספורטאים שאולצו לפרוש בעקבות פציעה או מסיבות אחרות, שהותירו את ההחלטה אם לפרוש או להישאר מחוץ לשליטתם. במקרים כאלו, עשויים הספורטאים לחוות תחושות קשות של אובדן, שיכולות להגיע אף לדיכאון ולקשיים נפשיים אחרים.

המפתח נמצא במציאת כיוון מקצועי חדש בעל ערך

למרות זאת, גם ספורטאים שפרשו בצורה הדרגתית עשויים להיתקל בקשיים בחייהם החדשים. ברוב המוחלט של המקרים, פרישה מקריירה ספורטיבית לא מגיעה בגיל מאוחר – מה שמחייב את הספורטאים לפנות לדרך מקצועית חדשה. לעתים קרובות ספורטאים מתקשים להתנתק מעולם הספורט המקצועי ומהריגוש הרב שקיים בתחום.

למרות זאת, יש חשיבות רבה ליכולת של הספורטאים למצוא כיוון מקצועי חדש, שבו יוכלו למצוא תחושת משמעות וערך כפי שמצאו בספורט. ספורטאים שלא מצליחים למצוא כיוון מקצועי מספק עשויים להישאר מושקעים מבחינה רגשית בעולם הספורט, לראות בו את שיא הקריירה שלהם ואף לתהות אם הצליחו למצות את הקריירה הספורטיבית שלהם כפי שרצו.

אתגרים נוספים שספורטאים יכולים להיתקל בהם לאחר הפרישה כרוכים בשיניים במסת שריר ובמראה, שנובעים מהפסקת האימונים האינטנסיביים, בנוסף לאובדן התמיכה מקהל האוהדים. למרות זאת, ספורטאים שידעו לנווט את דרכם בצורה נכונה לאחר הפרישה ולפנות לסיוע במקרה הצורך, יוכלו ליצור לעצמם חיים מלאים ומספקים – שהקריירה הספורטיבית הייתה רק חלק אחד בהם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו