מנכ"ל משרד התקשורת היוצא: "העולם הולך ל-5G, אני מבין את החששות"

מנכ"ל משרד התקשורת היוצא: "העולם הולך ל-5G, אני מבין את החששות"

הוא מבין את החששות של מתנגדי ה-G5 אבל סבור שהעולם הולך לשם, חושב שצריך רגולציה על פייסבוק וששוק התקשורת בישראל אנכרוניסטי, מנכ"ל משרד התקשורת היוצא בראיון באולפן

נתי כהן: "צריך להגדיר מה כוחה של פייסבוק"
  נתי כהן באולפן סרוגים

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר נתי כהן בראיון באולפן סרוגים, שבוע לאחר סיום תפקידו, בעקבות כניסתו של השר החדש יועז הנדל. בדבריו סיכם את תקופתו במשרד התקשורת אליו נכנס לאחר הטלטלה של חקירת תיק 4000, מתייחס למחאה נגד פייסבוק ולחשש מטכנולוגיית ה- G5.

על ההגעה למשרד התקשורת לאחר פרשיות נתניהו אומר כהן: "צריך לשים את הדברים בקונטקסט הנכון – כל חיי הייתי קצין קשר בתקשוב בצה"ל. הגעתי כמינוי מקצועי למשרד התקשורת נטול א'גנדה ואמירה פוליטית ונטול עבר פוליטי" אמר. "המטרה הייתה להביא מישהו שמסוגל גם להיכנס לתוך הנעליים המקצועיות שהמשרד צריך להוביל אותו, וגם לשקם את המשרד מתוך תקופה מאד קשה שבה המשרד עבר טלטלה עמוקה של חקירות וסוגיות אחרות. רצו להביא מישהו שמגיע מארגון נקי ולשקם את תהליכי קבלת ההחלטות במשרד".

עוד באותו נושא

מה קורה לרשתות החברתיות: חרם על TikTok

היה אפשר לנקות את רעשי הרקע?

"המפגש שלי עם השר היה תחת אירוע של חסימות על גבול עוטף עזה שהטרידו מאד את התושבים. כצבא אנחנו באנו וסייענו מאד – ושם היה מפגש בינינו. השר שאל לאן דרכי, אמרתי לו שאני ממש לקראת פגישה. משם הדברים התגלגלו לכך שהציעו לי להיות מנכ"ל משרד התקשורת". לדבריו, "משרד התקשורת הוא משרד מאד מרכזי בשירות הציבורי – בסופו של דבר הציבור מכפיל את צריכת הדאטה שלו בכל שנה, גם בבתים וגם בנייד".

עד כמה נתניהו היה מעורב? 

"לדעתי לא היה מעורב בכלל. הוא היה מנוע כראש ממשלה, אבל אנחנו הרגשנו רק את העיסוק המקצועי שלו כראש ממשלה. הפעילות הייתה מאד עניינית בתוך משרד התקשורת".

כהן אמר כי במהלך כהונתו פעל "לוודא שהעובדים מרגישים שהם עושים משהו חשוב ומקצועי, וגם לסמן את תחומי העיסוק המרכזיים שאליהם אנחנו רוצים להוביל את ישראל. מצאתי משרד מאד מקצועי ונכון למשימה, אך עם בעיה תדמיתית מאד קשה. מצאנו את עצמנו במצב שבו אנחנו צריכים להשלים פערים מרכזיים מבחינה טכנולוגית. השר יועז הנדל אומר היום שצריכים ליישר את השורות, גם בתחום הנייח עם פריסת סיבים אופטיים וגם בתחום הנייח עם פריסת הדור החמישי. אני חושב שלשמה צריך לנתב את הפוקוס, ולהתעלם מרעשי הרקע".

לשנות את מבנה התקשורת האנכרוניסטי

במענה לשאלה על יחסי הפוליטיקה והתקשורת, כהן אמר כי "הרגולציה שקיימת היום בישראל בתחום השידורים והמדיה היא אנכרוניסטית – היא מתאימה את עצמה מאד לתחילת שנות האלפיים. יש לנו מועצת כבלים ולווין, הרשות השניה, תאגיד השידור הציבורי וגלי צה"ל. ארבעה גופים כשאנחנו בעידן שבו המדיה עובר על תווך אחר לגמרי באינטרנט. אנחנו משנים את הרגלי הצריכה שלנו בצורה דרמטית – היום עם נטפליקס, הדיגיטל ועידן פלוס אפשר לקבל הכל, אבל אנחנו עדיין שומרים את אותן מועצות ישנות".

"לכן הנחנו בפני הנדל 2 חלופות: האחת, לאחד את כלל גופי הרגולציה בישראל תחת גוף אחד, להקטין בצורה דרמטית את הרגולציה השמרנית והאנכרוניסטית ולהקים גוף שמסדר את כלל השידורים ומשמר את היצירה הישראלית מפני גופים בינלאומיים שאין להם אינטרס בזה כמו נטפליקס. השניה, תזכיר חוק שידורים שמקטין בצורה דרמטית את הנטל הרגולטורי ומכניס גם את הטלוויזיה באינטרנט לתוך הרגולציה עצמה".

ה-5G הולך לשנות את החיים שלנו

נושא ה-5G נמצא כיום במוקד הדיון הציבורי, על רקע החשש מפני מעקב דיגיטלי – שהגיע לשיא עם איכוני הקורונה של השב"כ. "היום זאת עובדה שאנחנו יותר ויותר נסמכים על היכולת שלנו להשתמש בדאטה, ולא רק לדברים שהם מדיה וצריכת טלוויזיה אלא לכל אורחות החיים" אמר. "ראינו את זה בעיקר במהלך הקורונה, כל מה שקשור ללמידה מרחוק הסתמך על הדאטה".

לדבריו, "העולם כולו הולך ל-5G, ואנחנו כבר בעידן ה-IOT (האינטרנט של הדברים). ה-5G זה לא דור רביעי משודרג, אלא משנה לחלוטין את אורח החיים שלנו. זה IOT מאסיבי, ומי שמתנגד לזה יודע בדיוק למה הוא מתנגד. מדובר במצב שבו מכונה מתקשרת עם מכונה, רכב אוטונומי יכול לדבר עם מצלמה חכמה ברמזור או המקרר ידע מה חסר לך ויזמין אותו מהסופר. אנשים מפחדים מזה, ואני מבין את החששות – אבל צריך לדעת להתמודד איתם".

"כל דור הביא את הבשורה שלו. הדור הראשון היה רק דיבור, הדור השני הביא סמסים, הדור השלישי הוסיף את הדאטה, הדור הרביעי הביא את הסטרימינג וה-HD, והדור החמישי יביא משהו אחר לגמרי: ערים חכמות, תחבורה חכמה, חקלאות חכמה, ואפילו רפואה חכמה – רופא בארץ יוכל לנתח מישהו במילאנו ובלונדון. זה ישנה לחלוטין את כל אורחות החיים שלנו" הסביר. "אני חושב שקיבלנו דוגמא בתקופה שאנחנו נמצאים בה כרגע – מה שהיה הוא לא מה שיהיה, ולכן אנחנו צריכים להאיץ ולהשלים פערים".

"אני חושב שהחשש הוא נכון ואמיתי, וצריך לייצר חגורות של אבטחה – גם פרטיות וגם אלמנטים נוספים. מתנגדי ה-5G מתחלקים להרבה תתי קבוצות – יש כאלה שמתנגדים לקרינה, אבל ה-5G מביאה אנטנות קטנות יותר ועוצמת שידור נמוכה יותר כך שהקרינה תלך ותקטן. אחרים חוששים ממהפכת המידע שאנחנו נמצאים בה – ועל הפרט אנחנו צריכים להגן".

פייסבוק מתיישרת עם ההגבלות של האיחוד האירופי

על התעצמות של פייסבוק וגוגל והמגמה למשל של פייסבוק לשלוט על השיח אומר כהן:"מה שחשוב להבין שיש את הטכנולוגיה ויש את המידע שרוחב על הטכנולוגיה הזאת, התשתית צריכה להתעצם כי הדבר הולך ומתעצם, צריך על הדבר הזה ולהגדיר את כללי המשחק של המידע, מה כוחה של פייסבוק? מה כוחה של גוגל? צריך רגולציה עולמית ורגולציה פנים מדינית. אני מדבר על הגבלות שמבקר תהליכים ומגמות, צריך להגן על הפרטיות של האזרח, על הדבר הזה צריך לתת את הדעת".

"האיחוד האירופי מגביל המון סוגיות גם לגוגל וגם לפייסבוק, ואני יכול להגיד שהחברות מיישרות קו".

ביו"ש התשתיות לקויות גם מבחינה ביטחונית וגם מהבחינה שהתושבים הם לקוחות שבויים של בזק, איך מטפלים בנושא הזה?

"יש פער מובנה ביו"ש לאור העובדה שהחוק הישראלי לצערי הרב לא מוחל ביו"ש. אנחנו נתנו את דעתנו קודם כל לנושא הביטחון, בזזכות עבודה של ח"כ מוטי יוגב נתנו מענה לכיסוי על הצירים עצמם, טוב יותר ממה שהיה לפני שנתיים, כרגע הכניסה לתוך הערים.

לגבי סוגיית בזק, יש לו חובה להגיע לכל משק בית בישראל, מה שעשינו לאחרונה עם הוט, שהיא מגיעה לערים המרכזיות ביו"ש, וליישובים הם יכולים לתת 30 מגה ולתת מענה. חוק הסיבים שיוצא עכשיו, נותן מענה לכל משק בית בישראל, גם ליו"ש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
נתי מורח את כולם
דור 5 | 10-07-2020 13:02
״יש כאלה שמתנגדים לקרינה, אבל ה-5G מביאה אנטנות קטנות יותר ועוצמת שידור נמוכה יותר כך שהקרינה תלך ותקטן.״ אנטנות קטנות לא אומרות שהקרינה תקטן. דור 5 יצריך הרבה מאוד אנטנות כדי שהטכנולוגיה תביא לשדרוג מורגש. השימוש והתלות יגדלו, המון מכשירים יהפכו להיות מקרינים (״חכמים״), תהיה הוספה והגדלה מסיבית בכמות האנטנות - כיצד בדיוק תקטן הקרינה בסופו של יום? גם בדור 4 הבטיחו שתהיה פחות קרינה מדור 3, אבל אם תקחו מד קרינה ביתי ותמדדו כשהסלולר שלכם מחובר לדור 3 לעומת דור 4, תראו שבדור 4 יש הרבה הרבה יותר קרינה. שידורים תכופים יותר ובעוצמות חזקות יותר. למה שנסמוך על מה שאתם אומרים על דור 5?
2
הכנסתם רעל וביבי...
אניני | 16-08-2020 23:49
הכנסתם רעל וביבי לא יידע על זה בכלל תתביישו