פרשת בלק: האם אכפת לנו מה חושבים הוגי דעות גויים? האם חשוב לנו עולם המוסר שמתפתח אצל אומות העולם, בדתות ובתרבויות השונות?
השאלה הזו מטרידה את גדולי ישראל כבר מאות שנים. הרמב"ם למשל אומר שמע האמת ממי שאמרה, ואת דרך האמצע המפורסמת הוא לומד מאריסטו. ור' נחמן מברסלב, למשל, אומר "תורה בגוים – אל תאמין", דרכי חיים, אמונה – אל תאמין, אל תלמד מהגויים. כל מה שחשוב ואמתי ניתן בתורה, ולא מעניינים אותנו מחשבות הגויים.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
מה הפרשה מספרת לנו? בני ישראל הולכים במדבר ואין להם שמץ מושג שמעבר להרים יש איזה בלק אחד ובלעם אחד שמקלל פה, מברך שם. משה רבנו מקבל פתאום בנבואה; אתה יודע? שם יש את בלעם שמברך במקום לקלל, ומשה בדבר ה' מעלה את הדברים על הכתב.
מה אכפת לנו מה הוא אמר, קילל/ברך, יש לנו את הקב"ה, יש לנו תורה, מה אכפת לנו מדבריו? אבל הרבה יותר מזה. כשנכנסים לבית הכנסת בבוקר, המילים הראשונות שאומרים הן "מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל", מי אמר אותן? – בלעם! ככה מתחילים את התפילה, עם משפט של גוי! איך מסיימים את התפילה לפני שמקפלים את התפילין? יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך, עם פניה לגויים! התפילה בבוקר היא כמו סנדביץ', פותחים במשפט של גוי, ומסיימים בתפילה על גויים, ובאמצע מתפללים על עם ישראל. זה מעורר חשיבה ביחס לשאלה בה פתחנו, מה זה מלמד אותנו על היחס לחכמת הגויים…
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
דוד
עיין היטב מאמר המחשבות של הרב קוק שמסביר מדוע פירשת את דברי הרמב"ם באופן לא מדוייק.
20:06 05.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גלגל
ודאי שאכפת לנו! התורה ה פ ו ך של מחשבות ומוסר הגויים, ואם לא יודעים מה הם, אי אפשר להבין מטרת התורה. משום כך הרמב"ם מצטט את אריסטו...
ודאי שאכפת לנו! התורה ה פ ו ך של מחשבות ומוסר הגויים, ואם לא יודעים מה הם, אי אפשר להבין מטרת התורה. משום כך הרמב"ם מצטט את אריסטו וגם הוגי דעות איסלמים, לא משום שהוא מושפע מהם אלא כדי להדגיש את ה ה ב ד ל י ם בין התורה ותורות הגויים.
המשך 11:42 05.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
עצם זו השאלה מוטב לה שלא הייתה באה לעולם. שהיא חושפת וממחישה את ערוותינו ואת התנשאותינו המיותרת. חוכמת היסוד הבראשית בעיקר מכלול ערכי היסוד ההומניים והאוניבסאליים ניתנו בספר בראשית לכל האדם...
עצם זו השאלה מוטב לה שלא הייתה באה לעולם. שהיא חושפת וממחישה את ערוותינו ואת התנשאותינו המיותרת. חוכמת היסוד הבראשית בעיקר מכלול ערכי היסוד ההומניים והאוניבסאליים ניתנו בספר בראשית לכל האדם באשר הוא אדם. שם גם נוצקה מסגרת היסוד הערכית של : היות האדם "צלם אלוהים" חוכמת מסד בראשיתית כאמור העונה גם לפונקציה של: ה"ישר" בחיים. על כן לא ייפלא כי חומש בראשית גם מכונה: "ספר הישר" על קומת מסד זו נבנו שאר חלקי הפיראמידה דהיינו : יתר מצוות התורה שבחומשים האחרים. לימים דווקא משה רעיא מהימנא. יבין כי יש לתפור בין קומת המסד ליתר מצוות התורה בבחינת חיבור ה"טוב" ל"ישר" כאמור. על כן טבע בנאומו הגדול - נאום הסיכום שבחומש דברים את הערך הסינרגיטי של " "הטוב והישר". כך ביקש משה לסגור מעגל ולחבר את ערכיו של ספר בראשית לשאר מצוות התורה. והנה היהדות בעניין זה כיזבה או איכזבה משהו . התנתקה ממסד הפיראמידה והתייחסה לערכיו ההומניים והאוניבסאליים של ספר בראשית בדרגה פחותה משאר מצוות התורה. בעוד כאמור הם הם המסד והיסוד לכל . וכך מהסע הייעודי של העם הזה נתקע תמיד בו ובעצמו . נשכח כי היעדהסופי למעשה הוא - כל האדם באשר הוא אדם. וכי אנו לפי שעה בראש, אך כנושאי לפיד האור הסנרגיטי המושלם . בהיותינו ממלכת כהנים . שהרי הנביא מבטיח כי לעתיד הקב"ה יקח כהנים גם מיתר אומות העולם וגם מהם יהיוו כפי שהיו [בלעם] נביאים. וכך ככל שהמסע מתקדם קדימה אלי ייעודו ופיסגתו. גם הגויים משתכללים ותרומתם במישור ערכי ה"ישר" כאמור לא תסולא בפז. בעניין זה הפליא לכתוב ולעשות עורך או מחבר מגילת שיר השירים. שכינה או סימל את הגויים גם הם כ"בנות ירושלים" . ודוק לא פחות. - "בנות ירושלים" שיש להן מה לתרום ולהוסיף לדרמת האהבים וגם הם שקועים בה באותה דרמת האהבים עמוק עמוק. משל החיבור שבבסיס מגילת שיר השירים בין הרעיה [כנסת ישראל] לדודה - אלוהיה הוא גם מעניינם שלהם . שהרי כאמור לעתיד גם הם מסתפחים להיותו של הקב"ה : "ה' אחד ושמו אחד" מול כלל האדם האחד. הנותן..... והאומר.....
המשך 06:25 05.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכה וולף מודיעין
תודה על המבט המענין של פרשת השסוע פרשת בלק ואכן יש קשר בין דבר התורה הראשון והשני
13:22 03.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר