אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לעיניים של מי הרב עידו פכטר מתכוון? תגובה

האם יעלה על הדעת לשפוט את אבותינו, גדולי האומה, בעיניים גשמיות שלנו? עיניים שמשוטטות בעולם חומרי ועסוקות בדברים ארציים, האם יעלה על הדעת שאותן עיניים ישפטו את מאורעותיהם של אבותינו הקדושים?

לעיניים של מי הרב עידו פכטר מתכוון? תגובה
  ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL/פלאש90 תמונה קטנה: ללא קרדיט)

לאחרונה קיבלתי קישור לדבריו של ר' עידו פכטר על 'תנ"ך בגובה העיניים', ונדהמתי להיכן התדרדר הכותב ל"ע וניגשתי להשיב בבחי' "עת לעשות לה' הפרו תורתך" כפשוטו.

האם יעלה על הדעת לשפוט את אבותינו, גדולי האומה, בעיניים גשמיות שלנו? עיניים שמשוטטות בעולם חומרי ועסוקות בדברים ארציים, האם יעלה על הדעת שאותן עיניים ישפטו את מאורעותיהם של אבותינו הק'.

כבר בפ' קרח רומז לנו רש"י להיזהר מאוד מלילך אחרי "שפיטת העיניים", וכך כתב: "קרח שפיקח היה, מה ראה לשטות זו". 'פיקח' הכוונה בעל יכולת ראיה עמוקה (ולכן אנו מברכים 'פוקח עוורים') מה 'ראה' לשטות זו. ומסבירים גדולי החסידות, שהעין טומנת בחובה 'מלכודת' ולא סתם אמרו בירושלמי (ברכות א,ה) "עינא וליבא תרי סרסורי דחטאה אינון", דהיינו מצד אחד העין קולטת הכל ברגע קט, מצד שני העין קולטת תמונה מזווית מאוד סובייקטיבית הנגועה באופן ישיר למצבו הרגשי\רוחני\מנטלי\שכלי של האדם. (עיין ערך כל החידות והאשליות האופטיות הנפוצות לרוב) ובכך, מצד אחד העין רואה וקולטת המון ומשלימה את החוויה הרגשית אך מצד שני היא מייצרת תמונה סטטית סובייקטיבית.

והנה, קרח שהיה איש קדוש וטהור מאוד, רש"י מצהיר ואומר "עינו הטעתו", שהראייה שלו הייתה נגועה בכוונה לא מדוייקת, ממילא חטא כידוע.

כאשר יעלה על דעת מאן דהו, לשפוט את מאורעות חז"ל הפרושים בתנ"ך, עפ"י עיניו, אבן נגף היא לדראון עולם, וזאת כי מכאן ועד לפרשנות אישית מרחיקת לכת שהופכת את גדולי אומתינו לאנשים פשוטים שאנו מבינים את הלך רוחם ומחשבתם הדרך קצרה והיא סכנת רוחנית לדורי דורות.

עוד באותו נושא

מי שלא לומד תנ"ך בגובה העיניים כופר בקדושתו


39

ולא סתם הגמ' ביומא (ט ע"ב) אומרת "אמר רבי יוחנן, טובה ציפורנן של ראשונים מכרסן של אחרונים".

ופירש על דברי הגמ' מרן רבינו הק' הבן איש חי בספרו בניהו בן יהוידע: "טובה ציפורנן של ראשונים מכרסן של אחרונים: נראה לי בס"ד, נקיט הדמיון בציפורן וכרס, כי האדם כשאוכל בידו – כל המאכל יורד לכרס אך יישאר מעט תחת הציפורן, לזה אמר טובה ציפורנן וכו', רצונו לומר לא יבוא שיעור חכמה של אחרונים אפילו כשיעור מעט המאכל הטמון תחת הציפורן – לגבי מאכל שיש בכרס".

והאם נעלמו מאיתנו דברי הגמ' בשבת (נה ע"ב ונו) "א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה… כל האומר בני עלי חטאו אינו אלא טועה… כל האומר בני שמואל חטאו אינו אלא טועה… כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה… כל האומר שלמה חטא אינו אלא טועה… כל האומר יאשיהו חטא אינו אלא טועה". ומובא בשם "השפת אמת" מגור: מהו הלשון "אינו אלא טועה"? לומר לך, שכל מהות האדם שמסתכל על מעשי האבות כחטאים פשוטים, מהותו כולה היא טעות אחת גדולה!.

וראה גם מה שכתב מרן הראי"ה קוק (אורות המלחמה פ"ב) "אנו מסתכלים בדורות הראשונים, המסופרים בתורה, בנביאים ובכתובים, אותם הדורות שהיו עסוקים במלחמה – והם הם הגדולים שאנו מתייחסים אליהם בידידות וגדולת קודש. הננו מבינים, שהזיק הנשמתי הוא היסוד: אותו מעמד העולם, שהלך במרוצתו אז, שהייתה המלחמה כל כך נחוצה בו, הוא גרם להופיע את אלה הנשמות, שהרגשתן הפנימית בתוכן שלם הייתה. מלחמת קיומם, קיום האומה, מלחמת ד' הייתה בהכרה פנימית. עזיזים היו ברוחם וידעו בעמק החשך לבחור בטוב ולסור מן הרע". (וראה גם דברי הסבא מסלבודקא בספרו "אור הצפון" שמסביר שכל החטאים המובאים בתנ"ך הם חטאים ביחס למדרגתם העצומה והמה באים ללמדנו עיקרון ולא לספר עובדות ורכילויות).

עוד באותו נושא

תנ"ך בגובה העיניים או בגובה השמים?


9

ומאוד חשוב להביא גם את דבריו המתוקים של מרן הראי"ה קוק (עין איה שבת נו): "במקום שהדברים התוריים והדברים הטבעיים מזדמנים לפונדק אחד בארחות המוסר, שם צריך שמירה יתירה שלא יטעה אדם ולא יטעה את זולתו לחשוב שענייני התורה משתקפים בהשקפה אחת ובערך אחד עם העניינים הטבעיים הפרטיים. ומכל שכן שהדבר קשה מאד אם יעלה על לבבו שהדברים הטבעיים הם עומדים למעלה בערכם מהענינים התוריים. מחשבה כזאת תביא לקצוץ בנטיעות תורת ד' התמימה, חלילה, ותביא להשיא עצת חטאין שיסוד התורה היא ההדרכה הטבעית לבדה. ובזה יבאו פריצים ויחללו קודש ויתפארו להסתפק בההדרכה הטבעית לבדה, ומרעה אל רעה יצאו לבלע עולם". והרי לנו גם דברי חכמה וגם דברי נבואה לדורינו ודברי פי חכם חן!

ולסיום ראה דברי הזוהר הקדוש (זוה"ח, מדרש רות): "רַבִּי נָתָן שָׁאַל לֵיהּ לְרַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא יוֹמָא חַד, וְאָמַר לֵיהּ, אֵלִיָּהוּ הֲוָה לֵיהּ בְּרָא, אוֹ לָאו. אָמַר לֵיהּ, מִילְתָא אָחֳרָא הֲוָה בֵּיהּ, וּכְתִיב, אַל תִּגְעוּ בִּמְשִׁיחָי וּבִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ. מַאי אַל תָּרֵעוּ אַל תַּעֲשׂוּ עַצְמֵיכֶם רֵעִים וַחֲבֵרִים לִנְבִיאָי. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּחַר בָּהֶם, וְהִבְדִּילָם מִיִּשְׂרָאֵל לַעֲבוֹדָתוֹ, וְהִכְנִיסָם בְּהֵיכָלוֹ. קַל וָחוֹמֶר, מִי שֶׁהוּא מַלְאָךְ בַּשָּׁמַיִם, אַתָּה שׁוֹאֵל עָלָיו".

ולכן, במחילה מכב' של הכותב שחשב בטעות ללמוד את התנ"ך בגובה העיניים, עלינו להתבונן ולילך  בדרכי רבותינו הק' (רשב"י, הבן איש חי, הראי"ה וכו') ולזנוח לחלוטין את שיטת ההשכלה המחלחלת ומבקשת להפוך את התורה לחכמה אנושית נלמדת בפאנלים וימי עיון תחת עין אקדמית וכו'.

עוד באותו נושא

תנ"ך בגובה העיניים – ספורט לאומי של בורים ועמי ארצות


24

עלינו להגביה את עינינו, לקדש את עינינו, ולהביט ממטה למעלה על התנ"ך וגדולי האומה, וללמוד ולהבין מכל מעשה ומאורע שבו, לימוד המביא לידי מעשה, מעשה של התקדשות והטהרות וחיזוק היהדות ולא ח"ו מעשה של פריצת גדרות בכרם בית ישראל הטהור.

=======

הרב נעם שרעבי הוא בוגר ישיבת ההסדר 'ארץ הצבי' ור"מ לשעבר בישיבה הגבוהה ברעננה. כיום רב ור"מ קהילת מקור חכמה – ברסלב שבכפר רות.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
34 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
רב בדימוס | 29-06-2020 11:29
איזה יופי של כתיבה!! עושר נפלא ומבט אמוני אמיתי. יישר כחך
2
לא בשמיים היא . וחי בהם . מותר וחובה ללמוד
אבי | 29-06-2020 11:41
ללמוד לבד . להתבונן . להבין . גם פשוטו חשוב . גם פרשנות כמובן . גם ובעיקר - פשט .
3
אשר שיברת | 29-06-2020 12:45
חזק וברוך כבוד הרב יישר כחך ששיברת
4
אין חדש תחת השמש- ויכוח ישן.
י.מ | 29-06-2020 13:01
כבודו מוזמן ללמוד את הקדמת האבן עזרא לתורה- ולראות שהמחלוקת על הדרך הנכונה לפרש את התורה היא עתיקת יומין, האבן עזרא קובע נחרצות שהפרשנות הנכונה היא כפשוטו וכך עושה לאורך כל פירושו לתורה, כמוהו גם הרשבם ואחרים. באמת ובתמים מוזמן כבודו ללמוד את ההקדמה ולהבין שויכוח זה אכן ישן נושן.
מגיב מס' 4 יהא הגון ולא ישווה את הדברים
חיים ארלנגר | 29-06-2020 13:29
כבודו העצום של האבן עזרא במקומו מונח. אך בוודאי שהוא כתב מה שכתב מתוך הסתכלות ראויה ומכבדת לגדולי ישראל. ממילא כאשר אתה בכזו הסתכלות אין בעיה שתלמד כפשוטו כי לא תחטא. אבל נקודת המוצא של תנך בגובה העיניים היא סכנה קיומית לתורה. ומעודדי שיטתה הם שועלים מחבלים בכרמים.
למגיב 4 נראה שלא הבנת את המאמר.
שלום | 29-06-2020 13:25
הנושא הוא לא האם דרש או פשט וכו כדברי האבן עזרא אלא מהו הפשט איך מבינים אותו. קבוצת הרפורמיסטים מתיימרים לעמוד במקומם של הנביאים ולהבין את הדין ודברים מהמקום שבו אנו נמצאים היום
5
חגי גרין | 29-06-2020 13:11
פשוט פלא. רב מברסלב מצטט במדויק ובחכמה את מרן הרב זצ''ל. משיח מגיע. כך נאה ויפה. אשריו
6
תגובה קולעת! לדברי השטות של פכטר
חדווה | 29-06-2020 13:42
נשמח לעוד תגובות. הדפסתי ותליתי בבית הכנסת שלנו בגבעת שמואל
7
אפי | 29-06-2020 14:03
יישר כח. כך כותב רב בישראל, הלומד לעומק ולרוחב. לצערנו רבים מחסידי תנך בגובה הברכיים מייחסים יותר חשיבות למה יאמר הדר מאשר למה שאמרו גדולי ישראל בכל הדורות
עמוס | 29-06-2020 14:58
זה לעומק? זה כולו מיסטיקה. אין לדבריו שום קשר ליהדות. חי בדמיונות חסידיים
8
ניכרים דברי אמת | 29-06-2020 14:38
יישר כוח, ירבו כמותך בישראל.
שי | 29-06-2020 15:00
חחחח דברי אמת??? דברי דמיונות של המיסטיקנים הסינים. אם הגאונים והרמבם וחזל היו כאן, היו בועטים בו בראש ובמשנתו החסידית האשכנזית
יהודה | 29-06-2020 14:54
נעם שרעבי מישתכנז. מושפע קשות מהחסידות האשכנזית חסרת היסודות התלמודיים של הגאונים והרמבם. המצאה אשכנזית מלפני כ200 שנה. לעומתו, הרב פכטר האשכנזי מייצג בגאון את דרכה של היהדות המקורית שאין מקרא יוצא מדי פשוטו, כפי שקיבלנו מהגאונים והרמבם המזרחיים שקיבלו ישירות מחזל.
9
הרשב"ם - כופר. בכור שור- כופר. כולם חוץ ממני כופרים! | 29-06-2020 14:53
שאלה לכותב הנכבד. כשרשי כותב שהסיפור של כבשן האש הוא מדרש אגדה ומביא פירוש מנחם שאור כשדים משמעותו עמק הכשדים, האם גם הוא כפר בצדקותו ובגדלותו של אברהם אבינו? אולי רשי, שחי לצערנו מאות שנים לפני חיבור הזוהר עי ר' משה די ליאון, פשוט לא הכיר את את כל המאמרים הקבליים שציטט ונלכד לרשת הכפירה של לומדי תנך בגובה עיניים...
10
יוני | 29-06-2020 14:55
נעם שרעבי משתכנז עם החסידות האשכנזית. בושה. עזב באר מים חיים של יהדות מקורית לתנועה חדשה חסרת יסוד
11
במה אתה טוב מהנוצרים והמוסלמים?
שי | 29-06-2020 15:14
גם אצלם כל פרשנות של חכם דת קדמון נחשבת לקודש קודשים, בלי טיפה של חשיבה ביקורתית.
12
נו שוין, ברסלב
ספקן | 29-06-2020 15:17
אותה תנועה מיסטית שהצמיחה אנשים כמו ברלנד. לא, תודה, מעדיף יהדות רציונלית ופשט תנכי במקום אגדות אורבניות המכונות מדרשים.
13
המצקצקים יצאו מחוריהם... בושה
קובי פ. | 29-06-2020 15:58
תראו את התגובות שירדו לפסים אישיים, הקנטות, העלבות של רב בישראל. זה ההוכחה לדברי הרב הזה שכתב. שכאשר אתה אוהב פשט ושכל קר ותנך אקדמאי, בסופך תזלזל בכבוד הבריות ובפרט בכבוד רבנים בישראל ללא קשר אמיתי. יש למישהו סברא כנגד, אדרבא יטען אותה בצורה מכובדת. ולא משתכנז , מיסטי, ברסלב... ושאר גיבובי השמצות חסרות כבוד. חבל. ישר כח לכותב שאיני מכירו, אבל יפה שבתור ברסלבי שגדל בציבור הדתי לאומי הוא נאמן לכתבי הרב קוק זל ומייצג שמרנות חשיבתית. אני למדתי באור עציון וזה גם דעתו והשקפתיו של מור הרב דרוקמן שליטא שיהיה בריא.
מנדי | 29-06-2020 19:58
הרב מתחיל בלהשוות את אלו שלא לומדים בדרך שלו לקורח, ואתה טוען שזה המגיבים כאן שיורדים לפסים אישיים?
חסידות זה כפירה?! נו באמת, תתבגר
ליאור, אלקנה | 29-06-2020 17:08
א. החסידות היא בת 300 שנה כמעט, הבעשט נפטר לפני 255 שנה בערך. נא לדייק. ב. החסידות היא המצאה וסטייה מטורפת.... תהיה רציני?! החסידות היא הגדרה קבוצתית של אנשים עובדי השם ששמו לראשם מס' עקרונות בדברי חזל. וביססו את לימוד התורה והתפילה בכל אירופה. (לך תגיד את דבריך לחידושי הרים, שפת אמת, שם משמואל, בעל התניא, דברי חיים ועוד)... תתבגרו אנשים. תגיבו עניינית. למה כל הטוקבקים הם כאלה רדודים .... אוף
ינון | 29-06-2020 16:48
לך תילמד היסטוריה ותבין שהחסידות היא המצאה חדשה בת 200 שנה שאין לה שום קשר ליהדות. ונועם שרעבי הולך על פי החסידות מתוך נאיביות שהיא ממשיכה את דעת חזל. החסידות היא המצאה וסטייה מטורפת מדרך הקדמונים. כופרים שאסרו את לימוד פשט המקרא
14
לכל השועלים הקטנים מחבלים כרמים
מיכאל | 29-06-2020 20:24
עצם התגובות שלכם כלפי רב ותח בישראל ממחישות בצורה הטובה ביותר עד כמה המאמר הזה מדויק. באיזו קלות אתם מרשים לעצמכם לזלזל ולטנף את הפה כלפי אדם שתחת הציפורן הקטנה שלו יש הרבה יותר ממה שיש מתחת לכיפה-חצי-שקל שמכסה את הראש הנבוב שלכם. כמה בורות, כמה שנאה, כמה.. אגו (כי תחל'ס - זה כל מה שזה באמת). לא חשבתי שבימינו-אנו יש עדין אנשים שמסוגלים לזלזל בבוטות כזאת בחסידות, בקבלה, בזהר הקדוש. אנשים קטנים ששמים את ההשגות והשכלים שלהם מעל כל קדשי ישראל. אבל תודה רבה לכם שהמחשתם לי הלכה למעשה כמה צדקו כל גדולי החסידות, ובפרט רבינו נחמן מברסלב כשהזהירו אותנו להתרחק משכלתנות וחקירות. אכן כל באיה לא ישובון...
לאברהם
מיכאל | 30-06-2020 6:43
בטוחני שהרב יכא אותך ואת שאר הליצנים הדרדעים כאן שוק-על-ירך גם בפשט. גם בתורת הגאנוים, ראשונים, גאוני ספרד וגם ברמבמ.
אברהם | 29-06-2020 23:55
מי שהשכלתו התורנית נשענת על מיסטיקה אינו ראו להיקרות תח ולא רב
15
אלקנה | 29-06-2020 21:23
ישר כח גדול!!! ברגע שאדם לא מבוטל לצדיקים הדעת שלו עקומה
שמעון | 30-06-2020 8:57
תתבטל לה' ולא לבני אדם. עובד אלילים שכמוך! ככה לימדה אותך החסידות להתבטל בפני אדם במקום בפני ה'.
16
יחיאל | 29-06-2020 21:46
כל הכבוד לרב שרעבי שיוצא כנגד תופעות מעוותות כאלו. פשוט תענוג לראות רב חסידי שמצטט בכזו אהבה את מרן הרב זצל. ניכרים דברי אמת. לכל המלעיזים, אם יש לכם מה לומר לגופו של עניין ולא לגופו של אדם נשמח לשמוע.
יהודה | 29-06-2020 23:54
הפוך! החסידות שהשתלטה על עם ישראל היא המעוותת!! ומכיוון שאתה שבוי בה אינך יודע זאת. היהדות המקורית לא הייתה חסידית ולא קבלית ולא קוקניקית ולא מיסטית, אלא יהדות חושבת הגיונית כמו הגאונים והרמבם. אחר כך מתפלאים איך בכל הדורות נשחטו יהודים חרדים בפוגרומים ושואה. נו, לך תסביר לאנשים שהם חיים נגד היהדות המקורית. נגד מה שה' ציווה
17
"לא יחפוץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות ליבו"
פ. מ. | 29-06-2020 22:57
יישר כח גדול לרב נעם שרעבי שליטא שהרים את הכפפה והגיב למשוגע הנל כראוי וכל דבריו נשענים על מסורת ישראל, דבר הדבור על אופניו. יפים כאן דבריו של החס הקדוש שכאשר הביאו לפניו את פירושו לחומש של משה מנדלסון שרי (מורו ורבו של המין דלהלן) אמר רק כופר מבית ומחוץ.
שמעון | 30-06-2020 8:56
החתם סופר בשות שלו חלק ו' סימן נט קובע כי ספר הזוהר אינו לרשבי כלל!! והוא מסכים לדברי היעבץ בספרו מטפחת ספרים המפורסם. כולם כבר יודעים את האמת שספר הזוהר הוא זיוף, וכל החסידות דמיון ושקר
יוני - אתה מין בדיוק כאותו הרב שאתה מגן עליו.
מיכאל | 30-06-2020 6:40
במקום ללמוד היסטוריה לך תתחזק ביהדות פשוטה - יראת שמיים, ענווה ואמונת חכמים. וגם ההיסטוריה שלך משובשת כמו הדעות הנפסדות והנלוזות שלך. להגיד שהחס הקדוש כפר בזוהר? נו באמת...נורו ורבו של החס היה ר' נתן אדלר. אחד המקובלים הגדולים באותה תקופה. אז הוא בעצם כפר ברבו?? דברי בלע, הבל ורשעות. היחס שלך לרב בישראל אומר הכל. כל המבזה תח (אמיתי, לא ניו-רפורמי) אין רפואה למכתו.
יוני | 29-06-2020 23:50
כל דברי שרעבי נשענים על מיסטיקה שהחתם סופר שאתה מצטט דוקא התנגד לה. לך תילמד קצת היסטוריה. החתם סופר טען שספר הזוהר אינו לרשבי ואפילו לא לחזל!! ושרעבי מצטט את הזוהר כאילו מדובר בדברי רשבי וחזל. אז לך תילמד, תחקור, תבדוק ואחר כך תגיב
18
למינים, כופרים ולרפורמים החדשים אל תהיי תקווה
ישראל | 30-06-2020 7:37
נאדות נפוחים באוויר. בורות הריקים מיראה, קדושה, טהרה, אמונה, תורה וכל לחלוחית של יהדות. מלאים בגאווה סרוחה ותו-לא. אין לכם חלק לא באלוקי ישראל ולא בתורת ישראל והינכם רק ספחת מכוערת לעם ישראל. ממש נציגים ראויים של הערב-רב. בטוחני שאתם פגומים בברית מכף רגל ועד הראש.
שי | 30-06-2020 8:52
תגובתך היא תגובה של מיסטיקן שחי בשקר של החסידות. תמשיך לעבוד את הדמיונות שלך וצפה פגיעה קשה בעולם האמת