מיטב אנשי המגזר מפרגנים לספרות ישראלית | פרויקט מיוחד בסרוגים-חלק א'

מיטב אנשי המגזר מפרגנים לספרות ישראלית | פרויקט מיוחד בסרוגים-חלק א'

ברקע ביטול שבוע הספר העברי, מערכת סרוגים החליטה לגייס את מיטב אנשי התרבות של המגזר לפרויקט מיוחד שכולו פרגון לסופרים הישראלים. אז איזה ספר יושב על המדף של ד"ר אבשלום קור כרגע? איזו דמות ספרותית היתה רוצה לפגוש אורית נבון? ועל איזה ספר ממליצה מיכל אורבך? | חלק א'

פרויקט מיוחד בסרוגים: מיטב אנשי המגזר מפרגנים

החודש היו צריכות להתקיים חגיגות שבוע הספר העברי, אלא שאז הגיעה הקורונה ושינתה לכולם את התכניות.

לראשונה בהיסטוריה הוחלט לבטל את חגיגות שבוע הספר, ברקע זה מערכת סרוגים לגייס את מיטב אנשי התרבות של המגזר לפרויקט מיוחד שכולו פרגון לסופרים הישראלים. אז איזה ספר יושב על המדף של ד"ר אבשלום קור כרגע? איזו דמות ספרותית היתה רוצה לפגוש אורית נבון? ועל איזה ספר ממליצה מיכל אורבך? חלק א'.

ד"ר אבשלום קור 

דוקטור ללשון עברית, שדרן רדיו ומנחה טלוויזיה ישראלי

"הייתי אומר לגביראל תירוש שעד היום אני מבכה את מותו" (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

המלצה לספר: "באור ובסתר" – תולדות זאב ז'בוטינסקי. גלילה רון פדר שכתבה יותר מ-400 ספרים, והחייתה דמויות כבירות בתולדות העם והארץ, משחזרת בדרכה המרתקת את ילדותו הפלאית, של הילד השובב והחכם, היחיד ממנהיגינו שחזה את השואה, יוצר הגדודים העבריים, ומניף דגל הציונות משני עברי הירדן.

כרגע על המדף: "עם סגירת הגליון"- עמליה ארגמן-ברנע, סופרת ועיתונאית, בתו של העיתונאי מנחם ברש, משחזרת את שחרור ירושלים בנעוריה בתיאורים כובשי לב, ומספרת סיפורים מאחורי הקלעים של עולם העיתונות אז והיום.

דמות ספרותית שהייתי חולם לפגוש: גבריאל תירוש – גיבור הספר "פרשת גבריאל תירוש" מאת יצחק שלו. מורה ירושלמי בימי המאורעות והפרעות, עשור לפני קום המדינה, אשר חינך את תלמידיו לגאוה לאומית והקרבה למען העם והארץ, ויצר מהם חוליית מחתרת.

הייתי אומר לו שעד היום אני מבכה את מותו, הייתי מבשר לו שזכינו למדינה נהדרת, והייתי אומר לו שגם היום, כמו אז, יש בקרבנו יהודים המבינים את האויב – יותר מאשר הם מבינים אותנו …


אורית נבון

מגישה ובמאית בדיגיטל של תאגיד השידור

"מה יותר טוב מלפגוש בספר את עצמך?" (צילום: בני בכר)

המלצה לספר: 'אולי כדאי לך לדבר עם מישהו', של לורי גוטליב. זה ספר כל כך מושלם שאני מרגישה ממש שליחות להמליץ עליו. המון זמן לא התפעלתי ככה מספר, גם מהעלילה וגם מהתובנות בין השורות.

לורי גוטליב היא פסיכותרפיסטית ובעלת טור בניו יורק טיימס, ובספר הזה היא כותבת על מאחורי הקלעים של העולם הטיפולי. היא כותבת גם על תהליכים עמוקים, למשל איך אפשר לקחת בנאדם קשה ומנוכר חברתית, שלא מסתדר עם אנשים – ולהוביל אותו למקום רך יותר, לחיים חברתיים וזוגיים מספקים. ומצד שני היא מדברת על דברים קטנים בחדר הטיפולים, כמו למשל מה עושים כשמישהו במצוקה שזקוק לעצה טובה, משתף אותך בסיפור שלו אבל אתה חייב, פשוט חייב, לפהק? האם להחניק את הפיהוק או שאולי לפהק ולהתנצל? דילמה.

זה ממש הצחיק אותי כי זה כל כך מהחיים. אני אמנם לא מגיעה מהעולם הטיפולי, אבל בתור עיתונאית שמקשיבה לסיפורים של אנשים (בסדרה שלי "כאן מקשיבים" בדיגיטל של תאגיד השידור), מצאתי את עצמי בהרבה סיטואציות שלורי מדברת עליהן. ומה יותר טוב מלפגוש בספר את עצמך?.

על המדף: כרגע מונח ליד המיטה שלי הספר 'בית מלאכה לכתיבה' של רוני גלבפיש. קניתי אותו ממש עכשיו, מתוך מחשבה שיום אחד גם אני אוציא ספר, ואם כבר עצות על איך עושים את זה אז רק מרוני. אני לא מכירה אותה אישית אבל היא כותבת שאהובה עליי מאוד. מעבר לזה שהיא מוכשרת בטירוף, היא גם מתייחסת לכתיבה כאל מלאכה שצריך לתרגל – יש מוזה, אין מוזה – לא משנה, שבי ותכתבי.

זה מוצא חן בעיניי מאוד. אגב גם עמוס עוז היה כזה, ובספרו "ממה עשוי התפוח" הוא מדבר בין השאר גם הסופר כבעל מלאכה – הנה הוספתי על הדרך עוד ספר שאהבתי מאוד.

דמות ספרותית שהייתי חולמת לפגוש: אני אפתיע עם דמות שדווקא ריאלי לפגוש במציאות: יאיר מ'הילד שכמעט הציל את אמו'. יאיר הוא יאיר כספי, שכתב כאן ספר פשוט מדהים. אני לא יודעת כמה הספר הזה מוכר, אני עצמי קניתי אותו במקרה כשראיתי אותו בחנות ונדלקתי על השם שלו.

כל כך הרבה שאלות מעורר השם של הספר הזה: ממה הילד הציל את אמו, למה היא הייתה צריכה שיצילו אותה, האם ילד יכול בכלל להציל את אמו? והקריאה לא מאכזבת: מסע תיעודי אוטוביוגרפי של ילד שאמו מתמודדת עם מחלת נפש שהולכת ומחמירה, וכל חייו הוא מנסה להציל אותה מעצמה, וגם להציל את עצמו.

זה ספר שמאוד נכנס ללב, וההתבגרות של יאיר בצל אמו מדהימה וכובשת. כשגיגלתי את שמו של יאיר כספי, התרגשתי לראות שהיום הוא ד"ר יאיר כספי, פסיכיאטר שמתמחה בהתמכרויות. הבנתי שהוא מרצה מבוקש, וישר קפצה לי המחשבה שאני חייבת לפגוש אותו, אבל מה תהיה מטרת הפגישה? לא סגורה על זה, אז בסוף לא כתבתי לו בפייסבוק למרות שתכננתי, לא רציתי לצאת קריפית. אבל אני בטוחה שעוד אפגוש אותו, חייבת.


מיכל אורבך

עורכת ועומדת בראש מיזם ההוצאה לאור של ספריו של אורי אורבך ז"ל 

"קודם אני והספר וששאר העולם ימתין מנגד" (צילום: רמי זרנגר)

1. ספר מומלץ: 'מנגד' / ורד קלנר (זמורה-ביתן). זהו רומן שמספר על בחורה צעירה שגדלה בציונות הדתית וחוותה אובדן של אב. קלנר מאבחנת במבט חד אך אוהב את החברה, את הפטרונות ואת החטטנות שיש בה לפעמים כלפי השונה, ואת דקויות השפה וההתנהגות. למרות שמסופר על הידתלשות, הקפידה הסופרת לא להגיע לשום תיאור צהוב או בוטה.

קראתי את הספר ברצף לאורכה של שבת אחת עם הפסקות הכרחיות לסעודות מדי פעם, ואם צריך הוכחה לכך שהוא ריתק אותי, אז הנה היא: השבת יצאה, ולא הנחתי את הספר מידי אפילו לא כדי להפעיל את הטלפון הנייד ולראות מה חדש או כדי לעשות הבדלה. קודם אני והספר, וששאר העולם ימתין מנגד.

2. איזה ספר יש לך כרגע על המדף? "אתמול פער את לועו" / אורי נדב וד"ר חיותה דויטש. במאי 1970 פגעו שלוש רקטות באוטובוס שרוב יושביו היו ילדים ממושב אביבים הסמוך לגבול הצפון.

זה היה הפיגוע החבלני הראשון בתוך גבולות המדינה שהיה רב-נפגעים. הספר האלבומי מביא בתמונות ובמילים את הסיפור מנקודת המבט של בני המושב, שנים אחר כך, ומתחקה גם אחר הרקע והשורשים של המשפחות השונות שבניהן נפצעו או נהרגו, ברגישות רבה. סיפור יהודי וישראלי שלא סופר דיו. הספר זמין במכירה וירטואלית בלבד.

3. איזו דמות ספרותית היית רוצה לפגוש במציאות? פצפונת מ'פצפונת ואנטון' של אריך קסטנר (הוצאת אחיאסף). בעצם קוראים לה העלמה לואיזה, אבל נדרשה לי שנייה כדי להיזכר בשמה המקורי. פצפונת היא ילדה קטנטנה אך אמיצה. היא הייתה יכולה לגדול כילדת תפנוקים של אביה או ללמוד מאמה הרגלים של גברת חלושה הסובלת ממיגרנות ומתעלמת מבתה, אך היא בוחרת להיות לוחמת אמיצה למען חברה הטוב והעני אנטון. פצפונת חושפת פושעים, מוכיחה את מר ברמזר, המורה של אנטון, מפרגנת לאמו החולה, ובכלל – היא ילדה לעניין.

חלק ב' בקרוב…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו