נקודת רתיחה במחנה הימין | סיכום פוליטי - סרוגים

נקודת רתיחה במחנה הימין | סיכום פוליטי

גורמים בליכוד וביש"ע החליטו לנצל את נקודת הרתיחה כדי להביא למתווה השלום מחשש לקרע בימין; עוד 11 דתיים יצטרפו השבוע לכנסת ה-23 כך שיעמוד מספרם של שומרי המצוות על 40 סה"כ

נקודת רתיחה במחנה הימין | סיכום פוליטי
  (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)

זה נשמע בטח לחלקכם משעמם נורא, אבל הסיבה היחידה לקיומה של הממשלה הנוכחית היא, ובכן, לא הקורונה כפי שנכתב בהסכמים כי אם הבטחת הבחירות של הליכוד על החלת הריבונות. הלחץ הכבד מימין שלא נרגע, הולך וצובר תאוצה ומאיים על המחנה הלאומי, במחנה האחד זועמים חלק מראשי הרשויות במועצת יש"ע על התנהלות הליכוד וראש הממשלה נתניהו שמסתירים מהם את המפות שיקבעו את גורל ההתיישבות ואילו בליכוד רותחים על ההתעוררות שמגיעה מקהל הבייס על הקרבות בנגמ"ש הימני ולא מצדדים ב"ראש הממשלה הכי ימני שהיה כאן".

בעימות שביקשנו לקיים השבוע חיפשתי אני ותחקירן שעבד עימי להביא שני מובילי דעת קהל מהימין, בעד ונגד התכנית להחלת הריבונות. אם נוציא את חברי הכנסת מהמשוואה, בעוד רשימת המתנגדים התארכה והטלפונים נעשו בקלות, כל 'הבעדים' נעלמו, והתברר כי מדובר בבודדים בלבד.

ביום שני לאחר שנדחתה בקשתו של יו"ר מועצת יש"ע על ידי יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, להציג בפני סיעת הליכוד את הסכנות הטמונות בתכנית המאה, הזמינה סיעת ימינה את דוד אלחיאני אל ישיבת הסיעה שהתקיימה במשכן, זו הייתה האצבע בעין בפעם השנייה לנתניהו שדמו עלה נגד שיתוף הפעולה שנרקם מתחת עיניו.

כך שבשיחה עם בכיר בליכוד, הוא יצא למתקפה על ראשי יש"ע: "אני מתנגד למהלכים שלהם, הם יכולים להעביר ביקורת – היא לגיטימית אבל הם קצת התבלבלו, הם שוכחים שראש הממשלה עומד בפרץ כבר עשור כנגד כל מהלך נגד ההתיישבות ואפשר לתת לו קצת יותר קרדיט, זה לא גנץ ראש הממשלה ולא יאיר לפיד – זה נתניהו ששומר על ההתיישבות בכל שנותיו והגן מול אובמה בצורה בלתי רגילה. יש שאלות וזה בסדר ואני גם מעלה את השאלות אבל יהיו להן תשובות". לדבריו, "זה מסע דה לגיטימציה כלפי ראש הממשלה ואל כלפי התכנית, מציגים אותו בצורה כזאת עם צבעים אדומים 'השמאלן', לא מתנהלים כך. אני שמח שראש הממשלה חזק ועומד נגדם ולא נשבר".

ויש לו הסבר "מיוחד" מי מניע את הביקורת ומוביל מאחורי הקלעים את המהלך: "זה שימינה לא נכנסה לקואליציה היא הובילה את המסע הזה, למרות שמועצת יש"ע הם לא ימינה אבל ברגע שימינה מתנגדים הם נותנים את הלגיטימציה ונופך החשדנות כלפי התכנית הזאת. מה שקורה בפועל, זה הזוי שהם מתנגדים בצורה כזאת. הם חלמו על פחות, אף אחד לא חלם לקבל כל כך הרבה ולא לתת כלום. הנקודה העיקרית שהשטח נשאר בינתיים". מצד שני, מה שיכול להניח את הדעת הוא שהרוב המכריע של ראשי הרשויות ביו"ש יקבל תשובות, עד אז הניסיון לשקט לא יקרה.

נתניהו עם ראשי ישע בגוש עציון (צילום: גרשון אלינסון/ פלאש 90)

סיעת הליכוד ביום שני האחרון הוקצבה מ-15:25 ועד 15:45, אבל בדקה האחרונה העיר נתניהו לח"כים: "רגע, למה לא שאלתם על הריבונות?" הח"כים שלא יפספסו דיבור עם רה"מ השיבו: "אנחנו דווקא רוצים לשמוע". ואז נתניהו פתח ודיבר שעה שלמה במטרה לתת תשובות למתקפות התקשורתיות מצד אנשי הימין. לדבריו, "מה שמגיע לממשלה ולכנסת זה לא התכנית, אלא רק החלת הריבונות, כל מה שאני מסכים למעשה זה כניסה למשא ומתן". לפי גורם שנכח בישיבה נתניהו צחק כי "עכשיו ההקפאה אולי תהיה יותר" כי זה עובר למנהל מקרקעי ישראל ולא דרך המנהל האזרחי.

בעקבות כך, החליטו גורמים בליכוד לנצל את נקודת הרתיחה השבוע כדי להביא למתווה השלום מחשש לקרע בימין. כמה טלפונים ביום שלישי אל הנוגעים בדבר הביאה לכמה שיחות בין בכירי הליכוד לראשי המועצות ביו"ש עם אמירה ברורה – אל תיגרמו לנו לפילוג בתוך הליכוד, צריך לעשות 'סולחה'. ביום למחרת יצא לפתע בשעות הצהריים זוהר עם ההודעה כי  "לעולם לא נכיר במדינה פלסטינית", שעות לאחר מכן בירך יו"ר מועצת יש"ע אלחיני על דבריו של זוהר ואמר כי הוא שמח על כך.  אחרי יישור ההדורים היחסי אל תופתעו אם תראו בשבוע הבא יציאה בקמפיין חדש, במטרה לחזק את נתניהו. התהליך המאד מאד דרמטי הזה מתסיס את שני הצדדים מחשש לפספוס גדול במקום הזדמנות גדולה.

חברי הכנסת שייכנסו בעקבות החוק הנורבגי

עוד 11 דתיים לכנסת

31 מתוך 120 חברי כנסת מנהלים אורח חיים דתי, אליהם צפויים להצטרף עוד 5 בני הציונות הדתית, 6 מהמגזר החרדי דרך החוק הנורבגי, הם מתחלקים ל-5 מפלגות ובזמן הקרוב יושבעו כחברי כנסת בכנסת ה-23. זאת אומרת עוד 11 דתיים שיעמוד מספרם בסך הכל על 40, 1/3 מנציגי הציבור הישראלי הם דתיים, כמו החלוקה בממשלה אבל האמת היא שאלו מספרים גבוהים מחלקם היחסי באוכלוסייה. כבר בעוד 3 וחצי חודשים יסתיים הווטו שהוטל נגד קידומן של הסוגיות הנפיצות בדת ומדינה, במסגרת ההסכם בין הליכוד לכחול לבן. זה יעורר את הארגונים החילונים מחד ויכול להרגיע במעט את הארגונים הדתיים מאידך. הציפיות גבוהות מחברי הכנסת לקדם את הערכים בשמם נכנסו לכנסת, כל אחד לפי אמונתו, מהקיצוניים ביותר עד הלייטים והליברלים, לכולם יש קווים מנחים על פי הדת ויש להניח שההצבעות שלהם בכנסת גם יושפעו מהשקפת עולמם.

פוליטיקה ביד הלשון

מוות פוליטי וחיים פוליטיים ביד הלשון, תשאלו את הרב ברוך גזהיי, תשאלו את יגאל גואטה. מפלגת ש"ס לא יכלה להרשות לעצמה ביטויים פוגעניים כאלו כלפי נשים וערבים. המפלגה שנשענת ברובה על קהל הספרדי-חרדי חוזרת שוב ושוב על המסר המסורתי הרחב, מהפריפריה ודברים כאלו פוגעים בציבור המצביעים שלהם. במקרה אחר, בו ש"ס הייתה פונה רק "לאברכים" נקרא לזה, גזהיי לא היה נאלץ לפנות את מקומו. בצהרי יום שלישי בלשכתו בירושלים שיגר דרעי הודעה כי "הרב  גזהיי אמר לי כי מדובר בכמה משפטים שהוצאו מהקשרם מתוך שיעור של שעתיים בפני תלמידיו לפני כארבע שנים. הבהרתי לו שדברים אלה אינם מקובלים ואינם מייצגים את תנועת ש"ס והרב גזהיי הבין זאת". אך שעות לאחר מכן כשהובאו ציטוטים נוספים כבר לא הייתה ברירה, מסתבר שאין שמחה כהתרת הספקות – פעמיים.

באירוע נוצץ בירושלים, פתחה מפלגת ש"ס את קמפיין הבחירות האחרון שלה לכנסת, בסיום האירוע עלה לבמה הרב ברוך גזהיי. כאמור, מרבני עדת יוצאי אתיופיה וכוכב רשת פופולרי, הוא הוכרז כנציג העדה וכראש מטה הצעירים, במטרה לחבר קהלים נוספים למפלגה. בסוף דבריו הביע דרעי שביעות רצון מהנציג החדש: "מזל שראש הממשלה לא שמע את הנאום שלו, עוד היה לוקח לנו אותו לליכוד", היום ייתכן והיה אומר: חבל שראש הממשלה לא שמע את הנאום שלו, היה לוקח לנו אותו לליכוד.

הטור התפרסם לראשונה בעיתון 'יום ליום'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
התואר שומר מצוות
מורה | 19-06-2020 12:03
בכתבה מדברים עליו באופן חיצוני בלבד. השמירה נמדדת במעשים , ולפעמים גלויי ראש ראויים יותר לכתר בקיום מצוות הקשורות לארץ ישראל ובין אדם לחברו.
נכון, מוכן לסדר...
אמן שרדן | 19-06-2020 18:49
נכון, מוכן לסדר לשקד משרד מפונפן, נגיד משרד התפוצות ?
2
בלי ריבונות מלאה...
בהחלט | 19-06-2020 13:41
בלי ריבונות מלאה על מעלה תפלץ ד וגבעת אדוקןדש ג, עדיף ללכת לבחירות.
שקד שגרירים בפאריז.......
אמן שרדן | 19-06-2020 18:49
שקד שגרירים בפאריז.... או לה לה
נכון בנט ליברמן...
מוזיקאי שרדן | 19-06-2020 18:47
נכון בנט ליברמן ולפיד במפלגת מרכז חדשה....
בנט ושקד אופורטוניסטים...
טל וי | 19-06-2020 18:44
בנט ושקד אופורטוניסטים בבתי דאלאס רדו מהגג
וואלה גדלתם לגבולות,...
טל ויסמן | 19-06-2020 18:42
וואלה גדלתם לגבולות, יוסי דיין ויוסי דגן עושים לנו בושות בניו יורק
3
להפיל את הממשלה
דני | 19-06-2020 17:36
נתניהו והליכוד והימין יש להפיל מייד את הממשלה מדינת ישראל תעלם
בנט ושקד עופו...
מוזיקאי שרדן | 19-06-2020 18:45
בנט ושקד עופו קיבינימאט
בנט ושקד הזויים...
טל מוזיקאי | 19-06-2020 18:45
בנט ושקד הזויים הבית הענק שלהם ברעננה מחשב להתפוצץ
4
אני אומר גם...
רמי | 19-06-2020 18:16
אני אומר גם ריבונות וגם בחירות שכל השמאלנים והליברמנים עוכרי ישראל יעלמו לנו מהפרצוף כבר.
אתה אידיוט, בריבוע....
משה מזרחי | 21-06-2020 7:30
אתה אידיוט, בריבוע. אינך מבין שזו הדרך הבטוחה ביותר למדינה פלסטינית? אינך מבין שישובים יהודיים יהיו במכלאות פלסטיניות? ולהוסיף על זאת רצון של דביל לבחירות עם מיליון מובטלים? כמה טיפש אתה יכול להיות?
בתי יוקרה ברעננה......
מוזיקאי שרדו | 19-06-2020 18:46
בתי יוקרה ברעננה...
דני דין ובני...
טל ויס | 19-06-2020 18:43
דני דין ובני דגן מושחתים צבועים בעלי הבית יעני
5
נכון ...
מוזיקאי שרדן | 19-06-2020 18:46
נכון
6
מכבי צהוב
איתי וייס | 21-06-2020 0:01
כאשר ימין מסוכן למה אם רוצים רק לקבל מארצות הברית דעו כאשר לא נקבל טאמפ אז נקבל דעת השמאל אין אחרת דעו חשוב לשמוע אותם
7
תגידו חובשי כיפה.לא...
משה | 21-06-2020 3:05
תגידו חובשי כיפה.לא שומרי מצוות.אני ללא כיפה מכיר את עשרת הדברות ולא הייתי במעשיהו.אז מי שומר יותר.חחחחח