החיכוכים בממשלה יובילו לפירוק האחדות? סיכום פוליטי - סרוגים

החיכוכים בממשלה יובילו לפירוק האחדות? סיכום פוליטי

הפיצוצים בין כחול לבן לליכוד הראו שהפער רק הולך וגדל, אבל כדי שהממשלה תתפרק צריך יותר מכמה ח"כים נזעמים; והמהפך של שר התקשורת החדש יועז הנדל - מפרזנטור לאיש עשייה

author-image
החיכוכים בממשלה יובילו לפירוק האחדות? סיכום פוליטי
  (צילום: מרק ישראל סלם/ פלאש 90)

השעון שוב התחיל לגזור זמנים לאחור. הוא מתקתק בסבלנות, שומר על אורך רוח ואיפוק לא להקדים את זמנו עד לפירוק החבילה שנעטפה בצלופן יפה יפה, אבל הזיכרון קצר ו-3 מערכות בחירות שעברנו מתחילות להתמוסס וכשממשלה קמה בישראל, זה הך טבעי להתחיל לחשב את קיצה לאחור. כמה אחור? כמות הנושאים הטעונים שעלו לכותרות השבוע, כמעט והצליחו להתחרות במספר השרים סביב שולחן הממשלה.

לממשלת האחדות הקרובה יש 4 משוכות לפחות לעבור: החלת ריבונות ביהודה ושמרון, העברת תקציב, חוק ההסדרה וחקיקת פסקת התגברות וכן הכרעות בג"ץ על כהונת ראש הממשלה החליפי. כל אחד מהם הוא עילה למשבר קואליציוני מטלטל על נושא אידאולוגי.

כץ וברקת במהלך העימות, השבוע (עדינה ולמן דוברות הכנסת)

האם החיכוכים בממשלה יובילו לפירוק האחדות? קודם כל נראה בכלל אם יש אחדות. ביטולו של חוק ההסדרה, ביום שלישי לעת ערב, על ידי בג"ץ הוא דוגמה חשובה להבין את המורכבות. זה לקח לליכוד 6 דק' מפרסום הפסיקה ועד להודעה שיפעלו לחוקק את החוק מחדש, אך דקות לאחר מכן אמרו בכחול לבן כי הם יממשו את החלטת שופטי העליון: "אנו מכבדים את הכרעת בג׳׳ץ ונדאג שהיא תמומש", זאת כאמור בניגוד לעמדת שותפתם להנהגה.

בכדי להרגיע את הרוחות, ייתכן ובעקבות כך אמר 50 דק' לאחר מכן גורם בסביבת רה״מ כי "החלת הריבונות תפתור את רוב בעיית ההסדרה". ואילו השרים איציק שמולי ועמיר פרץ שמתנגדים לריבונות, תמכו בהחלטת בג"ץ. שלדברי שמולי "קבע את המובן מאליו" והודיעו כי "יש לעשות הכל כדי להימנע מסיפוח חד צדדי".

הפער בין כחול לבן לליכוד רק הולך וגדל

גם בשאר החוקים הדעות חלוקות, בעוד ימינה תדרוש מיו"ר הקואליציה מיקי זוהר להעלות את פסקת ההתגברות שהגישה ‎איילת שקד להצבעה בשבוע הבא, בכחול לבן וגם בליכוד לא מתכוונים לאפשר זאת. השר אסף זמיר הדגיש בטוויטר: "לא נאפשר חקיקת פסקת התגברות על בג"ץ" ואילו השר יולי אדלשטיין אמר כי חייבים לחוקק את פסקת ההתגברות, לדבריו, "אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות". כאב ראש כבר אמרנו? אז במערכת הפוליטית יש מי שכבר מעלים בצדק על שפתותיהם את המילים "בחירות רביעיות". לפי ח"כ ניר ברקת מהליכוד: "גם נושא הריבונות, גם נושא התקציב. אם הדברים האלו לא יגיעו להסכמות עם כחול לבן, חד משמעית – יכול להיות ששווה לפרק את החבילה". לקרבות בקואליציה הצטרף ח"כ שלמה קרעי: "אני שומע קולות מכחול לבן שיתנגדו לתיקון חוק ההסדרה. לא מבין בכלל בשביל מה המפלגה הזו נמצאת בכנסת, מה הם בכלל עושים".

לסיכום, הפער בין כחול לבן לליכוד רק הולך וגדל, גם בזירה המדינית וגם בתחום המשפטי, אבל כדי שהממשלה תתפרק צריך יותר מכמה ח"כים נזעמים, כשאין לאף אחד אינטרס לפרק את השותפות אפשר לקפל כל אידאולוגיה ולגשר על כל עימות. למעשה, רק אם בעוד כ-9 חודשים לא יעבור התקציב השנתי, זה יהיה הפתח להפיל את הממשלה ומדינת ישראל תצא לבחירות. מצד שני, יש מי שרואים בכך שמירה על הבית, כשכל אחד מושך לכיוון השני דווקא אז האיזון נשמר.

המהפך של יועז הנדל

לשר התקשורת החדש יש משפט מוכר בשנתיים האחרונות שלו בפוליטיקה, "יכול להיות שכל האמירות שאני אומר לא מעניינות אף אחד ורק צביקה (האוזר, ע"ג) ואמא שלי יצביעו לי" הוא מתבדח עם מקורביו. ב-3 שבועות האחרונים יש מחשבה תדמיתית חדשה של יועז הנדל, להתעסק בהנגשה לציבור ולנסות להפריח את הסטיגמה על האשכנזי האליטיסטי שגדל בערוגות הציונות הדתית. ירדו עליו בהתחלה שהוא הפך להיות סמוטריץ' עם כל הסמסמים מאזרחים וצילומי המסך שהוא מעלה לרשתות לאחר תשובות ומענה לבקשות אישיות, אבל זו כאמור חשיבה אסטרטגית של 'דרך ארץ', שבסוף אם הנדל יהיה זמין ונגיש, אז יהיה יותר קל ונוח להתחבר אליו בניגוד לתדמית שאולי חשבו שהוא. לעבור מהפך – מפרזנטור לאיש עשייה.

"אתה לא מתנשא". הנדל, אחרי נאום הבכורה בכנסת (צילום: נועם רבקין פנטון)

כשהנדל נכנס אל משרד התקשורת הוא הבין שההנגשה לאזרחים זה מה שישפר ויביא לצמיחה, לאו דווקא שלו אלא במהלכים במשרד התקשורת, זה מה שיהדהד את ההצלחה המקצועית וכתוצאה מכך יביא גם לשיפור ברמה הפוליטית. בינתיים זה מורגש ומוכיח את עצמו. למשל, בשבוע שעבר הגיע הנדל לנחם את ח"כ אתי עטיה בשבעה על פטירת אימה. שיגעו אותו שם אנשי ליכוד, תפסו אותו למשך שעה בצד כדי להגיד לו שהוא "חייב לבוא לליכוד". אחד מחברי המרכז הבכירים הפציר בהנדל: "אתה אחד משלנו, אתה לא מתנשא".

עד לפני חודשיים שהוא היה בתוך כחול לבן והוא עוד לא היה שר ולא כלום, בליכוד היו מקבלים אותו בבוז, בטח לא בחיבוק כזה. כאן, אלו כבר כמה מקומות שהנדל מגיע ויש אנשי ליכוד שפונים אליו כמי שחושבים שיעבור לגמרי צד. בואו, זה לא שהנדל ילך עכשיו ערב-ערב, מברית לחתונה ובר מצווה ויקנח בחינה הוא לא מירי רגב המחבקת ולא דודי אמסלם המסתחבק האיש המחושב, גם בראיונות שלא יגיד את כל מה שיש לו להגיד, שלא תיפלט לו אמירה גם כשהוא רותח מעצבים מבין תקשורת, יודע יחסי ציבור.

בכחול לבן יודעים שהנדל והאוזר הם נכס בשבילם ורק מחפשים איך לחבק אותם – מזמינים אותם לישיבות סיעה, לישיבות שרינו, להשתתף במהלכים ובפלטפורמות של המפלגה. למרות שהסיעות לא חתמו על שום איחוד ביניהם, הם בעיקר מאד מאד חוששים מהיפרדות אפשרית של דרך ארץ מהם ביום הדין, ולא אוהבים את הפלטפורמה החדשה שנרקמת מול עיניהם. לפי הסקרים שנמצאים בידי כחול לבן, הציבור רואה את הצמד כמי שהצילו את בני גנץ והביאו לממשלת אחדות אבל השניים מג'נגלים ועובדים בכלל על המפלגה החדשה שתיפתח בפלטפורמה דיגיטלית. זה לא סתם שבחרתי להקדיש 500 מילה לשר בממשלה, זו לגמרי יכולה להיות תפנית בעלילה, את השינוי כאמור אפשר לתלות במהפך בשבועות האחרונים, אל תגידו שלא ידעתם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו