מהו סיפור יהודי? בעקבות תחרות הסיפורים של עולם קטן - סרוגים

מהו סיפור יהודי? בעקבות תחרות הסיפורים של עולם קטן

השבת התפרסמו הזוכים בתחרות 'הסיפור היהודי הקצר' של 'עולם קטן'. איתי אליצור קרא את שלושת הסיפורים ותוהה לעצמו מה מגדיר סיפור כיהודי? העובדה שהן עוסקות במצוות?

author-image
מהו סיפור יהודי? בעקבות תחרות הסיפורים של עולם קטן
  מה הופך סיפור ליהודי? (פלאש90)

בעולם קטן פורסמו השבוע הזוכים בתחרות "הסיפור היהודי הקצר".

כבר עם הכרזת התחרות שאלתי את עצמי מהו סיפור יהודי? מה מגדיר סיפור כיהודי? העובדה שהדמויות בו יהודיות? העובדה שהן עוסקות במצוות? אולי המסר?

לשאלה לא היתה נפקא מינה עבורי, כי התחרות הוגבלה עד גיל 25, בעוד שבשנים האחרונות נפוצו כמה שמועות אכזריות, הטוענות בעקשנות שעברתי את הגיל הזה. לכן אמרתי בליבי שכאשר יפורסמו הסיפורים הזוכים אקרא אותם, ואולי אמצא תשובה לשאלה מהו סיפור יהודי.

השבת כאמור התפרסמו הסיפורים הזוכים. ועדיין לא מצאתי תשובה לשאלתי.

אחד הסיפורים שפורסם (מקום שלישי) הוא הסיפור "אם תרצו" מאת הדס פרץ. סיפור מגזרי לאללה. (לאללה = לאלהים, אולי בגלל זה הוא יהודי?) העוסק, איך לא, בנושא החם ביותר במגזר: רווקה זקנה המחפשת את החצי השני.

לא בדקתי, אבל נראה לי שבערך 50% (אם לא יותר) מהסיפורים המתפרסמים בעולם קטן, עוסקים בנושא הזה. גם הסיפור הזה, מתאר את הבחורה השבעה אכזבות ויאושים. למרבה ההפתעה, בסוף הסיפור היא מוצאת את שאהבה נפשה (נכון שלא ניחשתם?) בנוסף למוסר השכל חשוב העושה נונונו לבחורים הלא-רגישים שלא מבינים מה מצופה מהם בפגישה עם בחורה. למה נדמה לי שכבר קראתי פעם סיפור כזה?

אגב העלילה מתברר לנו שהדמויות נוהגות להדליק נרות חנוכה, להתפלל, ולעשות ברית מילה לבניהן. יתרה מזאת: את הבחור מוצאת הבחורה בעקבות תפלה בכתל המערבי. זה מה שהופך את הסיפור ליהודי?

זה יהודי

במקום הראשון, הסיפור "ללי" מאת טלאור סופר. הוא עוסק בנושא השני הכי מדובר במגזר: דתל"שים. במרכז הסיפור צעירה שעזבה את הדרך בעקבות מות אמה. דמותה של האם רודפת אחריה לכל מקום, והיא תמיד בורחת. ממי? כנראה לא מהאם אלא מאלהים שלא נזכר בסיפור, אבל ברור שממנו היא בורחת. האם היא בכלל מבדילה בינו לבין אמה? לאלהים (או לאם ז"ל) פתרונים.

הסיפור נוגע קצת בשאלת הריקנות שבעולם החילוני לעומת התכן בעולם שממנו היא באה, ומציג אותה בכשרון רב ככבולה לעולם החחול. זה מה שהופך אותו ליהודי?

יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה או גוייר כהלכה. אם כך – נראה לי ששני הסיפורים עונים על שתי ההגדרות גם יחד.

הסיפור "יוסי מכיר שבת" מאת שמואל לעסרי, נבחר ע"י השופטים למקום השני, אבל לעניות דעתי הוא הרבה יותר טוב משני הסיפורים האחרים גם יחד, והרבה יותר מקדם אותי להבנת ההגדרה של מהו סיפור יהודי.

יש לו כמה יתרונות מדהימים: הוא לא עוסק לא בשידוכים ולא בדתל"שים, מספר הסיפור הוא איש שאורח חייו לא ברור, והדמות המרכזית בו הוא לא מספר הסיפור אלא אדם אחר. הסיפור עוסק בזוג צעיר שהחליט שהשכן שלהם הוא יוסף מוקיר שבת. הזוג עוקב אחרי יוסף הנ"ל ביום ששי (אגב, מתאים הרבה יותר לילדים קטנים מאשר לזוג נשוי), רואה אותו קונה דג (חשבתי שהוא יקנה דווקא עוף, למורת רוחו של הזוג העוקב), עוקב אחריו לביתו ורואה כיצד יוסף נשאר שמח ועליז למרות כל התקלות: הוא חוטף דו"ח חניה שמן והדג מתגלה כמלא תולעים. חשבתי שבסוף הזוג העוקב יאבד תכשיט יקר בביתו של יוסף, אבל אם היה למחבר פיתוי כזה – הוא הצליח להתגבר עליו.

המספר מתמודד כאן יפה מאד עם שאלה חשובה: מסתבר שבחיים האגדות לא תמיד מתגשמות כמו בגמ'. הוא היה מפסיד את הכל אם הזוג העוקב היה מאבד שם את התכשיט הנ"ל. הסיפור מתאר בצורה יפהפיה את דמותו של האיש המקבל את השבת בשמחה, העובד את ה' ומקבל את כל הקשיים בשמחה, ונשאר דבוק לבוראו גם אם לא הכל קל בחיים. על הדרך הרווחנו כמה בדיחות מצויינות על חשבונם של סיפורי צדיקים ובעיקר על חשבון המו"לים שלהם, ושאר קריזות של הדור.

יופי של סיפור. קידם אותי הרבה לקראת תשובה על השאלה שיצאתי ממנה, אבל עדיין אני מרגיש שעוד דרך ארוכה לפני.

==

אני לא הצלחתי להבין מהו סיפור יהודי. מי שיש לו הגדרה קולעת – אשמח לשמוע.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
באמת התחרות סיפורים שלהם לא ברורה
| 19-05-2013 11:26
2
ומי שיש לו הגדרה קולעת לשאלה שלי - גם אני אשמח לשמוע...
דוד | 19-05-2013 16:46
מה שאני לא הבנתי - וגם די עיצבן אותי, יש לציין - הוא מה פשר הגבלת הגיל. ברור להם מראש שאני, בן 39 בעוונתי הרבים, אינני ראוי לכתוב סיפור יהודי קצר? או שאולי אני זקן שקנה חכמה וזה כבר לא חכמה? או אולי סתם טימטום פשוט?