הרהורים בעקבות סערת הוועדה למינוי דיינים / שמואל שטח - סרוגים

הרהורים בעקבות סערת הוועדה למינוי דיינים / שמואל שטח

זה שנים שרבים מ"שליש הציונות הדתית" אינם חלק מהדיל הזה. אם אתה דיין, מוכשר ככל שתהיה, אך מתנוסס עליך התיוג של ארגון ליברלי מסויים, ל"ע, הרי שאתה פסול מראש

שמואל שטח
בוגרי "מרכז הרב" חייבים להפנים שהמערכת מחייבת תיקון
  (צילום: מרים אלסטר/פלאש90; תמונה קטנה: נועם פיינר)

צפיתי בנאום הכואב של בצלאל סמוטריץ' על העברת ראשות הוועדה למינוי דיינים לידי ש"ס. שנים שיש כאן סוג של חלוקה שווה, לכאורה, במינוי הדיינים: שליש חרדים אשכנזים, שליש חרדים ספרדים ושליש מהציונות הדתית. נתעלם לרגע מהבעיות והסתירות שבחלוקה הזו. כרגע, בגלל שיקולים פוליטיים גרידא, גם זה מתמסמס.

אלא שזה מורכב עוד יותר. זה שנים שרבים מ"שליש הציונות הדתית" אינם חלק מהדיל הזה. אם אתה דיין, מוכשר ככל שתהיה, אך מתנוסס עליך תיוג של ארגון ליברלי מסויים, ל"ע, הרי שאתה פסול מראש. על פי הפרסומים אודות המינויים שנעשו בעבר, איילת שקד בעצמה נאלצה לקבל את הווטו שהציבו הנציגים החרדים, כנגד מי שמזוהה עם רבני צהר.

אין פה באמת מינוי של דיינים בעלי תפיסת עולם פתוחה, הבקיאים בשבעים לשון, לצד דיינים בעלי תפיסת עולם שמרנית – חרדית יותר. יש פה משחק מאוד מצומצם של מינוי בעלי תפיסה חרדית, כאשר לחלקם יש כיפה סרוגה. במצב שכזה, בהחלט יתכן שהדיין החרדי ספרדי שנבחר, יהיה מתון וקשוב בהרבה מאשר הדיין שלמד בהר המור ולא יצא מגבולות שכונת הר חומה או קריית משה.

וכך, למעשה, מערכת בתי הדין מדירה חלק משמעותי מבית המדרש ההלכתי, שאין לו קול במערכת הממלכתית של מדינת ישראל. שלא לדבר על רבותיי, שאפילו לחלום על דיינות אינם יכולים. כך ממילא היה עד כה משך שנים ולכן יש הרואים את ההזדעקות אמש כספין פוליטי ולא כזעקה על שינוי משמעותי.

יוזמות חדשות כמו "גיור כהלכה", "חופות" ועוד, נוצרו לאחר תסכול רב מהמערכת שאמורה להיות ממלכתית ומייצגת, אך למעשה נתונה לשיקולים פוליטיים צרים ומדירה רבים שמקפידים גם הם על כל אות בשו"ע. כאשר צבע הכיפה, עניינים פוליטיים טהורים ואף נפוטיזם, מהווים שיקולים עיקריים בהחלטות הוועדה למינוי דיינים, קשה לשכנע את הציבור להישאר בבית שבו הוא מרגיש שאין לו בו מקום.

עוד באותו נושא

שקד לחוטובלי: "הולכת שולל את הציונות הדתית"


100

אני תוהה מה חשב בצלאל סמוטריץ' כשחזר אחרי הנאום לביתו:

– האם יתמוך בכל מחיר במבנה מערכת שירותי הדת שלנו, למרות שכעת גם הוא מודר ממנה, וינסה למקד את מאמציו במישור הפוליטי העתידי בלבד?

– או שמא, גם בו חדרה המחשבה שאולי עלינו להרחיק מעט את הפוליטיקה מהדת וכי יש לה מקום חשוב, אך היא אינה יכולה להיות היחידה שמכרעת?

שתי האפשרויות עצובות, בהיותן ממעיטות משהו מהחלום אותו דמיינו את אתחלתא גאולה שלנו. ואף על פי כן, נדמה שמהאפשרות השנייה תורת ישראל תרוויח יותר.

אפשרות אחרת היא להשאיר את המצב על כנו, אך בתנאי שראשי המערכת ועסקניה יפנימו שאם הם ימשיכו לפסול את מי שלא חושב כמותם, הם יישארו לבד. מי שלא שומר על ממלכתיות ועל בחירת דיינים מכל העם, שלא יתפלא אם הממלכה כבר איננה איתו.

כולי תקווה שגם בקרב חבריי, בוגרי ישיבות "מרכז הרב" וענפיה, יופנם שהמערכת מחייבת תיקון מבני. כזה המעניק יותר דמוקרטיזציה ומשקל לייצוג הציבור הרחב, ופחות מקום למשחק הפוליטי. בנפשנו היא.

=======

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
שאלה לשמואל שטח
מצביע ימינה | 04-06-2020 10:03
כמה מתומכי נאמני תורה ועבודה אכן הצביעו לימינה (כולל הבית היהודי/האיחוד לאומי) על מנת לשמר את הכח ולו הדל בועדה למינוי דיינים וכמה התחכמו והצביעו לליכוד ולכחול לבן שכעת מתברר שמתכוונים לתת את מלוא ההשפעה למפלגות החרדיות בנושא חשוב זה?
2
שמוליק שטח רפורמי
יוסי | 04-06-2020 10:05
ובוכה שאין נציגות לרפורמים
יוסי אחי, אתה צודק !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
א | 04-06-2020 18:39
שטח הוא רפורמי. טוב שהרבנות מדירה רפורמים. אשרנו. ואל תדאג - אתה לא מדבר לשון הרע אלא נלחם במתיוונים
אתה עוד חרדלניק שלא יודע מה לשון הרע
תתבייש | 04-06-2020 12:11
מתאים לכם להשמיץ במקום ללמוד
כמה הזהירו רבותינו על לשון הרע !
מבקש | 04-06-2020 11:37
זה פשוט לא נכון .שטח אינו רפורמי .ואם המגיב דתי הרי שמוטב שיבקש סליחה לפני יום כיפור. זכותך כמובן לחלוק ,אבל בדברי אמת.
3
הרבה מילים אפס בהבנה פוליטית
חגי | 04-06-2020 10:10
הציונות הדתית הלכה והתמקמה בעשורים האחרונים בשולי הימין הפוליטי הסהרורי. כתוצאה מכך איבדה את מקומה כגורם משפיע שמסוגל להתחבר לשני הצדדים מימין ומשמאל. באין לה שום אלטרנטיבה פוליטית היא איבדה את כוחה ויכולתה להשפיע פוליטית. בחירת דיינים, רבני ערים וכדומה נעשית לא לפי חוכמתם, או כישוריהם אלא על סמך קשריהם. מי שרוצה למנות אנשי צוהר צריך לגייס תמיכה פוליטית. ומי להבנתך יתמוך ברבני צוהר החרדים והליכוד או ליברמן, כחול לבן, העבודה ולפיד? ומכאן מי שרוצה להצליח צריך להתחבר ולא לדחות מעליו בני ברית אפשריים.
החרדים הולכים לפי הכסף
אתה צודק | 04-06-2020 12:13
לכיפות הסרוגות יש אמונה ולא הלכו עם רבין ואוסלו. החרדים היו עם רבין ובזמן אוסלוקבלו עוד תקציבים והרבה.
4
אין חדש תחת השמש. קריאה לנהוג ביראת שמיים
ירא שמיים | 04-06-2020 10:11
כשהכותב קורא שלא להפעיל שיקולים פוליטיים , הוא למעשה מכוון לנהוג ולהחליט לפי דרכי יראת שמיים , בנאמנות ובאמונה - שיבחרו את האנשים הראויים ביותר . לצערי הרב ,אין חדש תחת השמש ובחירת דיינים ורבנים הייתה טעונה לכל אורך הדורות. בגולה סופר על מקרים רבים של מינוי רבנים בדרך לא ראויה .אבל עוד בימי בית שני סופר על כוהנים גדולים שקנו כהונתם בכסף. במקומותינו יש גם תופעה של העברת המינוי מאב לבן -תופעה שבכל הכנות איני יודע אם היא תמיד נכונה. נשאיר את זה בתיקו.
5
צריכים דיינים שימשיכו להשניא את התורה על העם
תורה ועבודה | 04-06-2020 10:25
זו מלאכת הקודש של הדתיים.
6
כלום
גלעד עקיבא כפרי | 04-06-2020 10:33
איזה חצוף הוא הוריד לרב רפי פרץ את המילה הרב
איפה הזכיר במאמר את הרב פרץ ?
שאלה | 04-06-2020 11:42
אני לא ראיתי. אם אין -תקן
למגיב 6 -היכן הוא זלזל ברב רפי?
חבר נאמני תו"ע | 04-06-2020 11:33
היכן הוא הוריד את השם הרב מהרב רפי פרץ? נדמה שאתה ממציא
7
הפעם שמואל שטח צודק
אריק | 04-06-2020 11:02
צודק הם מנפים רבנים ציונים דתיים שעשו 12 בחינות לרבנות עיר ואז מנפים לפני הראיון של קבלת התעודה בטענה מגוחכת שאם ילדיך לומדים בממד זה לא תואם לאורח חייו של רבני עיר . כך הם עושים בראיונות דיינות אחרי כל הבחינות . רוצים לעבור תבואו עם חליפה שחורה ומגבעת חרדים ותספר למראיינים שהבנות לומדות בבית יעקב והבנים לומדים בישיבות חרדיות ואין לך ספרים של הרב קוק בבית ועל השקר הזה תקבל את התעודה ואולי מינוי נכסף . לעתים גם בישיבת הסדר בה הוסמכת לא תואמת אורח חייו של תלמיד חכם אליבא רבני שס ואז הכל נופל.....
8
אתה בור ברמות כואבות. אחד הדיינים הכי קשובים
יעקב | 04-06-2020 11:47
הרב אריאל אדרי. תזכור את השם מר שמואל שטח (אגב מה ההשכלה התורנית שלך מר שטח? כמה חלקים בשוע אתה בקיא? כמה מסכתות אתה שולט בהם לפחות ברמת גפת. חוצפן). תבדוק מה המצב בהרכבים שהרב אריאל מנהל. אין ולו מסורבת גט אחת שם! תבדוק כמה ממזרים הותרו לבוא בקהל על ידו!! תבדוק עובדות לפני האשמות חמורות. וכן הרב אריאל לא רק בוגר הר המור אלא רמ חשוב בישיבה קדושה זו. השנאה העיוורת מעבירה אותך על דעתך. חבל
השכלה תורנית זה לא רק גמרא יש מוסר ולא להעליב
מבין | 04-06-2020 20:01
השכלה תורנית אינה רק לימוד גמרא ,אלא גם ולא פחות חשוב, היא כוללת גם ספרי מוסר כמסילת ישרים וחובת הלבבות ועוד. ולפיהם אסור ללעוג ואסור להעליב וכיוב. כל שכן כשהדברים אינם מבוססים , שכן למיטב ידיעתי שטח היה מורה לגמרא. הערה נוספת- ענין של הבנת הנקרא. נא ראה באיזה הקשר הוזכרה הר המור. הערה אחרונה- לגבי הלשון העברית - מה זה ברמות. זו אינה מילה תקנית ולא משתמשים בה בבית המדרש.
9
איזה אדם מנותק
שני | 04-06-2020 12:22
חחחחח רבניך יהיו קשובים לעם יותר מרבני הר המור?? הרבנים אותם אתה רוצה חסרי עמוד שדרה הלכתי ורצים רק למצוא חן בעיני הקהל. הרבנים הליברלים הם המנותקים ביותר מהעם, הרבה יותר מהרבנים החרדלים, צא ותראה. היחידים שמקשיבים לדעתם של רבניך הם לייטים ודתלשים.
אפילו לא הם
גיא | 04-06-2020 18:07
יש להם רק כמה שמויות מחמד שמקשיבים להם... נתפלל שה' יאיר עיניהם.
10
שמעתי שהארגון של שמואל שטח נאמני
גידי | 04-06-2020 13:07
תורה ועבודה ערך כנס שהתקיים בתוך תא טלפון. ארגון קיקיוני שיש לו כסף ממקורות....... , עולם לא הקים שום מוסד ולא מסוגל להקים. אין לו אנשים הכל רוח והשמצות. להתעלם, כולל האתר הזה.
11
למי הצבעתם בבחירות
אשר | 04-06-2020 15:04
אחוז המצביעים הגבוה ביותר לימינה היה בין החרדלניקים. אין לנו לבוא בטענות לליכוד אלא רק לכל המתיפיפים שבינינו שהצביעו ליכוד או כחול לבן.
12
מנכ"ל של גוף קקיוני שנתמך בעבר ע"י הקרן החדשה
ישי | 04-06-2020 16:54
מספר לנו על ממלכתיות. האירוניה התאבדה מזמן.
13
אין לי כח לקרוא אבל בטח זה איכשהו קשור להר המ
T | 04-06-2020 16:57
.
14
די די כבר אי אפשר לשמוע ממך על כל דבר
גיא | 04-06-2020 18:05
אתם לא מבינים שאתם לא מעניינים... אולי עדיך שתקימו איזה ארגון חסד עם כל המשרדים שיש לכם...
15
רוצים רבנים אמיתיים, לא "ליברלים"
מאיר | 04-06-2020 23:49
כן, כאלו שלמדו מהתורה את עדינות הנפש, ולא כאלו שלמדו בתרבות קלוקלת ללעוג לתלמידי חכמים.
16
הועדה למינוי דיינים והועדה למינוי שופטים
יאיר | 05-06-2020 10:19
המצב בועדה למינוי דיינים אידיאלי לעומת המצב בועדה למינוי שופטים. מה כתב מר שטח ונאמני תורה ועבודה על הועדה למינוי שופטים -על הפרקליטות והיועצים המשפטיים השולטים במערכת (ללא סמכות חוקית) ? ואלו הגופים שלמעשה שולטים גם בבתי הדין הרבניים וכו. אז מה כתבת/כתבתם ?