בג"צ דחה את העתירה נגד פתיחת הר הבית גם ליהודים - סרוגים

בג"צ דחה את העתירה נגד פתיחת הר הבית גם ליהודים

יום לאחר הדיון, בג"ץ דחה את העתירה שעניינה לפתוח את הר הבית גם ליהודים - זאת לאחר 58 ימים שבהם ההר נותר פתוח רק לאנשי הוואקף המוסלמים

author-image
בג"צ דחה את העתירה נגד פתיחת הר הבית גם ליהודים
  Olivier Fitoussi /FLASH90

בג"צ דחה היום (שלישי) את העתירה שעניינה לפתוח את הר הבית גם ליהודים, לאחר שנסגר לפני כחודשיים בפני יהודים בעוד כניסתם של אנשי וואקף מוסלמים הותרה.

בפסק הדין כתב השופט יצחק עמית: "על ערגתו וכיסופיו של העם היהודי לציון, לירושלים הבנויה ולהר הבית שנמצא "בראש ההרים ונִשא מגבעות" אין צורך להרחיב את הדיבור. "הר הבית בידינו", הדהדו דבריו של מח"ט הצנחנים מוטה גור ברשת הקשר ביום השלישי של מלחמת ששת הימים, והרגע הרעיד לבבות ונחרת בחיי האומה".

"הר הבית נמצא בשטח ירושלים, בשטחה הריבוני של מדינת ישראל, וכמקום קדוש חלים עליו חוק השמירה על המקומות הקדושים, וסעיף 3 לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל. משטרת ישראל היא האמונה על ביטחון הציבור ועל שמירת הסדר הציבורי בהר הבית, בבחינת ידה הארוכה של ריבונות המדינה. עם הריבונות באה הסמכות ועם הסמכות באה האחריות ועם האחריות באה התבונה והרגישות".

"שלא בטובתנו, הר הבית הוא מקום נפיץ, המקום אליו נשפכים נהרות הלבה של הסכסוך הלאומי ושל הסכסוך הדתי, ומכאן סכנת ההיתוך בליבת הכור הלוהט. לא תהא זו הפרזה לומר כי מדובר באחד המקומות המורכבים והרגישים ביותר במזרח התיכון אם לא בעולם כולו, ואפשר כי גפרור אף יצית להבה".

השופט עמית הוסיף כי דווקא עליית יהודים יכולה להפר את הסימטריה: "עמדנו על כך שבימים של שגרה, עשרות אלפי מוסלמים פוקדים את הר הבית. אך בימים אלה של קורונה, "כיכר השוק ריקה ואין פוקד את הר הבית בעיר העתיקה". לכן, דווקא עליית יהודים לתפילה בהר הבית, גם אם במספר זעום, היא שעלולה להפר את הסימטריה וההדדיות".

עוד הוסיף למשקל דחיית העתירה את איומי הטרור של המוסלמים, וכתב: "אין להשוות את מלאכת האיזון האופקי והאנכי שנעשית על ידי בית המשפט בהקשר של הר הבית, נוכח ההיבט שלביטחון הציבור ויחסי החוץ של המדינה, לזו שנעשית בהקשר של הפגנות וחשש לעימותים "פנימיים" בין בני החברה הישראלית לבין עצמם, דוגמת כביש בר אילן, מצעדי גאווה או הפגנות ימין או שמאל פוליטי. בהיבט זה, "הר הבית הינו יחיד ומיוחד שאין בו כדי להעיד על הכלל". ו"ירושלים אינה כשאר ערים שבעולם והר הבית אינו כשאר מקומות שבירושלים".

עו"ד איתמר בן גביר שייצג את העותרים הטיח ביקורת בשופטי בית המשפט העליון. לדבריו: "כל ההלכות המשפטיות מדברות על כך שאסור להיכנע לאיומי אלימות ואילו השופט עמית לא הפסיק לנמק את דחיית העתירה בכך שאם ייתנו ליהודים לעלות אז אנשי הווקף יתפרעו. אין לי ספק שאם היה מדובר בחרדים בבית שמש ,מתיישבים מיצהר או כל ציבור אחר שמאיים להתפרע השופט עמית היה נותן צו שלא להיכנע לאיומים ולפתוח את ההר אולם כאשר מדובר באנשי וואקף בגצ נכנע להם"

בן גביר הוסיף: "בכל פסק הדין השופטים לא מזכירים אפילו במשפט אחד את ההסכם המביש שנעשה עם הירדנים- מצער מאוד שעמית קרא והנדל מסתירים מהציבור שממשלת ישראל עשתה דיל מפלה עם ירדן והסכימה להפלות לרעה יהודים רק כדי שיישמר השקט על ההר. כעת כאשר אנשי הוואקף הודיעו שמאות מתפללים יפקדו את הר הבית בשבוע הבא אנו דורשים לפתוח את ההר גם ליהודים שהרי הטענה המרכזית של הפרקליטות בדיון הייתה שלא מאפשרים למוסלמים (למעט עובדי וואקף להגיע) וכעת הוואקף מצפצף אפילו על הסכמה זו."

הדיון בנושא נערך אמש בבית המשפט העליון, כשבועיים לאחר הגשת העתירה על ידי פעילי הר הבית יהודה עציון וארנון סגל. השנים טענו כי הר הבית סגור מזה שבועות ארוכים לכניסת יהודים בעוד אנשי הוואקף נכנסים למתחם ואף מתועדים כמתפללים בו. עוד נטען כי בעקבות הסכמה לא חוקית בין ירדן לבין ישראל, נמנעת כניסת יהודים להר זאת כאשר ההסכם לא פורסם והוא נוגד את חוקי מדינת ישראל המחייבים חופש גישה להר הבית.

במהלך הדיון אמר עו"ד איתמר בן גביר כי אי אפשר לעשות עוול רק ליהודים, וכי החלטה לסגור את הר הבית בפני יהודים כעת תאפשר את סגירתו בעתיד רק בפני ערבים: "כבודכם צריכים לחשוב כאילו היתה כאן החלטה לא להניח לערבים להיכנס למערת המכפלה". השופט יצחק עמית הגיב ואמר כי בן גביר "מתפרץ לדלת פתוחה. אין מחלוקת שקיימת זכות ליהודים". בן גביר ענה: "אם זה לא במחלוקת, אי אפשר לעשות עוול לציבור אחד כדי שציבור אחר ישמור על התקנות. אוטוטו יום ירושלים. אנשים שיום יום עולים להר, מנעת מהם לעלות – לקחת מהם את הרצון לחיות".

נציג המדינה אמר כי "קיימת רגישות בהר. הרמדאן תקופה רגישה גם בשנים רגילות. צריך לשמור על הסדר הציבורי יחד עם תקנות הקורונה. זכויות אינן מוחלטות ונדחות מפני שיקולי ביטחון. אין חלופה ריאלית שמאפשרת כניסה של קבוצה יהודית להר. האיזון הנכון לעת הזאת, בפרט ברמדאן, זה המשך הסגירה. לגבי ההיבטים המדיניים, נבקש להעלות זאת במעמד צד אחד (דלתיים סגורות). לגבי עובדי הוואקף, זה מקום עבודתם. התפילות שלהם הם מתוקף עבודתם במקום. נאמר כאן לא אחת על נפיצות ההר. האמצעי שכרגע ננקט (סגירת ההר ליהודים) הוא הכרחי וחיוני".

השופט ניל הנדל טען כי "התקופה איננה רגילה. אף מקום במדינה איננו חסין. מתפללים ותיירים לא עולים להר. זה קשה. דווקא בתקופה שסגרו בתי כנסת בכל העולם והגבילו עיסוק ותנועה יש הצדקה לסגור את ההר. צריך לוודא כמובן שהסגירה לא הופכת לתירוץ והמצב לא ינוצל לרעה. מה יהיה בעוד שבוע אני לא יודע". בסיום הדיון השופטים החליטו לדחות את החלטתם שהתפרסמה כעת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לא מפתיע
עולה להר | 19-05-2020 18:05
כשרבנים הראשיים מוכנים לחלל שם השם ברבים וכבודם יותר חשוב מכבוד השכינה אין מה לצפות מביבי או המדינה. יצחק יוסף הרשע המנוול והליצן עובד הסטרא אחרא ועושה הכל למנוע בנין המקדש וכמובן עלייה להר השם. (לא הוא אינו גדול הדור תלמיד חכם או גאון או משהו אחר.. הוא סתם ילד רע שקבל משרתו עלי ידי פוליטקה, אביו ואנשי ש''ס ומקבל המשכורת מהמדינה--אין שום סבה לאף יהודי להקשיב למה שהטמבל הזה אומר).
2
ורדף אותם קול עלה נידף
בושה | 19-05-2020 18:25
בדיוק קראנו בפרשת השבוע ורדף אותם קול עלה נידף ונסו מנוסת חרב ונפלו ואין רודף.
3
למישהו היה ספק באשר להחלטה הצפוייה של הבג"צ ,
דרור | 20-05-2020 12:14
השמאלני,שהפעם הוא תומך בממשלת השמאל של נתניהו?
4
בגץ
שולמן | 21-05-2020 17:58
מה יש לצפות מהבגץ הם לכאורה מפלגת תומכי הטרור וכול מי שנגד העם היהודי ומדינת ישראל. זה מאוד ברור. מה לא מובן. תתעוררו כבר..