על הקשר בין רבנים ופוליטיקה / הרב ברוך אפרתי

על הקשר בין רבנים ופוליטיקה / הרב ברוך אפרתי

רב אינו מבין בנבכי העסקנות הפוליטית, ואסור לו להבין. אלא להדריך לאן עלינו להגיע, ולהתריע אם יש איסורי תורה חמורים על הפרק. לא כיצד מתנהלים, אלא בשם מה ולשם מה מתנהלים. לא טקטיקה עסקנית אלא אסטרטגיה אלוקית

author-image
רבנים לא אמורים להתערב בפוליטיקה. נקודה
  ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דובות ימינה)

לעניות דעתי ייעודו של רב הוא חיזוק ה'מה' וה'לאן', וייעודו של פוליטיקאי הוא ניהול ה'כיצד'. שני ייעודים חשובים ודומים, אך לא זהים.

אלו ייעודים מובדלים – טקטיקה עסקנית מול אסטרטגיה אלוקית. אין מעלה בכך שהאחד עוסק בתחום חבירו אלא חיסרון.

לא בכדי במלכות האידיאלית ישנה הפרדת רשויות; סנהדרין אחראית על תורה, כהונה אחראית על המקדש, מלך אחראי על ניהול הממלכה, שר צבא אחראי על הצבא, ונביא אחראי על אמונת עתנו.

מלך מבית דוד המבקש להיות כהן, טועה. כהן המבקש להיות מלך, טועה. ראש הסנהדרין המבקש להיות שר הצבא, טועה. נביא המבקש מלכות או סמכות הלכתית, טועה.

פעמים אין ספור אנו רואים, שפוליטיקאים המנסים להכריע בענייני תורה והלכה מזיקים מאוד. ורבנים המנסים להכריע בענייני נבכי הפוליטיקה מזיקים מאוד. הטעות הזו ניכרת מימי ינאי החותם 'מלך וכהן גדול' ועד ימינו.

אמנם, יש ממשק אחד שהוא כן חיובי בין התפקידים; הרב מעניק כיוון כללי, ייעוד, לציבור. ולכן יש לו אמירה על ייעוד של המפלגות השונות. אך זהו רק ייעוד וכיוון כללי של ערכים. לא פרטים טכניים, וסיבובי עסקאות.

רב אינו מבין בנבכי העסקנות הפוליטית, ואסור לו להבין. אלא להדריך בכללות לאן עלינו להגיע, ולהתריע אם יש איסורי תורה חמורים על הפרק כגון מסירת שטחי ארצנו לאוייב וכדומה. לא כיצד מתנהלים, אלא בשם מה ולשם מה מתנהלים. לא טקטיקה עסקנית אלא אסטרטגיה אלוקית. כך גם נהג מרן הרב זצ"ל אל מול המוסדות הלאומיים.

רב אינו אחראי על השאלה במי לבחור, אלא כל אחד מישראל עושה כן משיקול דעתו. משום שכל אחד שוקל כיצד נממש את הייעוד שהרב הורה לנו בשם התורה. ובשאלה 'כיצד' יש דעות שונות וזה טוב וחשוב שתהיינה.

לדעת הרא"ש והרשב"א, הציווי 'אחרי רבים להטות' נאמר לא רק בהכרעת בית דין, אלא גם בהכרעת הציבור על ניהול חייו. רב אינו מכריע בשאלה מתי ועם מי עושים עסקים פוליטיים, ולא מי מייצג את מי ומתי, ובאיזו פלטפורמה. אלו עניינים השייכים למקצוע, ששמו פוליטיקה. לא רבנות. לכן רוב חכמי התורה בישראל אינם מתערבים בשאלות טקטיות של פוליטיקאים.

אינני מבין כרב בנבכי הפוליטיקה המעשית יותר מכל אחת ואחד אחר. בעבר חשבתי אחרת, אך לענ"ד טעיתי בכך. אשרינו שיש לנו מדינה, ממשלה, פוליטיקאים מסורים מכל המגזרים, ורבנים המורים את התורה ואת מגמתה.

כשכל אחד מסור לייעודו, יש תפארת איזונים והצלחה. ולהיפך.

=======

הרב ברוך אפרתי הוא יו"ר ארגון רבני 'דרך אמונה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
63 תגובות - 40 דיונים מיין לפי
1
הכותב טועה בגדול
יוסף קורן | 19-05-2020 20:13
לאורך כל ההיסטוריה היהודית רבנים היו עסוקים בפוליטיקה להציל את עם ישראל.
אין בעיה שרב יהיה פוליטיקאי
רפי | 20-05-2020 12:18
בדיוק כמו שאין בעיה שרב יהיה רופא. אם הרב הוא פוליטיקאי מקצועי, זה בסדר גמור ולכן היו אכן חכמי ישראל שהיו גם מדינאים. הבעיה היא כאשר רב שאינו מצוי בפוליטיקה נותן עצות על התנהלות מעשית, בדיוק כמו שיש בעיה שרב שאינו בקי ברפואה יחלק תרופות.
לאורך כל ההיסטוריה הם לא ממש הצליחו
שי | 19-05-2020 22:21
אתה יכול לנקוב ולו באסטרטגיה רבנית אחת לבלימתה של תנועת ההשכלה? מה עם פלישת הנאצים לפולין, האם לרבנים הייתה תכנית מגירה סודית כלשהי?
לפי התורה מי שנוגע בדבר פסול מלהתערב
יואל סלוק | 19-05-2020 22:09
ולכן כל הרבנים שחיים על תקציבי המדינה כמו כל הרבנים בתמונה הם פסולים מלהתערב בפוליטיקה כי להם יש נגיעה בדבר והם רוצים למקסם את היכולת שלהם לקבל תקציבים אבל כבר אמרה התורה שהכסף והשוחד מעוור עיני החכמים ולכן ההתערבות שלהם פסולה מהיסוד
חכמי ישראל היו גם מדינאים ופוליטיקאים
יהודה | 19-05-2020 22:06
חכמי ישראל בתקופת המשנה והתלמוד שהנהיגו את עם ישראל נקראו פרנסי הדור. הם גם היו גדולי תורה וגם עסקו בצרכי ציבור. אין זאת אומרת שכל חכם הוא גם פרנס, אבל בהחלט כל פרנס היה גדול בתורה בתקופת חזל. כמו שאמרו במסכת שבת איזהו פרנס שמעמידין אותו על הציבור? זה ששואלין אותו הלכה בכל מקום ועונה.
לא מדוייק
חיים | 19-05-2020 20:50
לא נכון היו פרנסים היום אנו לא בגולה במדינה יהודית . בתקופה של עוצמה לתקשורת מכל הסוגים .מה לרב לעסוק עם קבלני קולות.מינויים וכו .מיותר מיותר
2
שלח עותק לנציגי גבעת האולפנה
בית אל | 19-05-2020 20:16
.
קודם כל שסמוטריץ יפסיק לערבב את הרבנים לטובתו
רוני יוחנן | 20-05-2020 12:50
הגיע הזמן שהרבנים יפסיקו ללכת כמו עיורים אחרי סמוטריץ שמנהל אותם בתחכום בערמומיות כדי לדאוג לעצמו וכבודו אני בטוח שבחדרי חדרים הוא גם שואל אותם עם מבטא ישיבתי איך מעשרים את המלח? זה האיש ואלו תכונותיו
3
פעם ראשונה שאני מסכים איתך
נכון | 19-05-2020 20:23
לא הייתי כותב שאסור לרב להבין בפוליטיקה. אבל בהחלט, זה לא תפקידו.
אפרת המפג--רת
פויה | 20-05-2020 8:57
לכי קיבינמינימינימט
גם אני! פעם ראשונה שאתה כותב לעניין
אפרת | 19-05-2020 21:11
ההסגר עשה לך טוב השכל התחיל לעבוד ישר
4
שרואים את סמוטריץיושב בתנוחה של הבוס הכל מובן
אייל דרשן | 19-05-2020 20:27
סמוטי מנצל את הרבנים ואת קוצר יכולתם להבין ולראות את המצב כדי לדרוך עליהם ולקדם את עצמו ואת כבודו האישי כל מי שמכיר אותו יודע טוב טוב על מה אני מדבר גם אבא שלו תורם למצב הזה לקידום הבן שלו אצל סמוטריץ הדבר הכי חשוב זה סמוטריץ אחרי זה כל השאר
סמוטי הוא פרי הביאושים של הציונות הדתית
דוד רוזנבלום | 19-05-2020 23:11
סמוטריץ בן אדם נאלח עם פה מטונף עם חזה מתוח ופרצוף זחוח כלומניק אדיר לא עשה כלום בימי חייו קורות חיים רקים בצבא שירת שירות מינימלי חסר משמעות לאחר שדחה גיוס 10 שנים בשקר ובאזרחות עבד בעמותת רגבים שהקים לעצמו וזהו מעבר לזה לא עשה כלום בחיים הציונות הדתית תיעלם כל עוד הוא יהיה נציג הציבור שלה מקווים שכמו שהוא סילק את אורי אריאל ועשה הכל לסלק את רפי פרץ בעזרת השם גם אותו יבוא מישהו ויסלק גם אותו מחיינו הציבוריים בקרוב
סמוטריץ:ז,ש"ע יהיר גס רוח שלא עשה כלום בחיים
מילון עברי עברי | 19-05-2020 21:08
תבדקו ותראו
עוד ממורמר. חסמו אותך בערוץ 7 אז באת לפה?
מאיר לוי | 19-05-2020 20:39
כל היום מלכלך על סמוטריץ כאילו אין מי שינהיג את המפלגה הנאצית. אולי תנשום אויר ותירגע?
נמאסתם כבר
אני | 19-05-2020 20:39
מקנאים בסמוטריץ
5
תזהר שדיקטטורת מלמד לא תתנכל אליך
*חסוי* | 19-05-2020 20:31
הם לא אוהבים שיש דעות שונות משלהם, מסוכן להתעסק איתם יש להם הרבה זרועות לטפל בך. כל התשתית של הדיקטטורה רבת השנים שלהם בנויה על זה שרב צריך וחייב להתערב ולבחוש בכל נושא פרטי וציבורי כאחד יש את דגם האב ויש את הדגם המתקדם של הבן שם זה ממש כמו צפון קוריאה ,ראה הוזהרת
הוא לא שווה 30% בתוך בית אל -עובדה
ח. | 20-05-2020 7:44
בחירות לרשויות המקומיות הוא הריץ מועמד מטעמו לראשות המועצה בית אל אחד מבכירי המערכת שלו כמובן כל אנשי שלומו עמלו וטרחו למען הצלחתו כמצוות רבם אפילו הוא תרם לקמפיין שלו 5000 שח אבל בבחירות הוא לא הצליח לקבל אפילו 30 אחוז מהקולות וכמובן הפסיד זה הכטח שלו בתוך בית אל והוא עוד חושב שהוא מבין בפוליטיקה הארצית
חזק!!! תבוא לבית אל ב' תראה את "ההצלחה" שלהם
ביתאלניק | 19-05-2020 20:57
תבדוק בנוער איזה אחוז זניח רואה בו דמות מוערכת ואיזה אחוז מהנוער לא סופר אותו בכלל והתפרק מהדת
6
ומה עם גדול הדור, הרב שמואל?
כן | 19-05-2020 20:33
פקיד הערייה מצפת מצליח לשלב פוליטיקה עירונית, עם פוליטחקה ארצית, עם פרשת השבוע ועם פינוי זבל מרחובות העיר צפת.
אתה שפל ונבזה, גועל מרוכז של שנאה וקנאה
דודו | 20-05-2020 8:18
ברב שמואל אליהו שליט''א
תשתוק קצת חצוף קטן
מוקי | 20-05-2020 5:58
שקט חצוף
7
צריך לעשות כל מה שהרבנים אומרים, בלי שאלה.
סרוג | 19-05-2020 20:38
הרבנים הם גאונים ששומעים ישירות מאלוהים מה צריך לעשות בכל דבר ועניין ולו הקטן ביותר. אם הרב אומר להצביע למישהו, או לתת כסף, או לצאת להפגין על משהו. זה בגלל שאלוהים בעצמו אמר להם.
8
רבנים מקבלים תקציבים וזה שוחד
כל מילה בסלע | 19-05-2020 20:38
הרבנים יהושע שפירא,דודי דודקביץ,פנדל,דרוקמן, חיים גנץ,קיבלו תקציבי עתק לישיבות שלהם דרך סמוטריץ,ועשו כל דבר שסמוטריץ ציווה עליהם,עצומות,מכתבי תמיכה,ספינים לתקשורת וכו וכו, כתוב בתורה במפורש,לא לקחת שוחד כי זה מעוור ומעוות,גם חכמים וגם צדיקים, ומילה לסמוטריץ,אסור גם לתת שוחד.
אתה רפורמי. מוציא דיבת הרבנים רעה
מזועזע | 19-05-2020 20:52
הרבנים הם קדושים מרומים מעם
9
על זה אמר הרב שרקי
אני אני | 19-05-2020 20:40
כששאלו את הרב שרקי אם רבנים אמורים להתעסק בפוליטיקה, הוא ענה: אז במה אתה רוצה שהם יתעסקו?
לא מדוייק
גיל דוד | 19-05-2020 21:13
גם מורנו הרב שרקי יסכים שרבנים הם לא פוליטיקאים. הם צריכים להוות כתובת לייעוץ והכוונה ולהתוות דרך אבל איך להביא את החזון למציאות זה התפקיד של הפוליטיקאים
10
נכון. וצודק
חיים | 19-05-2020 20:46
כל מילה שלו נכונה . רבים וגם אני אומרים זאות הרבה זמן חבל להתעסק בעסקונה בפוליטיקה זה לא מתאים לא מעבד ולא מוסיף לרבנים . פשוט רדו מהעניין
11
הכי מצחיק שהרב אלי שינוולד דחף את בן גביר
ג'סי | 19-05-2020 20:52
הממשיך של מפלגת דניאלה ויס/ והרב לוינגר זכה לתשומת לב ראשי הישיבות , כשבמקום לקדם את הבית היהודי דאגו לקיקיוני שגרם שכולם התעסקו בו , במקום שירדו להתעסק בקהילות של הגרעינים התורניים
12
צודק לחלוטין!
אני | 19-05-2020 20:59
דברים נכונים
13
תכתיב לעצמך
דוד ברדה | 19-05-2020 21:00
לא לכל הרבנים , הרבנים חכמים מספיק להחליט מה לומר ומה לא
14
ברור, דעת תורה אצל דלי"ם זה להיות חותמת-גומי
חרדי ליטאי ג א ה | 19-05-2020 21:03
במקרה הטוב או לשבת בצד ולתמוך בשקט בלי לדבר. חילונים עם כיפת רשת שכמותכם! זה מה היחס שלכם לדעת תורה, כן. לא סתם אתם המגזר היחיד בישראל עם 50% נשירה. תפסיקו לשקר את עצמכם שאתם דתיים. מסורתיים כבר יותר דתיים ומכבדים רבנים ממכם.
ליטאי רפה שכל
יוסי | 20-05-2020 1:51
המגזר היחיד. באמת. אצל החילונים אין 50% נשירה כי אין לאן לנשור. או שמא לשיטתך חילוני שחוזר בתשובה הוא נושר. אצל החרדים לא יכולה להיות נשירה כי המערכת דאגה שאם יצאו החוצה לא יוכלו להתפרנס בכבוד. אז יש חילונים עם מגבעת וחליפה. מי בכלל יודע כמה חילונים כאלו יש אצלכם ? בכל מקרה אתם ציבור אינפנטילי
15
"נמלכין בסנהדרין"
תלמיד קטן | 19-05-2020 21:20
אישתמיטיה לרב הגאון הכותב, היודע לצטט מקורות מהראשונים ואילו אינו יודע גמרא מפורשת במסכת ברכות דף ג עמוד ב (וסנהדרין): ....אדונינו המלך, עמך ישראל צריכין פרנסה. אמר להם: לכו והתפרנסו זה מזה. אמרו לו: אין הקומץ משביע את הארי ואין הבור מתמלא מחוליתו. אמר להם: לכו ופשטו ידיכם בגדוד. מיד יועצים באחיתופל ונמלכין בסנהדרין, ושואלין באורים ותומים.... הוה אומר, גם אם יבוא אי מי ויטען להפרדת רשויות (אולי...), ישנו חיבור ותיאום מלא בין הרשויות השונות. ושום דבר לא נעשה מבלי התייעצות והסכמה.
זה תואם לדברי הרב אפרתי
מגיב | 19-05-2020 22:51
אנא קרא לפני שאתה מגיב
16
בגבעת האולפנה בית אל ראינו מה הרבנים שוים
דביר עמיחי | 19-05-2020 21:20
רב בכיר שמשנה את דעתו מחיוב מסירת נפש לחיוב לפנות ללא התנגדות והכל תמורת טובות הנאה למוסדותיו הכוללים בניית ישיבה חדשה ובתים למגורי אברכים בקיצור יש רבנים של תורה ויש את הרבנים של הכסף ואלו אותם רבנים שמר בצלאל סמוטריץ עושה בהם כרצונו
17
כבודו יפסיק לקשקש אינו מבין במושג דעת תורה !!
שלמה | 19-05-2020 22:26
כבר נאמר חכם עדיף מנביא זה הנהגת ישראל מדורי דורות,דעת תורה ואמונת חכמים,וכפי שהוא כותב שבדבר שלא מבינים לא מתעסקים אי לכך כדאי שיפסיק לכתוב בנושא הזה.
המושג "דעת תורה" הומצא ע"י
אני | 20-05-2020 12:25
החזון איש. מלפניו אף אחד לא השתמש במושג הזה מעולם. דעת תורה זה בעצם דעת מי שאמר את הדברים.
אין דבר כזה דעת תורה, יש רק דעה של רב
לוי | 20-05-2020 6:45
כי אם היה דבר כזה לא היינו עדים לכל המחלוקות והדעות הסותרות. רבנים הם בסהכ פרשנים של טקסט ומי שמייחס להם כוחות על וחיבור ישיר לאלהים צריך להיות פתי ורפה שכל באופן מיוחד.
18
מי ביקש ממך להתערב בנושאים מדיניים ופוליטיים?
גם אתה לא צריך | 19-05-2020 22:29
1- מה אתה שווה שתחליט? 2- מלך מולך, כהן במקדש, לוי מזמר ואתה מחלק התפקידים. טעית! 3- זכותם המלאה של הרבנים להביע את דעתם בנושאים מדיניים כי הם חושבים שהם צודקים. 4- יהודי שמור תורה ומצוות, שומרם גם שהוא צריך להחליט בנושאי חולין. כלומר התורה הראתה לנו כיצד לנהוג גם בנושאי חולין.
19
לצערנו הרב הפולטקאים לא מכוונים ע"י
חל | 19-05-2020 22:33
הרבנים ולכן אין להם בררה אלא להתערב
20
פעם ראשונה כמדומני שאני מסכים עם הרב אפרתי ..
מן ההר | 19-05-2020 22:51
רבנים לא הצליחו בפוליטיקה בכל המפלגות. כשהרב בני אלון נכנס לפוליטיקה ביקש שיקראו לו בני, כי הוא פוליטיקאי ולא רב. נראה לי שהdna של רב לא יכול להיות בפוליטיקה. גם חנן היה על תקן רב, כמנהיג היה מדהים אבל כפוליטיקאי?! מור הרב דרוקמן השתמש בפוליטיקה והיה שליח של הרב צבי יהודה במפדל, אך האם היה פוליטיקאי? חוקים? אבל קטונתי אבל מה שבטוח שהפוליטיקה לא לכלכה הרב נשאר נקי טהור וקדוש .
21
כל הרבנים שם מקבלים כסף מבצלאל והשוחד יעווור
תראו בתמונה | 19-05-2020 22:53
ויסלף דברי צדיקים
22
צדיק שנתן היתר לרמות ופרץ השתמש בו נגדו
הרב דרוקמן | 19-05-2020 22:55
אינטרסים
23
לא כך לימד אותנו הרב קוק
אם הבנים | 19-05-2020 23:24
תעמדו מהצד ותיתנו עצות ...ממש כמו שהמתנתם שיבואו לבקש מהרבנות עצות לגבי הקמת מערכת המשפט ...ולא באו! אפילו לא היתקשרו ...לרב הרצוג! לא אלמן ישראל , יקומו גיבורי כח , ויאירו גם את הפוליטיקה הישראלית באור חדש מחובר לחוכמת הקודש בחיבור שמים וארץ . עם קצת אמונה הכל יראה אחרת. תעדקנו תוכנה ...גירסת התחלתא לא מחזיקה מים.
24
מאמר מבולבל
חיליק | 19-05-2020 23:29
כל הטענה של שמואל על שאול הייתה על האיך, ושמואל היה גם רב גם מנהיג וגם נביא, ויש עוד המון דוגמאות, כותב המאמר לא מחובר
25
לאלוהים יש אסטרטגיה?
יהודי ודמוקרט | 20-05-2020 0:10
אם יש אסטרטגיה אלוהית, למה אנשים רבים כל הזמן?
26
כבוד הרב,
ח | 20-05-2020 0:15
מה שהגדרת שה'מה' וה'לאן' שייך לרבנים זה הרבה מאוד, וכבר הרבה מעבר לרגל אחת בתוך הפוליטיקה. תשובה?
27
לא לגמרי נכון
תהלה | 20-05-2020 0:26
מבחינה עקרונית זה נכון אבל זה לא מעשי זה היה מתאים לפעם. היום הכל על כך התערבב שזה לא ממש פוליטיקה אלא הרבה יותר מכך ודעת תורה חשוב שתינתן בעת כזו. מעניין לראות שהמפלגות החרדיות מתבססות בעיקר על דעת התורה או אז הן נהנות בסיס איתן ומוצק. רק המפלגות שמנסות לקפץ בין העולמות מתקשות בכך.
28
עשה לך רב
משה | 20-05-2020 0:41
כמה שהוא צודק וכמה שהוא טועה ומטעה.למשל ליצמן מכוון לתפקיד לפי דרשית הקהילה.ובצווי הרב. דרעי עד לפני הכלא היה שומע להכוונת הרב.היום אחרי הכלא הוא הרב הוא הגזבר הוא הכל יכול גפני לפי בקשת הרב לא עוזב את הקופה לשום מקום.בציונות הדתי מתחלקים בתפקידים שמכנסים כסף בין הרבנים ועוזרהם.חחחחחכמה כסף יש בסביבה ומספרים לנו על תורה והליכות.חחח
29
רבני השתיקה
אלי יוסף | 20-05-2020 2:58
למה הרבנים שותקים שממשלות ישראל , שמאל וימין מחמשים מדינות רצחניות יותר מ40 שנה. רבני השתיקה
30
הארץ
דודו | 20-05-2020 6:06
הכתבה הזאת מתאימה לעיתון הארץ. בכלל בזמן האחרון סרוגים נראה כסניף הארץ.
31
במי לבחור
עמי | 20-05-2020 6:10
הבעיה הרב אפרתי עם הקהילה לא תצביע לסקטור מסוים איך יפעילו את הישיבות בלי כוח בממשלה ברור שאתה צודק שצריך להפריד דת ממדינה אבל בישראל זה הכל כסף
זו בחירה להיות סקטור ולא עם
לעמי | 20-05-2020 6:29
יש בארץ רוב גדול של אנשיםשהסקטור שלהם הוא לא סוג וצבע הכיפה על המדינה. אלא החילונים הציוניים שהקימו את המדינה ונושאים ברוב הנטל של להחזיק סקטורים יחודיים בעיני עצמם.
32
מהיכן הקביעה הזאת?
לוי | 20-05-2020 6:19
מי אמר שרב לא מבין בפוליטיקה? יש ויש. כמו שרבנים מבינים(או לא מבינים)בחשמל,חקלאות ועוד, כך גם לגבי הפוליטיקה. זאת ועוד, הרב יכול לקבל את הנתונים, לבדקם ולהכריע.
33
"אסטרטגיה אלוקית"???!
צר ועוד צר | 20-05-2020 6:31
מה זה צריך להיות בדיוק? מי שמך לקבוע שאסטרטגיה אלוקית היא בסמכות רבנים או בני אנוש בכלל? עירבבת שפיות עם אי שפיות. כוונת דבריך נגד התערבות רבנים בפוליטיקה נכונה אך הגזמת בפרשנות כוחם.
34
כל מילה!
וגם מונע חילול ה' | 20-05-2020 8:33
ל.ת
35
השם ישמור. צאו מהגלות!! מה עם מלכות ישראל??
דון | 20-05-2020 8:50
עד מתי התורה ובני התורה ינתקו את עצמם מהמלכות? ההנהגה במדינה נשלטת עי כוחות מאוד שלילים ובני התורה, היחידים שבכוחם לנקות את הזוהמה הזו, נמנעים מלתקן את המצב. בשביל מה ניתנה תורה אם לא בשביל לתקן עולם? רק בשביל לשבת בחדרים חשוכים ולדבר דיבורים פילוסופים?
36
כותרת אפיקורסית
הרב זייני אליהו | 20-05-2020 8:51
מבלי לעסוק בתוכן החשוב שיש בכל זאת להסתייג מנקודה אחת או שתיים יש לדחות אמרות אפיקורסיות כגון 'אסור להבין'. ממתי אומרים למי שאמור להיות חכם בתורה שאסור לו להבין בתחומים נוספים?! וממתי אוסרים חכמה על כל אדם בעמנו? הביקורת היא רק כלפי הכותרת ולא כלפי הרב אפרתי, שאני מקווה שלא אחראי לזה
37
מחאה על ביזוי תלמידי חכמים מהמגיבים כאן
דח | 20-05-2020 14:06
ץ
38
תפקידו של הרב היא להורות
שלום מזרחי | 20-05-2020 14:13
מר ברוך הרב חייב להבין בנבכי העסקנות של הפוליטיקה אין לאף רב את הפריוילגיה לשחק אותה תמים הרב הוא מורה דרך שלנו הוא למד מרבותיו ושימשם הוא למד גמרא במשך שנים רבות הוא עסק בצורכי ציבור הוא חייב להגן עלינו אם הוא לא יגן עלינו כמו שרבותינו אמרו הוי עז כנמר קל כנשר רץ כצבי גבור כארי אז יאיר לפיד וחביריו השועלים יאכלו אותנו לארוחת בוקר. נקודה !!!
39
מכבי צהוב
איתי וייס | 20-05-2020 15:04
אני לומד שרב עוסק בלימוד לאחרים פוליטיקה ברחוק לגמרי ממש קצת אולי ראו שס דגל אחרים פחות הפוליטיקה ממש אפילו תמיד לא קבלו שר היום בסדר כך לא בגדול
40
הרבי
נועם | 24-04-2021 7:15
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף