"מתחם הציונות הדתית" במירון: סתירה פנימית או הזדמנות לתיקון? - סרוגים

"מתחם הציונות הדתית" במירון: סתירה פנימית או הזדמנות לתיקון?

"מתחם הציונות הדתית" הוא הזדמנות נפלאה לבא ולהכריז בגאווה את מה שחז"ל כבר הורנו להלכה, שכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון. תורת רשב"י איננה צריכה להתמקד בתקופת היותו במערה,אלא דווקא בתקופה בה עסק בתיקון ובחיבור הגוף והרוח

שמואל שטח
"מתחם הציונות הדתית" במירון: סתירה פנימית או הזדמנות לתיקון?
  (צילום: ללא קרדיט; תמונה קטנה: נועם פיינר)

מעטים זכרונותיי מסבי, חכם ציון זרחיה שטח ע"ה. אך אחד הדברים שאני כן זוכר הוא האופן בו היה שר בהתלהבות אדירה את הפיוט בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ. חותנו, חכם אברהם ישוע, שימש כאב בית הדין באלכסנדריה. הקהילה העשירה בה היה חי, יכלה הייתה לפרנסו, אך הוא העדיף כמנהג רבותיו, לעבוד כצורף עד השעה ארבע אחר הצהריים ורק אחר כך ללכת לבית הדין.

למעשה, בביתם היה שילוב של לימוד קבלה יחד עם חיבור פשוט של תורה ומלאכה. מבחינתם, רשב"י דגל בתחילת ימיו בתורה לבד, אלא שעם השנים, לאחר יציאתו מהמערה, חזר בו מדרכו והחל מתקן את העולם וחי חיי דרך ארץ.

נזכרתי בכך לאחר שפורסם על "מתחם הציונות הדתית" באירועי ל"ג בעומר בקבר רשב"י. רבים האנשים אשר קידשו את תורת רשב"י אשר לפני היציאה מהמערה, או את זו שלא נפסקה להלכה. הגדרת המתחם החדש יכולה להיות הזדמנות פז להחזיר את תורת רשב"י – זו שלאחר יציאתו מן המערה.

בהמשך למחלוקת הידועה בברכות ל"ה, בין רבי שמעון בר יוחאי לרבי ישמעאל סביב השאלה האם לעבוד או רק ללמוד תורה, מביאה הגמרא את דברי אביי: "הרבה עשו כרבי ישמעאל", כלומר עבדו ולמדו תורה, -"ועלתה בידן". והיו שעשו "כרשב"י", כלומר למדו תורה בלבד, -"ולא עלתה בידן". דברי אביי מחייבים תשומת לב. הוא לא אומר כיצד ראוי לנהוג מצד השאלה הכלכלית. הוא מציין שכלפי שמייא, סיכוייהם של מי ששילבו חיי תורה ועבודה להגיע לחיי שלמות רוחנית, גבוהים יותר מהסיכויים של אלו שרק למדו.

בימינו, עם חלוף שלושה דורות של ציבור שתורתו אומנותו, ניצבים לפנינו שני הדגמים שהובאו בגמרא: החרדי כממשיכו של רבי שמעון בר יוחאי וחובש הכיפה הסרוגה כממשיכו של רבי ישמעאל. על רקע דברי הביקורת שאמר בשבוע שעבר שלמה בניזרי, אבקש לטעון כי ניתן לצאת ולהכריז בגאווה: למרות שלא הכל עלה בידינו, ויש הרבה מה לתקן, יש פירות ברוכים לדרכו של ר' ישמעאל.

למרות (ואולי דווקא בגלל) שהציונות הדתית עסוקה עד מעל לראש במדע, באקדמיה, בצבא, בהתיישבות ובעצם בכל מימדי העשייה של מציאות החיים, היא הצליחה להעמיד תלמידי חכמים, ישיבות מפוארות וחידושי תורה שיישארו איתנו גם באלפי השנים הבאות. אמנם ישנם קשיים רוחניים ועוד הרבה לאן ללכת מבחינת שמירת כל המצוות, אולם בראיית המכלול יש כאן ציבור ירא שמיים, שחי את חייו לפי התורה ומתעלה בה מעלה מעלה. בעוד אלפיים שנה, כשבנינו יפתחו את "ענן הספרים היהודי" הם ימצאו שם את מהפכת לימוד התנ"ך, את פיתוח הלכות מדינה, את ניתוח ספרות האגדה, את מהפכת לימוד התורה הנשי, את עולם המחשבה העשיר שהביאה הציונות הדתית ועוד.

עוד באותו נושא

אושר: אסור להדליק מדורות בל"ג בעומר גם בחצר הבית


8

ואכן מדרש האגדה המפורסם על יציאתו של רשב"י מהמערה, מתאר את השינוי התפיסתי שחל בו ממצב של אמונה ברוח, בתוך מערה המנותקת מן העולם, אל מצב שבו הוא מתחיל בתיקון גופו ובתיקון העיר טבריה על ידי טיהורה ממתים, פעולה המשלבת בין צרכים חומריים לבין צרכים רוחניים. רבי שמעון עובר ממצב שבו הוא שורף את החוֹרְשִׁים והְזוֹרְעִים מפאת התמקדותם בחיי שעה, למצב שהוא מבין שעבודתם היא חלק בלתי נפרד מהעולם.

הרב קוק באורות התחייה כ"ז, אינו רואה את חייו של רשב"י כסותרים, אלא ככאלה שמתאימים לזמנים שונים: "… רק בזמן החורבן, וקרוב לו, שהחיל הישראלי נעתק מאדמתו והוצרך להכיר את תעודתו רק במעמדו הרוחני המופשט, הושרשה ביחידים הדרכה לפרישות מחיי שעה בשביל חיי עולם, וגם ע"ז יצאה מחאה שמימית. אבל כאשר הגיע התור של בנין האומה בארצה, והצורך המעשי של הסידורים המדיניים והחברתיים נעשה חלק מתכנית פעלי הכלל, הרי הם הם גופי תורה…".

נראה כי רבים מהציבור החרדי אשר פוקד את קבר רשב"י בהמוניו, מתמקד דווקא בחלק הראשון של המדרש בהיותו במערה. הניתוק וההיבדלות מן העולם תפסה את עיקר דמותו מבלי לראות את התהליך שעבר ומבלי להפנים שבענייני עבודה, הלכה נפסקה כרבי ישמעאל.

"מתחם הציונות הדתית" הוא הזדמנות נפלאה לבא ולהכריז בגאווה את מה שחז"ל כבר הורנו להלכה, שכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון. תורת רשב"י איננה צריכה להתמקד בתקופת היותו במערה, כפי שילדיי תמיד מציירים בגן בימים אלו, אלא דווקא בתקופה בה עסק בתיקון ובחיבור הגוף והרוח. בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ.

=======

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
דברים כדורבנות !
ירא שמיים | 11-05-2020 19:21
אפשר להוסיף ולהביא את דברי הרמבם על כל מי שיעלה בדעתו לעסוק בתורה בלבד ולא לעבוד - כאילו חילל את השם וביזה את התורה . אפשר לצטט את התורה -ששת ימים תעבוד שזו לפי המפרשים מצווה, אפשר להביא מפרקי אבות שלא המדרש עיקר אלא המעשה, אפשר להביא דוגמאות מגדולי ישראל שעבדו כרשי היינן, וכהרמבם הרופא ,ויוחנן הסנדלר ועוד ועוד. אגב לאנשי שס-כל רבני מרוקו עבדו עד שבאו הצרפתים והכריחו אותם לקבל שכר. אז אני לא יודע מניין לקחו החרדים את העמילות הזאת בתורה על חשבון אחרים ואת ההשתמטות הנוראה מהשירות הצבאי. חשוב לחזק את הציונות הדתית העובדת והמשרתת בצבא!
2
אנשי המערות
מאיר | 11-05-2020 19:43
מה שלא הבין רשבי ב12 שנה במערה בלימוד הזוהר, הבין שמואל שטח בפשוט. אשריך.
3
איפכא מסתברה
עופר | 11-05-2020 20:13
רק הכותרת כבר מקוממת ונראה מדוע כל הטקס הזה הוא מיותר. מה זה מתחם הציונות הדתית. אם במקום כזה לא מסוגלים כולם להתאחד,אז תתפזרו לכם כולכם הביתה בשקט....שרשבי לא ישים לב . התנא הענק,תלמידו של האדיר רבי עקיבא,שנלמד אותנו את הכלל הגדול. מה נגיד??
4
כמה הבל ורעות רוח
פויה | 11-05-2020 20:24
למה נותנים לך במה, למה
למה לומר דברים בעלמא ?
שונה | 11-05-2020 22:47
למה לא לנמק? למה לחשוב שרק אני צודק?
5
סוף סוף מדבר לעניין
נ | 11-05-2020 21:08
סוף סוף מדבר לעניין צודק
6
עבודה על התורה
ם | 11-05-2020 21:10
בוז
7
אתה מסביר את רשבי כמו אשכנזי ואתה נכד לחכם ספ
חומץ בן יין | 12-05-2020 4:02
מעולם העולם הספרדי לא הסביר את הסוגיה בברכות כמו שאתה מתאר אלא העולם האשכנזי שאתה משרת ובמיוחד התנועה שאתה עומד בראשה שהיא נוצרה ללכת ראש בראש נגד הוספת קודש וקדושה.כתגובת נגד לחרדיות האשכנזית. בדעת רשבי מעולם לא נאמר שיש להתפרנס מהצדקה אלא שדעת רשבי שתורתו אומנתו כפירוש רשי שגם אם מזדמנת לו מכירה בעל רווח אדיר אך יש לו קביעות לימוד יעסוק בתורה ורק אחר כך יעסוק בפרנסה . וזהו הסברו של רבי יוחנן בברכות שאין מפסיקין לתפילה כאשר לומדים תורה מסביר רבי יוחנן זה רשבי וחבריו שלימוד תורתם הוא הקבוע בזמן ואילו מלאכתן היא הזמנית. שמואל שוב חזרה אל בית סבך בה התורה היא תורת חיים ולא ניגוחים בין מהצד המחמיר ובין מהצד המיקל. ועתה הינך כלי שרת של מנגחי תמימות התורה בשני מובני תמימות וחבל עליך.
8
לא רבי שמעון ולא רבי ישמעאל
דויד | 12-05-2020 9:24
הנסיון של הכותב לשייך את הציבור החרדי לשיטת רבי שמעון בתוך המערה ואילו אנשי הציונות הדתית כאילו הם שיטת רבי ישמעאל הוא נסיון נואל הנובע מתוך בורות לדעת את יסוד מחלוקת התנאים הקדושים. שיטת רבי שמעון בר יוחאי הינה שיטת התנתקות לחלוטין מחיי החומר והתכנסות בחיי הרוח, וכבר בדורו ''רבים ניסו ולא עלתה בידים'' כפי שהגמרא עצמה אומרת שם בגמרא [ברכות לו] ובודאי שבימנו אין אף חרדי שיכול לחקות שיטה יחודית זו. שיטת הציבור החרדי תואמת כמעט לחלוטין את שיטת רבי ישמעאל ורובם ככולם עובדים וגם אלה שלא עובדים יש להם מקורות פרנסה אחרים כגון האישה עובדת והבעל מתפרנס בכל מיני דברים המזדמנים לו כידוע. ההתכנסות החרדית היא כדי לשמור על הקיים ולא להיות מושפע מהסובב מהחברה החילונית . ואכן הציבור החרדי רובו ככולו שמר על יחודו והתעצם בצורה מדהימה נגד כל היסתברות בדור אחר השואה משאכ הציונות הדתית התערתה בתוך החברה החילונית והתערטלה מלימוד התורה כהדבר המרכזי בחיי האומה וניראת כיום כפי שהיא ניראית שהממלכתיות הפכה להיות החלק הדומיננטי ואילו התורה והמצוות כרקחות וטבחות לאידאולוגיה הציונית החילונית ולבסוף לא קיבלו לא את רבי שמעון ולא רבי ישמעאל.