אייילת שקד על גבורתן של הנשים היהודיות בשואה - סרוגים

אייילת שקד על גבורתן של הנשים היהודיות בשואה

ח"כ איילת שקד, נאמה במליאת הכנסת לרגל יום השואה, על גבורתן של הנשים היהודית במקום האפל ביותר בעולם, בתאי הגזים והקרימטוריום באשוויץ: "מייצגות את הגאווה, התעוזה והגבורה היהודית גם בגיא צלמוות"

אייילת שקד על גבורתן של הנשים היהודיות בשואה

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, נאמה הבוקר (שלישי) במליאת הכנסת לרגל יום השואה, על גבורתן של הנשים היהודית במקום האפל ביותר בעולם, בתאי הגזים והקרמטוריום באושוויץ.

"אני רוצה לדבר על גבורתן של נשים יהודיות במקום הכי אפל ונורא שידעה האנושות, בקרמטוריום ובתאי הגזים של אושוויץ, ואני רוצה לספר לכם שני סיפורים: לפני 75 שנים, ב-6 בינואר 1945, כמה ימים לפני שחרור המחנה, נתלתה באושוויץ אחת ממנהיגות מרד הזונדרקומנדו, רוז'ה רובוטה. רוז'ה הייתה אחראית להעברת אבק השרפה שבו השתמשו לפיצוץ קרמטוריום 3. הגרמנים תפסו אותה ולאחר שלושה חודשי עינויים תלו אותה ואת שלוש חברותיה. הגרמנים הנאצים, יימח שמם, שביקשו מעל כל אינטרס אחר להשמיד את העם היהודי, הבינו שתליית הנשים היהודיות האמיצות האלה רגע לפני שהרוסים מגיעים ומשחררים את מחנה ההשמדה היא בבחינת סמל; אם הם ינצחו את האישה, את האם היהודייה, הם יצליחו במזימתם. בעדותו ביד ושם סיפר נח זבלדוביץ', אחד מחברי המחתרת, איך שכשנכנס אל הצינוק של רוז'ה היא הבטיחה לו שלא בגדה ולא הלשינה והשביעה אותו ואת חבריו לשרוד, לעלות ולבנות את הארץ.

היא הפקידה בידיו פתק לחברים שאותו חתמה במילים "חזק ואמץ". בת 23 הייתה רוז'ה כאשר עלתה לגרדום מול עיני כל האסירות, יהודיות ולא יהודיות, שקיבלו צו לחזות בתלייה. עדי ראייה סיפרו שקלטו מפיה רק מילה אחת, "נקמה". אני ניצבת כאן היום ואומרת לכן, רוז'ה, אלה גרטנר, אסתר וייסלבלום ורדינה ספירשטיין: ניצחתן. גבורתכן היא סמל עבורנו. ב-75 השנים שעברו מאז מותכן מתחנכים כאן דורות של צעירים וצעירות על ברכיהן של נשים יהודיות ברוח זו של אומץ לב ברגעים הקשים ביותר, של שמירה על המוסר האנושי ועמידה נחרצת מול הרוע.

ועוד סיפור. זלמן גרדובסקי היה יהודי פולני שהגיע לאושוויץ בנובמבר 1942 ונלקח לעבוד בזונדרקומנדו, בתאי הגזים ובקרמטוריום. הוא כתב יומנים סודיים שבהם תיעד את מה שראה והחביא אותם באדמת המחנה. הם נמצאו לאחר שחרור המחנה. הוא היה ממובילי מרד הזונדרקומנדו באוקטובר 1944 ונרצח במסגרת המרד באושוויץ. אחד היומנים שלו כולל תיאור מפורט ומחריד של כל שלבי תהליך הרצח של קבוצת היהודים מצ'כוסלובקיה, והתיאור כולל את האירוע הזה: שורות-שורות של נשים צעדו מהבקתה האחרונה שבה הן נאלצו להתפשט בצעדה האחרונה לתאי הגזים. פתאום השורה עצרה. בחורה צעירה, בלונדינית, פנתה ישירות לחיילים הנאצים שבהו בנשים וצעקה: "רוצחים עלובים, אתם לא תיהנו מזה עוד הרבה זמן. המשחק שלכם נגמר. אתם לא תצליחו להרוג את כל היהודים ואתם תשלמו על הכול". פתאום היא קפצה והכתה את מפקד הקרמטוריום שלוש פעמים. הנאצים הכו בה בראש ובכתפיים. היא נכנסה לתא הגזים חבולה, מדממת וצוחקת מאושר, כי עוד הרגישה בידה את הסטירה שהנחיתה בפרצופו של הרוצח הארור. היא השיגה את מטרתה האחרונה והמשיכה בשלווה אל מותה.

"אנחנו לא מכירים את שמה של אותה בחורה, אבל היא מייצגת את הגאווה, התעוזה והגבורה היהודית גם בגיא צלמוות. גבורת האומה היהודית ואומץ הלב של צעיריה, שנבנתה מהאישה ומהאם היהודייה, היא שנתנה את הכוחות לקום מן העפר ולהקים את מדינת ישראל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו