נעלמו העקרונות, נשארו התיקים | סיכום פוליטי - סרוגים

נעלמו העקרונות, נשארו התיקים | סיכום פוליטי

אין ריבונות, אין חוק גיור, אין נושאי דת ומדינה בכלל, אין גיוס, אין פסקת התגברות. בשלב זה, כחול לבן והליכוד מקיימות דיונים, במטרה לחתום על הסכם לפני החג; האם בלוק הימין יפורק ומה קורונה בשטייטל?

נעלמו העקרונות, נשארו התיקים | סיכום פוליטי
  (צילום: פלאש 90)

זו לא הייתה הפעם הראשונה שכותרת בעיתון "הארץ" לא החליקה לי בגרון, רק שהשבוע ניתנה שם כותרת אינפורמטיבית לחלוטין, לא משהו שאמור להיות בעייתי ובכל זאת היא עיקצצה לי בעין, הכותרת הייתה כזו: "חלוקת התיקים: האוצר והבריאות לימין, הביטחון והמשפטים לחוסן לישראל". לא הבנתי מה קשה לרש"י מול הבלבול שעולה ממצב פניה של הממשלה שהתרקמה לנגד עינינו, עד שקראתי שתי משפטים של ח"כ איילת שקד: "מסירת משרדי הביטחון והמשפטים לשמאל, פירושו שעבוד אידיאולוגי לשמאל והחרבה של כל המהפכה במשרד המשפטים ומאמץ ההסדרה שהובלנו ביו״ש בשנים האחרונות".

גוש הימין יקבל בממשלה הבאה את תיקי האוצר, ביטחון הפנים, הבריאות והחינוך, וחוסן לישראל תקבל את משרדי הביטחון, החוץ והמשפטים, כך על פי הסיכומים שהושגו בין המפלגות, חרף המחלוקות ואי הסגירות גם בכתיבת שורות אלו, זו החלוקה המסתמנת. אבל האמת היא שאני יכולה לחשוב על עוד כמה עשרות תיקים חשובים לא פחות בממשלה, למה מציינים רק את השישה-שבעה האלו? נחזור ל-2013, הכותרות אז הפציצו בתהייה "למה אף אחד לא רצה את תיק הבריאות?", רחוק מההתעניינות התקשורתית, התנהלה מריבה, אך שעסקה דווקא בשאלה- מי לא יקבל את תיק הבריאות. לא מי כן, מי לא. מה שלא ידענו לנבא במוחנו הקודח 7 שנים קדימה, שתפקוד אותנו מגיפה במאה ה-21 ותעמיד את ענייני הבריאות בשלישייה הפותחת של התיקים המבוקשים, כך שבכחול לבן הודיעו כי הם מוותרים על תיק החוץ וזאת תמורת תיק הבריאות או תפקיד יו"ר הכנסת. אני לא רוצה לנבא מגיפות חינוך או תחבורה, אבל במידה רבה אין לנו מושג מאיפה תיכנס הרעה החולה הבאה.

נעלמו העקרונות, נשארו הכותרות

בבחירות הראשונות השנה, לכנסת ה-21, התנהל מאבק על תיק החינוך, עמדו שם בתור: ציפי חוטובלי, גילה גמליאל, בצלאל סמוטריץ', רפי פרץ ואפילו הוזכר שמו של גדעון סער. אז אמר נתניהו כי "במקרה שהליכוד ירכיב את הממשלה הבאה, אני רוצה לומר לכם שתיק החינוך יישאר בידינו – בידי הליכוד, אבל לצורך זה צריך להבטיח שהליכוד ירכיב את הממשלה הבאה, ולצורך זה צריך ליכוד גדול", 3 מערכות בחירות אחר כך הוא ענה על השתיים: הליכוד מרכיב את הממשלה הבאה, והליכוד הסיעה הגדולה בכנסת, ובכל זאת מסתמן שתיק החינוך לא נשאר בידי הליכוד. זאת אומרת, שתי הדוגמאות מנכיחות כיצד שאלת חלוקת התיקים מושפעת במידה רבה ממצב הכותרות בעולם ולא מעניינים מהותיים. לא צריך לספר לי, אף אחד בזירת הפוליטית לא יכול לצאת כשכל תאוותו בידו, ובכל זאת נראה שבִּבְלִיל המשא ומתן נעלמו הסוגיות העקרוניות, נשארו הסוגיות התקשורתיות.

קווי היסוד של הממשלה החדשה עוסקים, בשלב הזה, רק בהתמודדות עם נגיף קורונה. ח"כ חילי טרופר אף הודה כי "סוכם עם הליכוד שזו ממשלת חירום לאומית שמתקיימים בה לחצי שנה רק מהלכים בהסכמה. אחריה נדון בכל הסוגיות, כולל סיפוח". כלומר, נעלמו הסוגיות המהותיות, מתעסקים רק בתיקים. מקצת מהנושאים שלא על הפרק ואיימו להחריב כאן קואליציות בשנים האחרונות: אין ריבונות, אין חוק הגיור, אין נושאי דת ומדינה בכלל, אין גיוס, אין פסקת התגברות. בשלב זה, שתי המפלגות המשיכו בעצלתיים את הדיונים, במטרה לחתום על הסכם עוד לפני חג הפסח.

ימינה עלולים לפרק את גוש הימין

בכירים בימינה טענו לי השבוע: "נתניהו מקים ממשלת שמאל וזורק אותנו", הם אמרו בחשש. בכדי ליצור לחץ, ששת חברת הכנסת הבהירו לנתניהו כי לא מן הנמנע שהם יחליטו לפרק את גוש הימין ולהישאר באופוזיציה באם קווי היסוד של הממשלה הבאה לא ישקפו את הערכים והאידיאולוגיה של מפלגתם. לטענתם, "הוא מוכר את כל הערכים שחשובים לציונות הדתית ולימין, רק מה שחשוב לחרדים הוא שמר". אלו לחצים ברורים של אכזבה מהסיכומים המסתמנים, בעוד נתניהו מתכוון להעניק להם תיק בכיר ומשני ברוטציה בלבד, בעוד המפלגות השותפות ל"גוש הימין" שומרות על מעמדן, אז שאני אבין את המשוואה: כשזה ש"ס ויהדות התורה אז כן אפשר לדחוף לממשלת אחדות וגם להישאר עם אותם תיקים, אבל כשזה ימינה אי אפשר גם ללחוץ על ממשלת אחדות וגם לא התפשר על התיקים?

בממשלה הנרקמת צפויים להיות בין 30 ל-34 שרים, על פי חלוקה שיוויונית, שתעניק לכל גוש בין 15 ל-17 תפקידים. בעוד שגנץ מגיע עם 18 חברי כנסת- 15 של חוסן ועוד 2 מתלם, יועז הנדל וצבי האוזר יחד עם אורלי לוי אבקסיס, בלוק הימין מגיע עם 58 חברי כנסת. המפתח לחלוקת התיקים בין מפלגות הימין הוא, תיק אחד על כל 4 מנדטים, להבדיל מהבחירות הקודמות אז קיבלו תיק לכל 2.5 מנדטים. אבל בימינה יש 3 שרים מכהנים ושרה בדימוס וארבעתם רוצים לקבל תיק, אולם כאמור נתניהו לא מתכוון לנדב להם יותר משני משרדים, חשבון פשוט זה לא הולך להיות. שורת הסכמים עליהם מצהירים בכירי המפלגה מסבכים את החלוקה בין חברי הרשימה עצמה: ההסכם המוכר והידוע הוא בין יו"ר המפלגה בנט ושותפתו הבכירה ח"כ איילת שקד, לפיו הם יקבלו תיקים שווים בגודלם. בנוסף, באיחוד הלאומי טוענים כי קיים הסכם נוסף בין בנט לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וכי האחרון הוא זה שמקבל לבחירה את התיק השני. על כל אלו מצטרפת אותה התחייבות של ראש הממשלה מנתניהו מליל הגשת הרשימות לרב רפי פרץ כי יקבל את תיק החינוך. בשלב זה אין איך למלא את מלוא רצונם של כל 4 הבכירים, מה שעלול להמשיך ולהערים קשיים לאור מספר התיקים הקטן שנשאר בכל מקרה לגוש הימין וכמות התיקים הגדולה שנתניהו יצטרך להשאיר לליכוד. כן, ימינה הצטמקה במערכת הבחירות הנוכחית, אבל נשארה משמעותית כחלק מרכזי מבלוק הימין ונתניהו צריך את האנשים החזקים לצידו גם בשנה וחצי הראשונה עד להיפוך בהסכם הרוטציה עם גנץ.

קורונה בשטייטל

לפי נתונים שפרסם ביום שלישי האחרון משרד הבריאות, עולה כי מבין הערים המובילות במספר החולים בקורונה נמצאת אפרת שבגוש עציון במקום השני עם 52 חולים, ביחס לעשרת אלפים איש מגודל האוכלוסייה. הופתעתי, שמענו עד כה כי רק ביישובים חרדיים – חולים יותר, אז איך הישוב הדתי לאומי חמק מהעיניים הביקורתיות והנושכות של הצייצנים? עיקר העניין הוא לא איפה חולים יותר, הרי כך גם ירושלים נמצאת במיקום גבוה, אלא איפה דוחים יותר את הוראות החירום למניעת התפשטות הקורונה. הסרטונים העלו דאגה כנה, לא שנאה וגם הבהרה חוזרת ונשנית, זה לא הציבור החרדי, זה קומץ קיצוניים שיהיו תמיד נגד. נגד המדינה, נגד הגיוס, נגד המשטרה, נגד הבריאות, נגד החיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
לכנופיית ימינה יש הרבה תיאבון...
רואה חשבון | 03-04-2020 10:51
לשס יש 9 מנדטים ולכן הם מקבלים 2 תיקים. אגודת ישראל 7 מנדטים ולכן הם מקבלים תיק אחד +יור' ועדה. ימינה עם 6 מנדטים רוצים לקבל 3 שרים. לסיכום:ימינה צריכים לקבל שר אחד בכיר ועוד שר זוטר ברוטציה. זה החשבון. ד.א אם אתם לא רוצים..., אפשר להעביר את התפקידים לחכים אחרים בליכוד, הם מאוד ישמחו לקבל את התפקידים. גם אתם יודעים שאתם מאוסים בציבור הדתי לאומי ובכלל, אין לכם שום איום ובכל מקרה הציבור יבוא איתכם חשבון על כל מה שעשיתם למוטי יוגב, לאיתמר בן גביר ולבית היהודי...
כותב נכ': הביטוי 'שטייטל' ששמת בכותרת אנטישמי
הביטוי שטייטל גזעני | 05-04-2020 0:32
הביטוי 'שטייטל' ששמת בכותרת אנטישמי
אם לא נשב בממשלה, נלחם בשחיתות!
בנט | 03-04-2020 16:12
זו לא טעות. זה ציתות של בנט. המשמעות אם נמשיך לשבת בממשלה של ביבי אז נמשיך להתעלם משחיתות. כמה נמוך יכולה מפלגה שמתיימרת להיות אידאולוגית לרדת...
2
מותר למכור הכל כדי שלא יהיו בחירות רביעיות???
אין עוד עקרונות | 03-04-2020 10:59
נראה שזה העיקרון היחיד.
3
לא תקום עוד ממשלת ערב רב בארץ ישראל!!!
מאיר - עברי אנכי | 03-04-2020 11:07
לא תקום עוד ממשלת ערב רב בארץ ישראל!!!
4
אל דאגה ימינה השפוטים יקפצו לדום בכל מצב
אלחנן | 03-04-2020 11:20
ימינה לא יפרקו, ירכיבו או יחלקו כלום. כדרכם של דוסים הם יעמדו בצד, יצקצקו שפתיים ויספרו לעצמם כמה הם נפלאים. התרומה האפסית של הציבור הדתי למדינה בכל פרמטר פיזי או ערכי לא תשתנה. הגדילה לעשות אתמול גברת שקד שאמרה שבאם ימינה ילכו לאופוזיציה הם יתחילו להתמקד בשחיתות השילטונית. יש כל כך הרבה רמות אפסיות בהצהרה הזאת שמתכימה כמו כפפה לציבור שולחיה.
5
לראות את הבלתי יאומן כמו הקורונה שבאה במר
אורי | 03-04-2020 12:13
במרוצה. חשבו ערב רב בפנים. חשבו נתניהו יסולק. חשבו חשבו חכמי חלם ואמרו מוטב זה מאשר זה. בא נאכל מצות פרווה. ונסיר עננה בחירות
6
תיק החינוך נשאר בימין
אם ימינה רוצה | 03-04-2020 12:24
לקחת אותו ועוד תפקיד זוטר טוב. אם לא, שתלך לאופוזיציה. ומשם הציונות הדתית תשלח את המנהיגים הביתה. נמאסתם עלינו לגמרי.
7
מגיע לכם. פעם הבא אל תהיו שחצנים.
עמיחי | 03-04-2020 13:13
אבל לא תהיה פעם הבא. בנט ושקד עפים מהפוליטיקה. עכשיו בזמן אמת. תנצבה.
8
אם צריך להציל את עם ישראל וארץ ישראל
דוד | 03-04-2020 14:02
אז בחירות רבעיות אין אחדות עם בוגדים אחדות עושים עם לאומים דתיים חרדליים ודתיים לכ עושים עם חילונים עם תרבות של גויים לאור ההצלחה של ביבי אפשר בפעם הרביעית רוב מוחלט לימין להשאיר את התקנות החירום גם לאחר משבר הקורונה כדי לתת חשבון כנגד הגייס החמישי
9
ימינה לא סיפקה הסחורה
ביבי התותח | 03-04-2020 19:02
ימינה עם 6 מנדטים עם שלוש מערכות שגרמו למצב הבעיתי לא יכולים לבוא בטענות בכלל אם ביבי לא היה כסה תותח היינו מקבלים את הרשימה המשותפת מלחמה בדת זה לא עקרון ולא מטרה תעזבו אותם בשקט לא צריך אותם בצבא והם מתערים אט אט בחברה הישראלית הנשים עובדות וגם הגברים הבעיה היחידה זה החלת הריבונות שגם המשמעות שלו לא ברורה ולא כדאי בשביל זה להכניס לכאן ממשלה של טיבי
10
המושבים של ימינה בכנסת שווים ככל מושבי
משחקי הכס | 04-04-2020 12:14
הכנסת האחרים וחוזקה כמספר מושביה בכנסת (ככה זה בדמוקרטיה פרלמנטרית). לו היה מדובר באנשים חזקים, כדברייך, לא היו מתרסקים לרשימה החלשה ביותר בכנסת ה23. קשקושי עליונות הגזע הסרוג ונפנופי הידיים משכנעים אולי את המשוכנעים (ואם לשפוט על פי מספר המנדטים גם זה בקושי).