צפו: משפחת מרצבך תוקפת את מפקדת אוגדת איו"ש - סרוגים

צפו: משפחת מרצבך תוקפת את מפקדת אוגדת איו"ש

הרב דן מרצבך ז"ל נהרג לפני כשנה וחצי בשוגג על ידי לוחם צה"ל ובאגודת איו"ש החליטו כי הלוחם לא יועמד לדין. כשתא"ל חגי מרדכי הגיע לבית המשפחה לדבר איתה על התחקיר תקפה אותו בני המשפחה על כך שבחר להעמיד חייל ומפקד לדין על שירו למוות במחבל מסתנן. "בושה שזה קרה".

צפו: משפחת מרצבך תוקפת את מפקדת אוגדת איו"ש
  תא"ל מרדכי בבית מרצבך (יהודה גליק)

משפחת מרצבך תוקפת את מפקד אוגדת איו"ש.

הבוקר (ב') הגיע מפקד אוגדות איו"ש, תא"ל חגי מרדכי לבית משפחת מרצבך בעתניאל כדי למסור לה תוצאות התחקיר הצה"לי בעניין מותו.

הרב דן מרצבך ז"ל נהרג לפני כשנה וארבעה חודשים בסמוך לבית חגי בשוגג, על ידי לוחם של צה"ל שחשב בטעות כי מדובר במחבל, לאחר שהגיעה התרעה על רכב חשוד שנע באזור.

במשך התקופה מאז נהרג הרב דן ז"ל התפרסמו שמועות ובהם נטען כאילו הוא נסע ללא אורות, במהירות מופרזת וניסה לדרוס חייל, שמועות שפגעו קשות במשפחה, ועד היום בצה"ל לא טרחו להכחישם.

בשבוע שעבר החליטו בצה"ל לסגור את תיק החקירה נגד הלוחם שירה ברב מרצבך ושלא להעמידו לדין. והבוקר היום הציג תא"ל מרדכי לאלמנה גב' אסתר מרצבך, לילדיו ולאחיו את צילום הוידיאו של האירוע ואת תוצאות התחקיר.

בין השאר הבהיר האוגדונר כי מבחינת צה"ל האחריות כולה רובצת על כתפי צה"ל. מפקד האוגדה ציין כי אמנם מצ"ח החליט לסגור את התיק הפלילי מסיבות משפטיות בשום פנים ואופן אין להבין מכאן איזושהי האשמה כלפי הרב דן ז"ל. מפקד האוגדה הדגיש חד משמעית כי כל השמועות כאילו היה בהתנהלותו של הרב דן התנהגות שאינה ראויה שקריות. "התנהגותו של הרב דן היתה ללא דופי וללא כל רבב".

אסתר, רעייתו של הרב מרצבך מחתה בפני האוגדונר על כי צה"ל לא מנע את השמועות עד היום וכי ההחלטה לסגור את תיק המצ"ח הגיעה למשפחה באמצעות התקשורת.

בתו של הרב תקפה את האוגדונר על ההחלטה בשבוע שעבר להעמיד לדין חייל ומפקד שירו למוות במסתנן פלסטיני שחצה את גדר ההפרדה בדרום הר חברון.

"ביום שישי הבנתי שאותו חייל ומפקד שירו על מסתנן בדרום הר חברון לפני חודש וחצי, שהבנתי שאותם אחרי חודש וחצי כן רוצים להעמיד לדין. כמובן, שכל דבר זה סיפור אחר, אבל לשמוע שאצל אבא שלי סגרו את התיק ואילו פה על פי הדיווחים חייל ומפקד הולכים לעמוד לדין מבחינתי זו הייתה מכה מאוד קשה וכואבת".

"אנחנו ויתרנו על כבודו של אבא שלנו ולא רדפנו אחרי החייל הזה ופתאום שחייל ומפקד שיורים על מחבל שמסתנן והורגים אותו והם כן יעמדו לדין, זה דבר שמבחינתי זה בושה שזה קרה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מביע צער רב על אירוע מותו של הרב דן מרצבך ז"ל ועל העוול שנגרם למשפחה כתוצאה מכך. הבוקר, יום ב', נפגשו מאו"ג איו"ש, תא"ל חגי מרדכי, מח"ט יהודה, אל"מ אבי בלוט, הפרקליט לעניינים מבצעיים, סא"ל רונן הירש, ונציגים נוספים מאוגדת יהודה שומרון עם משפחתו של הרב דן מרצבך ז"ל, והציגו בפניה את עיקרי ממצאי חקירת מצ"ח בדבר האירוע בו נהרג הרב ונפצעו שתי נוסעות מירי כוח צה"ל באזור בית חגי.

מחקירת האירוע עולה כי ביום ו', 11 בנובמבר 2011, הוקפץ כוח צה"ל מעמדתו לצומת "הכבשים",דרומית לחברון, בעקבות זיהוי רכב שנסע באופן חשוד באזור. הכוח, שהוקפץ באופן מיידי, לא פרס את ערכת המחסום ולא הצליח לעצור את הרכב, אשר נוסעיו ככל הנראה לא הבינו את כוונת הכוח שביקש לעצור את הרכב. אחד מחיילי הכוח, אשר לא הצליח לעצור את הרכב,אשר נוסעיו ככל הנראה לא הבינו את כוונת הכוח שביקש לעצור את הרכב. אחד מחיילי הכוח, אשר עמד בנתיב נסיעת הרכב, חש בסכנה לחיו וביצע לעברו ירי, ממנה נהרג הרב מרצבך ז"ל. משכך, בסיום חקירת האירוע, לפני כחודש החליט הפרקליט הצבאי הראשי שלא לנקוט צעדים משפטיים נגד גורם צבאי כלשהו, אשר היה מעורב באירוע. מבחינת כלל חומרי החקירה ניתן לקבוע כי לא נפל כל דופי בהתנהלותו של הרב מרצבך ז"ל במהלך האירוע, בניגוד לפרסומים, נקבע כי הרב לא נסע במהירות מופרזת, וכי אורות רכבו היו דלוקים. בנוסף, נקבע כי רכבו של הרב אינו הרכב החשוד אשר זוהה קודם לכן.

לקחי התחקיר המבצעי של האירוע, אשר נערך בסמוך למועד התרחשותו, הופקו והופצו לכלל החיילים בדרג השטח, ומיושמים ע"י כוחות הביטחון ביהודה ושומרון. כמו כן, חודדו נהלי הפתיחה באש בכלל ולעבר רכב בפרט, לקחי האירוע יופקו ויוטמעו. צה"ל מצר על כך שלמשפחתו של הרב מרצבך ז"ל נודע על סיום החקירה שלא באמצעות גורמי הצבא, צה"ל פנה לכתב אשר פרסם את הידיעה לראשונה והבהיר לו כי המשפחה טרם עודכנה בהחלטה וביקש ממנו לעכב את פרסום הידיעה עד לאחר הפגישה עם המשפחה. למרבה הצער, הכתב לא נענה לבקשה זו."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
צודקת
| 11-03-2013 13:01
2
חשוב לציין, לא תקפנו!! הפגישה הייתה מכובדת ומכבדת!!
רינה בן שבת מרצבך | 11-03-2013 17:02
מצד כל הצדדים. אנא דייקו!