אין ליל הסדר ב-ZOOM/ הרב שלמה אבינר
הרב שלמה אבינר מתייחס לפסק הרבנים שהתירו להשתמש בתכנת ה"זום" בליל הסדר כדי להפיג את בדידותם של הקשישים השוהים בבידוד: "אין לחפש קולות מפליגות"
האם מותר להתקין מערכת זוּם לפני כניסת החג, כדי שסבא וסבתא זקנים הבודדים בביתם משום קורונה, יוכלו להיות שותפים?
תשובה: ודאי לא.
א'. כי על ידי דיבור או תנועה, משפיעים על מערכת החשמל, דבר האסור גם בשבת, גם ביום טוב, בין לסוברים שחשמל הוא איסור תורה, בין לסוברים שהוא איסור מדרבנן. וכמה טרחו הפוסקים להתיר להיכנס לבית בו יש מצלמות בטחון והתירו רק בשעת הדחק בלית ברירה, משום שזה גרמא, או דבר שאינו מתכוון וכלאחר יד, או ממתעסק (עיין פסקי תשובות רעז 84). וכל זה לא שייך בנדון שלנו שהכל הוא בכוונה תחילה.
ב'. איסור השמעת קול, כגון שעון שמשמיע קול שיר (שו"ע או"ח רנב', ה') והוא הדין בימינו בשעון מעורר אלקטרוני (פסקי תשובות שם ז').
ג'. איסור שמא יטה. כידוע אסור לקרוא לאור הנר, שמא יטה את הפתילה כדי לשפר את השלהבת (שו"ע או"ח רעה', א'), ויש מקום להבין שהוא הדין במחשב שרגילים באופן טבעי לגעת בו כדי לשפר שמיעה או ראיה. כמו שנחלקו הפוסקים אם מותר לקרוא לאור מנורת חשמל שניתן להגביר את עוצמתה בעזרת עמעם.
ד'. זילותא דשבת ויו"ט, אוושא מילתא, עובדין דחול. אמנם אלה מושגים כללים, אך בוודאי שאין להפוך שבת ויום טוב לימי חול.
כמובן אם מדובר בסבים במצב רפואי ונפשי קשה, והדבר הכרחי להם בריאותית, נעשה כפי הוראת רופא ירא שמים. אך, אם לא כן, אין לחפש קולות מפליגות, ובכגון זה נהג הגרי"ש אלישיב לומר: חשמל אינו עגונה.
פסח כשר ושמח.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו