מחאתם כפיים לעובדי מערכת הבריאות? עכשיו בואו ניתן להם גב אמיתי - סרוגים

מחאתם כפיים לעובדי מערכת הבריאות? עכשיו בואו ניתן להם גב אמיתי

כשיגיע הרגע, זכרו את ההקרבה והמקצועיות של אנשי מערכת הבריאות ותמכו במאבקיהם הצודקים. תהיו בטוחים שהאוצר ונתניהו יסבירו שיש להם המון שומנים שצריך לחתוך ושהם לא רואים את טובת המערכת לנגד עיניהם אלא רק את טובתם האישית

author-image
מחאתם כפיים לעובדי מערכת הבריאות? עכשיו בואו ניתן להם גב אמיתי
  (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90; תמונה קטנה: גיל יערי/ פלאש90)

בימים אלה עובדות ועובדי מערכת הבריאות זוכים להערכה ושבחים רבים, ובצדק. הם פועלים מסביב לשעון, תוך סיכון אישי ניכר, במקצועיות גבוהה ומשלמים מחירים אישיים ומשפחתיים לא פשוטים.

אני מקווה שכולנו נזכור את זה ביום שאחרי המגיפה, כי האמת היא שהם נמצאים במצב מקצועי וכלכלי לא פשוט כלל בימי שגרה, קל וחומר בחירום. זוכרים את ההתאבדויות בסורוקה? קצה הקרחון.

עוד נכונו להם מאבקים מקצועיים לשיפור מערכת הבריאות, תנאי העבודה והשכר, וללא עזרת הציבור כולו משרד האוצר והפוליטיקאים יעשו מה שהם הכי טובים בו: הפרד ומשול למאבקים והסתה נגד "החמדנות" של העובדים.

הנה חלק ממה שעומד על הפרק:

1. זוכרים את הצפיפות בבתי החולים שמביאה לא פעם להתפרצויות אלימות כנגד העובדים? זה קשור למספר הנמוך עד כאב של מיטות האשפוז והתקנים. ישראל בתחתית מספר המיטות לנפש במערב. ארגוני הבריאות דורשים מזה שנים רבות הגדלת מס׳ מיטות האשפוז והתקנים, נתניהו והאוצר התעקשו שאין צורך.

2. הסתדרות האחיות הכריזה ב-2019 על סכסוך עבודה בשל העומס הכבד והמחסור בתקנים. זה פוגע ביכולת לכבוד ולטיפול בסיסי בחולים. בהורים שלנו. בנו.

3. איגוד עובדי המעבדות (בכ״מ) הכריז על סכסוך עבודה ב-2019 ואף שבת יום אחד בשל העומס הכבד בעבודה, המחסור החמור בתקנים, תנאי השכר הקשים במיוחד לעובדים חדשים. היום כולנו מבינים את החולשה של המעבדות בישראל.

4. איגוד העובדים הסוציאליים, גם מקצוע עזר רפואי הקיים בכל בית חולים וקופת חולים, מצוי בסכסוך עבודה בשל עומס העבודה, הקושי לגייס עובדים חדשים, והאלימות שסופגים העובדים מידי ציבור לחוץ וחרד.

5. ההסכם עם הרופאים יסתיים השנה והם ייכנסו למשא ומתן, שימרו את מחיאות הכפיים למי שעובדים עשרות שעות ותוך סכנה גבוהה וזכרו כמה הם מוערכים כשיגיעו אמירות מכיוון האוצר לגבי סחטנות וחמדנות.

6. איגוד רופאי בריאות הציבור קוראים מזה מספר שנים להגדלת שירותי בריאות הציבור וביניהם הגברת שירותי טיפות חלב, חיזוק שירותי אחיות בריאות הציבור במערכת החינוך, חיזוק מערך החיסונים, הגדלת העבודה הקהילתית להסברה וחינוך.

7. עובדי המנהל והמשק של בתי החולים, מי שאחראים על כל התחזוקה, מזון, ניקיון ואדמיניסטרציה, מצויים גם הם בסכסוך עבודה בשל העובדה שמספר התקנים של עובדי המנהל והמשק לא מתעדכן עם גדילתם של בתי החולים והעומס עליהם גובר.

עוד באותו נושא

מוחאים כפיים: ישראל מצדיעה לצוותים הרפואיים


3

8. תקציב הבריאות ככלל נמוך בישראל מהקיים בממוצע המדינות המפותחות. פורום ארגוני הרפואה, הכולל 60 ארגונים שונים, הקים ועדה ציבורית שבחנה את העומסים והחוסרים במערכת והגיעה למסקנה שדרושה הגדלה של 5 מיליארד ש״ח בשנה בבסיס התקציב. הערכה שמרנית יותר של מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, גורסת שיש להגדיל את תקציב המשרד ב-3 מיליארד ש״ח, בכל שנה. סכום שלטענתו אין בעיה להוסיף בתנאים הכלכליים של מדינת ישראל.

בשנים האחרונות ניסה שר הבריאות, יעקב ליצמן, לקדם הרחבת תקציב הבריאות, באמצעות גידול ביטוח הבריאות באחוז וחצי. מדובר בעשרות או מאות שקלים לשנה, לכל ישראלי. כמה נשלם היום, כאשר חולשת המערכות נחשפה? במקרה הטוב, כ- 100 מליארד שקל.

כשיגיע הרגע, זכרו את ההקרבה והמקצועיות של אנשי מערכת הבריאות ותמכו במאבקיהם הצודקים. תהיו בטוחים שהאוצר ונתניהו יסבירו שיש להם המון שומנים שצריך לחתוך ושהם לא רואים את טובת המערכת לנגד עיניהם אלא רק את טובתם האישית.

בואו נזכור, לכל הפחות, לא לשכוח.

=======

אבי דבוש הוא פעיל סביבתי, חברתי ופוליטי. משמש כמנכ"ל שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו