הרב חנן והרב מנחם: האור הגנוז והאור המקיף - סרוגים

הרב חנן והרב מנחם: האור הגנוז והאור המקיף

שניהם באו מכוחו של אור האורות הראי"ה, אבל כל אחד כיוון את אלומתו באופן שונה. האחד, בצורה מדויקת ומכוונת, והשני, בצורה כללית ומורחבת. נר שמן ואבוקה גדולה.

author-image
הרב חנן והרב מנחם: האור הגנוז והאור המקיף
  הרב פרומן זצ"ל (ארכיון פלאש90)

שתי דרכים יש לאור להופיע בעולם – כשהוא חודר לתוככי החומר ומאיר מתוכו וכשהוא עוטף אותו מבחוץ ומציף אותו אורה. חכמי הסוד כינו זאת בשמות "אור פנימי" ו"אור מקיף".

האחד, פוגש את המציאות ומנסה להתפלש בה, נכנס לתוכה ומאיר את מחשכיה תוך שהוא פועל במסגרתה, אך מה לעשות – גם קושר עצמו בכבליה.

השני, שוטף את המציאות בבת אחת, מבלי להתחשב במגבלותיה או בחסרונותיה, נוגע בה בכל הרבדים ולא עוצר בשום גבול אולם חסרונו בכך שאינו מסוגל לחדור לכל נבכיה.

הראשון נמשל ליין המזוג במשורה לגביע הולם והשני משול לשטף מים המדיחים מבפנים ומבחוץ את הגביע.

האור הגנוז והאור העוטף

הרב חנן פורת היה בחינת האור הפנימי, הכניס את אורו לתוך מגבלותיה של המציאות: לתוך צמצום החוקים שחוקק, לתוך קשיי הבניה והיישובים שהקים, לתוך מגבלותיה וסיבוכיה שתיאר בדבריו. בכֹּל מצא את האור הגנוז וניסה להשרות בו את האור והטוב.

הרב מנחם פרומן היה בחינת האור המקיף, אורו עטף את המציאות וסנוור אותה בחזקה. בהארתו שלו לא התייחס להבדלים בין אדם לאחר, לא שעה לאמירות של מחלוקת ושוני, ראה בחזות הכול – אפילו במלחמות ובמאבקים – השתקפות של אידיאלים גבוהים.

שניהם באו מכוחו של אור האורות הראי"ה, אבל כל אחד כיוון את אלומתו באופן שונה. האחד, בצורה מדויקת ומכוונת, שאמנם מסייעת יותר בפועל אך מוגבלת ביכולותיה. והשני, בצורה כללית ומורחבת, שלא מותירה חלק חשוך אך מתקשה להבחין בין דבר לדבר.  אורו של הרב חנן נר שמן זך היה ואורו של הרב מנחם אבוקת אש גדולה.

גם בשמם נסתמן הדבר. הרב חנן מצא את עניינו בחנינת עפרה של הארץ, ראה את עצמו רק כהולך לקראת עת החנינה ומציאת החן בעיני האלוקים והאדם. סבלנות הייתה בו להמתין לאורו של השחר העולה אט אט עד שיחון ה' את עמו.

הרב מנחם לא הוצרך להמתין לכל זאת, נחמה הוא מצא גם בשועלים ובחיות הטרף, לא הוצרך להמתין לטוב שיגיע כי מצא אותו כבר ברע עצמו. גדלות הייתה בו לראות את אור השמש בצהרים גם כשנדמה שהצללים מתרבים.

שתי נשמות נפגשות

וכל אחד שב לבית עולמו בזמנו ובעיתו.

הרב חנן נפטר והלך לו בימי תשובה, ימים של חנינה, של משפט ואמת. ימים שבהם נבחן האדם במציאותו ובמעשיו אם היה ירא את האלוקים אם לאו. והרב מנחם השיב נפשו בימים של שמחה, ימים של חן וחסד. ימים שבהם המציאות אינה באמת מה שהיא, שבה המן יכול להיות ברוך והאדם שב אל אלוקיו באהבה גדולה.

אור האמת הצומחת מהקרקע הכובלת נפגש כעת עם אור הצדק והשלום שנשקף משמי האידיאלים. אור שתי נשמות שנפגשות זו עם זו, בחייהם ובחיי חיותם והמפגש הזה מוליד אור אין סוף. לאורו ולאורם נלך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
צדיק. יפה מאד
המשך כך | 06-03-2013 19:47
2
האם ביקש רשות להקריב קרבן פסח??
בא | 06-03-2013 20:13
3
שפתיים יישק משיב דברים נכוחים
דוד | 07-03-2013 9:26