הלכות נשים בתוכנית רדיו
ש: למה הרב אומר לפעמים: שלום למאזינות ולמאזינים. הרי יעקב אבינו הקדים זכרים לנקבות. בראשית לא יז ורש"י?
ת: א. כי הם היו אצלו יותר כדי ללמדם תורה. משכיל לדוד. ואין ללמוד משם. ב. כתוב "כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל". שמות יט ג. פירש רש"י שצריך לומר ע"פ הסדר הזה: קודם בית יעקב שהן הנשים ואח"כ בני ישראל שהם הגברים. וע' דרוש על התורה למהר"ל ד"ה ויהי בחודש השלישי.
ש: למה ברדיו הרב שואל גם מאזינה: מי המאזין?
ת: צניעות. עיין שבת קמ, ב: מני ולא מנו.
אהרן הכהן
ש: איפה רואים בתורה שאהרן הכהן היה אוהב שלום ורודף שלום וכו'?
ת: ושמח בלבו. ועיין רש"י שם (שמות ד יד – רשם מ"צ).
טרמפים
ש: באופן כללי, מה דעת תורה על טרמפים?
ת: מותר אם זה חיוני וזה חסר סיכון.
פיאות
ש: מה האורך של פאות הראש?
ת: הרבנים הורו 5 מ"מ.
חברה מעורבת
ש: יש רבנים שמתירים חברה מעורבת?
ת: לא. ואם יש, זה מיעוט זניח לגמרי, ואין לזה ערך של פסיקת הלכה.
בודהיזם
ש: האם בודהיזם הוא עבודה זרה?
ת: כן. גם עבודה זרה גם ייאוש.
הקלטה בשבת
ש: האם מותר לשמוע להקלטת סדנה שהתקיימה בשבת?
ת: לא. ולא מועיל לחכות מוצאי שבת כדי שייעשה, כי אין לזה מוצא אלא על ידי עבירה.
קומונרית
ש: רוב המדריכים בסניף שלנו מאוהבים בקומונרית. אולי היינו צריכים לעזוב אבל זה לא בא בחשבון בשום אופן. מה לעשות?
ת: לקרוא הרבה מסילת ישרים ולבכות בכותל.
ידית דלת בשבת
ש: האם מותר להחזיר ידית של דלת שהתפרקה בשבת?
ת: לא. משום בונה. אלא אם כן היא בורחת כל הזמן, ואז זהו שימושה.
קשר עם אביו
ש: כיון שאבי פגע באימי ניתקתי קשר עמו. מותר?
ת: אם לא פגע בך, עליך לשמור קשר איתו כפי היכולת, מתוך הכרת טובה על מה שאתה חייב לו. זה מסובך, אך הנך חייב.
שמירת נגיעה
ש: אני וארוסתי איננו מצליחים לשמור נגיעה. מה לעשות?
ת: להיפגש רק איפה שיש אנשים, אשר נוכחותם שומרת עליכם.
הלכה וחוק
ש: מה מעל מה הלכה או חוק?
ת: ההלכה מעל החוק והיא אומרת לשמור חוק.
סגולה ללידה קלה
ש: אני בחודש התשיעי. האם יש איזו סגולה ללידה קלה?
ת: תשובה, תפלה וצדקה.
מעקה במדרגות
ש: האם יש לברך אם עושים מעקה במדרגות?
ת: לא. רק על הגג מברכים, כי שם יש מצות מעקה לגגך. במדרגות, יש רק לאו של לא תשים דמים בביתך.
כסף האשה
ש: למי שייך הכסף שבבית, רק לבעל, או גם לאשה? הוא יכול לעכב בעדה?
ת: כל הרכוש שייך לשניהם, כיון שהיא עובדת בין בחוץ בין בבית. כאשר יש גירושים, בתי-דין פוסקים חלוקה בשוה.
שנה ראשונה
ש: שמעתי שבשנה הראשונה לנישואים אסור להזמין אורחים לשבת?
ת: מותר. אך לא להגזים.
תפלה בזמנה
ש: מה עדיף – תפילה לפני סוף זמן תפלה ביחידות או אחרי זמן תפלה במנין?
ת: ביחיד. אבל אם זה עדיין זמן תפילה דיעבד, אז במנין.
צניעות בשבט
ש: בשבט שלנו, מלא נגיעות וחיבוקים, בנים ובנות. נתנו לנו מלא שיחות על כך, ולא עזר. מה לעשות?
ת: אכן אין היתר לתנועת נוער מעורבת.
ציצית
ש: האם ציצית אינה מצוה פסיכולוגית של זכירת מצוות?
ת: היא מביאה מעשה יצירה רוחני ככל המצוות. עיין עולת ראיה על ציצית.
מוצר פגום
ש: מותר לקנות בכוונה מוצר פגום בסופרמרקט כדי להתקשר למייצר ולבקש פיצוי?
ת: חלילה.
צניעות
ש: הרב כתב שבהלכות צניעות אין להחמיר לרבים אלא רק המינימום ההכרחי. האם אפשר להקל בחברה מעורבת, בלבוש, בהלכות נדה. הרי בספריו הרב מחמיר מאוד בכל אלה?
ת: איני מחמיר. כל אלה הם עיקר הדין. אך בגלל חוסר ידיעה אנשים חושבים שדברים אסורים חמורים הם מותרים.
גדולי הדור
ש: אני יודע שלא צריך לעשות השוואות ובכל זאת, מי יותר גדול: הרב קוק, הבבא סאלי, הבן איש חי או האדמו"ר מלובביץ'?
ת: תלוי מי תשאל.
רדיפת הימין
ש: למה הממשלה וכל מוסדות המדינה רודפים דווקא את הימין?
ת: כך מרגיש הימין. אך השמאל מרגיש אותו דבר. גם החרדים טוענים שרודפים אותם. וכן כל קבוצה. בסכום, סתם תסביך רדיפה. אלא חוק זה חוק.
חומש רש"י
ש: איזה ספר כדאי שיהיה לי וכל רגע פנוי אני אעיין בו?
ת: חומש רש"י. עיין זכור למרים לחפץ חיים כא.
ישיבת צוות מעורבות
ש: למה לא מתירים ישיבות צוות מעורבות על אף חובת צניעות, כמו שמתירים על אף איסור לשון הרע?
ת: אכן זה וזה אסור.
חניך ערבי
ש: בקייטנה בה אני מדריך יש ילד ערבי. כיצד להתייחס אליו?
ת: כמו לכולם. מפרנסים עניי גויים, מבקרים חוליהם וכולי, מפני דרכי שלום (גיטין סא א – רשם מ"צ).
ש: אז זה לא באמת רק מפני השלום?
ת: השלום הוא אידיאל של תורה, אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
שמירת לשון הרע
ש: מה יעשה אדם אם הוא שומע לשון הרע ואין לו אפשרות לצאת או לסתום אזניים או להשתיק אותו?
ת: יחליט בלבו שלא נוח לו, ושהוא לא מקבל ולא מאמין, והוא שונא את אותו לשון הרע. עיין חובות הלבבות, חשבון הנפש פרק ג.
שניים מקרא ואחד תרגום
ש: האם שניים מקרא ואחד תרגום הוא חובה?
ת: כן. שו"ע או"ח רפה.
ש: אפשר פירוש רש"י במקום תרגום?
ת: כן. שם. אבל לא לקרוא מהר אלא להבין.
צלב בשחמט
ש: האם יש להוריד את הצלב של המלך במשחק שחמט?
ת: לא. זה נוי. שו"ע יו"ד קמא א. אבל ראוי להוריד (ע' חכמת אדם פה א. שו"ת זרע אמת ב מה. שו"ת שאילת שלמה א שכו. וכתב בשו"ת עשה לך רב [ה כא] שאין שום בעיה בשימוש בסימון שתי וערב במתמטיקה שהוא אפילו לא לשם נוי ופוק חזי מאי עמא דבר – רשם מ"צ).
הפלגת נופש
ש: האם מותר לצאת להפלגת נופש כשרה?
ת: אם אין חילול שבת ואין זה לחוץ-לארץ.
ארגון קולך
ש: האם ארגון קולך הוא רפורמי?
ת: ודאי לא. נשים דתיות. כמובן, זה לא אומר שניתן לקבל כל מה שהוא אומר.
ש: אז מה הסיבה שהארגון הזה כמעט לא התקבל כלל בציבור הלאומי דתי?
ת: איני יודע. בעבר נסיתי לחבר ולא עלה. איני יודע למה.
יין בחופה
ש: האם חייבים דווקא יין אדום בחופה או אפשר גם לבן?
ת: גם לבן. ויש לו מעלה שאינו עלול להכתים שמלת הכלה.
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
חרדי חכם
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח מצחיק אותי.............
10:18 05.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
ש: אני יודע שלא צריך לעשות השוואות ובכל זאת, מי יותר גדול: הרב קוק, הבבא סאלי, הבן איש חי או האדמו"ר מלובביץ'? ת: תלוי מי תשאל.
21:50 04.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני החכם
ולא רק לחבר שלה
20:34 04.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ומכיל ריבוי דעות אנטי-הלכתיות.
20:09 03.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי חכם
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח מצחיק אותי.............
10:18 05.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
ש: אני יודע שלא צריך לעשות השוואות ובכל זאת, מי יותר גדול: הרב קוק, הבבא סאלי, הבן איש חי או האדמו"ר מלובביץ'? ת: תלוי מי תשאל.
21:50 04.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוני החכם
ולא רק לחבר שלה
20:34 04.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ומכיל ריבוי דעות אנטי-הלכתיות.
20:09 03.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר