הרב אבינר: חבוש כיפה גדולה כי זו גאוות היחידה שלנו - סרוגים

הרב אבינר: חבוש כיפה גדולה כי זו גאוות היחידה שלנו

הרב שלמה אבינר אדם לא גר בבית בגודל מינימלי, לא קונה רכב בגודל מינימלי, לא קונה חולצה ביד שניה במחיר מינימלי, ולא אוכל לחם צר ומים לחץ – אבל מרחיב את נפשו. קל וחומר שירחיב בעבודת ד', שהיא מטרת החיים. לכן תמיד כיפה גדולה, כשעושים ספורט, באימונים בצבא, במלחמה, תמיד.

author-image
הרב אבינר: חבוש כיפה גדולה כי זו גאוות היחידה שלנו
  פלאש90

חבוש כיפה גדולה! לא מפני שאתה חייב אלא מפני שאתה משתוקק. בחיים לא עושים רק מה שחייבים אלא גם משתוקקים אל הטוב. בין הבניינים החסונים והמדויקים של החובה, יש אוויר חופשי בו מתפשטת תשוקת האדם הטהורה.

ודאי שיש גם חובה. נפסק בשולחן ערוך: "ולא ילך ארבע אמות בגילוי ראש" (שו"ע או"ח ב ו).

ומהו הגודל המזערי?

א. לפי הגאון רבי שלמה קלוגר, רוב הראש צריך להיות מכוסה (שו"ת האלף לך שלמה ג), שהרי צריך כיסוי ראש, כלומר כל הראש, ורובו ככולו.

ב. לפי הגאון הרב עובדיה הדאיה, צריך שהכיפה תיראה מכל הצדדים. (שו"ת ישראל עבדי חלק ו, דף רצב). אחרת זה לא נקרא כיסוי. וכן הגאון הרב עובדיה יוסף "שתהיה ניכרת ונראית מכל צדדי הראש מלפנים ומאחור" (שו"ת יחוה דעת ד א).

ג. לפי הגאון רבי משה פיינשטיין, ראוי להחמיר לכסות רוב ראשו אבל מן הדין די לכסות באופן שראשו מכוסה" (שו"ת אגרות משה ח"א ח או"ח א), כי אם זה קטן מדי, זה לא נקרא כיסוי ראש אלא קישוט בעלמא.

ד. ויש שפסקו שגודל של יד מספיק, שהרי מן הדין אדם שני יכול להניח ידו על ראש המברך (שו"ת אגרות משה שם).

ועיין בפירושי הדל על קיצור שולחן ערוך (ג ו), עוד הרבה פרטים בנדון. אבל לא באנו כאן להגדיר את הגודל המינימלי של כיפה, שהרי בחיים האדם לא רק עושה את המינימום, אלא אם זה נושא יקר לו, הוא מוסיף מכל הלב. אדם לא גר בבית בגודל מינימלי, לא קונה רכב בגודל מינימלי, לא קונה חולצה ביד שניה במחיר מינימלי, ולא אוכל לחם צר ומים לחץ – אבל מרחיב את נפשו. קל וחומר שירחיב בעבודת ד', שהיא מטרת החיים. הבית, הרכב, הבגד והמזון, אינם אלא אמצעים, אבל המטרה היא עבודת ד', לכן ודאי האדם ישמח להוסיף למען מה שהוא נברא וזה תוכן חייו.

הרי למה אנו חובשים כיפה? כדי שתהיה לנו יראת שמים (שבת קנו ב). וכך כתוב בקיצור שולחן ערוך: "וגם הקטנים, צריכין להרגילן לכסות ראשן, כי היכי דתהוי עלייהו אימתא דשמיא (כדי שתהא עליהם יראת שמים) כדמצינו (כמו שמצאנו) ברב נחמן בר יצחק, אימיה (אמו)… לא שבקתיה גלויי רישא (לא נתנה לו לגלות ראשו), אמרה ליה: כסי רישיך, כי היכי דתהוי עלך איתא דשמיא" (שבת שם. קצשו"ע ג ו). אז למצוה גדולה כזו, נשמח לחבוש כיפה גדולה.

וודאי  שיראת שמים היא הדבר הכי חשוב בחיים "את ד' אלהיך תירא" (דברים י כ). "ועתה ישראל מה ד' אלהיך שואל מעמך, כי אם ליראה אות ד' אלהיך…" (שם י יב). "סוף דבר הכל נשמע, את האלהים ירא… כי זה כל האדם" (קהלת יב יג).

למה בעצם אדם חובש כיפה? כי שכינה מעל ראשו (קידושין לא א). וכי יש דבר חשוב יותר מאשר שכינה מעל ראשו של אדם?! וכי יש דבר חשוב יותר לזכור?! אמנם יש אופנה חדשה שאדם אומר יומם ולילה : "אני", "אני", ו"שיוויתי עצמי לנגדי תמיד" – אבל לא לנו היא. שהרי אנו, תלמידי אברהם אבינו ותלמידי משה רבנו אומרים "שיוויתי ד' לנגדי תמיד" (תהילים טז, ח). הרי זו מטרת כל העולמים, שד' התאווה שתהיה לו דירה בתחתונים. אז גם למצווה גדולה כזאת נתאווה לכיפה גדולה.

גאוות יחידה

וכי למה חובשים כיפה? כותב רבנו הגדול הרמב"ם: "צניעות גדולה נוהגים תלמידי חכמים בעצמן… לא יגלו ראשן" (הלכות דעות ה ו). צניעות! דבר עצום! כתוב בקיצור שו"ע: "כתיב והצנע לכת עם אלהיך… ואל יאמר: הנני בחדרי חדרים ובחשכה, מי רואני? – כי הקדוש ברוך הוא מלוא כל הארץ כבודו, וכחשכה כאורה לפניו, יתברך שמו, והצניעות והבושת מביאין את האדם לידי הכנעה לפניו יתברך שמו" (קצשו"ע ג א). צניעות גדולה, כיפה גדולה!

שמא תאמרו: כיפה גדולה היא גאווה! ודאי גאווה! לא גאווה אישית אלא גאוות יחידה. גאווה שאני יהודי. גאוות האומה היחידה. כי בימינו אין לך דבר שמציין יהודי באופן בולט יותר מאשר כיסוי הראש שלנו.

וכבר כתב לפני זמן רב הט"ז שאיסור גמור להיות בגילוי ראש משום "ובחוקותיהם לא תלכו" (שו"ע או"ח ח ט"ז קה. מובא במשנה ברורה ב ס"ק יא). אמנם זהו חידש גדול. אך על פי חידוש זה כתב הגאון הרב אביגדור נבנצאל: "ולגלות הראש כדי להיראות כמי שאינו שומר תורה ומצוות, הוא איסור שאמנם אינו ממש ביהרג ואל יעבור, אלא הוא איסור הקרוב לזה" (יצחק  ייקרא, על משנה ברורה שם). זהו חידוש בחזקת שניים. אמנם כתוב בחכמת אדם שלבוש נכרי הוא ביהרג ובל יעבור, ובכל זאת, זה נשאר חידוש כפול.

מסירות נפש למען הכיפה

מעניין שהסופר יצחק ליבוש פרץ, שלא היה כלל אדם דתי, המציא סיפור על יהודי מסכן שהעלילו עליו עלילה, ועונשו היה לעבור בין שתי שורות חיילים שמצליפים בו בשוטם עד זוב דם, הוא מתקדם ואינו כושל, ופתאום הוא מגלה שהכיפה שלו נפלה, ואז הוא שב על עקביו, מרים את הכיפה ומכסה את ראשו, הוא הולך עם הכיפה בראשו עד אשר נופל…

כאמור, יצחק ליבוש פרץ, היה שייך לתנועת ההשכלה, אך לא תקף את היהודים יראי השמים בכתביו, אלא התרשם מטוהר לבבם ומגבורתם למסור נפשם על קידוש השם.

לכן תמיד כיפה, תמיד כיפה גדולה, כיפה כשעושים ספורט, כיפה באימונים בצבא, כיפה במלחמה, תמיד כיפה.

שמא תשאל: כיצד אחבוש כיפה גדולה, ויש תלמידי חכמים  גדולים ממני החובשים כיפה קטנה, וכי אני גדול מהם?! ודאי אני קטן מהם, אבל אני בשלי, והם בשלהם. הם בדברים גדולים מאוד למען כבוד ד', עמו ותורתו, ואני בדברים קטנים, בכיפה שהיא דבר קטן, ואותה מצוה היא גדולה עבורי, אני אוהב אותה, אני מתגעגע אליה, אני שמח בה, בה נתן לי ריבונו של עולם מקום להתגדר בה, אני הקטן עם הכיפה הגדולה.

==

המאמר יתפרסם בעלון 'באהבה ובאמונה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
אשרינו (:
אני | 19-02-2013 20:17
.
2
יפה... איזה כיף, לחבוש כיפה גדולה :)
123 | 19-02-2013 20:47
הלוואי וכולנו נתחזק בזה...
3
נראה לי שהוא לא דתי בכלל זה פצצת זמן
חיים | 19-02-2013 22:53
זה
4
הסיפור היה באמת
קוריץ | 19-02-2013 23:13
בס״ד הסיפור לא הומצא אלא היה בשינוי הדמויות לא אאריך אבל זה היה בעלילה על נכדי רבי פינחס מקוריץ ונגזר עליהם לעבור ללא בגדים בין שורות חיילים כאשר הם רצים כדי לחטוף כמה שפחות ובדרך נפלה הכיפה הלה חזר ונעצר וחבש כאשר כל הזמן הזה שחזר ממשיכים להכותו עד כמעט צאת נשמתו של קדוש זה 
5
הסיפור
שלום | 20-02-2013 1:32
כפי שהעירו כאן הוא היה ונברא, עם נכדי הרב מקוריץ, בעלי בית הדפוס היהודי המפורסם מסלאוויטא.
6
היו אלו האחים המדפיסים מסלוויטא
יוסל'ה | 20-02-2013 2:53
שהדפיסו את ספר התניא, ושניהם עצרו וקיבלו מכות במסירות נפש עד אשר חבש האח את כיפתו ויכלו לסיים את המעבר בין המצליפים ואת הסבל הרבי מליובביטש קיבל את ספר התורה שלהם (הקטן עם הפרוכת הלבנה) כמתנה אותה אימץ אל ליבו בחום, כי הוא מסמל שמירה על קוצו של יו'ד בתורה תוך מסירות נפש ממש
7
מאמר מחזק מאד אשרינו שאלו הם גדולי הרבנים
אברהם | 20-02-2013 4:51
8
הרב אבינר הכי חרדי בציונות הדתית יראת שמים אוצרו!!!!!!!
משה | 22-02-2013 2:56
וכל הציונות הדתית כעשבי השדה לעומתו כולל אני שמכיר את כל הרבנים הנחשבים בציונות הדתית!!!
9
כיפה סרוגה גדולה ושחורה זה הסגנון היום!!!!!!!!!!!!!!!!!
משה | 22-02-2013 3:11
ומי שלא שם לא קיים סתאאאאם!