ביקורת התקשורת: התקשורת מקדמת סוג של שוחד - סרוגים

ביקורת התקשורת: התקשורת מקדמת סוג של שוחד

כלת פרס ביקורת התקשורת, חני לוז, טוענת כי כתבות מסויימות בתקשורת עלולות לעוור עיני חכמים ולהטות את ליבם לא פחות משוחד

author-image
ביקורת התקשורת: התקשורת מקדמת סוג של שוחד

בפרשתנו נאמר "ושוחד לא תיקח כי השוחד יעוור פקחים ויסלף דברי צדיקים". הציווי לא לקחת שוחד מופיע פעמיים נוספות בספר דברים. הנביאים זועקים על שחיתות בנטילת שוחד. משמואל הנביא שזעק  "חמור מי לקחתי" אך בניו לא הלכו בדרכיו הישרות ונטלו שוחד (שמ"א פרק ח') עד לנביאים האחרונים כמו עמוס, מיכה, ישעיה "שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים, כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים;"

שלמה המלך בספר החינוך שלו,  משלי, אומר: "שֹׁחַד מֵחֵיק-רָשָׁע יִקָּח, לְהַטּוֹת אַרְחוֹת מִשְׁפָּט"

מדברי הנביאים והכתובים, אנחנו למדים שלא מדובר רק בבעיה של שוחד לשופטים. גם השרים, גם הממונים על ניהול ענייני הציבור, לוקים בלקיחת שוחד וגורמים להשחתה של החברה ושל הסדר הציבורי התקין.

השוחד מעוור, מעידה התורה. השוחד גורם למי שהציבור נותן בו אימון לשיקול דעת ענייני, אובייקטיבי ונטול פניות, להיות בעל אינטרס להחליט לטובת צד מסויים.

לצערנו, העמדה לדין על נטילת שוחד אינה נדירה בימינו במדינת ישראל. החוק מחמיר עם בעלי תפקידי השררה, וראינו שרים, ראשי עיריות ובכירים אחרים יושבים בכלא על נטילת שוחד.  אך מעבר לכך, לשוחד יש השפעה נוספת , נסתרת יותר מעיני הציבור.

מיגזר שלם העוסק בשוחד סמוי

בימינו, באופן לא רשמי, יש מגזר שלם העוסק בעניינים המשפיעים ישירות על הציבור. הכוונה לי לתקשורת ההמונים, זו המכונה "הרשות הרביעית".

לתקשורת יש השפעה על שיקול דעת בפרקליטות וערכאות המשפטיות. כבר נכתבו מחקרים ומאמרים על השפעתם של כתבות העוסקים בעניין העומד למשפט על החלטות השופטים, מה שאגב, אסור על פי חוק  "סוב יוידצה" שלא נאכף. בלחץ התקשורת תיקים נסגרים לאחר סגירתם ולהיפך.

מעבר לכך, לתקשורת יש השפעה גדולה מאד על החלטות שיקבלו אנשים רבים בציבור בכל יום.

העיתונאי כשופט

עיתונאים משמשים כשופטים ציבוריים בעניינים העומדים לשיפוטו של הציבור:

בקניות, בצרכנות – האם אתם מודעים לאינטרסים הכלכליים של כלי התקשורת? אולי יש לבעל העיתון מניות בבית המלון שהומלץ בכתבה? כתבה יכולה לחסל רשת עסקים, וכן להיפך. האם אתם מודעים למה שהוביל כתב מסויים להמליץ על מוצר או עסק מסויים? האם האירוח היוקרתי , או המוצר שקיבל כדי לסקר – השפיע על הכתבה?

בזירה הפוליטית – בסופו של יום התנהלות המדינה תלויה בפתק שכל אחד מאיתנו יטיל אל הקלפי. כתבות תוקפניות נגד מפלגה יכולות לכרסם בקולות צפים, ולהעביר קולות למפלגה אחרת, המקבלת סיקור חיובי, או לפחות: לא שלילי , כפי שקרה במערכת הבחירות האחרונה. האם כוכב ערוץ 2 זכה לסיקור שונה מנפתלי בנט?

כתב פוליטי עומד בקשרים עם פוליטיקאים. האחד מספק לו סקופים והדלפות, וזוכה בתמורה לסיקור נרחב יותר וחיובי. האם הקהל מודע לכך?

יועץ תקשורת מקושר וחכם – התקשורת יכולה לבנות פוליטיקאי אנונימי יחסית, במהלכים סמויים מאחורי הקלעים מול עיתונאים.  אהוד ברק, למשל, כרגע פוליטיקאי בדימוס, ניצח בפריימריס בזמנו, כשקדם לכך גם חודש אינטנסיבי של סיקור ישיר ועקיף אוהד לאהוד בגלצ. בזמנו, נשלחה תלונה בשם הפורום המשפטי על התנהלות זו.

וכבר היו דברים מעולם

פוליטיקאי אחר שימש בכנסת כראש וועדה מסויימת שהיתה אמורה להכריע בעניין עתידו של גוף תקשורת גדול. באותו חודש זכה אותו פוליטיקאי לעלות לשידור בפריים טיים בנושאים שונים, כאילו הוא כוכב. עם סיום תפקידו בזירה הפוליטית, זכה אותו נבחר ציבור לקבל תוכנית בהגשתו.

התקשורת, המתווכת בין נבחרי הציבור ובעלי השררה לבין הציבור הרחב, רוויה במצבים שהם על גבול שוחד המיקרופון/מסך, ולעתים גם עוברים את הגבול. תקנון האתיקה , שגם ככה אין יכולת ממשית באכיפתו –  מתייחס רק למקרי קצה. "שלטון החוק" מעדיף להתעלם  ולא "לפגוע בעבודה העיתונאית".

ידע הציבור וייזהר: המידע, הסיקור והמסקנות המוגשים לציבור באופן שנצפה ככשר, נגוע פעמים רבות מדי באינטרסים אישיים ולא ענייניים, הנושקים לעתים לשוחד.

כדי לבנות חברה מתוקנת יותר, גם בתחום התורני יש מה לעשות: אני קוראת להקים בית מדרש לפרהסיא, שידון וילבן סוגיות ציבוריות אלה בראיה תורנית הלכתית.

(הכותבת היא מייסדת ומנהלת של מרכז תדמי"ת, מיסודו של הפורום המשפטי למען א"י, וכלת פרס ביקורת התקשורת תשע"ג מטעם אגודת "זכות הציבור לדעת").

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ישר כוח לחני לוז
טל | 10-02-2013 20:00
היא עושה עבודת קודש.
2
יישר כוח!
| 10-02-2013 23:57
תמשיכי לזכות את הרבים. אגב, חסרה עבודה מסודרת של ביקורת על התקשורת