יום עיון בירושלים לסוגיית הגיור במדינת ישראל - סרוגים

יום עיון בירושלים לסוגיית הגיור במדינת ישראל

קרוב ל-450,000 אזרחים בישראל מוגדרים כיום "חסרי דת". רבים מהם, בני משפחה של יהודים שעלו לישראל מברית המועצות לשעבר. המשך המצב הקיים עלול להוביל לסכנת התבוללות גם במדינת העם היהודי

author-image
יום עיון בירושלים לסוגיית הגיור במדינת ישראל
  צילום: עמותת יסודות

אז מה הן העמדות השונות בהלכה ובחברה הישראלית בשאלת מיהו יהודי? אילו שיקולים נכנסים לתוך הדיון כאשר לגיור יש השלכות מהותיות על המעמד והאישי ועל אופייה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית?

כיצד מכריעים בסוגיות הקשות הללו?

מה אפשר ללמוד מהן על יחסי המגזר הראשון – מוסדות ומשרדי הממשלה עם המגזר השלישי- העמותות הפרטיות?

אלה היו רק חלק מן השאלות הגדולות שעמדו במרכזי יום העיון למנהלי החמ"ד במחוז ירושלים.

יום העיון, הוקדש כולו לסוגיית הגיור במדינת ישראל, והיה התחנה השלישית ב "מסע אל הממלכה"- למנהלי מחוז ירושלים של החמ"ד, בהובלת מפקח בתי הספר העל יסודיים במחוז ירושלים, קובי עמר ומנחות עמותת "יסודות" שבמכללת הרצוג, יפעת משגב ותניה רגב.

במסע זה נפתח אשנב להיכרות עם אנשים, מקומות, תפקידים וסוגיות מעוררות מחלוקת בחברה הישראלית ונשאלת שאלת התפקיד החינוכי והזהות הציונית-דתית בהתמודדות עם הסוגיה.

היום נפתח בשיחה עם פרופסור בני איש שלום, אודות הרקע להקמת נתיב – המרכז הלאומי לזהות וגיור ובתי הדין המיוחדים לגיור. נמשך במפגש עם יעל בלינקי המרכזת את תחום "גיור כהלכה" בעמותת "עתים". יעל, ילידת אודסה, שגדלה במשפחה בעלת זהות יהודית והייתה פעילה בתנועת הנוער של בית"ר, גילתה במקרה רק בהיותה בת 17, שאינה נחשבת יהודיה על פי ההלכה היהודית.

יעל סיפרה על עלייתה לארץ בראשית שנות העשרים לחייה, על תהליך הגיור שעברה בישראל ועל השימוש שהיא עושה כיום בניסיונה האישי וגם בהשכלה המשפטית שלה כדי לסייע למתגיירים נוספים.

לאחר מכן תיאר הרב ד"ר שאול פרבר העומד בראש עמותת "עיתים", את מערך הגיור הפרטי שמובילה העמותה על מנת לתת מענה למקרים בהם הרבנות הראשית אינה יכולה או אינה מתאמצת מספיק לסייע למתגיירים להשלים את התהליך בהצלחה. לצידו, השתתף בחלק זה של היום מולי יסלזון, שניהל עד לפני שש שנים את אגף הגיור במשרד ראש הממשלה וייצג את עמדת רשויות המדינה ואת המדיניות הרשמית בנושא.

כל הדוברים הרגישו את גודל האתגר אך לא הסתירו את הקשיים ואת המורכבות ההלכתית: למעלה ממיליון עולים נקלטו במדינת ישראל בעשורים האחרונים. עם העלייה היהודית הגיעו גם בני משפחתם הלא יהודים. קרוב ל-450,000 אזרחים בישראל מוגדרים כיום "חסרי דת". רבים מהם, בני משפחה של יהודים שעלו לישראל מברית המועצות לשעבר ומארצות נוספות בשני העשורים האחרונים. המשך המצב הקיים עלול להוביל לסכנת התבוללות גם במדינת העם היהודי.

כגודל האתגר כך גם גודל האחריות המוטלת על הממסד הרבני הפורמלי, על מערך הגיור של המדינה, על העמותות המסייעות למתגיירים אבל גם על כל אחד מאיתנו במקום מגוריו, בקהילת בית הספר שהוא מנהל ובקרב בני משפחתו, באמצעות ליווי מתגיירים וקבלתם לקהילה בתום התהליך.

מן הסיפורים אישיים שהושמעו על ידי הדוברים שהוזמנו וגם על ידי כמה מן המנהלים, עלה כי נושא זה רלוונטי מאוד, קרוב ובוער ומעסיק גם מורים, תלמידים ובוגרים בחינוך הדתי.על אף הקשיים והמורכבות שהוצגו הזכירו הדוברים השונים כי כל אלה הם חלק מהתגשמות נבואות הנחמה : "שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ"- כדברי הנביא ישעיהו.

שנים רבות פעלו יהודים ברחבי העולם לשחרור יהודי ברית המועצות מעול השלטון הקומוניסטי ולשיבתם לארץ ישראל אחרי שנים מעבר למסך הברזל. רבים מהם ומצאצאיהם נמצאים כאן עכשיו ורוצים לשוב לחיק העם היהודי.

לסיכום המפגשים התקיים עיבוד ודיון קבוצתי בהנחיית תניה רגב ויפעת משגב מצוות "יסודות" שבמכללת הרצוג, סביב מדרש החז"ל המפורסם אודות הלל, שמאי והגר שביקש ללמוד תורה.היום הסתיים בתקווה שמדינת ישראל ככלל, נושאי התפקידים, קובעי המדיניות וגם אנחנו כאנשי חינוך וכפרטים נצליח לעמוד באתגר זה על כל מורכבויותיו.

צילום עמותת יסודות

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
נפוח נתונים
צבי | 14-02-2020 12:42
נכון לסוף 2019 יש 404,000 חבל שסתם מנפחים נתונים