מתקרבים להסטוריה: מפלס הכנרת בעוד עלייה נאה - סרוגים

מתקרבים להסטוריה: מפלס הכנרת בעוד עלייה נאה

מפלס הכנרת עלה מאתמול בבוקר ב-3.5 ס״מ כתוצאה מ-15 מ"מ של גשם והתגברות קלה בזרימות. מתחילת עונת הגשמים עלה המפלס ב- 1.82 מטר.

מתקרבים להסטוריה: מפלס הכנרת בעוד עלייה נאה
  (צילום: סרוגים)

גשמי ברכה.

מפלס הכנרת עלה מאתמול בבוקר (רביעי) ב-3.5 ס"מ כתוצאה מ-15 מ"מ של גשם והתגברות קלה בזרימות. מתחילת עונת הגשמים עלה המפלס ב- 1.82 מטר.

במדידות של רשות המים הבוקר נמדד המפלס בגובה של 209.96- מ'. כעת חסר לכנרת מלאה 1.16 מטר.

ברשות המים מעריכים כי גם בימים הקרובים תחול עלייה נוספת במפלס הכנרת למרות שלא צפויים גשמים נוספים עד לתחילת השבוע, וזאת כתוצאה מזרימות בנחלים מהגשמים שירדו במערכת החורפית האחרונה.

בתוך כך, בהמשך לעליית מפלס הכנרת בשבועות האחרונים, רשות המים קבעה אתמול שורה של נקודות גובה מפלס קריטיות בהן תינתן ההוראה לפתיחת סכר דגניה.

רשות המים קבעה את הנקודות הקריטיות לגובה מפלס בהן תינתן ההוראה לפתיחת סכר דגניה, בהתאם למפלס המים בכנרת במהלך חודשי החורף הקרובים (פברואר-אפריל), על מנת למנוע הצפה אפשרית בישובים הסמוכים לכנרת.

הנקודות נקבעו היום בישיבה של צוות מפלס כנרת שבראשה עומד מנהל רשות המים, גיורא שחם.

בישיבה שהתקיימה הוגדרו הפרמטרים לפיהם נקבעו הנקודות הקריטיות לפתיחת הסכר בהתייחס לתאריך מוגדר בעונה, ספיקת השחרור של המים מהכנרת וההסתברות הנדרשת לאי חציית הקו האדום העליון.

עוד באותו נושא

פתיחת סכר דגניה מתקרבת; כל הפרטים והנתונים


12

כך לדוגמא נקבע כי סכר דגניה יפתח אם בסוף פברואר (בתאריך 29.2) תחזית מפלס הכנרת ל-5 ימים הבאים תעבור את מפלס 209.3- מ' (50 ס"מ מתחת לקו האדום העליון).

נקודת ציון נוספת היא אם בתאריך 21.03 תחזית מפלס הכנרת ל-5 ימים הבאים תעבור את מפלס 209.0- מ' (20 ס"מ מתחת לקו האדום העליון).

ההחלטה התקבלה מתוך הבנה כי לא ניתן להמתין עם פתיחת הסכר עד למצב בו הכנרת מגיעה לקו האדום העליון שהינו 208.8- מ', וזאת מאחר וקצב עליית המפלס עשוי להיות מהיר משמעותית מיכולת שחרור המים מהכנרת דרך סכר דגניה.

גובה מפלס הכנרת עמד הבוקר על 209.995- מ'. סכר דגניה הנמצא בחלקה הדרומי של הכנרת, מווסת את זרימת מי הכנרת דרומה לנהר הירדן ובהמשך לים המלח. בשנה גשומה במיוחד, בה מפלס הכנרת עולה ומתקרב לקו האדום העליון, על רשות המים להחליט אם לאשר את פתיחת הסכר בכדי למנוע הצפות בישובים השוכנים לחופי הכנרת..דרך הסכר הפתוח יכולים לזרום עד 150 מ"ק בשנייה, קצב זרימה זה מביא לירידה של 7.5 סנטימטרים במפלס הכנרת במשך יממה.

עוד באותו נושא

36 שעות של גשם: זרימות אדירות בצפון. צפו


4

ברשות המים לקחו בחשבון כי בספיקה של 150 מ"ק לשנייה מתחילים להיגרם נזקים לתשתיות ושטחים חקלאיים במורד הירדן. כמו כן, במקביל לשחרור מים מהכנרת בסכר דגניה, יכולים להיות אירועי זרימה קצרים יחסית בנחלים נוספים המתנקזים לירדן הדרומי – נחל יבנאל, נחל חרוד, נהר הירמוך ועוד.

על מנת למזער נזקים במורד נהר הירדן, ברשות המים מתכננים במצב עניינים שכזה לצמצם את הזרמת המים מהכנרת למורד ובכך לצמצם את הסיכון לנזקים בתשתיות שנמצאות במורד הכנרת.

ברשות המים נערכים לפתיחת הסכר רק בהנחה שספיקת השחרור מהסכר תהיה 70 מ"ק לשנייה. ספיקה זו מאפשרת בעת גלי גאות מקבילים כדוגמה בירמוך, לצמצם את ההזרמה מהכנרת ובכך למזער נזקים במורד הירדן.

מנהל רשות המים, גיורא שחם אמר: "קביעת נקודות גובה קריטיות מדויקות לפתיחת סכר דגניה בהתאם למפלס המים באגם במועדים השונים היא הכרחית להיערכות נכונה למניעת הצפות בישובים הסמוכים לכנרת לצד שמירה שלנו על המים בכנרת כמשאב חשוב מאין כמוהו לכולנו. רשות המים עושה את כל המאמצים בכדי למנוע את פתיחת הסכר בהמשך החורף, ודואגת לשם כך לשאוב מדי יום כמיליון קוב מים מהכנרת ולהעבירם למוביל הארצי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
מכבי צהוב
איתי וייס | 13-02-2020 9:40
טוב לכל דבר יש טוב מאד ויש גרוע הכוונה כנרת מליאה מצוין לאבד גרוע אולי יש פטרונות אחרים הפסדנו הרבה ועכשיו מבולבלים כי לא רוצים לאבד סתם מובן יש זמן לחשוב פטרונות יקר המים בישראל חשבו על ישראל
2
יש להקים סכר נוסף סמוך לים המלח
עייצה | 13-02-2020 10:17
וכשפותחים את סכר דגניה סוגרים את סכר ים המלח ואז הירדן מתמלא במים שלא הולכים לאיבוד
הירדן רק מזרים מים ולא יכול לאגור מים
אני | 13-02-2020 13:06
.
2. מה הענין? לפתוח לסגור את הכניסה לים המלח?
ח | 13-02-2020 12:41
גם בים המלח חסר הרבה מים
3
לעצור את ההתפלה במקום להרים את הסכר
ד | 13-02-2020 14:33
לשאוב את המים במקום לפתוח את סכר דגניה בה בעת לעצור את ההתפלה היקרה לכמה שאפשר.
תקרא טוב רשום שכבר שואבים בקצב גדול כל הזמן
דוד | 13-02-2020 21:50
זה רק למקרה שזה לא יספיק
4
אותי מעניין רק דבר אחד ! מחיר המים ירד ? לא.
חיים | 13-02-2020 16:46
אז קיבינימט אתם והכנרת המחורבנת .
5
מכבי צהוב
איתי וייס | 13-02-2020 21:53
מדוע בכנרת לא מחברים לבתים או עושים משהוא לתת לבתים מים בטח לא קל הרי מה השאיפה לאבד אותם או מה מאגר חשוב
6
תגיד מתי העלייה במפלס נאה ומתי מדהימה?
רוני | 14-02-2020 7:51
כתב עם עברית של ילד בן ארבע או חמש