הרגשת קודש

ש: במשך זמן רב הרגשתי צדקות גדולה, עבודת ד' גדולה, תיקון מידות גדול ופתאום הכל נעלם. מה לעשות כדי שזה יחזור?

ת: בינתיים, זו הזדמנות לעבוד את ד' לשמה, כי כאשר יש הרגשה, ספק לאדם אם עובד את ד' או בשביל ההרגשה. וללמוד מסילת ישרים.

תפלה בקול

ש: אם מישהו מתפלל בקול רם וזה מפריע לי, מותר לי להגיד לו שיהיה בשקט?

ת: כן, אם זה חריג.

שמחה בשמחה

ש: האם מותר שיהיה פדיון הבן עם שבע ברכות או שזה ערבוב שמחה בשמחה?

ת: מותר. ערבוב שמחה בשמחה מאמרה על חתונה בחול המועד, מחשש ששמחה אחד מהם תחפגע.

תמונות של רבנים

ש: האם מותר לתלות תמונות של רבנים בחדר שינה?

ת: כן.

נישואים עם גוי

ש: בן דודי מתחתן עם נוצריה. לחתונה שלי הם נתנו לי מתנה. האם אני רשאי לתת בחזרה?

ת: לא. זה מתן צידוק. גם לא לבוא לחתונה…

טבילת כלים

ש: למה צריך להטביל כלים?

ת: כדי שייכנסו לקדושת ישראל, מעין גיור. רמב"ן (מובא בריטב"א ע"ז עה ב).

מצרי

ש: הוריי מצריים גרים בישראל. אם אתגייר, אוכל להתחתן עם יהודייה?

ת: כן. המצרים של היום אינם אלה המוזכרים בתורה (ע' טושו"ע אה"ע ד, י – רשם מ"צ).

סיאנס

ש: סיאנס זה אמיתי?

ת: לא. אבל זה אסור (ע' שו"ת דעת כהן סט. צבי קודש 36 – רשם מ"צ).

שרות צבאי

ש: בזמן שרות צבאי רב אחד סיפר לנו שהוא שאל את הרב "איזה היתר יש להתגייס" ושהרב לא ענה לו. מדוע? הרי בספריו הרב כתב תשובות ארוכות, מקורות והסברים על המצוה הגדולה להתגייס?

ת: כל אדם שוקל מתי לדבר ומתי לשתוק.

שיווק באינטרנט

ש: האם מותר להיות טלפנית מכירות בשיווק אינטרנט?

ת: מותר בתנאי שאין משקרים ואין לוחצים בנימוקים לא לענין. עיין מסילת ישרים יא.

אורחות צדיקים

ש: מי כתב ספר אורחות צדיקים?

ת: לא ידוע. אבל ניכר שהוא תלמיד של בעלי התוספות מתוך הערצתו העצומה אליהם וידיעת דרכיהם.

הרב יחיא קאפח

ש: האם הרב יחיא קאפח היה כופר בגלל שהכחיש את הזוהר, או צדיק?

ת: בשלב מסויים חדל מלהזכיר הכחשה זו, והיה צדיק.

סיגריות

ש: מצאתי סיגריות של חבר. להחזיר לו או להשמיד?

ת: אמנם אסור לעשן אבל זה ענינו. להחזיר.

נטילת ידיים

ש: האם עדיף לנטילת ידיים שפע מים בנטלה מלאה או לחסוך במי ארץ ישראל?

ת: שפע. לעומת הצריכה הכוללת זה זניח ואפסי.

תפלה

ש: התפללתי לשידוך מסוים והוא לא התקיים. לאן הלכו כל התפילות?

ת: תפלה פועלת, אך אינה קסם, ורבונו של עולם מחליט לאן להפנותה לברכה, ולא דווקא על פי שיקולנו אנו.

תפילת הדרך

ש: האם במקום לומר תפילת הדרך, אפשר לשמוע הקלטה ולהשיב אמן?

ת: לא. יש לשמוע מאדם בר חיוב, ולא ממכשיר.

חב"ד

ש: אני תורמת לבית-חב"ד. אולי זה בעייתי כי הם מאמינים שהרבי הוא משיח?

ת: זו ודאי טעות חמורה, אבל הם אנשים יראי שמים בעלי מידות טובות ומצוה לתרום.

קמיעות

ש: האם יש אמת בקמיעות?

ת: כמעט כל הקמיעות בדורנו הינן חסרות ערך.

קבר יוסף

ש: האם להפגין נוכחות בקבר יוסף?

ת: כן. כל ארץ ישראל היא שלנו. כמובן, בתאום עם צה"ל.

עצמות יוסף

ש: למה לא מפנים עצמות יוסף משכם מחשש שגויים יחללו אותן על פי שו"ע יו"ד שסד?

ת: צריך עוז וגבורה ולא פחד.

אילת

ש: האם אילת היא א"י?

ת: כן. א. גבולות כיבוש. ב. גבולות הבטחה. ג. נכבשה במלחמת השחרור (שו"ת ציץ אליעזר ג כג. שו"ת שאילת שלמה ד רמג – רשם מ"צ).

עמוקה

ש: אני רווק, האם יש ענין לנסוע לעמוקה כסגולה?

ת: הדרך הטובה: תשובה, תפלה וצדקה.

סכנה בחברון

ש: האם זה מסוכן להיות בחברון?

ת: לא. זה סיכון אפסי, ונכנסים לסיכון אפסי בשביל מצוה ובשביל פרנסה.

כבוד הורים ומערת המכפלה

שאלה: אני בן 15 ורוצה לנסוע למערת המכפלה אך הורי לא מרשים בשל המצב הבטחוני. המותר ללחוץ או יש לוותר?

תשובה: לנסות לשכנעם ואם אי אפשר יש לוותר לפנים משורת הדין.

עיר העתיקה

ש: אפשר ללכת בקומה זקופה בעיר העתיקה כדי להראות ריבונות?

ת: כן (ע' שיר המעלות, פירוש על ברכת המזון, עמ' 30-29 – רשם מ"צ).

מצדה

ש: האם גבורת מצדה היה מעשה נכון?

ת: לגר"ש גורן כן. לגרמ"צ נריה לא. ויש הסטוריונים הטוענים שכל הסיפור לא היה ולא נברא.

ביקור כהנים בקבר רשב"י

ש: כהנים יכולים להיכנס לקבר רשב"י?

ת: לא (ע' קום התהלך בארץ לו – רשם מ"צ).

כהנים ביד ושם

ש: מותר לכהנים להכנס ביד ושם, כי יש שם אפר?

ת: אפר אינו מטמא (שו"ת במראה הבזק ה קב. ע' שו"ת חלקת יעקב יו"ד ריז – רשם מ"צ).

קבר בלהה וזלפה

ש: איפה קרובות בלהה וזלפה?

ת: לא ידוע.

יריחו

ש: האם בימינו מותר לבנות את יריחו?

ת: כן. אין קללה אחרי שנבנתה פעם אחת. עיין משך חכמה פרשת ראה ד”ה "בספרי שלא יבנה עיר" (וע"ע בשו"ת ציץ אליעזר י א. י ב. י יא. יא יב. יד קה. טז כב – רשם מ"צ).

חומה דרומית

ש: האם מותר להיות מול הכותל הדרומי של הר הבית, או שהשטח הזה הוא בתוך הר הבית?

ת: החומה הדרומית היא אכן חומת הר הבית, לכן שם זה מחוץ להר הבית ומותר להיות שם.