בחירות אלו התגלו כבחירות מן המכוערות שידענו בעת האחרונה.
בבחירות שקדמו להן הושמעו אמנם דברים חריפים ביותר, ובפרט שברובן התנהל המאבק סביב עתיד מדינתנו והמחלוקות ביטאו מאבקים אידיאולוגיים עמוקים וגורליים. בבחירות האחרונות, היתה התעמולה ברמה ירודה כפי שלא ידענו עד היום, ופעמים רבות מדי הגיעה לרמות של שפלות.
הטון ניתן הפעם ע"י מפלגת השלטון הליכוד, שלא היסס לחרף ולגדף רבנים יחד עם הציונות הדתית בכללה, כשהם שוכחים שמאז המהפך ב-77' הייתה זו הציונות הדתית שהעלתה את הליכוד לשלטון.
איך מפלגה שרוב בוחריה (אם לא כולם) דתיים ומסורתיים יכולה לחרף ולגדף רבנים חשובים כאחרוני האנטישמיים? רק פתי יאמין שיחסים עכורים בין בנט ונתניהו (או רעייתו) יכולים להיות סיבה לשפלות כזו. האמת היא פשוטה יותר: המצע כמו ההתנהגות של בנט עשו שבפעם הראשונה מאז ראשית הציונות, הצבור הציוני דתי יצא לחירות עולם, וחדל להיות מה שהיה תמיד בימי מפא"י או חירות-ליכוד, שפחה נחרפת לציונות החילונית.
בפעם הראשונה העז מישהו להציע אלטרנטיבה ציונית דתית לכל עם ישראל, שיש בה כדי לשלב שני ערכי היסוד של עמנו: תורה וארץ ישראל, ערכים שכל מי שהרים דגלו של אחד מהם במישור הפוליטי ויתר על השני. תופעה פסיכו-פתולוגית זו הובהרה היטב כבר על יד רבותינו במסכת פסחים, כאשר ציינו שלעיתים גדולה שנאה שרוחשים אנשים רחוקים מתורה כלפי הדבקים בתורה משנאה שרוחשים אומות העולם לישראל.
חוששני שעל ראש הממשלה להבין שהצבור הציוני הדתי שהרים אותו תמיד על נס ומצא את עצמו לא רק נבגד, אלא אף נרמס על ידי כל מנהיגי הליכוד לדורותיהם, לא יוכל הפעם לשכוח ולסלוח. מכאן והלאה הוא יפנה לעם ישראל ישירות מעל ראשי המפלגות הגדולות. כבר הקב"ה פסח מעל ראשיהם, והמעיט את כוחן.
הציונות הדתית הפגינה גם בגרות פוליטית, כאשר הסכימה להתאחד יחדיו זרמים וקבוצות שונות מבחינה אידיאולוגית אף בנקודות רגישות. היא שמה את האחדות העקרונית סביב התורה לעיקר בראש דאגותיה, ומשום כך זכתה לברכה. מנדטים רבים מאנשים יקרים מאד, הלכו לאיבוד משום שאחדות זו לא הופנמה כראוי בכל מקום.
האכילו את הרב בשקרים
גם ש"ס לא בחלה באמצעים כדי להרחיק מצביעים מהציונות הדתית ובמעשה מחפיר, ניצלו את גילו המתקדם של רבם שליט"א כדי לשים בפיו דברים שלא יצאו מעולם כמותם מפיו: לכנות יהודים בשם 'גויים וכופרים בתורה' וכדו'. כל בר דעת, ואפילו ילד בן חמש, יכול להבין שאין לרב כל קשר עם הפשע הזה. כדרכם בחולי חולין, הם 'האכילו' אותו במידע שקרי ובזוי על מנת שיגיב מתוך דאגה אמיתית לתורה בחריפות כזו. יש כנראה ביניהם 'דתיים' החושבים שאין קשר בין דת ליראת שמיים.
ובאשר למפלגה של יאיר לפיד, עלייתה המטאורית אינה בהכרח סימן לבגרות פוליטית עדיין, אלא היא ביטוי למחאה חברתית במובן הרחב של המלה (כלכלה, דיור, צבא ועוד). לכן אף מנהיגה הטרי מראה סימנים של בהלת מה כלפי המעמד העצום לו זכה בהפתעה מוחלטת.
כדי להשכיח (או למחוק) עקבות עבר הזכור לנו לא כל כך לטובה מפאת עוינותו הפתולוגית של אביו כלפי צבורים דתיים, 'יש עתיד' שיתפה אי אלו דתיים אתו, אבל לא ברור שלא יתגלו כעוינים ללא מעט נקודות הרצויות בעיני הצבור הדתי. אך יש מקום לקוות שרצונו לשפר יחסים אלה אמיתי. ואם יתגלה כזה, יהיה בדבר ברכה.
==
הרב ד"ר אליהו זייני הוא ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה.
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
0 דיונים
יאיר האמיתי!
דניאל שלום רב, שאלתך יפה אך יש לשים לב כי העניינים שציינת קשורים לעניינים הלכתיים, בהם אכן הרב הוא המומחה. אך, עדיין, מה קורה כאשר יש שאלה עם נגיעה רפואית? או...
דניאל שלום רב, שאלתך יפה אך יש לשים לב כי העניינים שציינת קשורים לעניינים הלכתיים, בהם אכן הרב הוא המומחה. אך, עדיין, מה קורה כאשר יש שאלה עם נגיעה רפואית? או אולי חידוש טכני למכשיר כדי שיעבוד בשבת? האם ת"ח יכול לפסוק בלי להבין את המנגנונים הטכניים? או את גוף האדם? בוודאי שלא. אך הרב הוא ת"ח ולא רופא, וגם לא מהנדס! אז איך ידע לפסוק? יתייעץ עם מומחה שיסביר לו את הרקע הטכני, רפואי וכד' ואז יוכל לפסוק. כך גם בפוליטיקה- כדי לדעת האם דעה מסויימת היא אכן כפירה וכד'- יש לשמוע את אותה דעה במקור. מכייון שהרב עובדיה יוסף שליט"א יצ"ו, לא דיבר עם חברי הכנסת של 'הבית היהודי', וכן ברור כי הוא אינו מכלה את זמנו בקריאת עיתונים, ברור אם כן כי הוא התייעץ עם פוליטיקאי (שהוא ה'מומחה' לענייני פוליטיקה). מה קורה כשפוליטיקאי מטעה את הרב? אותו דבר שקורה כשרופא מטעה את הרב- עוון פסק ההלכה השגוי נופל על כתפי הפוליטיקאי/רופא! לא על הרב! דבר נוסף, דניאל הוא דבריך בנוגע ל"הצהרתו של בנט בנושא הסטטוס קוו וחבירתו ליאיר לפיד": א. אם קראת את דברי תגובה 19, בוודאי ראית כי כוונת נפתלי בנט היא חיזוק הצביון הדתי במדינה ע"י שינוי הסטטוס קוו. כלומר המצב כרגע מלא חסרונות בואו ננסה לתקן אותם. (זה בקצרה. ועיין שם) ב. בפוליטיקה עושים בריתות עם כל מיני אנשים שאתה בד"כ לא מסכים איתם רק כדי לקדם מטרה משותפת מסויימת. לדוג': *ש"ס בהנהגתו של אריה דרעי שיתפה פעולה עם המגזר הערבי לפני כעשור, ואע"פ שלא עלה על דעתו של אריה דרעי מעולם להתאסלם. וזאת כדי לחזק את כוחה של ש"ס בכנסת. *אריה דרעי הוא חבר קרוב ושות פוליטי ותיק של אביגדור ליברמן, למרות שהם חלוקים בנוגע לנישואים אזרחיים. *ראשי ש"ס פנו לפני מס' ימים לרבנים המקורבים למפלגת 'הבית היהודי' כדי שישכנעו את מפלגת 'הבית היהודי' להצטרף לש"ס לחזית דתית אחידה (וזאת למרות דברי הרב עובדיה יוסף שליט"א הנ"ל, וליטעמיך- תמוה כיצד עשו זאת). *ש"ס ויהדות התורה משלבים כוחות לאחר הבחירות, מזה כמעט עשור, כדי להרוויח במו"מ הקואליציוני, למרות האפליה שנוהגים כלפי החרדים ממוצא ספרדי במוסדות החינוך הליטאיים. כך גם לפיד ובנט שיתפו כוחות כדי להצליח במשא ומתן הקואליציוני, למרות שעיקר הסכמתם הוא על הדאגה למעמד הביניים. לסיכום, ה'אנשים שחושבים שמרן הוא ילד קטן' הם אלה שמשקרים לו בסביבתו, וגורמים לו לומר דברים חמורים, והם (ולא הרב) יתנו את הדין על לשון הרע (השקול כנגד ג"ע, שפ"ד וע"ז), ואפילו הוצאת שם-רע שהרי הדברים הם שקר גס, ואפילו 'פגם משפחה'! (וקרא למשל תגובה 14) אסיים, דניאל, בברכת 'חזק וברוך' על דאגתך לכבודם של ת"ח. ומי ייתן וכל ישראל יהיו רגישים כמותך לכבודו של כל אחד ואחד מישראל, ובמיוחד לכבודם של ת"ח. יישר כח! עלה והצלח.
המשך 01:16 08.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
אנשים חיים ע"פ פסיקותיו בנושאים חשובים מאוד,שהעונשים עליהם חמורים מאוד כגון שבת ,טהרת משפחה וכו' אבל כאשר מרן מדבר על מפלגה הוא מוצג כמי 'שהוטעה' זה ממש לא נכון, והראיה...
אנשים חיים ע"פ פסיקותיו בנושאים חשובים מאוד,שהעונשים עליהם חמורים מאוד כגון שבת ,טהרת משפחה וכו' אבל כאשר מרן מדבר על מפלגה הוא מוצג כמי 'שהוטעה' זה ממש לא נכון, והראיה לכך היא הצהרתו של בנט בנושא הסטטוס קוו וחבירתו ליאיר לפיד, אז לעניות דעתי אתם טעיתם ולא מרן....
המשך 20:04 06.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חן-חן לכבודו. לגבי שאלתך- אם יש אדם הנאמן עלי כשני עדים ("נאמן כבי תרי"), יתכן ומותר לי להתריע בפני הציבור על סמך דבריו, ולא יהיה בכך איסור לשון הרע. זה תלוי...
חן-חן לכבודו. לגבי שאלתך- אם יש אדם הנאמן עלי כשני עדים ("נאמן כבי תרי"), יתכן ומותר לי להתריע בפני הציבור על סמך דבריו, ולא יהיה בכך איסור לשון הרע. זה תלוי בהרבה פרטים (כדאי לעיין ב'חפץ חיים'). במצב בו אני מאמין לאדם אך הוא רמאי- אני לא עבריין כי האמנתי לו, אך הוא עבריין ששיקר לי, למרות שאני סומך עליו. ואני בטוח שהאנשים המקיפים את הרב עובדיה יוסף שליט"א יצ"ו נאמנים עליו, אך יתכן וביניהם יש כאלו ש"יראתם העבירתם על דתם" ושמעו דברים מקוטעים ונבהלו (אם אנסח זאת בעדינות). הסיבה שאני אומר את כל זה היא כי דבריו של יו"ר מפלגת הבית היהודי" הם: ' "הגיע הזמן לפתוח את כל הסוגיות של דת ומדינה כמכלול, מכיוון שהמציאות השתנתה. הגיע הזמן שנשב יחד כל הגורמים וכל הקבוצות במדינה בהידברות ובכבוד הדדי ונדון יחד ביצירת מכלול חדש במדינת ישראל בתחום דת ומדינה. הבית היהודי הוא הגשר בין חלקי החברה". בין הנושאים אותם מתכוון בנט לקדם הוא סופשבוע ארוך, ובו הפיכת יום ראשון ליום חופש המיועד לבילויים וקניות, כשבמקביל שבת תהפוך ל'יום בעל צביון מיוחד" ותאסר בו המלאכה.' (מאתר 'סרוגים') אם נעיין נראה כי המטרה בפתיחת הסטטוס קוו היא הגעה למצב בו הצביון היהודי של מדינת ישראל יתחזק בהסכמה, ולא בכפיה, וכאמור הוא מותנה בכבוד הדדי (כלומר, גם החילונים יכבדו את הדתיים), על דבר כגון זה אפשר לא להסכים, ואף לחשוש (אם להודות על האמת, אף אני בין החוששים). אך מכאן ועד להכריז על יציאה מכלל ישראל או פגם ייחוס (זו מהות ההכרזה: "גויים") המרחק רב, ועל כן, אין ברירה אלא להניח כי הטעו את הרב עובדיה יוסף שליט"א יצ"ו.
המשך 22:16 31.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
...
בס"ד ראשית תודה על שמירת תרבות הדיון.. ישנה סתירה בדבריך, אם הרב עובדיה נזהר ב'פגם המשפחה' שזהו איסור מבין החמורים בתורה, ברור הדבר שהוא לא יגיד סתם כך דברים אלו אא'כ בירר...
בס"ד ראשית תודה על שמירת תרבות הדיון.. ישנה סתירה בדבריך, אם הרב עובדיה נזהר ב'פגם המשפחה' שזהו איסור מבין החמורים בתורה, ברור הדבר שהוא לא יגיד סתם כך דברים אלו אא'כ בירר וחקר שאכן לפי שיטתו דברים אלו נכונים, ולא היה סומך על צד אחד באיסור כ"כ חמור.. ודו'ק...
המשך 14:33 30.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נמאס מבורים השונאים כל מי שחושב אחרת מהם, מבזה ת"ח הפוסקים אחרת מרבותיו- אפילו שיש מקור לדבריהם בדברי הקדמונים! מי אתה בכלל שתחלק ציונים לת"ח?! קראת פעם מאמר הלכתי מלא של...
נמאס מבורים השונאים כל מי שחושב אחרת מהם, מבזה ת"ח הפוסקים אחרת מרבותיו- אפילו שיש מקור לדבריהם בדברי הקדמונים! מי אתה בכלל שתחלק ציונים לת"ח?! קראת פעם מאמר הלכתי מלא של אחד מרבני הציונות הדתית? אני בספק אם תבין את מה שכתוב שם גם אם תקרא. האם אתה רק חצוף, או גם אדיוט?
המשך 00:07 29.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי.ז
בשנים האחרונות קיבלנו כמובן מאליו להפקיר את כל המינויים עבור משרת רב ספרדי לידיים של ש"ס. הרי גם מינויים לרב אשכנזי לא היינו מצליחים להעביר בלי חסדייהם של אנשי ש"ס....
בשנים האחרונות קיבלנו כמובן מאליו להפקיר את כל המינויים עבור משרת רב ספרדי לידיים של ש"ס. הרי גם מינויים לרב אשכנזי לא היינו מצליחים להעביר בלי חסדייהם של אנשי ש"ס. כך הפקירה הציונות הדתית בלית ברירה את המינויים של רבנים ספרדים לאשי שס. הגיע הזמן להרים ראש ולהציע רבנים ספרדים מתוכינו. הרב אליהו זייני הוא פוסק חשוב, אדם משכיל ורחב אופקים, גדול בתורה ואין ראוי מימנו למשרת הרב הראשי הספרדי.
המשך 21:15 28.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שבו בשקט
נמאס מכיפת אסימון שלכם וסנדלי טמבל שלכם כשברקע מגבים אתכם רבנים מזויפים כמו זייני הדביל הזה הוא ועוד כמה ''רבנים'' שלא היו מעלים אותם אפילו לשיעור א' של ישיבה חרדית...
נמאס מכיפת אסימון שלכם וסנדלי טמבל שלכם כשברקע מגבים אתכם רבנים מזויפים כמו זייני הדביל הזה הוא ועוד כמה ''רבנים'' שלא היו מעלים אותם אפילו לשיעור א' של ישיבה חרדית סטנדרדית אתם יותר גרוע מרפורמים לפחות יש קונסנזוס שהם אסון אבל אתם צבועים וחייבים להרחיק אתכם מכל מישרה ניהולית בעם ישראל אתם עבדים ולא תמשלו בנו
המשך 20:46 28.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשריך שאתה רגיש לכבודם של ת"ח, הלוואי וחלק מהמגיבים כאן ילמדו ממך! ולעניין עצמו- אכן, זלזול בפסק הלכה של ת"ח הוא כן חמור. מה שאין כן בעניינים פוליטיים שבו אין עדיפות...
אשריך שאתה רגיש לכבודם של ת"ח, הלוואי וחלק מהמגיבים כאן ילמדו ממך! ולעניין עצמו- אכן, זלזול בפסק הלכה של ת"ח הוא כן חמור. מה שאין כן בעניינים פוליטיים שבו אין עדיפות לרב ע"פ פוליטיקאי, כמו שבענייני רפואה אין עדיפות לרב ע"פ רופא. הת"ח יכול לאמר כי מפלגה פלונית מחייבת/קוראת במצעה לעבור על ההלכה, ולכן לא ראוי להצביע לה. מכיוון שמפלגת 'הבית היהודי' אינה כזו- שהרי כל רצונה הוא להגביר את צביונה היהודי של המדינה, רק שבאופן מוסכם יותר ופחות חקיקתי, אין היא יכולה להכנס בגדר זה. ולעניין דבריו של הרב עובדיה שליט"א יצ"ו בנושא זה, ברור הדבר שאת העובדות אין הוא מקבל משיחה עם חברי מפלגת 'הבית היהודי', אלא ממשמשיו (וזה נוהג מקובל מאוד בדורות האחרונים, בעיקר בחצרות חסידיות). הבעיה מתחילה כשהמשמשים מזינים את הרב במידע מוטעה, שהרי כינוי יהודי בתואר גוי הוא לשון הרע המכונה "פגם משפחה" ואמרו חז"ל: "המדבר בפגם משפחה אין לו מחילה עולמית".ומכיוון שלא יעלה על הדעת שגדול כמו הרב עובדיה יוסף שליט"א יכשל בכך, חייבים לומר שהטעוהו. חזק ואמץ!
המשך 03:21 28.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
"הוי זהיר בגחלתם.."
בס"ד סיפור שסיפר הרב עובדיה שליט"א בערב שבת האחרון, בצער רב, וכששאלו אותו מדוע לא מספר זאת בלווין ענה: "פחח שעוד יגידו שאני משווה את עצמי לרבי עקיבא איגר.." אבל המסר ברור!! (הערה:...
בס"ד סיפור שסיפר הרב עובדיה שליט"א בערב שבת האחרון, בצער רב, וכששאלו אותו מדוע לא מספר זאת בלווין ענה: "פחח שעוד יגידו שאני משווה את עצמי לרבי עקיבא איגר.." אבל המסר ברור!! (הערה: אין בתגובה זאת כדי לפגוע חלילה ברב זייני, אלא תשובה לשאלה הנ"ל, וכן לכל המדברים על הרב עובדיה שליט"א, הזהרו שלא תכוו..) שנינו בפרקי אבות: "והוי מתחמם כנגד אורם של חכמים, והוי זהיר בגחלתם שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש". והיינו שיזהר אדם הרבה מאד בכבודם של תלמידי חכמים, שכן אם יפגע בכבודם עלול הוא ביותר להענש על כך בצורה קשה. והנה אף על פי שיש מצוה גדולה לכבד כל מי שעוסק בתורה, מכל מקום, עיקר המכוון בדברים אלו הוא על תלמידי חכמים ממש. מעשה שהיה לפני כמאתיים שנה, ברבי משה בנו של רבי פנחס מקוריץ, ובניו רבי שמואל אבא ורבי פנחס, שהתאמנו והתמחו במלאכת הדפוס (כי אביהם היה בעל בית דפוס בעיר קוריץ), ויעצו להם לייסד לעצמם בית דפוס בעיר סלאוויטה, ולהדפיס שם את כל ספרי התלמוד (הש"ס) בהוד והדר, כמו שנאמר "זה אלי ואנוהו". התנאה לפניו במצוות. (שבת קלג:). כשניגשו רבי משה ובניו למלאכת קודש זו, פנו לגדולי הדור ממזרח וממערב, שיכתבו להם הסכמה, שבמשך עשר שנים מיום הדפסת התלמוד בדפוס סלאוויטה, לא יוכל שום אדם להדפיס את הש"ס כי תהיה בכך השגת גבול. וכן הסכימו גדולי הרבנים, ומתוכם הגאון רבי עקיבא איגר, והחתם סופר, ועוד רבנים. ואז זכו רבי משה ובניו והדפיסו את כל הש"ס במשך חמש שנים ברוב פאר והדר. ורבו הקופצים לקנות ש"ס מהודר, ובמשך שנים אחדות נמכרו כמעט כל העותקים. בשנת תקצ"ד, חשבו רבי משה ובניו לחזור ולהדפיס את הש"ס במהדורה נוספת בבית הדפוס שלהם, אך נודע להם כי רבי מנחם מן, מהעיר וילנא, אבי משפחת ראם (שהש"ס שאנו לומדים בו היום הוא ממהדורת אותה המשפחה), יחד עם שותפיו מהעיר הורודנא, ניגש גם הוא להדפיס את הש"ס בוילנא, על אף שלא עברו עדיין עשר שנים מיום ההדפסה בעיר סלאוויטא. מדפיסי סלאוויטא פנו לגדולי הדור, ובינהם הגאון רבי עקיבא איגר, בדרישה שיכריזו איסור על יסוד הסכמתם הראשונה על דפוס וילנא, שלא יעזו להדפיס את הש"ס עד שיעברו עשר שנים. והגאון רבי עקיבא איגר, אשר למוצא פיו היו מייחלים כל בני הגולה, לאחר ששמע את טענות שני הצדדים, פסק הלכה למעשה, כי מאחר שמדפיסי סלאוויטא מכרו כמעט את כל העותקים שהדפיסו, וגם שהמדפיס מוילנא מוכן לקנות את כל העותקים שנשארו בדפוס סלאוויטא, אין מדפיסי סלאוויטא יכולים לעכב את ההדפסה בוילנא. והרשות בידי משפחת ראם להדפיס מחדש את כל הש"ס בעיר וילנא. להגדיל תורה ולהאדירה. אמנם היו כמה רבנים שהצדיקו את מדפיסי סלאוויטא, אבל דברי הגאון רבי עקיבא איגר הכריעו את הכף לטובת מדפיסי וילנא. אך רבי משה ובניו מדפוס סלאוויטא, בראותם שיש כמה רבנים שעומדים לימינם, שגו ושמעו לעצת אנשים בלתי מהוגנים, ופרסמו ברבים, שאין לסמוך על ההיתר של רבי עקיבא איגר למדפיסי וילנא, כי הוא כבר זקן בא בימים, (אז היה הרב כבן למעלה משבעים שנה), וכל מעשיו עושה על פי רצון בנו, רבי שלמה איגר, אשר הטה את לבבו לפסוק שלא כהוגן. רבי עקיבא איגר בשמעו כל זאת, רתח עד מאד, ודברים אלו הוציאוהו מגדר ענותנותו, מפני כבוד התורה, שנראים הדברים כאילו הטו את לבבו של הרב לפסוק כנגד דתה של תורה, ומתוך כך פרצה גם מחלוקת נוראית. על כן הביע דעתו הברורה במכתב (מיום ד' טבת תקצ"ו) וזו לשונו: מאד הומה לבי על העזות והחוצפה של מדפיסי סלאוויטא, ודבריהם דברי נאצה הם, לא בלבד על בני הגאון נר"ו שהטה את לבי, אלא גם עלי, שיכולים לפתות אותי לפסוק שלא כדין, ובאמת שכל ההסכמות ששלחו אלי מדפיסי סלאווטיא לא מצאתי בהם שום ממש לזכותם, אפילו על אחד מאלף, ומה הם רוצים ללכת בחזקה, אינני מוחל להם כלל וכלל, כי על בזיון התורה אי אפשר למחול. הק' עקיבא בן משה גינז ז"ל. עד כאן לשון מכתבו. ואז עמד הרב מול היכל הקודש, ואמר מתוך צער ועגמת נפש: "ריבונו של עולם, תורתך אני לומד, ועל פי תורתך אני פוסק, אפילו אם אני מוחל על כבודי, על כבוד תורתך אתה לא תמחול". והיה הדבר כשגגה היוצאת מלפני השליט. בימים ההם אירע מעשה נורא ואיום, ומעשה שהיה כך היה, פועל אחד בבית הדפוס בסלאוויטא, שהיה כורך את ספרי התלמוד של סלאוויטא, מתוך שכרותו וקלות דעתו, תלה את עצמו בבית הדפוס ומת. המשכילים, שבית הדפוס היה לצנינים בעיניהם, מפני שממנו יצא אור התורה לכל העולם על ידי הדפסת ספרי הקודש, השתמשו במקרה זה במלשנות, והמומר מיכאל בנדרסקי שר"י, שנודע כאיש צר ואויב ישראל, הגיש דלטוריה לפני ראש המשטרה בפטרבורג, והטיל על מדפיסי סלאוויטא את האחריות לרצח. שני משומדים שהתגוררו בפטרבורג, גרינברג וליפסקי שר"י, הוסיפו עוד על עלילה זו, כי המדפיסים בסלאוויטא, הדפיסו ספריהם בלי רישיון הצנזור המבקר. ומפני שהכורך רצה להלשין עליהם באזני השלטון, לכן מיהרו האחים המדפיסים ורצחו אותו. שלטונות רוסיא ראו את המציאה ונפלו עליה מרוב שנאת ישראל שלהם, והם אסרו באזיקים את האחים, (את האב רבי משה לא אסרו מפני זקנתו), עם חקירה מסועפת יום יום, במשך שלש שנים, כשהם מוטלים בבית הסוהר עם שודדים ורוצחים, ובעינויים קשים ומרים, ולבסוף ניתן פסק הדין האכזרי מבית המשפט של רוסיא, שהאחים יעברו בין שתי שורות של חיילים רוסיים שכל אחד שוט בידו, ועל האחים לקבל אלף וחמש מאות מכות בשוטים, ואם ישארו בחיים יוגלו לסיביר לכל חייהם. בערב ראש חודש אלול תקצ"ט, בוצע פסק הדין האכזרי הזה, על כיכר רחבה עמדו שתי שורות חיילים, שורה מול שורה, וכל שורה בת מאתים וחמשים חיילים, שבידם שוטים, ובתוך המעבר הצר שבין החיילים היה צריך כל אחד מהאחים לעבור שלש פעמים, ולספוג את המכות וההצלפות. השוטרים נגשו אל אחד האחים, ופשטו את מלבושיו, ואף את כותנתו לעורו, רק כיפתו הלבנה נשארה על ראשו, זאת היתה בקשתו היחידה אשר מילאה הרשות הרוסית, ובלחש הפקיד את רוחו בידי אלהיו, ידיו אסורות, גופו ערום, ואת גוו נתן למכים. והשוטים הורמו והורדו והצליפו על גוו הערום. פתאום עמד מלכת והשוטים מוסיפים להכות על גבו, כיפתו הלבנה צנחה מעל ראשו, וידיו כבולות באזיקים והוא אינו יכול להרימה, ובגילוי ראש לא רצה ללכת, שוטו של אחד החיילים פגע בעינו הימנית, ונשאר תבלול על עינו הימנית כל ימי חייו. הרגיש אחד מן החיילים בדבר, הרים לו את כיפתו וחבשה לראשו המוכה, ואז הלך הלאה, שלש פעמים עבר דרך שורות החיילים ונשאר בחיים. ואחר שלקחוהו לבית החולים, העבירו את האח השני, אשר גם הוא קיבל אלף וחמש מאות מכות בשוטים. גזירה זו החישה את קיצו של אביהם, ובשנת ת"ר הלך לעולמו. ואחרי השתדלויות רבות מצד חסיד קוריץ וסלאוויטא, קבלו האחים "חנינה" מאת ניקולאי העריץ הרשע שם רשעים ירקב. וגלות סיביר הוחלפה במאסר עולם במוסקבה. ורק לאחר מותו של ניקולאי ימח שמו, כשעלה אלכסנדר השני על כסא מלכות רוסיה, בשנת תרט"ז, קרא לאחים דרור. והאחים הללו הצדיקו עליהם את הדין, שקבלו את העונש על שפגעו בכבודו של הגאון רבי עקיבא איגר, והיו חוזרים על המשנה: "והוי מתחמם כנגד אורם של חכמים, והוי זהיר בגחלתם שלא תכווה, שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש".
המשך 19:51 27.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן
19:18 27.01.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר