האם אתה באמת זוכר מה השם שלך? - סרוגים

האם אתה באמת זוכר מה השם שלך?

התורה שבה ומדגישה לנו שוב את שמות בני ישראל על מנת לומר לנו שכל תהליך גאולת ישראל תלוי בשאלה אחת – האם בני ישראל יזכרו את שמם?

האם אתה באמת זוכר מה השם שלך?
  (צילום: שאטרסטוק)

התורה בוחרת לפתוח את 'ספר הגאולה', כפי שמכנה אותו הרמב"ן, בצמד המילים: "ואלה שמות". כבר בפתח דבריה מתחילה התורה לפרט את שמות בני ישראל הבאים מצרימה, אף על פי שבסוף ספר בראשית כבר מצינו רשימה שכזו. החזרה הזו על רשימת שמותיהם של בני ישראל מכריחה אותנו להבין מדוע בחרה התורה לפתוח את ספר הגאולה – ספר שמות, דווקא במניין שמותיהם של בני ישראל? ועוד, מה הצורך להוסיף את המילה "שמות" בראשית הפרשה? לכאורה לא היינו חסרים כלום אם היה נאמר "ואלה בני ישראל" בלא הזכרת המילה "שמות".

הגידה לי מה שמך?

נראה כי את הפתח להבנת השאלות הללו נוכל למצוא במדרש חז"ל מרתק ביותר. המדרש, המופיע ב'מסכת שמחות', מתאר מה מתרחש עם הרשעים לאחר מותם:

"שאלו תלמידיו את ר' אליעזר: כיצד דין הקבר? אמר להן כיון שנפטר אדם מן העולם בא מלאך המות וישב לו על קברו ומכה אותו בידו אומר לו הגידה לי: מה שמך? אומר לו: גלוי וידוע שמי לפני מי שאמר והיה העולם שאיני יודע מה שמי. באותה שעה מכניס רוחו ונשמתו בגופו ומעמידו ומושיבו בדין. אמר ר' יהושע שלשלאות חצין של ברזל וחצין של אש מביא ומכה אותו…"

תיאור זה של חכמינו ז"ל מעורר יראה נוראה מחד, ותמיהה רבה מאידך. על פי דברי המדרש סיבת הסבל הרב שעובר הרשע לאחר מותו, נובעת מפגם אחד – שכחת שמו. אולם דברים אלו צריכים ביאור, וכי בגלל שהאדם שכח ביום הדין מה שמו עליו לקבל ייסורים כה קשים ומרים? ועוד, מדוע שהאדם בכלל ישכח את שמו ביום הדין?

שכחת השם שכחת היעוד

הרב קוק מסביר שלא ניתן להבין את השאלה כפשוטה, אין זה מעניין המלאכים לשאול את האדם מה היה שמו בחייו, לא על שאלה מעין זו תסבול הנשמה סבל רב. אלא מסביר הרב, שמו של האדם איננו רק השם החיצוני בו הוא נקרא במהלך ימיו על האדמה. השם, בדיוק כמו הנשמה, יש בו גילוי ייעוד ומטרה: "כל מרכז התורה הוא הפסוק של שמו הפרטי. זהו כל כובד הדין, כל עומק השאלה, כל איום האחריות, כל חיבוט הקבר" (אורות הקודש ח"ב, עמ' קלט). כשאנו מכנים חפץ או חיה בשם, אנו באים לבטא ייעוד פנימי של הדבר, בירור תכלית וחזון אותו אנו חפצים להגשים.

התורה שבה ומדגישה לנו שוב את שמות בני ישראל על מנת לומר לנו שכל תהליך גאולת ישראל תלוי בשאלה אחת – האם בני ישראל יזכרו את שמם? על השאלה הזו חז"ל משיבים לנו באופן מופלא, שאף על פי שהגיעו בני ישראל למ"ט שערי טומאה ולא היו ראויים להיגאל, אחד הדברים ששמר עליהם הוא "שלא שינו את שמם" (שיר השירים רבה ד, יב). הזיכרון של שלושת האבות, של יוסף הצדיק, ושל בני יעקב גרם לעם ישראל לזכור מניין הוא מגיע, מהם שורשיו ומהו ייעודו. הזיכרון הזה הותיר מקום לתקווה, "ומשם עתידין להיגאל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
מתומצת ויפה
אוריאל | 17-01-2020 10:29
יכולת מופלאה למצוא נקודה קטנה ולהאיר אותה באור גדול ועמוק
2
שמות
בעילום | 17-01-2020 10:31
מרשים! תודה רבה ושבת שלום.
3
נהדר
בני כהן | 17-01-2020 10:52
דברים יפים מאוד, ישר כח
4
יפה ומעניין
ד"ר פרוכטר | 17-01-2020 11:29
אשריך
5
מרגש מאוד
מיכל | 17-01-2020 11:34
נפעמתי מעצם חשיבות המילים ואלה שמות
6
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 17-01-2020 13:10
מאמר מחכים הראוי אמנם להכתב בעידן קילקולי השפה ללשון לועז.יישר כח
7
משה - האיש והשם
משה אהרון עו"ד | 17-01-2020 13:33
משה 17/01/2020 07:54:13 ויְהִי בַּיָּמִים הָהֵם, וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו, וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם, וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו. וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה, וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ, וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי, וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל. וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי, וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים, וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע: 'לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ?!' וַיֹּאמֶר: 'מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ?! הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי. מהמקרא שלפנינו עולה לא סתם התערבות . אלא מפה כולית ושלמה של טוב צרוף ואך טוב. משה מלידתו היה תשקיף נאמן של הטוב האלוקי. לא בכדי נאמר על אימו כי כבר בלידתו הבחינה בו לאמור : ותראהו כי טוב הוא. גם בת פרעה כשראתה אותו לראשונה עם פתיחת התיבה נאמר עליה : ותראה נער בוכה. הוא בכלל תינוק של שלושה חודשים והיא בת פרעה כבר מזהה בבכיו התבטאות של נער . שבכיו מפזר אין סוף מסרים אותם המנערים את האדם ומטלטלים אותו. ובת פרעה הטיבה לפענח את המוטיב המרכזי של כל אותם מסרים על כן קראה שמו משה לא משוי או נמשה. עוצמה הנאצרת אך פנימה. אלא משה שכוחו לא בעבורו עצמו . אלא בעבור הכלל . שהוא פקעת של כח וכישרון לחלץ ולמשות אחרים . אותם הזקוקים לישועה. והנה ויגדל משה. כח המשייה התעצם בקרבו והרצון להיחלץ במשהו בעבור אחיו המדוכאים כבר היה בלתי נשלט. שעד אז בת פרעה הייתה זהירה שלא לחשוף את הילד- נער למראות אחיו הקשים . אך כאמור הוא יצא אל אחיו ודוק צליל של מרד נעוריםיש באלה המילים.. והנה הוא נחלץ לחלץ עברי המוכה על ידי מצרי בניגוד לאמירתו של הרשע העברי משה לכתחילה לא התכוון להרוג את המצרי וגם התורה מדייקת לאמור : ויך את המצרי. אלא שעוצמת האגרוף שהנחית משה על המצרי גרמה להתמוטטתו ומתתו ומשראה שהוא מת לפניו הטמין אותו בחול. והנה דרגת טוב אלוקי שכזה איננה יכולה לעבור חלק בגוף האדם הקיטור שלו המבעבע תדיר התבטא בדיבור היוצא מקוטע . מין של הבהרות המרחפות באויר משל מחפשות סיוע של חיבור אלוקי שיחבר אותן שוב לכלל למילים תקניות . הלב הסוער למראה עושק ודיכוי לא אפשר לו למשה אף פעם רוגע ולו יחסי של דיבור של נחת . המילים אף פעם לא היו לו כמתחלקות מהפה בחלקת לשון במילים אחרות לב גדול באמת יכול שיתבטא חיצונית דווקא בכבדות של פה ולשון . את זה יכל הקבה לרפא כדי לעודד את משה לקבל את שליחותו אך בכוונת מכוון הותיר האלוהים את זה הפגם. שכאמור זה שיקף מהות עצומה של טוב שמזמין שיתוף של חיבור אלוהי . אז הנה כי כן ,מושיעם של ישראל תמיד יהא מגמגם עם רייטיניג עלוב. בפוליטיקה של היום קרוב לוודאי שהיה הוא דחוי שגם אין בו בו את הדחף של פולטיקאים רדודים. לעטוף הכל במילים חלולות לחבר ולירות נאומים חוצבי להבות הלוכדות כל מסך והמנשבות לכל רוח ולכל כיוון. גם משיח יהא התגלמותו של משה-חי
ותראהו את הילד זה משה והנה נער בכה זה השומר
למשה אהרון החביב | 21-01-2020 7:05
גם אויל כמוני מבין שאת בתטרה משמעותו עם .הילד כנראה לא בכה .בכה הנער ששמר עליו מקרוב הרגיש שלא הצליח לשמור כראוי על הילד אחותו היתה מרחוק
8
משוב לפרשת שמות
אורלי | 17-01-2020 14:06
מקסים חשוב לראות את החשיבות באלה שמות והשושלת של בני ישראל , ישר כח
9
לשכח את השם
נאוה כהן | 17-01-2020 14:46
זו הסבה שהחבר שלי הרשע עושה קעקוע כדי לא לשכל את שמו .בבקשה די לקשקשת
10
עמוק מאוד
ברוך שלומיאן | 19-01-2020 8:27
דברים יפים מאוד.
11
שמו של יוסף מוחלף ?
מוטי השרברב | 19-01-2020 13:30
מה דינו של יוסף שמו הוחלף לצפנת פענח .ולא התנגד או מחיא
12
למגיב היקר
משה אהרון עו"ד | 21-01-2020 19:38
הפרשנות שלך מעניינת אך לדעתי לא מתיישבת עם הכתוב. אם תבקש אפרט יותר