חינוך

ענייני חתונה לילד

ש: כיצד ובאיזה גיל להסביר לילד ענייני חתונה וכל הכרוך בזה?

ת: כפי יכולתו – מה שאפשר לברר אם מדובבים אותו.

החזרת מכות

ש: האם ילד שמקבל מכות בבית-ספר מותר לו להחזיר?

ת: כן. ספר החינוך ס' שלח. אבל בית-הספר יכול לקבוע כללים, שאין לו להחזיר, אלא לפנות למחנך, והוא יטפל בענין.

אשה מורה לבנים

ש: האם זה נכון שאשה לא יכולה להיות מורה לבנים גדולים?

ת: נכון. איפה שיש, הוא מפני שהחלופה עוד יותר גרועה.

הענשת ילד קטן

ש: שמעתי בשם הרב שאין להעניש ילד קטן עד גיל 5. אך אם הכניס עצמו לסכנת חיים, האם לא ראוי להענישו גם אם אינו מבין כדי שלא יחזור על זה?

ת: בודאי שכן. זה יוצא דופן. מבואר באריכות בסיפרי חינוך באהבה, חלק א, לגיל הרך.

ברכת המזון

ש: האם להכריח ילד בן 6 לברך ברכת המזון?

ת: הכל בעדינות ובסבלנות.

ב"ס תל"י

ש: האם בית ספר תל"י הוא בית-ספר דתי?

ת: לא. בערך קונסרבטיבי-רפורמי.

העתקה במבחנים

ש: פעמים רבות אני נכשל במבחנים, כי איני מעתיק, והייתי מקבל ציון גבוה לו רימיתי. היתכן שבשל ישרותי אני מפסיד?

ת: לא תמיד שכר המצוות הוא בעולם הזה.

כעס

ש: כעסתי בצדק על תלמיד בפני כל הכיתה, אך הכעס היה מוגזם. כיצד לכפר?

ת: אימרי בדיוק זאת בפני כל הכיתה.

מכללה דתית

ש: אין לי מכללה דתית קרובה לבית. האם ללכת למכללה חילונית רחוקה?

ת: עדיף לנסוע וללמוד במקום של יראת שמים, כי יראת שמים מעל הכל.

נושאים שונים

אונאה

ש: מותר למוד נעלים בחנות כדי לקנות אותם דרך האינטרנט מחו"ל?

ת: יש לבקש רשות בחנות.

תפלות

ש: האם בדרך כלל תפלות לא נענות?

ת: תמיד פועלות, אך לאו דווקא בדרך שאנו חשבנו אלא בדרך שד' מחליט.

אשפה

ש: האם מותר לי לזרוק אשפה בפח של השכנים?

ת: לא. אין זה מוסרי. אלא אם כן זה פח ציבורי ברחוב ובטוח שיש מקום.

אטריות למשחק

ש: האם מותר להכין בקייטנה שרשרת מאטריות צבועות או זה בל תשחית?

ת: מותר. בל תשחית זה דרך השחתה, ולא אם זה לצורך. וגם זה נחשב צורך (שו"ת שאילת שלמה א קכח – רשם מ"צ).

פגיעה

ש: חברה פגעה בי פגיעה נוראה, וכבר איני יכולה לדבר איתה. זה בסדר?

ת: כן. יומא כב-כג.

שמחה

ש: איפה אפשר למצוא נקודת השמחה?

ת: בעבודת ד'. עבדו את ד' בשמחה (רמב"ם, הלכות לולב ח טו. מגיד משנה – רשם מ"צ).

מגן אבות

ש: מדוע שירת מגן אבות על ידי הציבור (עיין שו"ע או"ח רסח ח הגה) אינה מהווה הפסק בברכה – כדי לסיים את כולה?

ת: ברכה זו לא נתקנה כדי להוציא מי שאינו בקי. עיין קצות השולחן עז ה.

תוכחה

ש: האם בהוכח תוכיח אין משום קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים?

ת: כן, לכן יש להוכיח מתוך אהבה וענווה.

מפתחות בשבת

ש: איפה שאין ערוב, מה עושים עם המפתחות?

ת: שילוב בחגורה מיוחדת.

חופש

ש: בחופש מבית-הספר אני מדרדר. מה לעשות?

ת: לימוד. עבודה. משפחה.

פגיעה

ש: האם אני חייב לכבד את דודי אם הוא פגע מאד באימי?

ת: לא.

קודים בתורה

ש: האם יש אמנם "קודים" בתורה?

ת: פרופסורים לסטטיסטיקה באמריקה, יראי שמים ומתוכם רבנים, הוכיחו שאין זה חורג מחוקי הסטטיסטיקה.

שהחיינו על מדים

ש: האם לברך שהחיינו על מדים אם אני מתגייס בין המצרים?

ת: כן. גם בתשעת הימים.

מסעדה לא כשרה

ש: מותר להיות מלצר במסעדה לא כשרה?

ת: אסור. א. לפני עוור. ב. אפרושי מאיסורא. ג. מסייע ידי עוברי עבירה. ד. מחזק ידי עוברי עבירה. ה. מראית עין שיחשבו שכשר. ו. חילול השם.

שם ד' בלועזית

ש: האם שם ד' בלועזית כגון בקוראן יש לו קדושה?

ת: לפי רוב הפוסקים אין לו קדושה אך אסור לנהוג בו בזיון כגון להזכירו בשירותים. מ"ב פה י. ואין לכתוב אותו במכתבים שמא יבוא לידי בזיון ויתגלגל באשפה. שו"ת אחיעזר ג לב בשם תומים.

מות קליני

ש: האם הסיפורים על אנשים שמתו, היו בבית-דין של מעלה וחזרו, הינם אמינים?

ת: אין הוכחות.

כיפה

ש: אני נפגשת עם בחור לשם שידוך והקשר מתקדם. במשפחה שלי מאמינים שאם נותנים לו מתנה כיפה, זה יכול לגרום לפרידה. זה נכון או סתם אמונה?

ת: הבלים.

טיול בנחל

ש: האם מותר לטייל בנחל בו יש נשים בבגד ים?

ת: ודאי אסור. זה מקום לא צנוע.

בית-ספר חילוני

ש: האם זה נכון שמי ששולח ילדיו לבית-ספר חילוני או מעורב לא יכול להיות שליח ציבור?

ת: הכל כפי תקנות בית-הכנסת.

חובות הלבבות

ש: למה ספר חובות הלבבות אינו מביא מקורות מדברי חז"ל?

ת: הוא מהגאונים שכל דבריהם הם מסורת מדברי חז"ל. הוא אינו מביא מקורות כדי שנתייחס ישירות לדברים שהוא מוכיח ולא נחמוק מהם בעזרת פלפולים שמא לא לכך התכוונו חז"ל.

צאן

ש: האם מותר לגדל כבשים בארץ ישראל?

ת: בימינו כן, בתנאי שהם שמורים היטב ולא מזיקים לאחרים. שו"ת עמוד הימיני כג.

==

לעוד שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים כנסו לאתר אבינרפדיה.