חינוך
ענייני חתונה לילד
ש: כיצד ובאיזה גיל להסביר לילד ענייני חתונה וכל הכרוך בזה?
ת: כפי יכולתו – מה שאפשר לברר אם מדובבים אותו.
החזרת מכות
ש: האם ילד שמקבל מכות בבית-ספר מותר לו להחזיר?
ת: כן. ספר החינוך ס' שלח. אבל בית-הספר יכול לקבוע כללים, שאין לו להחזיר, אלא לפנות למחנך, והוא יטפל בענין.
אשה מורה לבנים
ש: האם זה נכון שאשה לא יכולה להיות מורה לבנים גדולים?
ת: נכון. איפה שיש, הוא מפני שהחלופה עוד יותר גרועה.
הענשת ילד קטן
ש: שמעתי בשם הרב שאין להעניש ילד קטן עד גיל 5. אך אם הכניס עצמו לסכנת חיים, האם לא ראוי להענישו גם אם אינו מבין כדי שלא יחזור על זה?
ת: בודאי שכן. זה יוצא דופן. מבואר באריכות בסיפרי חינוך באהבה, חלק א, לגיל הרך.
ברכת המזון
ש: האם להכריח ילד בן 6 לברך ברכת המזון?
ת: הכל בעדינות ובסבלנות.
ב"ס תל"י
ש: האם בית ספר תל"י הוא בית-ספר דתי?
ת: לא. בערך קונסרבטיבי-רפורמי.
העתקה במבחנים
ש: פעמים רבות אני נכשל במבחנים, כי איני מעתיק, והייתי מקבל ציון גבוה לו רימיתי. היתכן שבשל ישרותי אני מפסיד?
ת: לא תמיד שכר המצוות הוא בעולם הזה.
כעס
ש: כעסתי בצדק על תלמיד בפני כל הכיתה, אך הכעס היה מוגזם. כיצד לכפר?
ת: אימרי בדיוק זאת בפני כל הכיתה.
מכללה דתית
ש: אין לי מכללה דתית קרובה לבית. האם ללכת למכללה חילונית רחוקה?
ת: עדיף לנסוע וללמוד במקום של יראת שמים, כי יראת שמים מעל הכל.
נושאים שונים
אונאה
ש: מותר למוד נעלים בחנות כדי לקנות אותם דרך האינטרנט מחו"ל?
ת: יש לבקש רשות בחנות.
תפלות
ש: האם בדרך כלל תפלות לא נענות?
ת: תמיד פועלות, אך לאו דווקא בדרך שאנו חשבנו אלא בדרך שד' מחליט.
אשפה
ש: האם מותר לי לזרוק אשפה בפח של השכנים?
ת: לא. אין זה מוסרי. אלא אם כן זה פח ציבורי ברחוב ובטוח שיש מקום.
אטריות למשחק
ש: האם מותר להכין בקייטנה שרשרת מאטריות צבועות או זה בל תשחית?
ת: מותר. בל תשחית זה דרך השחתה, ולא אם זה לצורך. וגם זה נחשב צורך (שו"ת שאילת שלמה א קכח – רשם מ"צ).
פגיעה
ש: חברה פגעה בי פגיעה נוראה, וכבר איני יכולה לדבר איתה. זה בסדר?
ת: כן. יומא כב-כג.
שמחה
ש: איפה אפשר למצוא נקודת השמחה?
ת: בעבודת ד'. עבדו את ד' בשמחה (רמב"ם, הלכות לולב ח טו. מגיד משנה – רשם מ"צ).
מגן אבות
ש: מדוע שירת מגן אבות על ידי הציבור (עיין שו"ע או"ח רסח ח הגה) אינה מהווה הפסק בברכה – כדי לסיים את כולה?
ת: ברכה זו לא נתקנה כדי להוציא מי שאינו בקי. עיין קצות השולחן עז ה.
תוכחה
ש: האם בהוכח תוכיח אין משום קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים?
ת: כן, לכן יש להוכיח מתוך אהבה וענווה.
מפתחות בשבת
ש: איפה שאין ערוב, מה עושים עם המפתחות?
ת: שילוב בחגורה מיוחדת.
חופש
ש: בחופש מבית-הספר אני מדרדר. מה לעשות?
ת: לימוד. עבודה. משפחה.
פגיעה
ש: האם אני חייב לכבד את דודי אם הוא פגע מאד באימי?
ת: לא.
קודים בתורה
ש: האם יש אמנם "קודים" בתורה?
ת: פרופסורים לסטטיסטיקה באמריקה, יראי שמים ומתוכם רבנים, הוכיחו שאין זה חורג מחוקי הסטטיסטיקה.
שהחיינו על מדים
ש: האם לברך שהחיינו על מדים אם אני מתגייס בין המצרים?
ת: כן. גם בתשעת הימים.
מסעדה לא כשרה
ש: מותר להיות מלצר במסעדה לא כשרה?
ת: אסור. א. לפני עוור. ב. אפרושי מאיסורא. ג. מסייע ידי עוברי עבירה. ד. מחזק ידי עוברי עבירה. ה. מראית עין שיחשבו שכשר. ו. חילול השם.
שם ד' בלועזית
ש: האם שם ד' בלועזית כגון בקוראן יש לו קדושה?
ת: לפי רוב הפוסקים אין לו קדושה אך אסור לנהוג בו בזיון כגון להזכירו בשירותים. מ"ב פה י. ואין לכתוב אותו במכתבים שמא יבוא לידי בזיון ויתגלגל באשפה. שו"ת אחיעזר ג לב בשם תומים.
מות קליני
ש: האם הסיפורים על אנשים שמתו, היו בבית-דין של מעלה וחזרו, הינם אמינים?
ת: אין הוכחות.
כיפה
ש: אני נפגשת עם בחור לשם שידוך והקשר מתקדם. במשפחה שלי מאמינים שאם נותנים לו מתנה כיפה, זה יכול לגרום לפרידה. זה נכון או סתם אמונה?
ת: הבלים.
טיול בנחל
ש: האם מותר לטייל בנחל בו יש נשים בבגד ים?
ת: ודאי אסור. זה מקום לא צנוע.
בית-ספר חילוני
ש: האם זה נכון שמי ששולח ילדיו לבית-ספר חילוני או מעורב לא יכול להיות שליח ציבור?
ת: הכל כפי תקנות בית-הכנסת.
חובות הלבבות
ש: למה ספר חובות הלבבות אינו מביא מקורות מדברי חז"ל?
ת: הוא מהגאונים שכל דבריהם הם מסורת מדברי חז"ל. הוא אינו מביא מקורות כדי שנתייחס ישירות לדברים שהוא מוכיח ולא נחמוק מהם בעזרת פלפולים שמא לא לכך התכוונו חז"ל.
צאן
ש: האם מותר לגדל כבשים בארץ ישראל?
ת: בימינו כן, בתנאי שהם שמורים היטב ולא מזיקים לאחרים. שו"ת עמוד הימיני כג.
==
לעוד שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים כנסו לאתר אבינרפדיה.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים