לראשונה: תלמידי בתי ספר יסודי ילמדו שיעורים באמונה - סרוגים
יהדות, על סדר היום, תוכן שיווקי

לראשונה: תלמידי בתי ספר יסודי ילמדו שיעורים באמונה

מהפכה שקטה מתרחשת לה בשטח בתחום לימודי 'האמונה', מעתה תלמידי בתי ספר ייסודי ילמדו שיעורים באמונה בשונה מהנהוג היום בו תכנית הלימודים קיימת רק בגיל התיכון

לראשונה: תלמידי בתי ספר יסודי ילמדו שיעורים באמונה
  צילום מסך

לאחר חמש שנים, במהלכו אנשי הפיקוח ברשת החינוך 'נעם-צביה', צוות כתיבה ויועצים שונים לצד השקעה כספית שהסתכמה ב- 2 מיליון ש"ח, הרעיון המהפכני ללמד תלמידים ביסודי 'אמונה' הפך לשני ספרי לימוד אטרקטיביים לכיתות ה' – ו' בשם "אמונה בנועם".

הספרים יצאו לאור בשילוב חוברות הדרכה למורה ואתר אינטרנט מלווה במטרה להנגיש לתלמידים את יסודות האמונה באופן ידידותי ויסודי.  לאחרונה אושר הספר השני על ידי אגף ספרי לימוד במשרד החינוך ולאחר שהספר הראשון נמצא כבר בשימוש במעל למאה בתי ספר ברחבי הארץ, ברשת החינוך 'נעם-צביה' מבינים שעשו משהו גדול.

"איך יודעים שמעמד הר סיני התקיים באמת?"

המהפכה הגדולה החלה בצעד הראשון שעשה הרב ינון בן דוד כיום ראש אולפנת צביה אשקלון. בעבר כרב אולפנא צעיר עם 'ראש גדול' במערכת החינוך, פתח "בית מדרש לאמונה" בו תלמידות בכיתות גבוהות למדו והעלו את אשר על ליבן.

הרב ינון בן דוד. באדיבות המצלם

"מה שהדהים אותי היה ההלם של התלמידות כשהן שמעו את התשובות והכל היה נראה להם כל כך פשוט. נצרב בזיכרוני משפט של תלמידה אחת בכיתה י' שאמרה לי "אם התשובות לשאלות נכונות והכל כל כך פשוט, אז מדוע עד היום זה לא נאמר לי?". בנקודה זו אני חושב שגמלתי בלבי לעשות מהפכה, לשנות את המציאות הבלתי הגיונית שעד כיתה ט' לא מדברים עם התלמידים מילה אחת בנושאי בסיס מהאמונה היהודית".

המקרה של הרב ינון התחבר גם למקרה של לימור בן אבי, מהישוב נווה בחבל אשכול, העוסקת  בפיתוח תכנים באמונה. במהלך שולחן השבת עם ילדיה ואורחים נוספים, בנה, שהיה בכיתה ח' ולמד בבית ספר מאוד תורני, שאל "איך יודעים שמעמד הר סיני התקיים באמת?" הבטתי עליו מופתעת מצד אחד, ושמחה מצד אחר. שמחתי שהוא העלה לאוויר ספק שמנקר בו. הוא לומד כל כך הרבה שעות ביום מקצועות קודש, שהם כולם נגזרת ישירה של המעמד הזה, אבל הוא לא בטוח שקיבלנו את התורה בהר סיני והוא רוצה לברר את זה".

"לפני שאנחנו עונים על השאלה הזו, מה אתה חושב" שאלתי "מעמד הר סיני היה או לא היה?", הוא חשב כמה שניות ואמר: "אני באופן אישי מאמין שהוא קרה באמת, אבל אי אפשר להוכיח את זה", ואז הוסיף: "כמו שהנוצרים מאמינים באמונות שלהם, והמוסלמים מאמינים בסיפורים שלהם, אז גם אנחנו מאמינים בסיפור שלנו על מעמד הר סיני". התשובה שלו גרמה לי לזעזוע קל.  מדובר בילד רציני, שמשקיע בלימודי הקודש ובחר מיוזמתו ללמוד בישיבה שלומדים בה רק תורה, והוא חושב שמעמד הר סיני הוא ' סיפור עם' ככל סיפורי העמים.

צריך להתחיל בלימוד האמונה בגיל צעיר יותר

ברשת החינוך 'נעם-צביה'  פעלו כבר מספר שנים להכנת תכנית ללימודי אמונה לכיתות היסוד, כנגזרת מאחד הדגלים אותה מובילה הרשת, שהינו להוביל בתחומי הקודש תחת הכותרת 'להרבות אהבה ואמונה'. לאחר בניית תכנית אמונה ייחודית לחטיבה העליונה, הוצאת ספר ללימוד האמונה באמצעות ספר הכוזרי, כתיבת תכנית ייחודית לכיתות חטיבת הביניים, התקבלה ההחלטה לתרגם את ההצלחה גם לכתות הגבוהות של בתי הספר היסודיים.

הרב ינון, מנהל בית ספר נעם ברחובות בזמנו, נבחר להוביל את הפרויקט והוציא  לפועל פיילוט שמימש את החלום האישי שלו ושל הרשת, כאשר היעד היה לימוד אמונה מותאם לדור ה-z. אליו הוא צירף את לימור בן אבי שגם אצלה בער הנושא.

ראש רשת החינוך, הרב שמחה ויסמן, מנתח את השינוי שחל בדור: "לפני שנים רבות כתב נתן אלתרמן את השיר "הקלריקל הקטן", בו מתואר ילד קטן וסקרן השואל את "הוריו החופשיים" שאלות על העולם, הבריאה, הבורא והמצוות. נדמה שמדור לדור "הקלריקל" נעשה צעיר יותר, סקרן יותר, דעתן יותר, ואף "יודע לשאול" יותר. דורנו דור דעה. אנו מרגישים ומאמינים שצריך להתחיל בלימוד האמונה בגיל צעיר יותר, ובשפה בהירה ומתאימה, על מנת להפנים את התורה והאמונה בנשמות הצעירות, והגדולות".

ראש רשת החינוך, הרב שמחה ויסמן. באדיבות המצלם

"רשת "נֹעם צביה" החיה מפיהם של מורינו בכירי הגידולים מבית המדרש של – הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו –  ממשיך דרכו הרב צבי יהודה, רואה בלימוד האמונה, אבן יסוד, חלק ממצוות לימוד התורה, מדגיש הרב ויסמן. זה לא בדיעבד אלא לכתחילה שבלכתחילה כחלק מבניין האישיות ללא קשר לקיומו של תופעת הדתלשיים".

"ללמד אמונה זה לא דבר קל" הוא ממשיך ואומר,  "הרב קוק כותב 'האמונה אינה לא שכל ולא רגש אלא גילוי היותר יסודי של מהות הנשמה שצריך להדריך אותה בתכונתה'. משפט עוצמתי זה של מרן הרב קוק זצ"ל טומן בתוכו שני כיוונים שלכאורה, סותרים זה את זה. האחד, שאין מקום ללמוד האמונה שהרי היא "לא שכל ולא רגש". והשני, שאי אפשר שלא ללמוד אמונה שהרי היא "גילוי היותר יסודי של מהות הנשמה" – ואי אפשר שלא לגעת בנשמה. אלא, שבהמשך דבריו כותב הרב: "בְּעֵת הֵחָלֵש אוֹרָה, אַז בָּא הַשֶֹכֶל וְהָרֶגֶש לְפָנוֹת לְפָנֵיה דֶרֶך". כאשר המצב האידיאלי פוחת ואור האמונה מתעמעם, עלינו להיעזר בכלים ואמצעים שונים על מנת לחשוף את האמונה הגדולה, הטמונה בנשמת כל אחד ואחד. אחד האמצעים הוא לימוד אמונה בעומק שכלי ורגשי. כלאמר, הלימוד היום צריך להיות חלק מבניין הנפש. הלימוד צריך להיות מעמיק יותר, חויתי יותר ובעיקר לימוד המפגיש את התלמיד עם מציאותו של אלוקים. כמחנכים תפקידנו הוא לחשוף את כח האמונה של התלמיד. מותר לשאול צריך לשאול. השאלות מכוונות. ממוקדות. למקום של השאלה יש דבר מאוד חשוב. אי אפשר להנחית על הדור, זה כבר לא עובד".

כריכת הספר "אמונה בנעם" – לימוד אמונה גם לגיל הצעיר.

האם הגענו אל המנוחה ואל הנחלה? 

"אנחנו אכן מקבלים תגובות נלהבות מהשטח שהיה צמא לתכנית כזו, עוד ועוד בתי ספר מבקשים לרכוש את הספרים. מאידך, אנחנו נתקלים בקושי אובייקטיבי בשל העובדה שעדיין לא מוגדרת שעת "אמונה" במערכת השעות המחייבת של משרד החינוך בממ"ד (מסמך מתנ"ה), ולכן המנהלים צריכים למצוא מימון לשעה  באופן עצמאי. אני מקווה שהדרישה החזקה מהשטח תוביל לשינוי המצב ולהקצאת תקציב למקצוע שהינו בסיסי כל כך ומהווה בסיס לפתרון הספקות של הנוער בדורנו. אולי זוהי המשימה החשובה ביותר של שר החינוך החדש".

הרב חגי לונדין, המלמד בישיבות הסדר וחבר בארגון קהלים מספר כי "הבעיה של הדתל"שים נופחה מכל פרופורציה ממה שהיא באמת. מדובר בכמות זניחה, כאשר רוב הנוער בציבור הדתי לאומי למרות מסך העשן התקשורתי מוצאים את מקומם בתוך הקהילות הדתיות במסגרות השונות. האנרגיה צריכה להיות מכוונת אלינו פנימה. "התיקון"  צריך להיות אצלנו ועל בסיס זה ליוויתי את הספר 'אמונה בנעם'. הספר נועד בשבילנו להעמיק את התוכן התורני שלנו. לא רק ברמה הטכנית אלא גם ברמה הרעיונית. מתוך הבנה שבמציאות החברתית היום ילדים שואלים שאלות לא בגלל שהם יהיו דתלשיים אלא באמת כי הם רוצים להבין. פעם הנחת המוצא הייתה שאצל ילדים מספיק אמונה פשוטה ומחויבות הלכתית, את הדבר צריך לשנות, כי המציאות משתנה".

הרב חגי לונדין. באדיבות המצלם

אז מה החידוש בספר 'אמונה בנעם'? 

"החידוש הגדול הינו שלראשונה נכתב ספר אמונה שיטתי לגיל היסודי וחטיבת הביניים שאושר על ידי משרד החינוך. זה דבר גדול ומבורך. ספר שמדבר על הדברים הבסיסיים ביותר שהינם סוגיות הליבה באמונה היהודית, כגון,  אמונה, שבת, מצוות, אלוקים ועוד בצורה פשוטה מובנת ומותאמת לילדים בגילאי ייסודי וחטיבה. המשובים מראים שיש ביקוש לנושאים האלה. אני מכיר גם מבוגרים שנהנו מהספר, זהו ספר חובה לכל מערכת יהודית".

גם לחינוך הממלכתי – בתי ספר חילונים? 

"הייתי שמח שנוציא  את השיח האפולוגטי כשאנחנו מדברים על יהדות. היהדות פורחת ואנחנו צריכים לתת קומה נוספת. אם זה היה תלוי בי, זה בהחלט נכון שספר יוכנס לכל מערכת חינוך – גם החינוך הממלכתי. מה זה  'שופר', נכון לדעת מה זה ברמה הטכנית אבל נכון גם להסביר את הצד הרעיוני של שופר, לא רק איך הוא נראה אלא מה הוא מסמל ומה המשמעות שלו.  להבין את הצד הרעיוני של היהדות זה חובה לכל אדם יהודי בכל גיל".

הרב לא חושש להדתה? 

"אז שלא יכניסו, אנחנו נגד כפיה, גם בתי ספר דתיים שלא רוצים שלא ייקחו. הספר מיועד למי שמעוניין לעלות קומה, להעמיק, לתת מענה לדור הצעיר באמת רוצה להבין ולא רק לעשות כי ככה צריך".

מעיון בספר אכן מתרשמים שהוא מקיף נושאים יסודיים. החל ממציאות ה', מציאות הנשמה, תורה, מצוות, עם ישראל, ארץ ישראל, תפילה ובשני מושגים רוחניים נוספים שיש להם נגיעה משמעותית לחיים: בחירה חופשית והשגחת ה'.  נדמה שהספר מנסה להיות נוקב ולהתמודד עם כל השאלות הקשות בצורה הפתוחה ביותר.

כך למשל בנושא התפילה התלמידים יקבלו מענה לשאלה "התפללתי המון ולא קיבלתי את מה שרציתי – מה זה אומר? אולי אף אחד לא שומע אותי? אולי אלוהים לא אוהב אותי?" ובנושא מציאות ה' השאלה "איך יודעים שיש אלוקים?" מונחת על השולחן בצורה גלויה. בתחום המצוות, הספר עוסק בשאלות: למה יש לנו כל כך הרבה מצוות? וגם: "למה המצוות "יורדות" לפרטי פרטים, כלומר, מה זה משנה לקב"ה אם שבת נכנסת בשעה 17:55 או 17:56, הדקה הזו כל כך משמעותית? למי?

הלימוד נותן מענה לשאלות גם על התורה עצמה: איך תורה עתיקה מלפני 3300 שנה יכולה להיות רלוונטית לימנו? ובכלל, למה לומדים תורה – מה זה "מועיל" לעולם?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לדעתי זה לא ימנע מלהגיע לכפירה
דתל״ש | 07-01-2020 23:43
התשובה הדתית הקלאסית למעמד הר סיני (שזה הבסיס לחיוב ההלכתי לשמירת התורה והמצוות) היא ״שרשרת הדורות״ וגם לה יש הפרכות רבות או טיעונים מחלישים, כמו כן - אולי הדור הבא כבר לא נחשף לניצולי שואה אבל גם הם ״עלולים״ לשאול איפה אלוהים היה בשואה ותשובות של ״הסתר פנים״ ואלוהים העניש את האשכנזים כי דיברו בתפילה לא ישכנעו ספקנים.
2
המהפכה הנוצרית בציונות הדתית
ברוך שפינוזה | 21-01-2020 14:09
נראה שהגיע זמנה של הציונות הדתית לאמץ את השיטות האפולוגטיות של הנוצרים בניסיון להוכיח את אמונותיהן. אם הם יסתירו מהתלמידים מקורות כפרניים או סותרים זה יתפרש כחוסר אמינות מצד ההוראה בעתיד לבוא. מי שרוצה לחנך לדרך מסוימת צריך לאפשר לתלמיד לבחון בעצמו תוך כדי חשיפה של כל האמונות והטענות האפשריות הסבירות ורק כך תינצל אמונתה של מערכת החינוך הדתית.
בכלל לא.קודם תבין באמת מהי יהדות ולא פנטזהדות
מד | 22-01-2020 14:40
.
3
במה להאמין
גמליאל שמעון | 22-01-2020 14:25
לא קראתי את המאמר .אבל השאלה נשאלת להאמין במה .להאמין באלוהים או ברב עבדו .ברור לי שאפשר לסמוך על הכלב בדרך כלל הוא נאמן לבעליו .מה שלא אוכל לומר על רוב הרבנים
זה לא סגנון לדבר ככה.
דח | 22-01-2020 14:41
.
4
הרבי
נועם | 27-03-2022 11:38
הרבי מלובביץ'