במקום לפתור לילדים את הבעיות, זה מה שצריך לעשות:

במקום לפתור לילדים את הבעיות, זה מה שצריך לעשות:

במקום לפתור לילדים את בעיותיהם אנחנו מלווים אותם במציאת פתרונות בעצמם. זכרו כי ילדים, אפילו בגיל הרך הם יצירתיים מאוד וחכמים ותתפלאו לגלות כמה רעיונות מצוינים יש להם

author-image
במקום לפתור לילדים את הבעיות, זה מה שתעשו:
  צילום: שאטרסטוק

כאנשים בוגרים, כולנו יודעים כי החיים מזמנים הרבה אתגרים והתמודדויות שונות: יש בהם רגעים של שמחה וסיפוק, רגעים של אהבה לצד רגעים של תסכול עמוק והתמודדות עם קשיים שצצים בדרך.

בתור הורים חשוב לנו לדעת שעשינו מה שיכולנו על מנת להכינו לעולם, אחד הכלים המשמעותיים שכדאי להורה להעניק לילדו הוא הדרך לפתור בעיות בעצמו.

הכלי של פתרון בעיות משתנה עם גילו של הילד אך בבסיסו עומד עיקרון קבוע: במקום לפתור לילדים את בעיותיהם אנחנו מלווים אותם במציאת פתרונות בעצמם. זכרו כי ילדים, אפילו בגיל הרך הם יצירתיים מאוד וחכמים ותתפלאו לגלות כמה רעיונות מצוינים יש להם לפתרון בעיותיהם. אנחנו רק צריכים לאפשר להם את זה… אז איך עושים את זה?

עוד באותו נושא

הנה כמה עובדות חשובות  על חינוך ילדים

בפעם הבאה שילדיכם יגיע עם בעיה מסוימת (לדוגמה: חבר מהגן לא מעוניין לבוא אליי, המורה העליבה אותי, אני משתעמם בשיעור ולא יודע מה לעשות עם זה וכדומה) הגיבו בשלושה שלבים:

השלב-1 הקשבה

הקשיבו לתיאור הקושי של הילד מנקודת מבטו ללא התערבות או היערות ביניים: אני יודעת שלפעמים זה קשה לשמוע את דרך ההסתכלות של הילדים על סיטואציות מסוימות ('הוא עשה לי…הם אשמים לי….הכל בגללו….'וכדומה), אך הבינו שזו המציאות בתוך עולמו של הילד עכשיו. אין טעם ולא כדאי לנסות 'לתקן' את דבריו, זה רק יגרום לו להרגיש שאתם לא מבינים אותו ולהיסגר. וזה עלול למנוע ממנו לשתף אתכם בפעם הבאה…

השלב-2 אמפתיה

הביעו אמפתיה לרגשותיו-במילים: "מתוק, אני רואה שמה שקרה ממש מעציב אותך….אני רואה שאתה מתוסכל …אני רואה שקשה לך עכשיו…." וכדומה. תנו לילדיכם את הזכות לחוש את רגשותיו מבלי להצטרך לשנות אותן, כי מה שהוא מרגיש הוא תמיד לגיטימי. חשוב שהוא יחוש את אותה לגיטימציה מכם, ההורים שלו.

השלב-3 המתנה

חכו מעט, וכשתראו שהוא נרגע מבחינה רגשית ומוכן לשוחח הלאה, הפנו אליו שאלה בעדינות ופתיחות: "מה אתה חושב שכדאי לעשות עם הבעיה הזו?….מה אתה חושב שיכול לעזור לך להתמודד עם המצב?….מה נראה לך שאפשר לעשות?".

לא תמיד יידע הילד שלכם לשלוף תשובה, ובטח ילד שלא מאומן בדרך החשיבה העצמאית הזו, לכן אולי הוא יאמר "לא יודע". בשלב זה-אפשרו לילד, בשתיקה, זמן מחשבה עצמאית. לילדים קטנים ניתן להוסיף בעדינות, אם הם מעוניינים, עוד רעיונות לרשימה וכמובן לתת לו לבחור.

גם אם הרעיון לא נשמע לכם מועיל במיוחד, אל תבקרו אותו. המתינו קצת, תנו כבוד למאמץ ושאלו אותו אולי יש לו עוד רעיון לפתרון. לבסוף תנו לו לבחור פתרון אחד ולנסות להוציא אותו לפועל. חשוב שתמשיכו להתעדכן אתו יום למחרת: "אז מה, מתוק, יצא לך לנסות את מה שדיברנו אתמול? ואיך זה היה ? האם אתה מרגיש שזה עזר?" אם כן, חזקו אותו על התהליך העצמאי שעשה והביעו אמון ביכולותיו. אם לא, עודדו אותו לחשוב על רעיון אחר ליישום בהמשך וגם פה, חזקו אותו על התהליך והדרך.

זכרו! אינכם 'השופט' של הילד והשאיפה שלכם שהוא יידע לפתור את בעיותיו בעצמו!

לסיום- חישבו על הרווחים הרבים שמפיק הילד שלכם מתהליך שכזה: הוא חש העצמה אמתית, כי הוא מרגיש עצמו כבעל יכולת התמודדות ומציאת פתרונות לבעיותיו, הוא נע מתחושת 'חוסר אונים' לפעולה שמקדמת את המצב, הוא מקבל מכם מסר שמותר להרגיש רגשות קשים ותמיד יש דרך להתמודד עם קושי.

כמו כן, הוא זוכה לתחושת קשר קרוב אתכם, שהפכתם להיות המלווים הנאמנים שלו בתהליך  ואתם בעיניו דמויות חיוביות שמאמינות בו. כאלה שכדאי לפנות אליהם כשמתעוררת אצלו הבעיה הבאה. בהצלחה רבה.

 

נעמה וקסמן- עובדת סוציאלית ומדריכת הורים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
חשוב
חינוך | 07-01-2020 9:37
נושא ככ חשוב שכתוב מעולה ובצורה מסודרת. כן ירבו
תגובה
נעמה וקסמן | 25-02-2020 11:25
הרבה תודה,שמחה שזה תרם לך :)