פרשת אפי נוה: "הגיע הזמן לעדכון הגרסה" - סרוגים

פרשת אפי נוה: "הגיע הזמן לעדכון הגרסה"

עורך הדין אביחי חג'בי, מומחה למשפט פלילי ומנהלי, סוקר את התנהלות המערכת למול פרטיות מכשירי טלפון סלולרים בעקבות התפוצצות החומרים הנוספים מפרשת אפי נוה. "יש 'לעדכן גרסה' בחוק"

author-image
פרשת אפי נוה: "הגיע הזמן לעדכון הגרסה"
  יונתן זינדל/ פלאש 90

אין חולק כי מכשיר הטלפון הנייד שברשותנו הפך מזמן לכלי האוצר מידע פרטי רב בתוכו, החל ממידע רפואי המשך במידע כלכלי וכלה בחלופת מסרונים אישיים.

בתקופה האחרונה, אנו מצויים בסערת פרשיות בהן המחלוקת היא אופן החיפוש במכשירים  הניידים ומעמדם החוקי של התוצרים שהופקו מהם. 

כך למשל, חוקרי משטרת ישראל פעלו בניגוד לחוק כאשר בצעו חיפוש מאולתר במכשירי הטלפון הניידים של יועצי ראש הממשלה שנחשדו בעבירה של הטרדת עד המדינה שלמה פילבר.

עוד באותו נושא

בית המשפט ביטל את כתב האישום נגד יועצי רה"מ

החוקרים עיינו וצלמו את מסכי המכשירים בהסכמת יועצי ראש הממשלה אולם לא מסרו להם כי עומדת להם הזכות להתנגד לחיפוש המאולתר ואף לא מצאו לבקש מבעוד מועד צו מבית המשפט שיאפשר להם 'לחדור' למכשירי הטלפון הניידים.

חסינות שערורייתית להדס שטייף

מקרה נוסף היה בעניינו של יושב ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה. פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן  מצא להעניק חסינות שערורייתית לעיתונאית הדס שטייף על אף שפרצה, ע"פ הנטען, למכשירו הנייד של נוה וספקה תוצרים המגלים עבירה פלילית לכאורה. אין חולק כי ביצוע מעשה של פריצה או חיפוש בנייד בניגוד לחוק מקימים עבירות פליליות. 

אלא שככל הנראה מלבד המחלוקת שתהא במשפטו של נוה האם ביצע עבירה בכלל, תהא מחלוקת נוספת, משמעותית לא פחות, שתכה גלי תקשורת רבים מהו מעמדם של התוצרים שהופקו ממכשירו הנייד של נוה, האם ניתן לפסול אותם או שמא להישען עליהם כחלק מהמסד הראייתי כנגד נוה.

עוד באותו נושא

נוה נגד החסינות של שטייף: "עבריינית מועדת"

תשובה, לא מפורשת, למחלוקת זו נתנה בשבוע שעבר מפיו של שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון שדן בבקשתם של יועצי ראש הממשלה שלא לאפשר למשטרת ישראל לערוך חיפוש במכשירי הטלפון הניידים שבבעלותם.

החלטה זו של בית המשפט העליון מוכיחה, באופן חד משמעי, כי יש 'לעדכן גרסה' בחוק ולקבוע  כי דוקטרינת 'פירות העץ המורעל' תחול בשיטת משפטנו. דוקטרינה זו קובעת כי ראיות שהושגו באופן לא חוקי ייפסלו ולא ניתן להישען עליהם כחלק מהמסד הראייתי לשם הרשעת אדם בבחינת 'צדק צדק תרדוף' שכן את הצדק יש לרדוף בצדק.   

אישור היה מהווה תמריץ ל'מסע דיג' לא חוקי

בית המשפט העליון בהחלטתו הביע חשש מן העובדה כי היעתרות לבקשה למתן צו, בדיעבד, שיאפשר לרשויות החקירה לחדור לטלפון נייד לאחר שבוצע בו חיפוש לא חוקי יהווה תמריץ מסוים לרשויות החקירה לערוך 'מסע דייג' במכשירי טלפון ניידים של חשודים.

אלא שעל אף חשש משמעותי זה, בית המשפט העליון לא מצא לקבוע כלל חד משמעי לפיו ביצוע חיפוש לא חוקי במכשיר טלפון נייד משמעו פסילת התוצר שהופק ממנו ודחיית בקשה, בדיעבד, מבית המשפט למתן צו חיפוש במכשיר הטלפון הנייד. 

עוד באותו נושא

עו"ד חדד: "סוף לסלחנות כלפי התנהלות בניגוד לחוק"


8

בית המשפט בהחלטתו מנה מספר כללים הנתונים כמובן לפירושים שונים הנשענים על סבירות ואיזונים. כידוע סבירות ואיזונים הינם מושגים סובייקטיבים הקשורים בכל שופט ושופט באופן שונה.

ברור לכל, כי התופעה לא תפסק עד שבית המשפט יבהיר לנציגי רשויות החקירה כי פגיעה בפרטיות נחקר, באופן לא חוקי, תביא לפסילת תוצרים באופן גורף. מערכת המשפט של ארצות הברית, הדמוקרטיה הגדולה בעולם, נטלה על עצמה כלל זה גם אנחנו יכולים. 

לעדכן גרסה, כבר אמרנו? 

==

אביחי חג'בי הוא עורך דין העוסק בתחום המשפט הפלילי והמנהלי ומשמש כפרשן פוליטי ומשפטי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מערכת המושחתת
עוז | 30-12-2019 21:02
רק דבר אחד צריך לעשות שהכנסת תפסול את כל מערכת המשפט ותחוקק חוקים יהודים ודמוקרטים כי מה שיש זה סחבות של חוקים מהגויים ופושעים