בפרשתנו, עובר יעקב מהפסיביות בה הופיע בפרשה הקודמת לאקטיביות מוחלטת; כבר בתחילת הפרשה מתואר שיעקב נושא את רגליו בקלילות, בהמשך הפרשה ניצב יעקב מול הרועים הזרים וגוער בהם, ושיא העניין מופיע בגלילת האבן מעל פי הבאר – מלאכה שמספר רועים אינם מצליחים לעשות. בין פרשת תולדות לפרשת ויצא מתחולל שינוי מהותי באישיותו של יעקב, אט אט חושף יעקב את פן הגבורה שבנפשו ובכך מצדיק את קבלת הברכות מאביו. חז"ל רואים חשיבות גדולה בסיפור גבורתו של יעקב – "להודיעך שכוחו גדול!". מה משמעות גבורתו של יעקב?
מהי גבורה?
צבא לוחמים גדול ככל שיהיה, לא יוכל לנצח קרבות רבים ללא רוח ודחיפה פנימית. בגוף האדם השרירים מופיעים מבחוץ ונראה כי הם מלמדים על כוחו, אולם האמת היא שגם הם פועלים מדחיפה פנימית הרבה יותר, מרוחו, מנשמתו. הגבורה איננה מלמדת על הגודל הפיזי בהכרח, אלא על מידת הופעתה של הנשמה על הגווייה האנושית.
מנהג העולם לפרש את מושג ה'גבורה' כמייצג חוסן פיזי. האדם הגיבור, סבורים המון העם, הוא המסוגל ללכוד עיר. לעומת פירוש זה, התפיסה היהודית רואה בגבורה מקור כח פנימי הרבה יותר. שלמה המלך ע"ה קבע ש"טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמֹשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר". ההבטה אל החזות החיצונית מטשטשת את הערך המהותי ומייחסת לעולם הפיזי את מקור הכוחות. בכדי להדגיש זאת, אמרו חכמים: "אֵיזֶהוּ גִבּוֹר? הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ". אם כן, הגבורה מתבררת כאן דווקא ביכולת לשלוט על מאוויי החיים ותשוקותיהם.
גבורת יעקב – גבורה ישראלית
המדרשים והפרשנים חוזרים פעמים רבות על העובדה שפרשת יעקב והרועים באה "להודיע גבורתו של יעקב". לתורה חשוב מאוד להדגיש שיעקב אבינו הוא אדם גיבור. הגבורה הנפשית מופיעה כאן ביכולתו לגעור ברועים על שאננותם על אף שאינו מכירם, והגבורה הגופנית מתגלה בכך שיעקב גולל את האבן "כמי שמעביר את הפקק מעל פי צלוחית". התורה אינה חותמת את העיסוק במעשה זה בכך, אלא מסבירה שכוחו של יעקב הופיע דווקא בשעה שראה את רחל. מדוע דווקא אז התגלה כוחו של יעקב?
התורה מתארת שכוחו של יעקב להרים את האבן, בא מהמפגש עם רחל – "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל…וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן". אבן אשר שלושה אנשים אינם מסוגלים להרים, הצליח יעקב להרים בקלות. המפגש בין יעקב לרחל אינו נוגע כלל במישור הפרטי של חייהם, אישיותם של יעקב ורחל מתבטלת ונכללת בהיסטוריה הישראלית, בעתיד שהולך ונחרז למרגלות הבאר ובמימוש השליחות אליה שלחה אותו רבקה אימו. המפגש ביניהם מעלה את כל רבדי החיים מעלה, אפילו את הכוחות הפיזיים.
הגבורה של יעקב מתגלה כאן ככישרון פנימי המקרין כלפי חוץ. דווקא היכולת לשמור את הכוחות לזמנים נכונים היא זו שמסוגלת להופיע גם כלפי חוץ. התורה מפרסמת את כוחו של יעקב בכדי ללמדנו – דווקא יכולתו של יעקב להיות איש תם יושב אוהלים העוסק בתורה יומם ולילה, היא זו שהקנתה לו את הגבורה הפיזית.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
1 דיונים
משה אהרון עו"ד
בס"ד. בליבה של רחל היה לה תרעומת רבה על אביה שגם הייתה לועגת לו על עבודת התרפים שלו הייתה מוסיפה אומרת כי לא ירחק היום ואף ימכור הוא...
בס"ד. בליבה של רחל היה לה תרעומת רבה על אביה שגם הייתה לועגת לו על עבודת התרפים שלו הייתה מוסיפה אומרת כי לא ירחק היום ואף ימכור הוא אותם בעוון בצע כסף. והיה הוא מתמלא חימה וכועס עליה. מוסיפה ולועגת לו שלסוף אם יש בהם ממש כל שהוא יעמדו הם על אופיו של האיש ויברחו ממנו. וכך משברחו לארץ לקחתם עימה לקיים את אותו הלעג שהתרפים ברחו מאביה חשבה שיחשוב הוא כי ברחו אחרי בנותיו ונכדיו ואף הוא ייאלץ לעלות לארץ ישראל . ותקוותה כמעט התממשה.....
המשך 07:05 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנה
למשה אהרון מאיפה אתה יודע .היא ביקשה מאבא שיקנה לה גם .אמר לה לכי לבעלך הקמצן
09:03 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
אחד הדברים המופלאים שקיים רק בתורת אמת - תורת ישראל שניתן לארוג יריעה שלמה של נרטיב משלל רמזים. תענוג זה נחסך ממפקפקים כך שחסר טעם להתאמץ ולפרט. יחד עם זאת אני האחרון שיתנגד שתביעי דעתך הגם שהיא דעה מופרכת בעיניי
12:11 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
התורה הקדימה את גיניבת התרפים על ידי רחל לגניבת יעקב את ליבו של לבן והשאלה למה והלוא לבן כשהשיג את יעקב בותיר את עניין התרפים כדבר לכאורה שולי לסוף תלונותיו. אלא צדקה ביקשה התורה לומר כי גינבת רחל הייתה אפילו יותר ערכית מגינבת יעקב את ליבו של לבן. על מאמץ קטן כזה אני מבקש שכר טרחה של חמישה שקלים לצדקה -לא אני חלילה שנזקק לצדקה. אלא שזה מאפשר לי עוד אשרי שלר ראדר טעון למצוא עוד רמזים
12:17 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנה וימטאטבה
רחל גונבת את התרפים .האם יעקב ידע יתכן שלא ידע .או שידע ועשה עצמו לא יודע אבל למה .כתלמיד יישיבה שלמד תורה מבוקר עד ערב .הניח תפלין...
רחל גונבת את התרפים .האם יעקב ידע יתכן שלא ידע .או שידע ועשה עצמו לא יודע אבל למה .כתלמיד יישיבה שלמד תורה מבוקר עד ערב .הניח תפלין כל בוקר לא גירש את אשתו שדבקה בעבודה זרה
המשך 09:20 09.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עקיבא
לרב החביב יעקב עבד בלבן רעה את הצאן .איך למד תורה..זו התרשלות בוטה בעבודה .ואם למד תורה איך הסכים להתחתן עם שתי אחיות . היהדות כשרוצים לבן היה רמאי החליף את האחיות...
לרב החביב יעקב עבד בלבן רעה את הצאן .איך למד תורה..זו התרשלות בוטה בעבודה .ואם למד תורה איך הסכים להתחתן עם שתי אחיות . היהדות כשרוצים לבן היה רמאי החליף את האחיות .כשרוצים זו השגחה העליונה .האמת נמדדת לפי אינטרסים .עד היום מספרים לנו על הישיבה של שם .היו שם רבנים גדולים .
המשך 08:13 09.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
אמת מאמר יפה וכתוב מקסים אך בכל זאת מציע להרהר בדברים הבאים. סיפור גלילת האבן לדעתי יצא מפרופורציה מדובר היה בםעולה פיזית של גלחלת האבן ולא הרמתה של האבן...
אמת מאמר יפה וכתוב מקסים אך בכל זאת מציע להרהר בדברים הבאים. סיפור גלילת האבן לדעתי יצא מפרופורציה מדובר היה בםעולה פיזית של גלחלת האבן ולא הרמתה של האבן יש הבדל עצום בין שתי הפעולות אם כן יעקב לא הרים את האבן. ולשאלה למה שלושה רועים לא יכלו לגלול כמוהו .פשוט האופייה של הבאר בהיותה בשדה ולכן בטיחותית צריך לגלול האבן להשקול והרבה ידיים על מנת להרימה באויר ולהניחה הרמטית על פי הבאר . את הפעולה הזאת כמובן שגם יעקב לא יכול היה לעשות בכוחות עצמו. גם העיזוז שכביכול בו נאזר יעקב כשראה את רחל גם הוא קצת יצא מפרופורציה. שימו לב ללשון הדווקנית של המקרא עם התבנית השוויונית שבין היחס לרחל ליחס לצאן. הוא גלל האבן לא בגלל רחל אלא בגלל הצאן שפעם רועה תמיד רועה לכן התורה ייחדה אותו הפועל של "וישק" הן לצאן והן לרחל
המשך 19:14 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר פרוכטר
כל פעם מחדש נהנה
15:41 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
המגמה להאדיר דמותם של האבות גם במחיר האמת התורנית . זו מגמה גלותית שכבר אינה הולמת מציאות גאולתית. נאמר פשוט וישיר לא באה גלות מצרים אלא בגלל שיעקב לא נקשר...
המגמה להאדיר דמותם של האבות גם במחיר האמת התורנית . זו מגמה גלותית שכבר אינה הולמת מציאות גאולתית. נאמר פשוט וישיר לא באה גלות מצרים אלא בגלל שיעקב לא נקשר די לארץ ישראל וביכר לעשות לביתו בגלות משל "ביתו" הוא בארם פדן. להלן תגובה ממין העניין שהגבתי באתר אחר . בדרך לענות למה באה עלינו השואה צריך לברר מדוע באה עלינו גלות ראשונה - גלות מצרים. גלות מצרים כבר הודעה לאברהם בברית בין הבתרים שם גם גילה הקב"ה לאברהם את מוראותיה של גלות אחרונה . את המשרפות והכבשנים בדמות לפיד בוער בין הבתרים . אם כן לאברהם גילה הקב,ה גלות ראשונה ואחרונה גלות . ראשונה מצרים גלות אחרונה תחתם בשואה איומה כאמור בסמל של כבשנים כפי שהראו לאברהם הגילוי כאמור מראש לאברהם לא היה בבחינת קביעה אלוקית אלא ראייה אלוקית עד סוף הדורות . ראייה כיצד יתנהגו בני ישראל ואיזה עונש יפקוד אותם. נתחיל בגלות מצרים צודק מאד המגיב הראשון כאן דומני עונה לשם דוד : כי יעקב חטא בחטא של המשך הגלות בעילה נוראה של "לעשות לביתו" והלוא לעשות לביתו של יהודי זה בביתו בארץ ישראל שם נזרעה משוגת הגלות וכך נערמו שגיאותיו של יעקב ובניו שחייבו קיומה של הגלות הראשונה למצרים. והיו עוד שגיאות של יעקב ובניו שחייבו את גלות מצרים. משום מה פרק זה הוצנע ונמוג ונותרנו רק אם שבחים אין סופיים של "אבות מדומים" ועם גלות אלפיים ושואה בסופה
המשך 22:14 07.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
די לגזענות נגד האתיופים ביל קלינטון שלום חבר נועם בן ישראל מפלגת העבודה
11:18 07.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
שלום דתי ומדיני מפלגת העבודה ואהבת לרעך כמוך
11:16 07.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
שלום דתי ומדיני ואהבת לרעך כמוך די לגזענות נגד האתיופים
11:16 07.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כאילו הכל מוצה
להפך הוא רצה להיות תלמיד ישיבה ולהפעיל את השכל שלו למניפולציות ממש כמו המימסד הגמרתי המדורדר שאינסוף למניפולציות שלו היום -הוא החליט שגם את אלוהים ירמה. ההפך נכון. האל...
להפך הוא רצה להיות תלמיד ישיבה ולהפעיל את השכל שלו למניפולציות ממש כמו המימסד הגמרתי המדורדר שאינסוף למניפולציות שלו היום -הוא החליט שגם את אלוהים ירמה. ההפך נכון. האל שונא שכלתנות מניפולטיבית לא רוצה שום תם יושב אוהלים כמו עולם הישיבות. אלוהי התנך רוצה זיעה והמון הכי מיכל ממש כמו עבודה שחורה כמו עובדי ביניין וכל העובדים הפיזיים. הוא נתן בעיטה היישר ללבן לרעות צאן מהבוקר עד הלילה עשרות שנים. דווקא הסיפור הוא מסר להם לגמרתיים שמחברים כסף לאמונה והביאו עלינו פגניות אלילית. דווקא הסיפור פה הוא אנטי ישיבתי מובהק. לא מפליא שהגמרא כה מדורדרת. חייבים לחבר אמונה לעבודה פרנסה והליכה לצבא לא לזייף כמו שהמימסד עושה שמדרדר אותנו לאלילות הפגנית שלו. צבא של עבדים פגנים מהמוכן בשרות האופל. מאמינים באלוהים לא בבשר ודם. הוא מועד ויכול להידרדר וכך קרה. בימינו אסור לסגוד לשום כהונה לא לאהרון ברק או הגמרתיים או אף אחד רק ישירות לאלוהים. ישר לאל. את אלוהים אף אחד לא ירמה.
המשך 14:59 06.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר