סבתא, הרבנית רחל נריה ז"ל עלתה לגנזי מרומים בסמוך לחג החנוכה. רבים הכירו את המסירות המוחלטת שלה לבעלה, החל מהדאגה למצבו הבריאותי וכלה ביצירת כל התנאים המאפשרים לו לפעול ולהפיץ את משנתו הרוחנית.
אולם היו מספר תחומים אשר היו יצירה פרטית שלה, שם היא הייתה היוזמת והמוציאה אל הפועל. נזכיר את מפעל החסד הגדול שלה אשר עשרות שנים תמך במשפחות ממושבי עמק חפר. אולם ברצוני לעמוד על ההתגייסות שלה לחינוך לחיי משפחה.
בסוף שנות השישים המתירנות המינית הכתה גלים בציבור הרחב. ובמקביל לא היו חומרים תורניים המתמודדים עם תופעה זו. סבתא החלה לכתוב ולהופיע בפני בני נוער בכל הארץ. היא קלטה היטב את המרחש בלב הנערות הצעירות והצליחה לדבר איתם בשפתם. היא העיזה לגעת בנושאים שבדרך כלל השתיקה יפה להם והפכה לדוברת מרכזית בנושאים אלו. התברר שההסברה בתחום זה נושאת פרי.
לימים היא כינסה את הרצאותיה לספר "מול מבוכת המתירנות" ומתברר שעל אף הפתיחות שלה למצוקות הנוער היא העמידה את רוח ההלכה לשמירת מרחק בין המינים כדבר מרכזי.
אני מניח שאם היא הייתה מתייעצת עם רבני בית הלל אשר חרתו על דגלם את ההנהגה הקשובה, הייתה מקבלת הדרכה אחרת.
הם היו מסבירים לה כפי שכתבו בחוברת שלהם כי בדור שלנו יש להעמיד "מפה חדשה.. על מנת להאהיב את היהדות ולהשתלב בחברה..". לדעתם לא כדאי ליזום הפרדה בין העובדים בארוחות ובפעילות הפגה שהרי מדובר על "פעולה תמימה שאין בה הקשר בעייתי".
מתברר שרבנים קשובים משלימים עם המציאות במקום לרומם אותה. שהרי אם לא מעודדים את הציבור לקבל את הדרכת חז"ל הברורה להפרדה בין המינים ומציגים את ההתרים ההלכתיים כדרך המלך הרי בכך נותנים הכשר למציאות בעייתית שרבים חללים הפילה. בנושא זה אין מקום לתמימות, שכן הציבור הישראלי לא רואה רע ביצירת קשר חברי בין המינים אפילו בין אנשים נשואים ולכן מדרון חלקלק פרוש לרגלינו.
לכן יש להפגיש את האדם עם תפיסת חז"ל המקורית כיצד צריכה להראות חברה בריאה וטהורה בישראל. הוא צריך לשמוע על ההלכות שמעבירות מסר שאדם לא יכול לסמוך על עצמו בתחום עריות שהרי "אין אפוטרופוס לעריות". חשוב שידע שבשולחן ערוך כתוב שצריך "להתרחק מהנשים מאוד מאוד, ואין שואלים בשלום אשה כלל".
לאדם כזה יהיו פרפורי בטן גם אם הוא קיבל התר הלכתי להשתתף באירוע גיבוש מטעם המשרד. וככל שציבור גדול יותר יקפיד על כך, כך תגבר המודעות אצל כל הנוגעים בדבר, וההקפדה על כך תתקבל ביתר הבנה והזדהות.
הפסיקה ההלכתית אכן מאפשרת גמישות כאשר ישנם שיקולים של פרנסה וכבוד הבריות אך חשוב להתחיל את החשבון מההתחלה !
נכון שיש לכך מחיר- קושי להשתלב בחברה חילונית אך כבר כתב על כך הרב קוק "מידת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם, ומתך כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם, אבל כיון שמפני יצר האדם וכוחו החלש יגרמו לפרוץ במידת הצניעות… הצנוע מכיר כי לא מפני שנאה על המין הוא מתרחק ועושה גדרים, כי אם מפני התכלית הכללי היפה".
הלכה לדורות נפסקה כדעת בית הלל רק מפני שגיבשו את פסיקתם רק לאחר שלמדו היטב את דברי בית שמאי (ערובין יג). כאמור, זו דרכו של הרבנית נריה שבחרה לרומם את נקודת הקודש שבלב ישראל.
==
הרב אריאל בראלי הוא דיין בבית הדין לממונות בשדרות.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
עומר
יתירה מזאת למרות היותכם מנותקים מהמציאות אתם גם מנסים לכפות את דעתם בצורה הגסה ביותר על הציונות הדתית שכל דרכה היא דרכי נועם ולא ...
יתירה מזאת למרות היותכם מנותקים מהמציאות אתם גם מנסים לכפות את דעתם בצורה הגסה ביותר על הציונות הדתית שכל דרכה היא דרכי נועם ולא דרכי כפיה.
המשך 17:56 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארי
והמרחק בינהם הוא עצום. אין להשוות נער או נערה מתבגרים משנות ה 60, שהלכו בחצאית מיני, (או ראו אחת כזו) לילדים של היום, שראו ושכחו כבר דברים שאנחנו לא נעיז כנראה...
והמרחק בינהם הוא עצום. אין להשוות נער או נערה מתבגרים משנות ה 60, שהלכו בחצאית מיני, (או ראו אחת כזו) לילדים של היום, שראו ושכחו כבר דברים שאנחנו לא נעיז כנראה לדבר עליהם אף פעם. הפער בין הצעיר המודרני של שנות ה 60 לבין דור Y, ה Z (ויש יאמרו ה XXX, ואני מקווה שלא יצנזרו אותי...) הוא מעבר לתפיסה, מעבר להבנה ומעבר לכל מה שהיינו יכולים לחלום בשנות דור הפרחים העליזות והתמימות. היום יש לך עסק עם ילדים מפוכחים, ציניים, מוכשרים ובעלי גישה לכל מידע שרק קיים בעולם. הדרך לחנך אותם היא "על פי דרכו" של הדור, על פי דרכם, בהתאם למה שהם מבינים, בשפה שלהם, בצורה שהם לא יעזבו את בית המדרש ואת עולם היהדות, אלא להיפך, יימשכו אליו. לפי הסיפורים על סבתך, שלא היתה לי הזכות להכיר (אני מפא"י - מהעזרא) אני די משוכנע שגם היום היא היתה מוצאת דרך לליבם של הנערים והנערות. ההקפדה על הפרדה או לא - זו שאלה טקטית וטפלה לחלוטין למטרה - מציאת מסילה בין ליבותיהם של הנוער לבין הנשמות הגבוהות שלהם.
המשך 15:44 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
10:42 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא ברור לי
במכללת ספיר, דיבר על משפט עברי מול סטודנטים וסטודנטיות שחלקן הגדול היו בלתי צנועות, איך עולה בקנה אחד עם דבריו כאן?
00:14 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליה
במקום ללמוד תורה מגיבים בהשמצות לרב!
23:55 17.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
23:35 17.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברור שאתה מזכיר אותה רק כקוריוז בראשית דברך. הסיפור איננו מהותי ולא טורם כלום לטיעונך. זה לא לכבוד הצדקת ולא לכבודך כנכדה.
19:30 17.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טופסי
אמא שלך בכתבה בבשבע סותרת את דבריך. איך סבא שלך הכיר את סבתא שלך? בבני עקיבא. הוא התישב לידה ופתח בשיחה איתה. כך אומרת אמך. אכן רבני בית הלל הם המקיימים...
אמא שלך בכתבה בבשבע סותרת את דבריך. איך סבא שלך הכיר את סבתא שלך? בבני עקיבא. הוא התישב לידה ופתח בשיחה איתה. כך אומרת אמך. אכן רבני בית הלל הם המקיימים האמתיים של תורת הסבתא ז"ל. למרות שיודעי דבר בני הדור ההואזוכרים אחרת ובעצם אחותו של סבך יזמה את המפגש.
המשך 17:36 17.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל רכטמן
על אין "אין אפוטרופוס לעריות" קצת בדיקה במקורות יראו שזה אינו בדיוק איך שהרב מציב זאת אין אפוטרופוס לעריות מדבר על דברים שהיו בעבר וכו. לגבי "התרחק מאוד מאוד"....
על אין "אין אפוטרופוס לעריות" קצת בדיקה במקורות יראו שזה אינו בדיוק איך שהרב מציב זאת אין אפוטרופוס לעריות מדבר על דברים שהיו בעבר וכו. לגבי "התרחק מאוד מאוד". זה דבר סובקטיבי לכל דור ודור. מה זה מאוד בכלל? ועל "שלום אישה" הרי אינני מאמין שרב ציוני היום באמת יפסוק כך. אז הצגת רבני הלל כמתפשרים הינה טעות! כי לשמור על גדרי ההלכה ועל רוח ההלכה ולהכניס בזאת גם את המוסר הטבעי. זה עוד יותר קשה
המשך 17:27 17.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עוזיה
מוזר להגדיר את ההדרכות בחז"ל כ"לכתחילה" ואת ההדרכות של "בית הלל" כ"דיעבד". באותה מידה אפשר לומר ש"לכתחילה" זה שאדם ישיא את בתו כשהיא נערה בגיל 12 וקצת, כפי שאמרו חז"ל,...
מוזר להגדיר את ההדרכות בחז"ל כ"לכתחילה" ואת ההדרכות של "בית הלל" כ"דיעבד". באותה מידה אפשר לומר ש"לכתחילה" זה שאדם ישיא את בתו כשהיא נערה בגיל 12 וקצת, כפי שאמרו חז"ל, ו"בדיעבד" שבחורה תתחתן רק בגיל 20. או ש"לכתחילה" שיום העבודה יהיה מהנץ החמה על שקיעתה ורק "בדיעבד" שהוא שמונה שעות. ההדרכות בחז"ל בענייני צניעות הן תלויות מציאות, וישומן במציאות לא רלוונטית אינו לכתחילה אלא סתם לא לעניין. הדברים ברורים גם בתוספות ועוד ראשונים, ובתשובות כמה אחרונים, שרובם הובאו במסמך של בית הלל. אינני מבין את הגיונו של הכותב
המשך 17:23 17.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר