מפלגת יהודה מול מפלגת יוסף - סרוגים

מפלגת יהודה מול מפלגת יוסף

המהפכנים הגדולים עלולים להחריב את העולם אם לא ישתחוו ליהודה ולא יגיעו מתוך כניעה כלפי שמיא. סערת החיים צריכה כיוון ושליטה. ומאידך, יהודה ללא יוסף אינו יכול למשול.

author-image
מפלגת יהודה מול מפלגת יוסף

הפרשיות האחרונות מציבות בפנינו שתי דמויות של מלאכי עליון, השונים זה מזה, אך משלימים זה את זה- יהודה ויוסף. שני אחים אשר מבטאים שני כוחות באומה- כח החיים והיצירה וכח ההנהגה והיראה.

יוסף מבטא את יסוד החיים. מרגע פגישתנו עימו הוא אינו פוסק מלעשות, לחולל, לייסד, להפוך את המציאות. יוסף מוסיף כח למציאות הקיימת, ומגלה בה יסודות חיים עמוקים יותר על ידי המהפכות שהוא מחולל. חלומותיו על אחיו, התנהלותו בבית הסוהר, עמידתו מול פרעה, העצמת מצרים, התנכרותו לאחים- כל אלה מראים את כוחו של יוסף המהפכן האלוקי, בעל עוצמת החיים 'בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח'.  יוסף מלא בחיי דרור, ומתוך כך מתגלגל למעצמת העולם הקדום.

לעומתו, יהודה מבטא את יסוד המלכות. מרגע פגישתנו עימו הוא אינו פוסק מלהוביל, להכריע, לנווט את המציאות בזהירות. יהודה אינו מהפכן כיוסף, אלא מופיע כמנהיג שקול ואחראי הנאמן לבית אביו. המאפיינים הממלכתיים של יהודה ניכרים מאד- האחריות על יוסף הבוכה בבור, ניהול המשבר המשפחתי לאחר מות ער ואונן, לקיחת אחריות על הריונה של תמר, עמידתו בפני יעקב לרדת שוב מצרימה לשבור אוכל, עמידתו בפני יוסף בפרשת ויגש, שליחתו בידי אביו להורות לפניו לקראת הירידה לגלות מצרים. יהודה נאמן לבית אביו ומתוך כך גם מולך עליו באחריות וביראת שמים.

כוחות אלה- כח מהפכת החיים וכח ניהול החיים, ניצבים בשורש חיינו הלאומיים במדינת ישראל דהיום, ובייחוד בתקופת הבחירות לכנסת ישראל.

השפת אמת בשיחותיו לחנוכה מקשה, מדוע חנוכה קרוי 'ימי הלל והודאה', לכאורה, הלל והודאה הם דברים זהים? על כך הוא עונה שיש בחינת הלל ויש בחינת הודאה. הלל- הוא כח החיים המפכים, בבחינת יוסף. הודאה- הוא כח ההתבטלות כלפי שמיא, וההנהגה מתוך כך, וזהו בחינת יהודה.  בחנוכה אנו שמחים ומהללים, אך אנו גם זוכרים שהלל אינו הוללות אלא מגיע מכניעה והודאה לשמיא. השמחה מנוהלת מתוך יראה, הלל מתוך הודאה.

יעקב בברכו את בניו, מברך את יהודה- "יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ", וזה כולל את יוסף הזקוק להנהגת מלכות יהודה, וליראת השמים שבה.

עלינו לשים לב, המהפכנים הגדולים עלולים להחריב את העולם אם לא ישתחוו ליהודה ולא יגיעו מתוך כניעה כלפי שמיא. כוחות החיים חייבים הנהגה ומגמה של קדושה. סערת החיים צריכה כיוון ושליטה, היא צריכה תפילה וסיעתא דשמיא. ומאידך, יהודה ללא יוסף אינו יכול למשול. המלכות צריכה את כוחות החיים שיפכו בה ויעוררו אותה.

על כן המלכות היא המובילה את המציאות, והיא צריכה להיות המנהלת של כוחות החיים הנובעים מיוסף. רק כאשר "הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ", אזי  "יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו".

ואכן, יוסף היה מלאך ד', כל כוחו ותעצומות חייו נבעו מיראת השם טהורה ולא מרוחות זרות וחיי הוללות. יוסף הצדיק רואה בכל תהפוכות החיים את היסוד האלוקי, בבורחו מאשת פוטיפר, ובהטעמתו לפרעה- "בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה". יוסף אינו מורד במלכות שמים בשום שלב. המהפכות שלו חשובות, אך אינן מבקשות לחרוג מגבולות הגיזרה של התורה והיראה, של הנהגת בית יעקב, אשר יתברר בעתיד כבית יהודה. יוסף נאמן בסתר ליבו ליעקב וליהודה, גם בהיותו במצרים.

בבחירות הקרובות לכנסת, כל אחת ואחד יצביע כנטיית ליבו. אך נזכור כולנו שכאשר כוחו של יוסף המהפכן אינו כפוף לכוחו של יהודה, הדבר יכול לגרום לקלקול גדול מאד. מפלגות רבות ישנן, עם כוחות חיים חזקים ביותר בכל אחת מהן. הבה נבחר באלו הנאמנות לשמיא ואינן מבקשות למרוד בהשם ובממשלתו.

==

הרב ברוך אפרתי הוא רב קהילת זית רענן, אפרת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
איזו שחצנות: מי קובע מהי מפלגה "הנאמנת לשמיא ואינה
| 15-12-2012 19:44
מבקשת למרוד בה' ובממשלתו"? האם ניתן להניח שהמדד היחיד של כותב המאמר היא השאלה האם המפלגה היא שמאל או ימין?
2
תגובה ל1
מאירק'ה | 16-12-2012 11:29
מי שמקפיד יותר על שו"ע, הוא יותר נאמן כלפי שמיא. לא יודע מי זה, אבל זה המדד. כל השאר בבל"ת.
3
האם יש כוונה כלשהי אחרי הפרסום העקבי
| 17-12-2012 16:39
של מאמרים של הרב אפרתי?