עו"ד על הפרשה • פרשת בראשית: על הקלון  - סרוגים

עו"ד על הפרשה • פרשת בראשית: על הקלון 

מהו קלון? על משמעות וטיב האות שמוטבע על קין חלוקות הדעות במדרש. לפי שיטה אחת מדובר באות שניתן לרוצחים. לדעה אחרת מדובר באות שניתן לאלו שחטאו, תיקנו את מעשיהם ועשו תשובה

עו"ד על הפרשה • פרשת בראשית: על הקלון 
  (צילום: בן דורי/פלאש90)

השבת נתחיל את מחזור פרשת השבוע לשנת תש"פ. וכתמיד נתחיל בבראשית. מחזור קריאת התורה הפך לחלק מצופן הגנטי של העם היהודי לדורותיו, העיון בפרשיות השבוע ממשיך להעסיק הוגים ופרשנים.

עוד באותו נושא

מדוע אלוהים ברא אותנו? שתי גרסאות בספר בראשית


4

פרשת השבוע עוסקת בצעדיה הראשונים של האנושות. באחד המאורעות הפחות יפים של הפרשה, מתואר הרצח הראשון בתולדות האנושות. רצח שמכלה רבע מאוכלוסיית העולם. רצח שמתבצע כאשר כל האנושות מורכבת מארבעה אנשים, אבא ואמא, אדם וחוה, ושני ילדיהם קין והבל. כאשר קין רוצח את אחיו הבל.

לא כאן המקום לעמוד על הסיבה לרצח. אך בעטיו של הרצח מושת על קין העונש "כי תעבוד את האדמה לא תוסיף תת כוחה לך נע ונד תהיה בארץ" [בראשית ד;יב], מעניין הוא פירושו של הרב שמשון רפאל הירש, הרש"ר הירש, אשר מסביר את טיב העונש בקשר המיוחד שיש בין מעשיו של האדם לאדמה "שעבוד האדמה לאדם הרי הוא עילוי לאדמה – שכן כוחותיה מנוצלים לצורך מטרותיו המוסריות של האדם, אך הפשע מנתק את הקשר שבין אדם לאדמה" ואדם שמנתק את הקשר שבינו לבין האדמה אינו מצליח למצוא לו היאחזות בקרקע והוא 'נע ונד' תנודתיות זו מפרידה אותו מהאדמה ומהאדם שנברא מהאדמה.

לצד העונש הכבד של 'נע ונד', אנו קוראים "וישם ה' לקין אות" [בראשית ד;טו]. ומהו אותו 'אות', מסביר רש"י, "חקק לו אות משמו במצחו". סימן היכר הוטבע במצחו כדי שכל מי שנתקל בו יזהה את האות ויזהר. למעשה ניתן לחלק את העונש המושת על קין לשני חלקים הראשון הוא עונש בהתאם לטיב המעשה, והשני הוא הקלון שמוטבע בגין חומרת העבירה וההשלכות שיכולות לנבוע ממנה.

אות קלון על קין

על משמעות וטיב האות שמוטבע על קין חלוקות הדעות במדרש. לפי שיטה אחת מדובר באות שניתן לרוצחים. לדעה אחרת מדובר באות שניתן לאלו שחטאו, תיקנו את מעשיהם ועשו תשובה, לפי הסבר אחר האות נתלתה בריפיון, ובא המבול ושטפו [בראשית רבה, פרשה כב, פסקה יב].  כלומר האות היתה תלויה באויר, מפני שלא  הסתיים דינו, וזו היתה תלויה עד למבול [פירוש מהרז"ו למדרש רבה]. בצניעות אציע לאחד את שלושת הדעות, ולראות בקלון סימן היכר לסביבה, סימן שאם החוטא מתקן את מעשיו ושב בתשובה אמיתית הרי שהזמן אמור להסירו, אין מדובר באות קבוע אלא במשהו חולף וזמני, שמונח על כתפי החוטא שישוב מחטאו.

הקלון במקרא מופיע מס' פעמים "מלא פניהם קלון" [תהילים פג;יז], בא זדון ויבא קלון" [משלי יא;ב]; "ריש וקלון פורע מוסר, ושומר תוכחות יכובד" [משלי יג;יח] מסביר רש"י על פורעי מוסר יבוא דלות וקלון. וכך אנו מוצאים שהקלון מוצמד לרשע "בבוא רשע בא גם בוז, ועם קלון חרפה" [משלי יח;ג].

לסכל את האפשרות שבעל הקלון ישרת במשרה ציבורית

השופט חיים כהן, בבואו להגדיר לנו מהו 'קלון' קבע:  "הקלון…הוא פגם מוסרי המעיד על בעליו שאין הוא ראוי לבוא בקהל ישרים, וממילא אין הוא ראוי לשאת באחריות ציבורית להחלטות ולמעשים אשר ענייני הכלל ושלום הציבור תלויים בהם". [בג"ץ 436/66] הטבעת קלון על מעשיו של אדם יש בה כדי לסכל את האפשרות שבעל הקלון ישרת במשרה ציבורית. כאן עולה השאלה מדוע, מה טעם המבקש לעסוק בצורכי ציבור צריך להיות נקי מקלון. למה אין די בהשתת עונש ובהשלמתו יוכל האדם לשוב ולהיות כאחד האדם.

ככלל על השפעה הגדולה שיש בעשיית מעשים פסולים מצינו "כל העושה דבר רע, לא זו שמקלקל לעצמו, אף גם מקלקל לאחרים, כי אם יעשה אחד אלף מעשים טובים, לא ילמדו ממנו, ויאמרו לו כל אדם, לו הכח והיראה לעשות כמתכונתו. ואם יעשה חובה אחת תיכף ילמדו ממנו, לומר אם פלוני עושה כך למה אגרע ולכן יש להיזהר מאוד לבלי לגרום רעה לאחרים" [יערות דבש, דרוש ח, דב"ה ומזה ילמדנו].

ניתן להסביר את ההקפדה היתירה שיש להחיל על בעלי תפקיד ציבורי ועל החשיבות היתרה שבניקיון כפם אנו מוצאים בטעם שמביא האברבנאל לשאלה מדוע על מנהיג ציבור, מלך, מוטלת חובה מוגברת בשמירה על קיום המצות והנורמות החוקיות. "לפי שהוא מראה מלוטשת לכל עמו שיביטו בו וילמדו ממעשיו לפי שההמון מטבעו להדמות אל גדולי המעלה בכל מה שיעשו כפי האפשר… ולכן יהיו פעולותיו למוד כולל עמו ומפני זה יאות למלכים יותר שמירת המצות ומדת הירא' ושפלות הרוח לפי שהם יהיו קל וחומר לכל העם וכל ישראל ישמעו וייראו וכל העם יתיישר במעשיו" [האברבנאל דברים יז].

"כששופטי ישראל ומנהיגי הדור וגדולינו הולכין בישרות ובתמימות ומתרחקים מן הכיעור ומן החטא כך הם כל כך ישראל שהגוף הולך אחר הראש" [מנורת המאור הנר השלישי כלל ט, חלק שני, פרק א].

שיקול דעת להכיר בין כלב לזאב

חשש נוסף שבהיעדר ניקיון כפיים מוגבר אצל אישי ומשרתי ציבור יש כדי להביא את הדרגים הנמוכים יותר לאמץ מעשים אסורים ולו כדי לרצות את אדונם, כפי שמשמיענו הרלב"ג: "כשהיה המושל מקשיב על דבר שקר אז יהפכו כל משרתיו להיות אנשי רשע כי המשרתים ישתדלו לעשות רצון אדניהם וכאשר יראו כי רצונו ברשע יתנהגו תכונת הרשע"  [רלב"ג משלי כט;יב]

הנה כי כן, ולנוכח העובדה שמנהיגי הציבור הם הדוגמה הציבורית לעם המונהג. יש להשית מלבד מלבד סנקציה עונשית גם דופי מוסרי. אלא שכאן עולה השאלה האם כל אימת שנמצא חטא שמבצע אדם יוכתם שמו, ונפסול את כושרו לשאת במשרה ציבורית. שאלה זו מתעוררת במלוא עוזה מקום שמדובר עירוב בין החוק למוסר, וכבר הזהירנו הפילוסוף הסקוטי דייוויד יום "עקרונות מוסריים מעוררים רגשות והם גורמים מעשים או מונעים אותם. השכל כשלעצמו חסר אונים לחלוטין בעניינים כאלה. מכאן שכללי המוסר אינם המסקנות של שכלנו [מסכת על טבע האדם, עמ' 383].

ולכן בבואנו להכריע בשאלה זו עלינו ליתן דעתנו שהגדרת הקלון, קשה, אין היא ניתנת לכימות ואין לנתח אותה באמצעות נוסחה מתימטית. לעיתים קשה עד למאוד לקבוע אותה. כך גם אין להקיש ממקרה למקרה, היטיב לעמוד על הדברים השופט מישאל חשין "אין מערכת אירועים אחת דומה למערכת אירועים אחרת, והצורך להבחין בין המערכות מחייב מעצמו הענקת שיקול דעת להכיר בין כלב לזאב" [בג"ץ 103/96].

==

אלישי בן יצחק, עו"ד ומגשר מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
מחכים
סטודנט | 24-10-2019 13:51
מכיר את עוד אלישי בן יצחק, אדם רציני מאוד, נהנה לקרוא את מה שהוא כותב
2
קין והבל
ציפי | 24-10-2019 15:20
שאלה לכולם האם האות שנתן אלוהים לקין .הגנה עליו מפני כל .מוצאי יהרגני .זה עונש או התחשבות ןהקלה בעונש בעונש ? אם האות היא הקלה מדוע הקל הבורא בעונשו של קין
3
מדהים
רפי | 24-10-2019 22:21
הכותב הוא עורך דין או רב? איזו בקיאות ואיזו שליטה מופלאה
4
הקלון הקלאסי וה"קל-און" של קין
משה אהרון עו"ד | 24-10-2019 22:46
בסד. הקלון הקלאסי איננו רק אות דקלרטיבית, אלא סמל של מהות . כי נושאו של הקלון ,לוקה בקל-און .כלומר יש להיזהר ממנו שאין בו הכח הסביר של הבלימה והמעצור שיש לכל אדם סביר.  והוא בנקל נסחף אחר חוסר אונו זה  לדיוטות תחתונות עד כדי תהומות .ולכן יש להיזהר ממנו. וככזה הוא פסול מלשמש בשירות הציבור ובכל מיני פרנסות.האות של קין  לא הייתה אות קלון מוטבעת במובן האמור לעיל,אלא קל- און במובן ההפוך  מעין אות אזהרה לכלל הציבור שנושאה של האות הוא חלש מאוד - קל-און וכי אסור בתכלית האיסור להכותו  מכה קלה כחמורה.