שבץ מוחי - אל תגידו "לי זה לא יקרה" - סרוגים

שבץ מוחי – אל תגידו "לי זה לא יקרה"

רבים נוטים להאמין שאם הם אינם סובלים ממחלות לב או לחץ דם ואם הם מקפידים על כושר ותזונה בריאה, הם מוגנים משבץ מוחי. האמת היא ששבץ מוחי יכול להופיע אצל כל אחד ואחת בכל גיל

שבץ מוחי - אל תגידו "לי זה לא יקרה"
  צילום: שאטרסטוק

זה מתחיל ברגע אחד קטן ובכל דקה שעוברת המצב רק הולך ומחמיר. בכל דקה שעוברת מתחילת אירוע שבץ מוחי 2 מיליון תאי מוח מתים.

בדרך כלל שבץ המוחי מתרחש עקב חסימה של כלי דם מוחי, ולעיתים גם קרע בכלי דם שמוביל לדימום מוחי. מחצית מאירועי השבץ המוחי מובילים לנכות, בחלק מהמקרים גם למוות. שבץ מוחי הוא מגורמי התמותה העיקריים בעולם כולו, כשבישראל כעשרים אלף מקרי שבץ מוחי מתרחשים בכל שנה.

עוד באותו נושא

לאחר האירוע המוחי: צביקה פיק יככב בפסטיגל

ישנם ללא ספק גורמי סיכון אשר יכולים להעלות את הסיכון ללקות בשבץ לרבות סוכרת, יתר לחץ דם ,רמה גבוהה של שומנים בדם, מעשנים נמצאים בסיכון כפול ללקות בשבץ מוחי.

אנשים שסובלים מפרפור עליות נמצא בסיכון גבוה פי חמש לשבץ מוחי, אם אינם מטופלים בתרופות מתאימות. בנוסף לגורמי הסיכון המוכרים ישנם מקרים ששבץ מתרחש גם בלי כל רמז לגורמי סיכון ובכל גיל ולכל אחד ואחת. 10% מהמקרים מתרחשים לפני גיל 50, 25% מתרחשים לפני גיל 60, מחקר חדש אף הראה כי הסיכוי של גברים ונשים כאחד מעל גיל 25 ללקות בשבץ מוחי במהלך חייהם עומד על 25% .

דוגמא לכך, מקרה שהתרחש באישה בשנות הארבעים לחייה אשר התלוננה על חולשת צד. בדיקת סי.טי. הצביעה על חסימה בעורק הראשי בשל קריש דם שהוביל לאספקת דם לקויה באחד מהאזורים במוח. למרבה הפלא מדובר היה במתעמלת שנמצאת בכושר גופני מצוין, היא לא סבלה מאף מחלת רקע ולא עישנה.

המטרה הייתה לטפל באופן מידי בחסימה ולהביא לחידוש זרימת הדם למוח. ישנם היום שתי דרכים מקובלות לטיפול בשבץ מוחי, האחת היא באמצעות טיפול להמסת קרישים (נקרא TPA), טיפול זה ניתן רק בתנאים מסוימים ואם לא חלפו ארבע וחצי שעות מתחילת האירוע, כאשר הדרך השנייה היא באמצעות צנתור מוחי. במקרה זה הטיפול בחסימה התבצע בהצלחה באמצעות צנתור המוחי. לאחר שהטיפול הראשוני הושלם נמצא כי היא למעשה סובלת מבעיה לבבית, שלא באה לידי ביטוי בתפקוד החייה. בעיה זו גרמה להיווצרות קריש דם שהתעופף לעורק מוחי וגרם לשבץ מוחי.

אם יש משהו שאנחנו למדים מהסיפור הזה הוא לא להיות שאננים ולהגיד ש"לי זה לא יקרה". חשוב להתייחס לסימני אירוע מוחי, אם נזהה את הסימנים בזמן ונגיב בצורה נכונה ומהירה נוכל לשנות גורלות.

מבין הסימנים הנפוצים לשבץ המוחי שצריכים להדליק לנו נורה אדומה הם חולשה באחד הגפיים כמו היד או הרגל, דיבור משובש, הבעת פנים מעוותת וקושי בתפיסה ובהבנה. זיהוי הסימנים מחייב תגובה מידית – יצירת קשר עם מוקד 101 של מד"א והזמנת אמבולנס, כשהמטרה היא להביא את המטופל במהירות האפשרית לקבלת טיפול בבית החולים.

במקרה של שבץ מוחי חשוב להבין כי כל דקה קובעת, זוהי לא סיסמא אלא עובדה קיימת, וככל שנקדים לטפל באירוע כך סיכוייו של החולה להגיע להחלמה טובים יותר.

 

הכותב הוא ד"ר דוד אוריון, מצנתר מוח ומנהל מערך השבץ ביה"ח שיבא תל השומר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו