פרשת האזינו ממשיכה את רצף הפרשיות שלקראת סיום התורה, ובהן מסופר על ההכנות למותו של משה רבנו. את רוב רובה של פרשת האזינו תופסת שירת האזינו, העתידה, כפי שנאמר למשה בפרשה הקודמת, להיות עדות לעם ישראל לקראת הקורות אותם בדורות הבאים.
השירה בנויה שורות-שורות, וכל שורה מחולקת לשתי צלעיות שוות פחות או יותר, בכל צלעית כשלוש מילים. בספר התורה היא כתובה בתבנית הקרויה "אריח על גבי אריח", כלומר בשתי עמודות ארוכות לאורך הדף (זאת לעומת שירת הים, הכתובה "אריח על גבי לבֵנה"). לשונה הגבוהה והפיוטית קשה להבנה, אך במרכזה בולטת האמירה שגם אם ישראל יחטאו ויעזבו את ה' – הוא לעולם לא יעזבם. לבסוף יבואו כל הגויים וישירו שירי תהילה לעם ה' הנגאל.
מדוע דווקא השירה היא זו שמלווה את פרשה זו? מה הצורך לכתוב את תוכנה של הפרשה בלשון כה ציורית ופיוטית?
חכמות החול, מדעי הטבע לגווניהם וסוגיהם, הפילוסופיה ועולם ההגות הכללי אינם דורשים הכשרה נפשית עמוקה על מנת לקלוט את המסרים הכתובים בהם. אפשר שהאדם יידרש להתמדה יתירה ולהשתדלות רבה יותר בחלק מהמקצועות, אך לאחר ההשתדלות התוכן ייקלט.
חכמת הקודש, תורת החיים של עם ישראל, דורשת הכשרה נפשית אחרת. אין די לקרוא את המילים באופן מחקרי, לא מספיק לשמוע מספר הרצאות ולסכמן, מסיבה פשוטה – התוכן פונה לרובד אחר בנפש. הפנמת התורה דורשת הכנה והכשרה מוסרית, התורה עוסקת בממד החי והמתפתח של המציאות, באופן בו הקב"ה מתגלה באנושות דרך עם ישראל וההיסטוריה. תוכן זה דורש פתיחות אחרת בנפש מפני שהוא פונה לרצון וכוחות החיים של האדם.
השירה והפיוט פורטים את צליליהם על נימי הנשמה, יש בכוחן של מילים להפך את הרצון ולהביא את האדם להכרה חדשה. בפרשתנו, בוחרת התורה לתאר את תהליך ההיסטוריה של עם ישראל באופן שירי ופיוטי, בצורת זמר. השירה מבטאת ערגה טבעית של המשורר, היא מנביעה את מהותו ועצמיותו באופן הכי ספונטני וישיר.
אם נעמוד על אופייה של פרשת האזינו, נראה שכל כולה עסוקה בישועת ה' את עמו ישראל. פרשה זו אינה עוסקת בגלות ואף לא בחורבן, היא מתמקדת באופן ישיר באופן בו ה' פודה את עמו. השירה פותחת את הנפש לממד ה"גאולי" שבמציאות, היא מבקשת מהמציאות כולה להקשיב לפן הנסתר שמהלך במציאות – "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי". שירה זו דורשת להאזין לשירה הטבעית של עם ישראל, לעצמיות הישראלית השרה ומזמרת את גאולתה לאורך ההיסטוריה.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
מיכל
אלוף
15:42 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
גם ללמוד בבית זה עוזר
17:22 13.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
גם לעשות ספורט זה עוזר
17:22 13.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
"וַיִּתֵּן אֶל-מֹשֶׁה כְּכַלּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִיםלוחות העדות"
21:17 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
כפי שעולה מתגובתי הקודמת , ועם כל הכבוד אני הקטן חולק על הכותב לעניין קביעתו כאילו שירת האזינו מדברת אך על ישועת ה' . תכליתה עדות ובעיקר הוכחה ועדות...
כפי שעולה מתגובתי הקודמת , ועם כל הכבוד אני הקטן חולק על הכותב לעניין קביעתו כאילו שירת האזינו מדברת אך על ישועת ה' . תכליתה עדות ובעיקר הוכחה ועדות לסיבת גלות אלפיים והשואה האיומה.
המשך 19:58 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
שירת האזינו כשני טורים של עדות 12/10/2019 19:52:30 בס"ד. שירת האזינו באה לעולם כעדות עתידית וכתשובה לקרות "הרעה של אחרית הימים". היא היא השואה האיומה של דורינו . הפונקציה של "עדות" באה כדי להתמודד...
שירת האזינו כשני טורים של עדות 12/10/2019 19:52:30 בס"ד. שירת האזינו באה לעולם כעדות עתידית וכתשובה לקרות "הרעה של אחרית הימים". היא היא השואה האיומה של דורינו . הפונקציה של "עדות" באה כדי להתמודד תיאולוגית עם תוצאות השואה אשר עוררו בלב מי, ספקות בקיום האלוקות . ולכן היא בנויה משני טורים משל שני עדים : שכל אחד מעיד על דבר אחר משלים. הטור הראשון מתייחס למאורעות גלות אלפיים בראשם כאמור השואה האיומה . אותה ניבא משה בפרשת וילך, כ"רעה של אחרית הימים" . והטור המשלים הוא טור התקומה הקמת מדינת ישראל בדמות ה"אתחלתא". ואכן המימד השירי פיוטי רווי כבר במילה הראשונה : "האזינו" שבסיסה היא המילה "אז" - ."אז ישיר" מי ששר את שירת הגאולה - בבקיעת ים סוף. ואשר גם ישוב וישיר את שירת הגאולה השלמה - בבקיעת ים הקץ חייב היה גם לנבא , לתאר ולפרט גם את התווך. ודווקא באותו הסגנון השירי : לשיר את שירת הביניים. - שירת המרורים של גלות אלפיים והתקומה המידית שבעקבותיה . בדמות האתחלתא . נכתב ע"י משה אהרון עו"ד
המשך 19:54 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארתור
היתה הפסקה של שבוע ונרגש שהיה חסר מאוד
16:51 11.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיחי
יישר כוח
13:16 11.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאלה אטיאס
תוכן עמוק המדהים. ישר כח האזינו
11:55 11.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
אלוף
15:42 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר