"איך אוכל להודות לה על כך שנתנה לי את החיים" - סרוגים

"איך אוכל להודות לה על כך שנתנה לי את החיים"

12 שנה אחרי שבעלה נזקק להשתלת מח עצם שתציל את חייו, גם דבורה הררי מצאה את עצמה במצב דומה. בשני המקרים הודות למאגר הלאומי למח עצם של עזר מציון נמצאו תורמים מתאימים, והם ניצלו

"איך אוכל להודות לה על כך שנתנה לי את החיים"
  צילום: אילן ספרא

דבורה הררי (63) נשואה למאיר כבר 45 שנה. לאחר מספר שנות נישואים, עם שני ילדים, התגלה כי מאיר חולה במחלת דם קשה. כך במשך שנים ליוותה אותו לטיפולים בבית החולים תל השומר, כאשר לפני 12 שנה התבשרו כי עליו לעבור השתלת מח עצם. בחיפוש אחר תורם פוטנציאלי, נמצא במאגר הלאומי למח עצם של עזר מציון כי אחיו מתאים לכך, ואכן הוא תרם לו. מאיר, שבמהלך הטיפולים קיבל גם את השם חיים, ניצל והחלים.

בשנת 2016 כשהיא בת 60, גילו לדבורה סרטן השד, ופתאום הם מצאו את עצמם חוזרים לתל השומר, לאותה מחלקה, רק שהפעם בתפקיד הפוך. "חלק מהצוות הרפואי היו אותם הרופאים ואותן האחיות שטיפלו במאיר, והם היו בהלם שחזרנו וכשראו את התיק הרפואי שלי" מספרת דבורה. לאחר כשנה של טיפולים במהלך הבדיקות שעברה התגלה כי היא סובלת גם מבעיה בייצור מח העצם בגופה וזקוקה בעצמה לתרומת מח עצם דחופה בכדי שלא יתפתח אצלה בגוף לוקמיה- סרטן הדם. 12 שנה אחרי שליוותה את בעלה וסייעה לו להילחם על חייו, דבורה נאלצה להילחם על חייה. "אני בדרך כלל מאוד בריאה, מקפידה להגיע לכל הבדיקות בזמן" מספרת דבורה, "לכן זה היה הלם גדול. שאבתי את הכוחות באותה תקופה מהילדים והנכדים, ונשארתי חיובית".

למזלה הרב, גם הפעם הגיעה ישועה מהמאגר הלאומי למח עצם של עזר מציון כאשר נמצאה לה במאגר תורמת פוטנציאלית עם אחוז התאמה נדיר של מאה אחוז. "עזר מציון נכנסו מיד לתמונה, בדקו במאגרים שלהם ומהר מאוד גם מצאו את התורמת. כשהם בישרו לי שנמצאה לי תורמת צעירה בכיתי, התמלאתי תקווה והתרגשות, אבל במקביל גם התמלאתי בחששות שאולי היא תתחרט". שלושה חודשים לאחר מכן התבצעה ההשתלה, ועברה בהצלחה.

פענוח דגימות מח עצם | אלפי השתלות מצילות חיים לחולי סרטן | לתרומה לחצו כאן >>

צילום: אילן ספרא

אותה תורמת, ניצן אלירז (25), שירתה אז בצבא בקבע, בחיל האוויר. את הדגימה למאגר היא נתנה ארבע שנים קודם כחלק משרשרת החיול שלה בבקו"ם.

שנה לאחר ההשתלה, כשדבורה ממשיכה להחלים, מוקפת בנכדיה עם שגרה שכוללת מעקב רפואי ובדיקות אך כבר לא נמצאת במצב של סכנת חיים, התקיימה הפגישה ביניהן בבית אורנית של עזר מציון בפתח תקווה.

"לא ישנתי בלילות לפני הפגישה" נזכרת דבורה, "דמיינתי איך היא נראית, מה אגיד לה, איך אוכל להודות לה על כך שנתנה לי את החיים". גם ניצן התרגשה מאוד לקראת המפגש ומספרת על סקרנות גדולה שהייתה לה לראות את מי הצילה. למפגש שתיהן הגיעו עם המשפחות, וכשניצן פגשה את דבורה ושתיהן, שעד אז לא נפגשו ולא הכירו אפילו את השם של השנייה, התחבקו זו בזרועות זו, לא נותרה עין יבשה במקום. "כשהיא יצאה מהדלת נעתקה לי הנשימה" מספרת דבורה על רגע המפגש, "זה היה כל כך מרגש. לא הפסקתי להודות לה, זה כלל לא מובן שבחורה צעירה לקחה פסק זמן מהחיים כדי לתת תרומה כזו".

גם היום הן שומרות על קשר, בשבוע שעבר אפילו נפגשו, ובעצם הפכו למשפחה אחת בזכות אותה תרומה מצילת חיים.

ניצן אלירז היא אחת ממעל חצי מיליון החיילים שהצטרפו למאגר הלאומי למח עצם כאשר כ-2,000 מתוכם כבר זכו להציל חיים של חולי סרטן. כל דגימה של חייל בהליך גיוסו מצטרפת למאגר הלאומי למח עצם של עזר מציון המונה קרוב למיליון תורמים פוטנציאלים, עלות פיענוח כל בדיקה כזו היא 180 ש"ח. בימים אלו מבקשת עזר מציון את עזרת הציבור במימון הדגימות במטרה להוסיף עוד כ-50 אלף דגימות חדשות של חיילי צה"ל למאגר הלאומי.

פענוח דגימות מח עצם | אלפי השתלות מצילות חיים לחולי סרטן | לתרומה לחצו כאן >>

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו