מדהים! לא תאמינו מה מסתתר בקרקעית הים התיכון - סרוגים

מדהים! לא תאמינו מה מסתתר בקרקעית הים התיכון

צילומים נדירים מקרקעית הים התיכון חושפים תופעה מטרידה ביותר של זבל ולכלוך המסכנים את החיות. רוני זיו, צוללן וצלם המתעד עשרות יצורים מימיים ייחודים החיים בישראל רוצה לעורר אותנו באמצעותם לשינוי

מדהים! לא תאמינו מה מסתתר בקרקעית הים התיכון
  רוני זיו עם חבר (צילום: רמי דיין)

בשבוע האחרון עלתה הנערה גרטה טונברג לכותרות בעקבות נאומה בוועידת האקלים באו"ם, שם תקפה את מנהיגי העולם "גנבתם את החלומות שלי ואת הילדות שלי". גרטה, אקטיבסטית צעירה בת 16 בלבד, הצליחה לסחוף כבר מיליונים ברחבי העולם למחאת יחיד בעקבות משבר האקלים.

אבל מסתבר שגם אצלנו יש מספר צעירים הדואגים לאיכות הסביבה בכלל ולחופי הים בפרט. אחד מהם הוא רוני זיו, בן 24, צוללן וצלם המתעד עשרות יצורים מימיים ייחודים החיים בחופי ישראל, בכדי לעורר את מודעות הציבור לשמירה על ניקיון החופים והים, ובכך להציל את חייהם של הדגים ויצורי הים. זיו, מתנדב מתנדב בקואליציית 'אנשי הים התיכון' אשר פועלים להקמה והרחבה של שמורות טבע ימיות בים התיכון.

צילום: רוני זיו

איך התחלת את התפקיד? מתי החלטת שאתה רוצה להיות צוללן וצלם?

 "התחלתי בגיל צעיר מאוד, בגיל 13. בהתחלה הייתי עושה שנורקלים לכיף שלי, ואז עם השנים התחלתי להתחבר לכל מיני קבוצות של פורומים של צלילה. הזמינו אותי לבוא לראות כל מיני דברים. אחר כך רכשתי לעצמי מצלמת מים שמיועדת לצילומים האלה, וככה התקדמתי. היום אני כבר מרים אירועי ניקון, עשיתי אירוע בבת ים, אני משתתף בפעילויות הסברה ועוד".

צילום: רוני זיו

צילום: רוני זיו

מה אתה אוהב בתפקיד?

"קודם כל, מה שאני אוהב לעשות זה לצאת לים ולצלם, אחר כך אני מפרסם את התמונות והסרטונים ברשתות החברתיות – בפייסבוק, באינסטגרם, מראה את הדברים היפים, וגם את הדברים הפחות טובים. אני עושה את זה כדי שתהיה מודעות, כדי שנראה איזה דברים קורים מהשלכת איזה בקבוק מסכן, או פלסטיק או שקית ניילון, שייראו לאן זה מוביל. אני רואה מלא יצורים נדירים ויפים, חתולי ים למשל, חשופיות, תמנונים, אבל לצד כל הדברים היפים אני רואה גם את כל הפסולת שאנשים משאירים במים, רשתות, קרסים וציוד דיג. אני רואה איך הדגים נתקעים בזה".

צילום: רוני זיו

צילום: רוני זיו

מה בעצם המטרה שלך? 

"העלאת מודעות לשמירה על הים. תראה, חבל שיצורים כאלה יפים – חתולי ים, דיונונים חמודים, נשארים חסרי אונים. אלה יצורים יפים שהם חסרי אונים ברגע שהם נתקלים בחתיכת פלסטיק, ועד שבסוף הם מתים". הלכלוך המסוכן והפלסטיק שזיו מדבר עליו מגיעים על קרקעית הים גם מהזבל שזורקים אנשים במים, אך גם מזבל שנשאר על החוף עצמו. "כשהגאות עולה, המים עולים על החוף, וכך מה שנמצא על החוף מגיע בסופו של דבר למים. לפעמים גם הרוח מעיפה שקיות למים" מחדד זיו.

צילום: רוני זיו

איך הציבור הרחב יכול לעזור להשפיע ולעזור בנושא? 

"קודם כל, אנשים שמגיעים עם הציוד שלהם לים, שייקחו אותו איתם הביתה, או לפנות את הזבל, לא להשאיר את זה על החוף, כי מיד אחר כך זה עף לים. אפשר גם שאנשים במקום להגיע עם שקית ניילון לחוף הים, היום כבר אפשר לרכוש בחנויות את הסלים הרב פעמיים, זה גם משהו חשוב. אלה הפתרונות התחלתיים". לדעת זיו אחד הנושאים שיכולים לקדם ולפתור את בעיית הזיהום בחופים הוא חינוך, כבר מגיל צעיר. "אני מקווה שעכשיו שהתחילה שנת לימודים, שמערכת החינוך תקדיש לילדים לפחות שיעור אחד בנושא, העלאת מודעות כמה חשוב לשמור על הים נקי, הכל מתחיל מחינוך בעצם".

צילום: רוני זיו

צילום: רוני זיו

מה המצב בארץ לעומת המצב בעולם מבחינת ניקיון של החופים ושל המים? 

"אני לא יודע להגיד מה קורה בעולם, אבל אני יודע להגיד שכל שנה שאני צולל יש יותר זבל,  ומשנה לשנה איכות המים יורדת. בסופו של דבר זה מגיע אלינו, למשל עכשיו יש את מתקני ההטפלה, אז איכות מי השתייה שלנו יורדים, הפילטרים שמסננים את המים לא מצליחים לסנן את המיקרו – פלסטיק שנמצא במים, ואז אנחנו שותים את זה. כלומר, אנחנו זורקים זבל, אבל בסוף זה חוזר אלינו, למשל אם אנחנו אוכלים דגים – הם אוכלים את הזבל,  הכל בסוף חוזר בשרשרת".

צילום: רוני זיו

צילום: רוני זיו

אחד הנושאים הבוערים לזיו ולחבריו מארגון 'מקואליציית 'אנשי הים התיכון' מבית 'אנו עושים שינוי' זה שמורות טבע ימיות. זהו בעצם אזור מוגדר, כמו שמורת טבע אחרת, שיש בה מספר איסורים, ויש מי שאוכף אותם. שמורות הטבע הימיות שומרות על בתי הגידול שיש במים, זהו אזור שאסור לדוג בו ולא לכל אחד מותר להיכנס לשם. המטרה בסופו של דבר היא לשמור על היצורים הימיים החיים באזורים האלה שנמצאים בסכנת הכחדה.

מה המסר שאתה רוצה להעביר? "בשטח ישראל יש שטח נורא מצומצם ומאוד קטן של שמורת טבע שכבר מוכרזת, באכזיב, אבל צריך שיהיו פרושות כאלה יותר. כיום יש רק באכזיב, ועוד אחת שהכריזו לא מזמן בבת גלים בחיפה".

מה בעצם קורה בשמורות טבע הימיות? ממה זה שונה משאר השטחים הימיים? 

"יש שם איסור בחוק שאסור להזרים לשם מי ביוב, אסור לדוג, אסור להקים תשתיות ימיות כמו אסדת הגז שהורסת את הים ואסור להקים שם נמלים ומרינות. לכן חשוב שמורות טבע כי איפה שיש שמורות טבע ימיות רואים באמת את ההבדל, איך החיים שם יותר משגשגים, את המגוון של בעלי חיים, הם יותר גדולים, יש להם בתי גידול".

לפני מספר שבועות קיבלו זיו וחבריו בשורה משמחת, לאחר ששר האוצר משה כחלון הכריז על 9 אתרים שיוכרזו כשמורות טבע, בהם גם שמורת טבע ים ראש הנקרה אכזיב. מדובר למעשה בהרחבה של השמורה הימית הקיימת. השמורה המוכרזת משתרעת מקו החוף מערבה עד כ15 ק"מ ממנו, בעומק של כ-1000 מטרים ויותר. השמורה מתחילה מהגבול בין ישראל ללבנון בצפון ועד לגבול הדרומי של גן לאומי אכזיב שבדרום.

צילום: רוני זיו

לבסוף, יש לך חלום לצלם משהו שעוד לא צלמת?

"כן, ים נקי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הבעיה הגדולה והחמורה היא שנושא השמירה
מודאגת | 26-09-2019 16:24
על הניקיון ברשות הרבים, לא קיים על סדר היום הציבורי. הלכלוך ברשות הרבים הפך להיות חלק מהנוף הטבעי במדינת ישראל וזה הנוף שהילדים גדלים בו. אין חינוך ואין פיקוח ואין אכיפה של החוק. מציאות עגומה ביותר. אין מספיק הסברה! הדורות הבאים יירשו עולם מוזנח ומסכן חיים!
2
המוסלמים משאירים אחריהם פסולת בחוף בכוונה
נ | 02-10-2019 9:40
עצוב