לראשונה: מתווה לפיו קסים יכולו לחתן בצורה הלכתית - סרוגים

לראשונה: מתווה לפיו קסים יכולו לחתן בצורה הלכתית

לראשונה מוצע בישראל מתווה נישואין שמשלב את הטקס המסורתי האתיופי והטקס המקובל על הרבנות, מתוך תקווה לאפשר לקסים להוביל חופה וקידושין שיירשמו על ידי הרבנות. "החידוש הוא שלראשונה נוצר שיח"

author-image
לראשונה: מתווה לפיו קסים יכולו לחתן בצורה הלכתית
  Photo by Kobi Gideon / Flash90.

הרב ד"ר שרון שלום והרב שי ויצמן הציעו מתווה נישואין שמשלב את הטקס המסורתי האתיופי והטקס המקובל על הרבנות, מתוך תקווה לאפשר לקסים להוביל חופה וקידושין שיירשמו על ידי הרבנות. ארגון רבני בית הלל יעיין במסמך בתקווה לאמצו ולקדמו.

"על פי המתווה" אומר לסרוגים הרב שי ויצמן, "הטקס לחלוטין יהיה הלכתי. לראשונה הקסים שמעו מה ההלכה דורשת ונוצר שיח שהם הסכימו והיו מוכנים לקבל, הם בקשו להוסיף ברכות על פי המנהגים והמסורת שבקהילה, שהקסים יוסיפו בהתחלה ובסוף."

הרב ויצמן מוסיף, "זה לא משהו שונה מטקסי הלכה אחרים, שהסבא מברך, או מנהגים שיש בקהילות רבות. כמו גם הפיוט שלהם שהם מעוניינים להוסיף. החידוש הוא שלראשונה נוצר שיח. שיח שערך כמה חודשים עם הקסים ובהתייעצות עם רבנים שונים שהיו בסוד העניינים וברכו עליו.. למעשה המתווה הוא טקס כהלכה, שהמטרה היא לתת לקסים אפשרות לחתן כהלכה. הם מקבלים את המסורת הרגילה של השולחן ערוך, במטרה שהם יחתנו בקהילות שלהם תחת כנפיה של הרבנות. ואני מדגיש שזו תהיה תחת כנפיה של הרבנות הראשית."

עוד אומר הרב ויצמן: "אף אחד לא חשב להגיד להם בואו תחתנו כהלכה, כמו שההלכה דורשת ותוסיפו את המנהגים שלכם, הצעד הבא הוא שהרבנות תיקח את זה מפה. אין שום מטרה ללכת נגד הרבנות, ואנחנו במטרה שהם יגידו לרבנות אנחנו מוכנים לקבל את ההלכה ושהרבנות תתן להם את הסמכות לחתן, כמנהיגים רוחניים של הקהילה. זאת פריצת דרך".

הרב ד"ר שרון שלום, הרב שאול פרבר והרב הרב מאיר נהוראי (צילום באדיבות: הקריה האקדמית אונו)

הבטחה גלומה לקהילת יוצאי אתיופיה ולחברה הישראלית כולה

המתווה עצמו הוצג השבוע, ביום ראשון בקריה האקדמית אונו, שם התכנסו נציגי ארגון רבני בית הלל, ארגון עתים וראשי מועצות רוחניות של יהודי אתיופיה, בחסות הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה בקריה האקדמית אונו, לדיון והצעת מתווה של טקסי נישואין שיכילו הן את ההלכה הנהוגה על פי שלחן ערוך והן את מנהגי והלכות הקהילה האתיופית.

למשתתפים הוצגו האתגרים העומדים בפני בני ובנות קהילת יוצאי אתיופיה ובני הזוג שלהם בנושא טקס הנישואין, והוצג בירור הלכתי שהתווה דרך לטקס נישואין משולב שיהיה מקובל על פי המסורת האתיופית וההלכה המקובלת על פי שלחן ערוך. המסמך ההלכתי נכתב על ידי הרב שי וייצמן והרב ד"ר שרון שלום, הוצג לרבנים בכירים וקיבל את הסכמתם.

הרב ד"ר שרון שלום, ראש הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה הנחה את הדיון וגם הסביר והדגים, הן מחוויותיו כאיש הקהילה, הן מחוויותיו כרב מוסמך וכחוקר, על הקשיים, על ההבטחה הגדולה הגלומה בייצור המתווה ועל הברכה שתצמח לקהילת יוצאי אתיופיה ולחברה הישראלית כולה משיח משלב ומחבר.

הרב מאיר נהוראי, יו"ר בית הלל מסר: "רבני ישראל צריכים לסייע בהעצמת מעמדם של הקסים  כמנהיגים  בתוך קהילתם. לאחר הקיץ הקשה שבו חווינו את תיסכולם של בני העדה בהשתלבותם בחברה הישראלית. מעורבותם של הקסים בהקמת בית  חדש מקרב בני עדתם חשובה עד מאד. כמובן יש צורך שכל התהליך יהיה כהלכה וכדת משה וישראל."

בסופו של הערב נדונו דרכים שונות לקידום המתווה ומכוחו לקידום מעמדה של קהילת יוצאי אתיופיה, מנהיגיה הרוחניים וערכיה בתוך החברה ובתוך הממסד ההלכתי בארץ.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים", מיוזמי המתווה:

"אנו עושים היום את התיקון ההיסטורי שהיה צריך להיעשות עוד בתחילת העליה מאתיופיה, והוא הכרה במסורת יהודית ארוכת שנים שיש לה תרומה חשובה לחברה הישראלית. דו-שיח בין קהילות ישראל השונות, הוא הכרח להמשך קיומנו כאן כרקמה אנושית אחת מאוחדת. אנו נפעל ללא לאות בכדי לאפשר חיבור בין הקהילות, ולממש את חזון קיבוץ הגלויות הישראלי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
פשוט מגוחך
גג | 25-09-2019 13:55
הרב שרון שלום בעצמו התחתן עם אשכנזיה, והוא רב מקל אפילו לדברי עצמו. מה הפואנטה של כל זה? עד כמה הוא חלק מהקהילה שהוא מבין את הצורך של קייס שיחתן?
2
תורת ישראל
יצחק | 25-09-2019 21:46
דר שרון שלום וחבריו מנסים לעדיר את הקהילה בכול כוחם משאר עם ישראל. עיצה לי להם קודם כל שהם ייחתנו את ילדיהם עי קייסים וכך ייבחנו אם הם קניים בכוונתם אך לצערי הרב אני בטוח ומשכנע שהם לא יעזו לעשות זאת כי הם יודעים את האמת. דר שרון שלום הוא בכלל מנותק מהקהילה הראיה לכך הוא גר בקרית גת מתפלל בבית כנסת אשכנזי ולא עם הקהילה. אם באמת היה אכפת לו מסורת אבותיו מדוע לא מתפלל עם קהילתו עם הקייסים? הרי יש מספר ביתי כנסת בקרית גת שמתנהלים לפי המסורת. האם הילדים שלו יודעים משהו על קהילה ? האם הוא נוהג לפי הספר שהוא כתב תורה מסיני? ברור שלא. די עם הדמגוגיה הזולה על חשבון הקהילה תמימה.
3
לא זה ולא זה נותן תמונה מלאה. שהקסים יחתנו.
שושנה | 27-09-2019 17:51
אם עדיין קוראים תגובות, כל מה שרשום פה קיצוני. יש קסים ויש רבנים. הקסים שומרים מנהגי אבותיהם שהם ייחודיים, אך יש גם קרבה בחלק גדול מן הדברים ליהדות הרבנית. הם טוענים לדביקות בחוקי התורה בדיוק בהתאם לטענה אצל חזל תורה למשה מסיני כאשר ברור שמדובר בחידוש. עקב ניתוק, יהדות אתיופיה התפתחה באופן עצמאי. הקסים שמבקשים לחתן מוכנים לכלול בטקס את כל המרכיבים של האורתודוקסיה אך מבקשים לכלול גם אלמנטים מהמסורת שלהם, כולל תפילות שהן מאד יפות. זכות זו עומדת לזכותם של כל עדות ישראל. יש מה ללמוד מהם.