ילדים, כלכלה ומה שביניהם: איך לשמור על הכסף? - סרוגים

ילדים, כלכלה ומה שביניהם: איך לשמור על הכסף?

תמר מיכלסון רואת חשבון ומלוות משפחות במקימי, מלמדת אותנו כמה דברים שאולי לא חשבנו על ילדים, כלכלה נבונה ומה שבינהם. נצלו את תקופת החגים והזמן המשפחתי לחשבון נפש ולקבלת תובנות לשנה הבאה עלינו לטובה

author-image
ילדים, כלכלה ומה שביניהם: איך לשמור על הכסף?
  (צילום: שאטרסטוק)

הורים רבים שמתמודדים עם נסיון להגיע לאיזון תקציבי ולרווחה כלכלית מוכנים לעשות שינויים וויתורים משמעותיים הנוגעים לעצמם, אבל כשזה מגיע למשהו שמשפיע על הילדים במישרין או בעקיפין הם מכריזים: "לא! בילדים אנחנו לא נוגעים!". רגשות אשמה, שאורבות לנו בכל פינה מרגע שהפכנו להורים, צצים ביתר שאת בכל מה שנוגע לכסף.

בנוסף, אנשים שחווים קשיים כלכליים כתוצאה מהתנהלות לא נבונה ומרגישים סוג של כשלון, מתביישים "להודות בטעות" בפני ילדיהם ו"לגרום" להם להיות חלק ממערכת הצמצומים שנגרמה בעקבות הטעויות שהם עשו, בבחינת "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה?".

בואו ננסה להבין למה ילדים חייבים להיות חלק מכלל השינוי שעוברת המשפחה וכיצד, בניגוד לאיך שזה נראה ממבט ראשון, זה יפעל לטובתם ולרווחתם אם עושים את זה נכון:

ילדים הם חלק אינטגרלי מהמשפחה. ילדים נושמים וחווים את מה שההורים שלהם נושמים וחווים, גם אם ההורים מנסים לשמור את זה בסוד. כאשר מתמודדים עם בעיות בריאות, למשל, כל איש מקצוע יכוון את ההורים לשתף את הילדים, כל ילד לפי גילו ואישיותו. דברים גלויים, גם אם הם לא נעימים, כשהם מונחים על השולחן ומלווים במתן כלים לילד איך להתמודד איתם, עדיפים בהרבה על פני סודות ותחושת חוסר וודאות.

כך גם בנושא הכלכלי: למען בריאות הנפש של הילדים, נכון יותר לתת להם את תמונת המצב יחד עם אופן הפתרון, בהתאם לאישיותם ולגילם, מאשר לשחק את המשחק שהכל בסדר והכל כרגיל וליצור חוסר וודאות מהאדים שעולים על פני השטח.

בנוסף, הורה שעושה מאמץ על אנושי להסתדר עם התקציב ולמען זה מוותר ויתורים אישיים רבים ובו זמנית ממשיך לתת ולתת לילדים את רמת החיים שהם התרגלו אליה, פותח בעצם חזית התמודדות נוספת. חזית שמשדרת עסקים כרגיל, בזמן שההורה מרגיש מחנק וקושי יומיומי. בחזית הזאת עלולים לאבד כוחות נפש, גוף וממון, אשר חיוניים כ"כ במרוץ הנכסף לרווחה כלכלית. כמה הצלחה צפויה לאנשים שאת כל האנרגיות והכוחות שלהם יפנו להתמודדות האמיתית העומדת בפניהם!

מעצם היותנו בני אדם אנחנו מועדים לטעויות. כולנו טעינו אי פעם באמירת משפט פוגעני בלי שהיו לנו כוונות רעות. כולנו התבלבלנו אי פעם בדרך וייצרנו עיכוב לנו ואולי גם לאחרים (טוב, בעצם אלה שקיבלו רישיון נהיגה בעידן ה"וייז" לא בטוח הצליחו לטעות). וגם לכל אחד מאיתנו היו טעויות כלכליות, לפעמים נקודתיות ורגעיות: התפתינו לקנות מוצר מיותר או לא מתאים, ולפעמים טעויות חמורות כמו השקעת כספים שגררה הפסד משמעותי.

השאלה היא לא 'האם טעינו?' אלא 'איך התמודדנו עם הטעות?' כהורים מחנכים, שמאמינים בדוגמא אישית יותר מכל מסר מילולי, טעויות שלנו הן הזדמנות פז לחנך את ילדנו.

האופן שבו אנחנו מתמודדים עם הטעויות שעשינו יכול לתת את הדוגמא האישית הטובה ביותר לאיך קמים אחרי נפילה, זו הזדמנות נהדרת לחנך את ילדנו להתגבר על המבוכה, להודות בטעות ולהסתכל קדימה איך מתקנים. ויותר מזה: להמשיך לאהוב את עצמם למרות שטעו ולהעריך את עצמם על האומץ לפעול ולתקן.

כמו שאנחנו מצפים מעצמנו לקחת אחריות במקרה שכיבינו את השעון המעורר והמשכנו לישון ולכן עכשיו כל המשפחה מאחרת, כך נכון לומר: לא היו לי כלים, לא היה לי ידע, התבלבלתי, טעיתי, ולכן הגענו למצב ביש כלכלי. עכשיו אני לוקח אחריות והולך קדימה לפתרון ולגאולה.

ילד שגדל במשפחה שלא מפחדת 'לדבר על כסף', שההורים שלו לא מפחדים לומר: 'אין לנו אפשרות לרכוש מוצר X' או: 'אנחנו יכולים לחפש את החפץ הזה ביד שניה' או: 'עכשיו תחילת עונה והכל יקר, לקראת סוף העונה, כשהמחיר ירד, אולי נוכל להרשות לעצמנו לקנות', או 'למרות שלכולם יש, לנו יותר חשוב כרגע להוציא את הכסף על דברים אחרים' –  ילד כזה רוכש ארגז כלים מדהים לחיים, לא רק הכלכליים.

הוא לומד לדחות סיפוקים, הוא לומד להעריך את מה שיש לו ולשמור על מה שיש לו. הוא לומד לנהל סיכונים, לבחור בחירות ולקחת אחריות על הבחירות שלו. הוא לומד לייצר סדרי עדיפויות. אם הוריו משפיעים עליו אהבה, תמיכה ואכפתיות כנה, למרות שמצמצמים בעלויות כלכליות, הוא לומד להעריך דברים לא לפי החומריות שלהם אלא לפי ערכים פנימיים יותר.

בהדרכה נכונה ובמודעות הורית גבוהה, הוא לומד לזהות את הצורך הרגשי שעומד מאחורי הרצון החומרי ולמצוא דרכים חינמיות או זולות יותר, ובטוח פנימיות ומשמעותיות יותר, למלא את החוסר הרגשי הזה ולפרוח.

ילד כזה מקבל את הכלי הטוב ביותר לצאת לחיים הכלכליים הצפויים לו כבוגר: ניהול סולם עדיפויות ועמידה בו, ניהול תקציב מאוזן, יכולת גמישות וצמצום הוצאות, הרחבת אופקים להגדלת הכנסות, יכולת לנהל משא ומתן, רעיונות יצירתיים ל'סחר חליפין" של מה שאני רוצה מול מה שאני יכול לתת (ואינו כסף), יצירת חיסכון תמידי לעת צרה ועוד ועוד.

==

תמר מיכלסון היא רואת חשבון ומלוות משפחות בארגון מקימי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
2 בתי מלונות
נועם | 15-09-2019 17:38
יש 2 בתי מלונות בתוך קריית שמונה