אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ליאורה מינקה: הפסק של הרב אבינר אינו רלוונטי

יו"ר אמונה יוצאת בהתקפה קשה על דבריו של הרב שלמה אבינר שאמר לתלמידיו כי ראוי שנשים לא תהיינה מעורבות בפוליטיקה וטוענת כי דבריו נגועים באינטרסים פוליטיים. "זוהי עדות נוספת לאותו קיפאון שאחז, ועדיין מקיף, לא מעטים מבין הרבנים המתיימרים לייצג את הציונות הדתית."

ליאורה מינקה: הפסק של הרב אבינר אינו רלוונטי
  פסק לא רלוונטי. מינקה (יח"צ)

פסק ההלכה החדש, והפעם מבית מדרשו של הרב שלמה אבינר האוסר על נשים להתמודד ולהיבחר לכנסת – הוא עדות נוספת לאותו קיפאון שאחז, ועדיין מקיף, לא מעטים מבין הרבנים המתיימרים לייצג את הציונות הדתית.

ראשם בשמים – או באותה ספרות תורנית, שבה גְּוִילִין נִשְׂרָפִין וְאוֹתִיּוֹת פּוֹרְחוֹת בָּאֲוִיר – אבל רגליהם-שלהם לא נטועות עדיין בקרקע המציאות. אין תימה, אפוא, שיש פער גדול – והוא הולך ומתרחב – גם בין הציבור הכללי, אבל גם בציבור הדתי, בין קבוצות רבות באוכלוסייה לבין הממסד הרבני, השמרני, הקופא על שמריו. גם בתחום זה, כדאי וחשוב לדעת, נכונים חוקי הפיסיקה – ואין ריק; מקום פנוי – לא רק בכנסת, אלא גם בעולם הרבני – מתמלא לאלתר על-ידי אחרים. לפעמים הם בהחלט לא פחות ראויים לתואר ולתפקיד.

נשים היו ויהיו בכנסת יותר ויותר. היו ויהיו גם נשים דתיות, המקפידות על קלה כבחמורה. הן נבחרו בעבר בברכתם של רבנים חשובים, וימשיכו גם להבא להיבחר בזכותם ובתמיכתם המעשית של רבנים לא פחות נחשבים מהרב אבינר. מי שבוחר בעיתוי הזה לפרסם איסור בנדון, חשוד בעיני לאו דווקא בהארה פתאומית שנגלתה לו בספרי הגות והלכה, אלא באינטרסנטיות פוליטית ובמניעים שאין אפילו טעם להרהר בהם.

השיעור המלא של הרב שלמה אבינר

ראש ישיבת "עטרת כהנים" מנמק את פסק ההלכה בגדרי צניעות. הווה אומר בפשטות: אישה, על-פי תפיסתו, לא יכולה לשמש מרצה באוניברסיטה, גם לא להיות אשת עסקים, לא חברת מועצה ציבורית, לא פקידה בכירה בבנק וגם לא מורה. כל המשרות והתפקידים הללו, וכמובן עוד רבים אחרים, כרוכים בחשיפה ציבורית, בישיבות פומביות ובהופעות לפני קהל, ואלה עושים "סלט" – כך לשון הרב – בערבוב בין נשים לגברים. רחמנא לצלן.

אין צורך להסביר באופן מנומק מדוע בעצם חל פיחות עצום במעמדם של רבנים. אלה מהם השולחים את הנשים להסתתר מאחורי הסירים במטבח, עושים זאת היטב בעצמם.

זאת אינה הקנטה. יש פה צער גדול מאד על תלמידי חכמים, שבמקום להרבות שלום בעולם, במקום לגלות את האור והמאור בעולם היהדות וההלכה, במקום להעניק השראה ולהאיר פנים, הם מורידים מסך שחור על המציאות ומשחקים ב"כאילו". בסופו של דבר, ימשיך העולם להתנהל ולהשתכלל ולהתקדם – גם בעזרת נשים מוכשרות, שרק מוסיפות כבוד ויקר ליהדות ולציונות הדתית – ואילו הם אלה שייאלצו להישאר, בבדידות לא מזהרת, מאחורי אותו מסך, יחד עם כל מי ומה שאיננו רלוונטי עוד למציאות חיינו.

==

ליאורה מינקה היא יו"ר תנועת האישה הדתית-לאומית "אמונה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
תתלונני על הרב קוק...
אייל | 24-10-2012 12:03
הוא פסק שנשים לא יכולות להבחר, וגם לא לבחור.. האם גם הרב קוק עצמו לא היה מחובר למציאות? אם את מגדירה את עצמך כחלק מהציונות הדתית - אשמח לשמוע איך את מתמודדת עם דברי מרן הרב זצ"ל.
2
אז עכשיו מינקה גם הפכה להיות פוסקת הלכה
יוני | 24-10-2012 12:45
אין על הלייטים, פשוט אין (וטוב שכך)
3
מקומה של מינקה במר"צ
| 24-10-2012 12:58
4
צודקת! הרבנים ה"לא רלבנטיים" גם דורשים כיסוי ראש לאשה
יוסף קארו | 24-10-2012 13:37
5
עוד פסק לא רלואנטי כמו ההגיגים על האיסור לקרוא מוצ"ש
| 24-10-2012 13:46
לצפות בסרוגים, וכו' וכו' וכו'
6
גב' מינקה הקשבת בכלל לשיחה של הרב או ביקשת ממנו הבהרה?
יואב | 24-10-2012 13:55
התחושה היא בכל אחד פה נהנה לקפוץ ולתקוף כדי לעשות לו נקודות לערכים שהוא נלחם עליהם.
7
תגובה ל-1 ול-2
סטיקלייט | 24-10-2012 13:55
קדימה אדוני התורני. תתחיל מביתך פנימה. שנשות משפחתך יפסיקו לבחור לכנסת ולעיריה.לפני שאתה מחלק ציונים וקובע אם ליאורה מינקה היא חלק מהציונות הדתית או לא, אזכיר לך שהציונות הדתית מעולם לא קיבלה את הרב קוק כפוסק הבלעדי שלה. כנ"ל גם לא הרב אבינר. והנה ההתמודדות שלי עם הפסק: זו לא הפעם הראשונה שהציבור לא מקבל פסקים של רבנים (יש גם הרבה דוגמאות בגמרא לכך, לא צריך לחפש הרבה, בדף היומי נתקלנו בימים האחרונים בכמה דוגמאות כאלה) - וזו אחת הפעמים.
8
גם הפסק לאכול חזיר לא רלוונטי
| 24-10-2012 14:08
9
הרב צודק, מה זה נהיינו רפורמים??
ש | 24-10-2012 14:14
10
ביזיון של תגובה
| 24-10-2012 14:30
מזכיר מאוד דעות של רפורמים, 0 מקורות , יחס לאלה שהולכים עם השו"ע כפשוטו כמקובעים, השוואה אידיוטית (איסור להנהגה ציבורית=לאסור הוראה?) נקודת המוצא שלה בעייתית אם הגישה בכל התרבויות, כולל התרבות המערבית שהכותבת כל כך אוחזת ממנה, היא שהאשה נחותה אז כך גם סוברת היהדות, ומילא כל דבר שיגידו על נשים בא בגלל נחיתותה, ומכיוון שהיום הנשים מבינות שהם לא נחותות אז זה לא רלוונטי. פשוט טעות כל השינויים הם בגלל השוני בין המינים וזה עדין נכון גם אם יש כאלה שרוצות לטשטש את זה ועושות בדיחה מהנשים
11
מינקה את בדיחה מהלכת
זכי | 24-10-2012 15:20
אין קשר בינך לבין דת
12
ביקורת רצינית על דעת תורה לא יכולה לבוא מאישה גלוית ראש
אמיר ש | 24-10-2012 15:26
לא ייתכן שאישה שמצהירה בגלוי על זלזול בהלכה, על כך שלמרות היותה נשואה, אינה מקפידה על כיסוי ראש, ואפילו לא כיסוי ראש מינימלי, תלין על פסק הלכה של רב. הביקורת מגיע ממקום שלא ניתן להתייחס אליו בכלל.
13
מינקה בתפקידה הנוכחי מיותרת ולא רלוונטית.
אריאל | 24-10-2012 16:49
מינקה היא עוד סיבה טובה להתנגד לאורלב.
14
תתחיל בקלה - כיסוי ראש ואחר כך תדברי על חמורה.
מאיר | 24-10-2012 18:57
15
לא יעזור לך .. כשתגיעי ללכלוך שבציפורן של הרב קוק גם אז
ליאורה | 24-10-2012 20:19
לא תוכלי לחלוק על הרב קוק.. מי את ומה את שתחלקי על הרב קוק מי???
16
מי יוכל להסביר לי
מושיקו | 24-10-2012 23:31
מדוע האינטרקציה בין גברים לנשים בכנסת יותר לא צנועה מהאינטרקציה בין גברים לנשים בחדר מורים של בית ספר דתי/ישיבה תיכונית. על פניו,ממה שאני מכיר, השניה הרבה יותר גרועה. זה בל להיכנס לדיון ההלכתי.
17
נשים דעתן קלה?
עמוס | 25-10-2012 10:40
"עיקרון" זה נקבע על ידי מי שלא הכיר את אשתי, בנותי, נכדותי ונינותי !
18
כל מי שביקש - נשים אינן חייבות בכיסוי ראש
עמוס ברכה | 25-10-2012 16:04
בס"ד קראו בבקשה את פסק ההלכה של הרב הגאון הוד יוסף משאש זצוק"ל שפסק כי כיסוי ראש אינו חובה בדורנו משום שהוא נועד לקישוט