בעיית הטסטים בכלל ובירושלים בפרט הינה בעיה הדורשת טיפול בדחיפות, ומראה כהדגמה את הזלזול של המדינה בקהל היעד העיקרי שהוא הנוער והצעירים, מתוך ידיעה שתהליך זה הכרחי, ויעשו אותו בכל מחיר ובכל מצב.

קהל היעד העיקרי לנושא שיעורי הנהיגה והטסטים הוא נוער וצעירים, תלמידים, שירות לאומי, חיילים וכו'.  ניקח לדוגמא תלמיד ישיבה תיכונית מירושלים, מתחיל את היום בשעה שבע בבוקר, ומסיים בסביבות הערב. התלמיד סיים את יום הלימודים, ועכשיו הוא צריך להחליט, לעשות שיעור נהיגה, או ללכת לעבוד כדי לממן את שיעורי הנהיגה. או לחלופין, אופציה אפשרית בהחלט, ללמוד לבגרות הקרובה.

נלך על האפשרות ההגיונית, בה בחר תחילה לעבוד, כדי לשלם למחרת על השיעור העולה 130 שח. בחישוב של שכר המינימום לנוער (אזור ה25 שח לשעה, שכבר הוזכר כבעייתי), על התלמיד לעבוד יותר מ10 שעות על מנת לשלם על שיעור כפול.

מתוך הסיכוי הנמוך שיעבור בטסט הראשון לאחר 28 שיעורים, הנחשבים מינימום חובה על מנת לגשת לטסט (תכף אסביר למה סיכוי נמוך), התהליך יימשך כשלושה וחצי חודשים, מתוך הנחה שיתמיד בשני שיעורים לשבוע, או שיעבוד עשר שעות בשבוע על מנת להכפיל, אבל איך מצפים תלמיד יעבוד עשר שעות, ארבע שעות שיעור, ועוד ילמד לבגרות?

ולחישוב יותר מפורט, על כל שלב בדרך אל הרשיון יש צורך לשלם בין עשרות למאות שקלים:

טופס ירוק 50 שח

מבחן תאוריה 60 שח

שיעור נהיגה בודד 130 (28x)

אגרת טסט 138 שח

העמדת רכב לטסט 230 שח.

עברתם? מזל טוב, עכשיו כדי לשחרר את הרשיון תצטרכו לשלם עוד 93 שקלים.

וזה רק במקרה בו עוברים בטסט הראשון…

התשלום היקר הזה בא מתוך ידיעה של המדינה והחברה הפרטית המתפעלת את הטסטים כי הוצאת רשיון נהיגה כיום זה דבר חובה, וכדי להוציא רשיון אין ברירה אלא לשלם כל סכום לא הגיוני.

אין סיכוי לעבור טסט בעיר הקודש

ועכשיו אסביר למה כמעט ואין סיכוי לעבור בטסט הראשון בירושלים, וזאת כלל בלי להיכנס לקונספירציות של הכשלה מכוונת וכו'.  מדבריהם של תלמידים בירושלים, בתקופה האחרונה, ולמשך השנים הקרובות, אזור הטסטים בירושלים, תלפיות וגילה, הפך לאתר בנייה אחד גדול בעקבות העבודות בכבישים על קווי הרכבת הקלה. מעט מבין הסיפורים: בלימת הרכב בעקבות אי עצירה במעבר חצייה, לדברי התלמיד כי אין שם מעבר חצייה, הושב כי יש מעבר חצייה, אך נמחק בגלל העבודות בכביש. כך קיבלתי גם על נתיבים הנגמרים בפתאומיות, משאיות ועובדים המתפרצים לכביש, סטייה מהנתיב בגלל בורות, שליוו המתחלף מיום ליום, ועוד רבים.

ובנוגע לרפורמה החדשה, בה שר התחבורה פרסם כי יקצר את זמן ההמתנה לטסט מחודש לימים ספורים, משיחה שלי עם אחד ממורי הנהיגה הוותיקים בירושלים, לדעתו, הרפורמה הזאת יצאה מתוך ידעה ברורה שהיא לא הגיונית. לדבריו, בירושלים רשומים כיום מעל ל14,000 תלמידים, ועליהם יש בסביבות השלושים טסטרים בלבד, כך שגם אם מאוד ירצו, ויעשו טסטים מבוקר עד ערב, הדבר פשוט לא ייתכן טכנית.

אך השאלה היא, האם המדינה אינה מודעת לבעיות הללו? האם המדינה אינה מודעת למחירים המופקעים שנוער העסוק בלימוד בגרויות צריך לשלם? האם המדינה אינה מודעת לכך שהרפורמה החדשה שהוציאה אינה הגיונית? ודאי שהמדינה מודעת היטב, הרי היא הוציאה את תוכנית בניית קווי הרכבת בירושלים, והיא הוציאה את המכרז לחברה פרטית להפעלת הטסטים. אך פשוט היא מודעת שלנוער אין כוח פוליטי חזק, לחלקו אפילו אין זכות הצבעה, והוא פשוט מוכרח לשלם. אז הוא ישלם, ויעבור תהליך מתיש של חודשים ארוכים. פשוט כי אין ברירה. ולזה קוראים ניצול.

הגיע הזמן שהשרים החדשים שנכנסו/יכנסו לתפקיד ירימו את הכפפה, ויטפלו בנושא. הנוער סובל מניצול בהרבה נושאים, אך פה הדבר בולט, מתוך המודעות כי זה בסיסי והכרחי.

ואסיים בפנייה אל שאר הנהגים בכביש, גם אתם הייתם בטסט, גם אתם זוכרים איך זה להיכשל ולעבור שעות של שיעורים, בבקשה מכם, אתם רואים רכב ועליו שלט שהוא במבחן – תתאזרו במעט סבלנות, אל תצפרו, שמרו מרחק, אל תחתכו, עשר שניות שלכם יכולים לעלות לנו בטסט נוסף

דורון בלוך, בן 17, תלמיד ישיבה תיכונית 'חורב', עיתונאי ויועץ תקשורת