חדשות לבקרים נשמעים קולות שיוצאים בגנות ההלכה היהודית והמשפט העברי. המתנגדים ידלו מתוך רוחבה ועומקה של ההלכה שברי דברים וסעיפי הלכה, כדי להוכיח את טענתם. מנגד משה רבינו, בפרשת ואתחנן, מזכיר לנו "ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת" [דברים ד,ח].
יבוא המקטרג וישאל מה מיוחד בחוקי התורה שהופכים אותם לנכונים יותר מכל שיטת משפט אחרת? בירושלמי נחלקו האמוראים בשאלה זו. שתי הגישות משתיתות את תשובתן מתוך הסתכלות על יום הדין האוניברסאלי החל בראש השנה. לפי שיטה אחת ייחודיותה של מערכת הנורמה היהודית מובלט באמצעות תחושתו הסובייקטיבית של נאשם לפני משפטו "בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן [=בדין שעומדים לפני האל בראש השנה נוהגים אחרת] אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחים זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהאל עושה להן ניסים" [ירושלמי ראש השנה פ"א, ה"ג].
מנגד לפי השיטה השנייה ההבדל טמון בעניין אחר "בנוהג שבעולם השלטון אומר הדין היום והליסטים [הכוונה לנאשם שעומד לדין] אומר למחר הדין למי שומעין – לא לשלטון? אבל האל אינו כן אמרו בית דין היום ראש השנה הקדוש ברוך הוא אומר למלאכי השרת העמידו בימה יעמדו סניגורין יעמדו קטיגורין שאמרו בני היום ראש השנה. נמלכו בית דין לעברה [את החודש] למחר הקדוש ברוך הוא אומר למלאכי השרת העבירו בימה יעברו סניגורין יעברו קטיגורין שנמלכו בני לעברה למחר". כלומר גדולתה של הנורמה היהודית נבחנת באפשרות המוענקת ל'עבריין' להכתיב למערכת השיפוטית את מועד הדיון הנוח לנאשם. שכן ראש השנה נקבע לפי סמכות חכמים לקבוע את לוח השנה. הכרעתם היא שתחליט עבור בית דין של מעלה מתי יחול יום הדין. סמכות זו מנוגדת לנוהג שבעולם לפיו בית המשפט הוא אשר קובע את מועד הדיון.
מחלוקת זו מעוררת את השאלה מה מיוחד בדוגמה שכל שיטה מביאה ממנה מבקשים להוכיח את עליונות הנורמה היהודית? דומה כי גישות אלו מקפלות בתוכן את תמצית עולם הנורמה היהודי. השיטה הראשונה מבקשת להציג את יום הדין הישראלי, ראש השנה כיום חג. לכאורה מדובר באבסורד יום משפט אינו יום חג. אלא שבהתאם לעקרון האלוקי אין ציפייה שאדם לא יחטא. האדם נולד כדי לחטוא, ואין אדם שיעשה טוב כל חייו מבלי שיחטא. אלא שגדולתה של שיטה נמדדת ביחסה לאותם חוטאים. במילים אחרות לאן נישאות פניה של מערכת משפטית האם להנצחת העבר או לשינוי העתיד. לפי התפיסה היהודית אם אדם ידע לזהות את חטאיו, שגגותיו ולתקנם הרי שהוא יוכל להגיע למשפט בבגדי חג וזדונותיו במשפט יהפכו לזכויות [בבלי יומא פו,ב]. להבדיל ממערכת משפט אשר אינה יכולה להכיל נאשם שיגיע למשפט ויטען ששב בתשובה, שהפנים את חומרת מעשיו והוא מתחייב שלא לעשות כן יותר.
לפי השיטה השנייה גדולתה של חוקי התורה נעוצה ביכולת המוענקת לחכמים לעצב את ההלכה. ההלכה אינה סטטית והיא מתפתחת על בסיס עקרונות פסיקה ושיקולים הלכתיים ומטה הלכתיים, בהתאם להתפתחויות החברתיות והמציאות. כאשר מעל אלו מרחף העיקרון "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".
נכון ובכל מערכת נורמטיבית קיימות נורמות שאם מבודדים אותן מהקשרן מתקבלת תחושה של אבסורד. אלא שהסתכלות זו ביחס לעולם הנורמה היהודי חוטא לאמת ואינו נכון. כדי להבין זאת נסתכל על מעשה הקטורת.
בזמן המקדש צוו הכהנים על הקטורת, תערובת של בשמים, שהוקרבה פעמיים ביום. ארומה ערבה ומיוחדת היתה לקטורת עד שחז"ל מתארים שבתקופה בה הקטירו קטורת "כלה שבירושלים אינה צריכה להתקשט מריח הקטורת (יומא לט,ב). הקטורת הורכבה מ-11 סממנים. כאשר העונש למי שהחסיר רכיב אחד מסממני הקטורת היה מיתה. אחד מסממני הקטורת היתה ה"חלבנה", שריחה היה רע. הסברים רבים ניתנו לצירוף החלבנה, ואת מי היא מבקשת לסמל. אחד ההסברים לתכלית החלבנה הוא "אפשר שיהיה לה כח לעורר ולהוציא איכויות הסמים האחרים ולעורר בשמיותם [דרשות הר"ן, דרוש ראשון].כלומר לעיתים הטוב הוא תוצר של עירוב עם משהו שנראה רע, משהו שבבידודו והסתכלות עליו במנותק מהמכלול נתקשה לקבלו. אולם אם לוקחים את הפרט שנראה רע ומצרפים אותו למכלול שלם התוצר שיתקבל יהיה הרבה יותר טוב מאשר אם כלל לא היינו מצרפים אותו.
כך הוא בקטורת וכך הוא בכל דבר. כל מערכת נורמטיבית וגם האידיאלית אם נפרוט אותה לפרטים נמצא בה דברים סתומים ולא ברורים. ולמרות זו הם יהיו חלק מאותה השיטה. ולכן וויתור עליהם אינו נובע מהבנת פנימיות הדבר אלא מקוצר השגתו של המשיג להפנים את החשיבות של ההרמוניה הכללית של השיטה.
עתה ניתן להבין את הדברים שכתב ברל כצלנסון, ממנהיגיה הבולטים של תנועת העבודה בארץ ישראל, ואחד מהוגה הדעות הבולטים של הציונות הסוציאליסטית, במאמר שפורסם בשנת 1934 בעיתון דבר, תחת הכותרת "מקורות לא אכזב". "דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות.
הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב ויש שהוא נאחז במסורת הקיימת ומוסיף עליה, ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות, חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחיה מסורת קדומה, שיש בה להזין מחדש את נפש הדור המחדש. אם יש בחיי העם משהו קדום ועמוק מאוד, שיש בו כדי לחנך את האדם ולחסן אותו לקראת הבאות, האם יהיה בזה ממידת המהפכה להתנכר לו".
==
אלישי בן-יצחק, עו"ד מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט'
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
ישמעאל
לאלישי בן יצחק האם יום ראש השנה הוא יום דין ? . התשובה כשאתה מברך על הקידוש. המבשר על כניסת החג .כבודו אומר -וביום שמחתכם ובמועדכם ובראשי חודשכם ותקעתם בחצוצרות זה...
לאלישי בן יצחק האם יום ראש השנה הוא יום דין ? . התשובה כשאתה מברך על הקידוש. המבשר על כניסת החג .כבודו אומר -וביום שמחתכם ובמועדכם ובראשי חודשכם ותקעתם בחצוצרות זה מהתורה יום שמחה היהדות הלבישה לנו זה יום דין .התורה אומרת ותקעתם בחצוצרות עד שבאו חכמי רמת גן והחליטו לתקוע בשופר .אין צווי מהתורה לתקוע בשופר ביום ראש השנה .זו עובדה .תקן אותי
המשך 13:55 18.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צביקה
לכותב מי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים השאלה לא אם זה נכון .השאלה עד מתי זה היה. נכון .? התשובה עד שבאו הרבנים שהחליטו שהתורה טועה .מעתה...
לכותב מי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים השאלה לא אם זה נכון .השאלה עד מתי זה היה. נכון .? התשובה עד שבאו הרבנים שהחליטו שהתורה טועה .מעתה ראש השנה יומיים קורה שבורא עולם טועה (פסק יום אחד ) .הם מקבלים כסף מהמדינה לתקן. את התורה.התורה מכריזה התרת נדרים לגבר אסורה עד שהגיע החכם שרגא שאמר מותר ואפילו צריך היהדות היא סכל רבני מול תורה השכל האלוהי . אשרי העם שהשם אלוהים אוי לעם שאלה רבניו
המשך 12:25 18.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנן
משובח
00:05 18.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהןדי אכפתי
לאדון הע״וד חוקי התורה הם חוקי אלוה .כך נאמר וכך זה נראה .הלכות רבנים קשקשת בהסכמה רבתי .הרסו כל חלקה טובה בתורה .יש במלאכי .שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו...
לאדון הע״וד חוקי התורה הם חוקי אלוה .כך נאמר וכך זה נראה .הלכות רבנים קשקשת בהסכמה רבתי .הרסו כל חלקה טובה בתורה .יש במלאכי .שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו רבנים עושים את המיטב .לצערנו הבנתם קלוקלת הרסו כל חלקה טובה בתורה .ההלכות שלהם גרמו לפילוג בעם. כמו הפרדה .כמו קול באישה ערווה ועוד איוולת למכביר .ראש השנה מהתורה רק יום אחד ואסור שיהיה יומים .ליל סדר לעולם במוצאי שבת .והם במקום ללמוד למה התורה פוסקת כך הולכים ומוצאים הלכות בדיחה
המשך 21:21 15.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
בס"ד. "והיו הדברים האלה על לבבך דווקא משום הרישא "אשר אני מצווך היום". שלעולם מצוות שאני מצווך היום צריכים שיקול דעת ושיכלול של כל יום ויום בטרם ייכנסו ללב ולכלל מעשה. זאת ועוד...
בס"ד. "והיו הדברים האלה על לבבך דווקא משום הרישא "אשר אני מצווך היום". שלעולם מצוות שאני מצווך היום צריכים שיקול דעת ושיכלול של כל יום ויום בטרם ייכנסו ללב ולכלל מעשה. זאת ועוד יהיו שם כמסננת לכל הדברים האחרונים שאתה מתכוון להכניסם לליבך.
המשך 13:44 15.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
המשפט העברי מוציא ומנפיק את תפארתו רק בכוליות מושלמת כעולה מהפסוק : ה"משפטים"צריכים להיות בחפיפה ובהתאמה ל"חוקים". והעיקר אין נורמה בודדת . "משפט" שלא משכלל בתוכו את כל...
המשפט העברי מוציא ומנפיק את תפארתו רק בכוליות מושלמת כעולה מהפסוק : ה"משפטים"צריכים להיות בחפיפה ובהתאמה ל"חוקים". והעיקר אין נורמה בודדת . "משפט" שלא משכלל בתוכו את כל עקרונותיה של תורת ישראל בעיקר אותם הבראשיתיים ווהאחרונים החל מצלם אלוהים וכלה בערך העל של - ה"טוב והישר" ראו גם התגובה הבאה . לעולם לא יהיה משפט ראוי והגון .
המשך 13:42 15.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר