היתרונות של טיפול רגשי לילדים - סרוגים

היתרונות של טיפול רגשי לילדים

תקופת הילדות רצופה באירועים משמחים וקשים עבור הפעוט המתפתח לנער. במהלך שנים אלה מתגלים אצל חלק מהילדים בעיות רגשיות הנובעות מתכונות פיזיולוגיות, תכונות אופי וגורמים סביבתיים חיצוניים

היתרונות של טיפול רגשי לילדים
  מתוך האתר: pexels.com

תקופת הילדות רצופה באירועים משמחים וקשים עבור הפעוט המתפתח לנער. במהלך שנים אלה מתגלים אצל חלק מהילדים בעיות רגשיות הנובעות מתכונות פיזיולוגיות, תכונות אופי וגורמים סביבתיים חיצוניים כמו: גירושין או אובדן במשפחה. עם השנים התפתחו טכניקות טיפוליות שונות כמו – פסיכותרפיה, ביבליותרפיה ותנועה המסייעות למטפל לבנות את הקשר עם הילד ולהעניק לו מרחב בטוח בו יוכל להציף חששות ופחדים, להפתח ולספר על הטראומות שחווה ולהתחיל להתמודד עמן בהדרגה. כחלק מלימודי ההמשך שניתן לעשות לאחר לימודי תואר ראשון בחינוך תמצאו טכניקות לטיפול רגשי המותאמות לילדים ולמבוגרים. נסקור אותן בקצרה.

פסיכותרפיה

כאשר ילד משדר מצוקה פעמים רבות ניתן לפענח את מקורותיה ולאבחן את הבעיה באמצעות פסיכותרפיה. בתחום זה קיימות כמה שיטות נפוצות כמו פיסכותרפיה דינמית בה באמצעות משחק ודיבור המטפל מצליח להגיע אל עולמו הפנימי של הילד. משחק בחול או באמצעות חומרי יצירה שונים המאפשר לילד להפעיל את הדמיון ולנווט את המטפל למקומות בהם הוא חווה את הקושי הרגשי. במהלך לימודי פסיכותרפיה דינמית מוענקים למטפל כלים שונים כמו הכרות עם משחקי ילדים, יצירה ואומנות וכן כיצד להשתמש בהם כדי לנתב את הילדים לנושאים הגורמים להם למצוקה.

טכניקה נוספת היא פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית המתבצעת באמצעות שיחות בהן המטפל מגלה דפוסי התנהגות בעייתיים ומסייע לילד לשנותם. טיפול זה מתאים יותר לילדים בוגרים המסוגלים לבטא במילים את רגשותיהם ומוכנים להפתח למטפל.

לעתים מספיקה רק טכניקה טיפולית אחת ובחלק מהמקרים יתבצע שילוב של שתי המתודות: "הדינמית והקוגניטיבית ההתנהגותית" בתהליך הטיפול על מנת לאבחן את הבעיה ולאחר מכן לטפל בה באמצעות השיחות.

ביבליותרפיה

חלק מהילדים מסוגלים לדבר ולהתבטא על נושאים כלליים אך מתקשים לחשוף את עולמם הפנימי בפני המטפל. ילדים אלה יכולים להעזר בשיטה המכונה "ביבליותרפיה" – טיפול באמצעות המילה. המטפל יכול להשתמש בספרים העוסקים בנושאים המעיקים על הילד ובשיחה על גיבור הספר (כצד שלישי) להציף את הבעיות עמן הוא מתמודד. בנוסף, חלק מהילדים בוחרים באמצעות כתיבת מחזה או כתיבה של ספר בעצמם לבנות את עולמו הפנימי והחיצוני של הגיבור ולהציג בפני המטפל את הנושאים הללו. טיפול בביבליותרפיה מתאים הן לילדים והן למבוגרים וניתן ללמוד אותו במסגרת לימודי טיפול באומנות לאחר תואר ראשון בחינוך.

טיפול בתנועה

טכניקה טיפולית נפוצה נוספת לסיוע לילדים היא טיפול בתנועה. טיפול זה מתאים לילדים המתחברים פחות לאמנות הפלסטית ומוצאים את הדרך להביע את רגשותיהם בריקוד, במשחקי כדור או באמצעות תנוחות היוגה. טיפול בטכניקה זו אינו מוגדר כ"חוג" בו הילד מפתח את יכולות התנועה אלא משמש על מנת להחצין את הרגשות העולים במהלך הטיפול באמצעות הגוף.

טיפול זה מתאים גם לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות, לילדים על הספקטרום האוטיסטי, לילדים ביישנים מאד המתקשים להפתח למטפל בשיחות רגילות או לילדים עם קשיים התנהגותיים וקשיי ויסות חושי.

במהלך לימודי תרפיה בתנועה המטפלים לעתיד מוכשרים במגוון טכניקות המגיעות מעולמות תוכן שונים כמו דרמה, ספורט וריקוד ולומדים כיצד להשתמש בהם על מנת ליצור את הקשר החשוב כל כך של מטפל-מטופל עם הילד.

לסיכום, טכניקות רבות פותחו עם השנים על מנת לסייע לילדים להביע עצמם ולהיפתח למטפלים על מנת לסייע בבעיות רגשיות או בטיפול בטראומות. שלוש הטכניקות שציינו הן חלק קטן וניתן לציין גם כיוונים נוספים כמו טיפול במוזיקה, טיפול באמצעות בעלי חיים וטיפול באומנות. את כל אלה ניתן ללמוד כחלק מתואר נוסף במדעי החברה או כלימודי המשך בתחום החינוך וההוראה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו