פרשתנו מסכמת וחותמת למעשה את חומש "המסעות" – חומש במדבר. אחת הסוגיות המרתקות שעולה וצפה מפרשתנו היא סוגיית ערי המקלט. עיר מקלט היא עיר שאותה מצווה התורה להפריש כמקום מסתור לרוצח בשגגה. השהייה בעיר נועדה לשתי מטרות: הצלת ההורג מפני נקמתו של גואל הדם, ועונש על כך שהרג אדם כתוצאה מחוסר זהירות.
אחד המוטיבים החוזרים המופיעים פעמים רבות, הוא ההדגשה שהרוצח הגולה לעיר מקלט עשה את המעשה בחוסר כוונה – "בשגגה". במהלך הקריאה ניתן לזהות שלל ביטויים המוכיחים זאת: "בְּפֶתַע", "בְּלֹא אֵיבָה", "בְּלֹא צְדִיָּה", "בְּלֹא רְאוֹת", "וְהוּא לֹא אוֹיֵב לוֹ", "לֹא מְבַקֵּשׁ רָעָתוֹ", "בִּבְלִי דַעַת", "וְהוּא לֹא שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשֹׁם" (שני הביטויים האחרונים לקוחים מפרשת ואתחנן).
למרות העובדה שהרוצח הרג בשגגה ההתייחסות אליו אינה וותרנית כלל וכלל. חז"ל מביאים משל הממחיש עיקרון זה היטב:
"מעשה בשני בני אדם אחד הרג שוגג ואחד הרג במזיד ולא היו עדים בדבר שיעידו, (ולכן) זה לא נהרג וזה לא גלה, והקב"ה מזמנן לפונדק אחד, זה שהרג מזיד יושב תחת הסולם וזה שהרג בשוגג עולה בסולם ונופל על זה שהרג במזיד והורגו ועדים מעידים עליו ומחייבים אותו לגלות נמצא זה שהרג בשוגג – גולה, וזה שהרג במזיד – נהרג".
מדברים אלה אנו למדים דבר מרתק: בעוד הרוצח במזיד רצח רק פעם אחת, זה שהרג בשוגג, הרג פעמיים. כבר כאן ניתן לזהות אצל האדם השוגג, על אף שרצח בלא שגגה, מגמתיות של "שגגות".
עניין נוסף הדורש עיון הוא אופן חלוקת ערי המקלט בין עבר הירדן המזרחי למערבית. בעבר הירדן המערבי נמצאים תשעה וחצי שבטים, ובעבורם נבנים שלושה ערי מקלט. באופן לא פרופורציונאלי, לשניים וחצי השבטים האחרים הנמצאים בעבר הירדן המזרחי נבנית אותה כמות של ערי מקלט. את הפער הזה מסבירה הגמרא: "אמר אביי, בגלעד, שכיחי (=מצויים) רוצחים". אולם מה הקשר בין העובדה שמצויים בגלעד הרבה רוצחים, לבין זה שיש שם הרבה ערי מקלט, הרי ערי מקלט רלוונטיים רק לרוצחים בשגגה ולא מזידים.
נראה שהמהר"ל מפראג חורז באופן מופלא את העיקרון של סוגיה זו:
"ונראה לי כי כל שוגג היה לו להיות נזהר שלא יהרוג ולכך חייב גלות דאם לא כן למה יגלה דמה עשה, אלא שהיה לו להיות נזהר שלא יהיה חברו נהרג על ידו, ובגלעד נפישי רוצחים אותם שהם מזידים וממילא לא תמצא אף אחד מהם, אף הטובים שבהם, שיהיה נזהר שלא יהרוג חבירו בשוגג" (גור אריה במדבר לה, יד).
המהר"ל פותח בפנינו צוהר להבנת נפשו של ה"שוגג". אין זה אדם ש"נכנסה אבן לחיקו ונפלה" שלא יכול היה להעלות על דעתו את הדבר, ומצד שני אין זה אדם שיצא בכוונה תחילה להרוג. האדם המדובר כאן הוא אדם שהחיים אינם הערך העליון מבחינתו. התורה עוסקת כאן לא רק באדם השוגג, אלא בתרבות שלמה המזלזלת בחיי אדם. אדם כזה יתכן ויהרוג פעם, או אפילו פעמיים. כי כל התנהגותו היא הפקרות. כאן נכנס תפקידו של הכהן הגדול – לחנך לחיי קדושה ואחריות על המעשים. במידה וזה לא הצליח, נשלח ה'רוצח' אל עיר המקלט, על מנת להתחנך. ולכן עיר שרובה רוצחים אינה קולטת! שכן שם אי אפשר יהיה להתחנך.
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
2 דיונים
נועם
מירון חברון שפרעם
08:33 10.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
ירושלים מכה הותיקן חורפיש נצרת טבריה בית לחם
14:10 23.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
16:04 01.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבשלום
תמיד כיף לקרוא דרך אחרת בהסתכלות על הפרשה . ישר כוח
17:52 09.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
גיא אתה מפתיע כל הזמן , הדרך בא אתה מתייחס לאדם שהרג בשגגה ומביא פרשנות של חכמים מאפשרת לנו הקוראים לראות זויות שונות לפרשה . תודה רבה
17:50 09.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גזל
ומנת להשיג את.מבוקשם ..רומסים אנשים למטרותיהם...גוזלים אנשים למטרותיהם...עושקים אנשים למטרותיהם.....אין פחד אלוהים לנגד עיניהם .......אין יראת אלוהים מולם לכן עושים ככל העולה על רוחם
19:28 04.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פדידה מנצור
גיא ידידי התורה מכירה ברצח במזיד ויש רצח בשגגה .לכל אחד דין שונה . אתה בטוח עדיין לא מבין מה ההבדל בין רצח להרג לפי התורה .לכן הקשקשת שאתה מעביר לציבור...
גיא ידידי התורה מכירה ברצח במזיד ויש רצח בשגגה .לכל אחד דין שונה . אתה בטוח עדיין לא מבין מה ההבדל בין רצח להרג לפי התורה .לכן הקשקשת שאתה מעביר לציבור מן הראוי שלא תאמר
המשך 16:05 04.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
התורה מבחינה בן רצח להרג ועוד איך כתבתי ולא במקרה .התורה היא שכל אלוהי היהדות היא סכל רבני .ואולי הוסיף שכל אווילי . תמיד אמרתי משה מבאר את התורה . אין...
התורה מבחינה בן רצח להרג ועוד איך כתבתי ולא במקרה .התורה היא שכל אלוהי היהדות היא סכל רבני .ואולי הוסיף שכל אווילי . תמיד אמרתי משה מבאר את התורה . אין פרשנים למקרא לא מתכוון להתווכח .פירוש בא מלשון פרש ... ושרף את הפרה על עורה על פירשה .זה הפרוש היחיד שהתורה מכירה .לצערי שוב רבנים משלו בנו פורק אין מידם .אין בהם לצערי לא דעת ולא תבונה . ועל הנביא אומר לא מחשבותי מחשבותיכם חוכמת רבנים ברמת גן .ואיני מתכוון למקום אדון נכבד פרסם טלפון .תופתע כמה איוולת יש ביהדות
המשך 00:44 04.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
בתורה קין לא רצח הוא הרג ולא במקרה נאמר הרג .ולא נאמר רצח ומה שמפליא שכבודו לא יודע שיש הבדל בין הרג תורני לרצח רמת היהדות רמת גן
22:27 03.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עו"ד חנן כהן
כותבים כמו קאסוטו ובובר יצרו אבחנה בין המושג רציחה למושג הריגה במקרא, אך פרשני המקרא ממסורת ישראל לא עשו זאת לפחות ממה שעיינתי. לגבי קין והבל, הראשונים עצמם משתמשים בלשון רציחה גם ביחס לקין, משמע שהם לא סוברים שיש הבדל.. כיצד תסביר את העובדה שהתורה משתמשת גם בלשון של "הריגה" וגם בלשון של "רציחה" כלפי אדם שהרג בשוגג? ואצטט כאן את דברי הרמב"ם כחלק מדעות הראשונים בעניין זה: "ומה יעשה זה ישב וישמור עצמו מגואל הדם. וכן כל הרצחנים שהרגו בעד אחד או בלא התראה וכיוצא בהן אם הרגן גואל הדם אין להם דמים לא יהיו אלו חמורים מההורג בלא כוונה". שים לב שהרמב"ם נוקט בלשון כל ה"רצחנים שהרגו". ובהמשך: "הרגן גואל הדם...ההורג בלא כוונה". לפתע הרמב"ם מכנה את הרצחן הורג. אין זה אלא מפני שהתורה עצמה לא חילקה בין המושגים. אשמח שתראה לי מקור תורני המוכיח אחרת.
23:42 03.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
התורה עוסקת בשכל אלוהי וכבודו עדין כנראה לא קלט הרבנים והכותבים למינהם לא ירדו לסוף דעתה של תורה .ולכן הם כותבים דברים שהם סכל רבני .ויש כאלה למכביר
22:19 03.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר