פרשת נצבים: דברים שהגויים מבינים יותר טוב מאיתנו - סרוגים

פרשת נצבים: דברים שהגויים מבינים יותר טוב מאיתנו

הגויים בכל הדורות הבינו, כי מציאות עם ישראל בגלות, קשורה בקשר ישיר למעשיו. הן הנוצרים והן המוסלמים הבינו כי שפלותו של עם ישראל ומצבו השפוף נובע בגלל חטאיו. גם היום אחרי קיבוץ הגלויות, צריך לזכור, שישיבתנו בארץ ישראל ומצבנו החומרי תלוי קודם כל בקשר שלנו עם התורה.

פרשת נצבים: דברים שהגויים מבינים יותר טוב מאיתנו
  פלאש90

נאומו הארוך של משה רבינו עומד לפני סיום. עם ישראל נמצא על סף הכניסה לארץ, ומשה רבנו בוחר להזהיר את העם ממה שיקרה בעתיד.

כבר ראינו בפרשות קודמות, כי ההבטחה של התורה למי שיקיים את המצוות, איננה רק הבטחה רוחנית, אלא בעיקר הבטחה גשמית: שליטה צבאית בארץ ישראל, פרנסה, בריאות, שגשוג. העונש הוא לא גיהנם אלא גלות, הרחקה מארץ ישראל.

הישיבה בארץ ובעיקר השפע הכלכלי עלולים להוביל אותו לזחיחות דעת, ולהתרחקות מהעיקר, והתרופה לזה היא דווקא בגלות. במקום בו אין בטחון אישי וכלכלי, אז היהודי חוזר למקורות, לאמונה. דווקא בגלות, בה מאבד עם ישראל את המימד הלאומי שלו, ושוקע במימד הפרטי, הוא מצליח להקפיד יותר בשמירת המצוות.

"וְשַׁבְתָּ עַד יי אֱ-לֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ". הקב"ה מצדו מבטיח כי ידאג לחזרת עם ישראל לארצו, גם מהמקומות הנדחים ביותר, ויעשה שינוי באמונה של היהודי: "וּמָל יי אֱ-לֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת יי אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ"

הגויים בכל הדורות הבינו, כי מציאות עם ישראל בגלות, קשורה בקשר ישיר למעשיו. הן הנוצרים והן המוסלמים הבינו כי שפלותו של עם ישראל ומצבו השפוף נובע בגלל חטאיו. את התובנה הזו הם הפנו למקום שגוי, לכך שאיננו מתאסלמים או מתנצרים.

כשהם הגיעו לארץ וראו אותה שוממה, הם ידעו את הסיבה: "עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ אֶת בְּרִית יי אֱ-לֹהֵי אֲבֹתָם אֲשֶׁר כָּרַת עִמָּם בְּהוֹצִיאוֹ אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם… וַיִּתְּשֵׁם יי מֵעַל אַדְמָתָם בְּאַף וּבְחֵמָה וּבְקֶצֶף גָּדוֹל וַיַּשְׁלִכֵם אֶל אֶרֶץ אַחֶרֶת כַּיּוֹם הַזֶּה".

את הלקח הזה צריך ללמוד גם, אחרי שבחסדי ה' חזרנו לארץ. צריך לזכור, שישיבתנו כאן ואחיזתנו בה איננה רק תוצאה של נתונים בטחוניים וכלכליים, אלא בראש ובראשונה תלויה במעשינו.

ככל שנהיה קשורים יותר לתורה ונקיים את מצוותיה, נחזק את ישיבתנו בארץ. ככל שנתרחק, גם אחיזתנו תתערער. הגויים מבינים את זה. השאלה היא מתי אנחנו נבין?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
מה שהגויים יודעים הבית היהודי טרם הפנימו
יואלי | 30-08-2013 12:27
2
מתווה השאלות שבפורום יוביל למחוזות אחרים
משה אהרון נ"ע הרצליה | 30-08-2013 13:30
בפורום סרוגים הנחנו מתווה של מספר שאלות מנחות בנושא רציני זה של גלות וגאולה. התמודדות עם השאלות הייתה לעניות דעתינו, יכולה להניב תוצאה אחרת של מאמר רק זעיר מזעיר: בבואה לבטא את הגלות נזקקה התורה לשני לשונות שונים המשלימים זה את זה. "ויתשם מעל אדמתם" אשר באה לבטא מעין גלות פנימית - עקירה. להזכיר מה שחווינו :התנתקויות וכו' והלשון הנוספת החמורה והמשלימה : "וישלכם אל ארץ אחרת " המבטאה גלות לארצות ניכר. גם לגבי השלב הראשון של ויתשם: יש שלש דרגות של חומרה : אף, חימה וקצף גדול ואידך זיל גמור ואף תפיק אולי מסקנות אופרטיביות לעתיד
3
צדרק ,יושר ,שוויון בנטל , שוויון בחובות -
טועה בהבנה | 30-08-2013 15:01
4
לפחות אתם מבינים שאנחנו עדיין בגלות.
הגאלה זה סדום ועמורה | 30-08-2013 17:35
5
ל-4, אתה שומע מה שאתה אומר?
| 01-09-2013 8:37
לא שזה משנה, היכן ראית הודאה בכך שאנחנו בגלות? להפך, אנחנו בגאולה!