אחת הדילמות שהביכו אותי בימי נעוריי הייתה התפילות בראש השנה.
האווירה בישיבת תל אביב הייתה קודרת משהו. עסקנו רבות ביום הדין הקרב ובא. בהתאם לכך עסקנו גם לא מעט בפיוט 'ונתנה תוקף' המעביר צמרמורת בגו המתפלל. אולם כששבתי הביתה גיליתי אווירה שונה בתכלית.
עם כניסת החג מצאתי את אבי זצ"ל שרוי בשמחה לקראת יום המלכת השם. אימת הדין לא ניכרה על פניו וגם לא בתפילתו. ידעתי כי אבי הוא איש תם וישר, ירא אלוקים וסר מרע. באתי במבוכה, מה פירושו של דבר? האם אבי לא יודע שהיום יום הדין? האם הוא לא יודע שצריך לפחד, להיבהל? להיות בדיכאון?
יתרה מזאת, אבי אמנם לבש בגדי לבן, אך לא היה בהם סמל ל'קיטעל' ולא רמז לתכריכי המת, אלא הוא דמה בבגדיו לחתן ביום שמחתו. מבוכתי גברה כשגיליתי שפיוטו הנורא של רבי אמנון ממגנצא שבו עסקנו ארוכות בישיבה, אינו מופיע כלל במחזור שבידי ואף לא נאמר על ידי החזן בעת התפילה.
אפילו לא מכירים את הגישה הספרדית
כיום אני יודע שיש שתי תפיסות שונות לגבי מהו עיקרו של ראש השנה? יום הדין או יום המלכת המלך. אך נשאלת השאלה האם ילדינו יודעים שישנה עוד תפיסה. האם ילדינו יודעים שישנן גישות שרואות ביום הזה קודם כל ובעיקר יום המלכת ה' בעולם, ולכן הן לא רואות חשיבות לשלב בתפילה את הפיוט היפה של רבי אמנון ממגנצא?
ילדינו לומדים בבתי הספר בעיקר על יום הדין. אימת הדין והסליחות מעסיקים את התלמידים בכל מהלך חודש אלול. הגיע הזמן לאמץ גישה אחרת. גישה שאת ניצניה מוצאים כבר בגמרא במסכת ראש השנה ולפיה המהות של יום הדין היא המלכת ה' בעולם ובקשת מזון כפועל יוצא מכך.
חכמי יהדות המזרח עסקו בכך רבות. אך דרך חשיבתם המקורית לא הגיעה לתלמידי מערכת החינוך שלנו, לפחות לא הגיעה מספיק. דומני שבדור הנוכחי הגישה הזו, גישתם של חכמי יהדות ספרד הייתה מטיבה עם התלמידים ומחברת אותם לראש השנה.
אם שמים דגש על המלכת ה' בעולם, העולם הזה שיש בו עיתונים וטלוויזיה שיש בו ארצות הברית ואיראן מבינים מאיפה הגיעה השמחה של אבי כי מה יותר משמח מאשר שהקב"ה ימלוך על כל אלה.
אם אנו תופסים את מהותו הבסיסית של ראש השנה כיום בו אנו מבקשים לחסות בנועם ה', יקל עלינו להבין מדוע היהודי שמח ביום זה על ההזדמנות להמליך עליו את ה' ולקבל עול מלכות שמים. מכאן גם יובן לנו מדוע באמירת מזמור התהלים המיוחד לחג 'תקעו בחודש שופר' מוצאים אנו את האנשים במזמור שמחים: 'הרנינו… הריעו… שאו זימרה ותנו תוף כינור נעים עם נבל…"
אין בעיה למכור 'פתיחה של פרנסה'
זה מסביר גם תמיהה נוספת. לא פעם רואים אנו כיצד עומדים מתפללים ממוצא אשכנזי משתאים לנוכח התופעה המוזרה בעיניהם, מכירת 'פתיחת הפרנסה' ו 'תפילת הפרנסה' בעיצומו של ערב יום הדין.
ידיעה זו שפרנסת האדם היא מרכיב יסודי במהותו של ראש השנה, מעניקה לנו אם כן פתרון לתופעה זו המתרגשת על מתפללי בית הכנסת הספרדי בעיצומה של תפילת ראש השנה. דווקא בראש השנה, ביום המלכת ה' בעולם, זוכר כל אחד מאיתנו שנידונים מזונותיו של האדם מראשית השנה ועד אחרית שנה, ולכן מבקש היהודי מאלוקיו כי ייתן לו ביום זה חיים ארוכים, חיים של פרנסה טובה.
לכן, כשאנו באים ללמד את ילדינו בישיבות, באולפנות, ובבתי הספר על מהותו של החג, חובה עלינו לשלב בלימודינו את מסורת יהודי ספרד עם מסורת יהודי אשכנז, וללמדם את שתי המשמעויות המהותיות של ראש השנה, גם כיום הדין וגם כיום המלכת ה' בעולמו ושאיפתנו לשוב אליו באהבה וברחמים. ואז גם ישובו ימים אלו להיקרא בקהילות ישראל כקדם בשם 'עשרת ימי תשובה' ולא רק בכינויים המחודש 'ימים נוראים'.
יהי רצון שנשוב אל ה' באהבה בחסד וברחמים, ושתהא פרנסתנו מצויה בשפע מאת הבורא.
==
הרב ד"ר דנינו הוא חוקר הזהות הספרדית באוניברסיטת בר אילן, חבר ארגון רבני צהר ומתמודד על מקום ברשימת הבית היהודי לכנסת.
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
0 דיונים
צבי
איך הטוקבקסטים החנפים הפכו מאמר הרוצה להקרא תורני לעימות בפרמריס בין תומכי ניסימי לדנינו. זה מלמד על מצב חולני בו כל האמצעים כשרים לתעמולת ביבים . דברי תורה הפכו למגרש...
איך הטוקבקסטים החנפים הפכו מאמר הרוצה להקרא תורני לעימות בפרמריס בין תומכי ניסימי לדנינו. זה מלמד על מצב חולני בו כל האמצעים כשרים לתעמולת ביבים . דברי תורה הפכו למגרש לתעמולה לבושתה של הציונות הדתית אם זה רבניה ואם זה עסקניה. לרבות רבני צוהר שדנינו אחד מהם. תורה קרדום לחפור בה ותואר רב הוא קישוט בעימות עם תואר ד"ר ואף פרופסור יכול להחזיק בקרדום. תנקה ממאמרי הרבנים את כוונות התעמולה והזדון במאמרי תורה בפירסומם וישאר לך במקרה הטוב דף ריק ובמקרה הרע תמהון ושאט נפש להחריד. יואל כל רב בראש מאמרו לציין את טיבו : פוליטי, מגמתי, מלחמתי, לעומתי, וכן הלאה ...שלא נתיגע בניחושים , לשון הרע ולהרחיק לכת בכוונות ובהשתמעויות מעבר לבינתו ומגמתו המקורית.
המשך 21:10 15.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רייצל דן
ישר כוח לך ד"ר דנינו
16:55 14.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיגי
המסר פה שדנינו סבל בזמנו כשלמד איתכם. אז תנסו עם קצת רגישות להבין שהספרדים גודלים בבית שונה ולא מזדהים כמוכם שגדלתם באווירה "לא מדכאת" כלשונכם אבל שונה מבחינת הספרדים והקריאה...
המסר פה שדנינו סבל בזמנו כשלמד איתכם. אז תנסו עם קצת רגישות להבין שהספרדים גודלים בבית שונה ולא מזדהים כמוכם שגדלתם באווירה "לא מדכאת" כלשונכם אבל שונה מבחינת הספרדים והקריאה היא להוסיף ולהכיל גם לתמידים הספרדים את הפן המתאים להם. המסר הוא בעיקר לראשי ישיבות אשכנזים שלא מכירים שיש שוני והבדל בין העדות. אם דנינו אומר שהוא סבל, כנראה שיש משהו אמת ברגשות שלו. תודה על ההבנה.
המשך 14:58 14.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל
מס' 4 פשוט צודק. המנגינות הספרדיות והפיוטים ממש קשורים לדין ופחד, די קודר. ההיפך הגמור אצל האשכנזים (לפחות בקרב הישיבות והדור הצעיר) ובכלל התפילה הספרדית בר"ה היא כ"כ מזכירה תפילה רגילה של שבת,...
מס' 4 פשוט צודק. המנגינות הספרדיות והפיוטים ממש קשורים לדין ופחד, די קודר. ההיפך הגמור אצל האשכנזים (לפחות בקרב הישיבות והדור הצעיר) ובכלל התפילה הספרדית בר"ה היא כ"כ מזכירה תפילה רגילה של שבת, במיוחד אם היא נופלת בשבת שלא תוקעים בשופר, מה שנוסף בה אז זה סה"כ 3-5 פיוטים. היתרון היחיד שמצאתי בה היא שתקיעת השופר נעשית ברצף, ללא הקראה ע"י מתקיע, מה שגורם אצלי יותר לתחושת ההמלכה, ולרגש להיות יותר פעיל.
המשך 22:31 13.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
22:09 13.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאהוד
במסווה של הרצון "להביא גם מהרוח הספרדית" אתה שוב ושוב משמיץ את הנוסח האשכנזי את התפילה האשכנזית ואת האשכנזים בכלל. הבנתי - זו הפואנטה שלך לבניית קריירה פוליטית?
20:32 13.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודה שמעוני
כיצד אתה אומר על הרב שחיתן אותי שהוא איש שמאל ולא מייצג רוח ספרדית. הרב נסימי ראוי אני לא מכיר אותו. אך מדוע אתה חושב שזה צריך לבוא בהכפשת רב...
כיצד אתה אומר על הרב שחיתן אותי שהוא איש שמאל ולא מייצג רוח ספרדית. הרב נסימי ראוי אני לא מכיר אותו. אך מדוע אתה חושב שזה צריך לבוא בהכפשת רב בישראל. האם אתה כל כך חסר אמונה בספרדים שאין לדעתך מקום לשני ספרדים במפלגה אחת? מדוע ברור שיש עשרה מועמדים אשכנזים אבל כשיש שני ספרדים אתה מנסה להפיל את השני כדי לבנות את האחר? משנאייך ומחריבייך ממך יצאו
המשך 19:42 13.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
מצפים לראותך בכנסת הקרובה בעז"ה!!!
19:21 13.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק שן זהב
שנים התפללתי אצל הספרדים. לקח לי הרבה זמן להתנתק מתחושות האימה והמלנכוליה שאחזו בי המנגינות והלחנים הספרדיים. אם ר"ה זה יום המלכה - אז מה אתה עסוק בפרנסה שלך? בתפילה האשכנזית לא...
שנים התפללתי אצל הספרדים. לקח לי הרבה זמן להתנתק מתחושות האימה והמלנכוליה שאחזו בי המנגינות והלחנים הספרדיים. אם ר"ה זה יום המלכה - אז מה אתה עסוק בפרנסה שלך? בתפילה האשכנזית לא תמצא מילה אחת שקשורה לסליחה או התעסקות בעצמך או בצורכיך האנושיים הקטנוניים. דווקא הספרדים אומרים קטעי סליחות "אתאנו לחלות פניך... סלח לנו ושלח לנו ישועה ורחמים ממעוניך" ומה תאמר על "מי לא יירא מיום דין הנורא.." "נחלי דמעותי מעיי הרתיחו, גחלי חטואתי... דינא יתיב וספרין פתיחו"... התפילה האשכנזית מבטאת בדיוק ההפיך - חלקים נכבדים מהתפילה נאמרים בשירה, ויש אווירה שמחה של ממש. כשהתחלתי להתפלל עם אשכנזים זה היה לי מוזר מאד הקטע הזה של לרקוד בתפילת ראש השנה. עד שהבנתי שזה הרבה יותר הולם יום המלכה. כשאתה ממליך עליך מלך - אתה אמור להיות שמח. ולגבי ונתנה תוקף - בדיוק ההיפך. זו תפילה של שגב אדיר. תיאור של עוצמת האל מול אפסות האדם. הצמרמורת לא קשורה לדין או לסליחה, אלא לפער בין אלוהים לבינינו, שבאמת מעביר צמרמורת.
המשך 18:13 13.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחי
על המאמר הזה צריך להגיד שכויייייחח!! סתם :-) חזק ואמץ!!
16:59 13.09.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר