מיומנה של הייטקיסטית דתית: בין דתיים לחילונים - סרוגים

מיומנה של הייטקיסטית דתית: בין דתיים לחילונים

מה גרם לעובדת הייטק דתיה להבהל באמצע ארוחת צהריים? למה הבוס החילוני התחיל פתאום להתעניין בתשעה באב? ואיך מסבירים לנציג חברה מברזיל למה נשים דתיות לא לוחצות לו את היד? אביגיל כהן, היא נשואה טרייה שעובדת בחברת הייטק ומספרת בפרקי יומן קצרים על החוויות בעבודה.

אביגיל כהן
מיומנה של הייטקיסטית דתית: בין דתיים לחילונים
  (פלאש90)

פרק א: בין דתיים לחילונים

בלי כיסוי

חודש שני לעבודה. כל יום אני יושבת לאכול ארוחת צהריים באחת משתי הקפיטריות בעבודה עם חברי הצוות שלי. הם מעדיפים את הבשרית, אבל מידי פעם הם מספיק נחמדים ומסכימים לבוא איתי לחלבי. לפעמים מצטרפים אנשים אחרים לשולחן שלנו, וכך יוצא לי לפגוש אנשים אחרים.

היום הצטרפה לשולחן שלנו אורית. אחרי מספר דקות אורית פנתה אלי ושאלה – את לא נשואה, נכון? מייד הידיים שלי זינקו לראש שלי, לראות שהכיסוי ראש שלי עדיין שם. כן, אני נשואה, אמרתי לאורית תוך כדי נשימת רווחה בידיעה שהכיסוי ראש שלי עדיין שם, למה עוד את חושבת שאני לובשת כיסוי ראש? אה, היא ענתה, חשבתי שזה קשור לצניעות כמו אצל ערביות.

לאחר מכן, כשדיברתי עם גיל לגבי מה שהיה, הוא סיפר לי על הפעם שהוא ליווה את הטיול של הבן שלו, והיו שם כמה בחורות משרות לאומי, אבא אחר ניגש אליו ואמר לו, שהן בכלל לא דתיות כי אין להן כיסוי ראש, גיל סיפר לי בגאווה שהוא הסביר לאבא השני שדתיות לובשות כיסוי ראש רק לאחר החתונה. אני נותרתי פעורת פה.

בלי מגע

הלו, אמרתי לבחור הברזילאי. הלו הוא ענה ושלח את היד שלו כדי ללחוץ את שלי. חייכתי בנימוס ולא שלחתי את היד שלי בחזרה.

פעם חשבתי שצריך לעשות את זה מנימוס וכדי לא להביך את הצד השני, אבל גיליתי שרוב החילונים מודעים למנהג המשונה הזה של בחורות דתיות, ושבחורים לא יהודיים תמיד שמחים לגלות על מנהגים מעניינים של היהודים, ממש כמו חוויה אנתרופולוגית בביקור אצל שבט אפריקאי נידח.

רועי מיהר ללחוץ לו יד במקומי ולהסביר לו באנגלית רצוצה – she don't touch men, it’s a religion thing, but you can shake my hand. והם צחקו קצת בזמן שאני גלגלתי עיניים.

שאר הטבעות

הי תראי, אמר לי רון, יש לנו טבעות נישואים דומות, רק שלי מזהב לבן ושלך מזהב צהוב. נכון הסכמתי בנימוס. לדעתי הן לא בדיוק אותו הדבר, וממילא שלי יפה יותר.

בטח לבעלך יש את אותו הדבר נכון? ממש לא, עניתי, אין לנו. אז איזה יש לו? משהו בזהב לבן? הסתכלתי על דני במבט תוהה, אין לו טבעת בכלל. דני ממש לא האמין למשמע אוזניו, אני לא הצלחתי להבין למה.

נכון, לאחים שלי יש טבעות, אבל האם כל כך מוזר לחשוב שיש גברים נשואים בלי טבעת? בכלל, כשהייתי קטנה הייתי בטוחה שאם למישהו יש טבעת זהב מן הסתם גם יש לו שן זהב מתאימה בפה. לא עזר שלמשך תקופה ארוכה אחרי שגיבשתי את התיאוריה היא באמת תאמה את המציאות.

דני לא הבין בכלל – איך זה יכול להיות שאין לו? איך יודעים שהוא נשוי? לא יודעים עניתי, זה משנה? משה שיושב במד השני של המשרד קרא – מה, לא ידעת שיש פוליגמיה ביהדות? לכן לא צריך טבעת…

מתי חל הצום?

הטלפון שלי צלצל במשרד, זה היה הבוס, כמובן שעניתי מייד. תגידי, הוא שאל אותי, יש לי שאלה הלכתית. הלכתית? שאלתי את עצמי, ממתי יש לו שאלות הלכתיות?? כן, עניתי. תשעה באב יוצא ביום שבת, הוא מתחיל, האם הצום בשבת, או שדוחים אותו ליום ראשון?

אני התפלאתי ממתי הצום מעניין אותו, רק שלושה שבועות קודם לכן, כשאמרתי לו שאני לא מגיעה בגלל ה-17 בתמוז, הוא אמר – אה כן, אני מכיר את הצום הזה, איך קוראים לו? 17 בתמוז עניתי. לא, זה התאריך, אבל מה השם שלו?…

אז עכשיו לא הבנתי, מה פתאום עכשיו הוא כל כך מתעניין בתשעה באב.

"כן, תשעה באב נדחה, עניתי, זה יהיה ביום ראשון". "יופי", הוא ענה לי, "פשוט אני באילת סוף שבוע, ורציתי לוודא שיש אוכל נורמלי בזמן שאני שם".

"אל תדאג", עניתי לו, "גם אם זה היה יוצא בשבת, באילת, אני לא חושבת שהיית מתקשה עם האוכל".

מה קשור בית המקדש עכשיו?

חגית באה אלי בעצבנות. דותן, הבחור השני במחלקה שלח מייל לקבוצה שמסבירה בכמה מילים למה אנחנו חוגגים את חג החנוכה, לאחר שאלות חוזרות ונשנות מצד אנשי הקבוצה.

אני לא מבינה, היא התפוצצה, למה הוא היה צריך להכניס את בית המקדש לתוך העניין הזה? וחוץ מזה, מה זה השנים האלה לבריאת העולם? הרי העולם קיים כבר מיליוני שנים, לא רק כמה אלפים בודדים.

את צודקת לגבי בריאת העולם, השנים זה לבריאת האדם ולא העולם. אמנם אלו רק שישה ימים אבל אומרים שכל יום היה שקול לאלפי ואפילו מילוני שנים.

"בטח" נשפה חגית, "סתם תירוצים. "ומה לגבי המקדש?".

המקדש? אבל לכן קוראים לזה חנוכה, כי מדובר על חנוכת המקדש – ספציפית חנוכת המזבח. את רוצה להגיד לי שזה פעם ראשונה שאת שומעת על זה?

"לא יודעת", פלטה חגית בזמן שיצאה, הרבה פחות נסערת ממה שהיתה כשנכנסה, "אני חוגגת בגלל שההורים שלי חוגגים וזה כייף, כנראה שזה לא ממש משנה לי למה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
יותר משה"יומן" הזה מעיד על סביבתה של הכותבת
אשר | 28-08-2012 16:18
הוא מעיד על הכותבת עצמה. לפני 15-20 שנים אדם דתי לא היה חושב פעמיים על ה"תקריות" במקום העבודה עם החילונים, משום שהוא היה גדל עם חילונים ורגיל בתקשורת עמהם. היום, כשהדתיים בחרו להסתגר בדלת אמותיהם מגיל אפס ועד שאין ברירה (בתי ספר נפרדים, אולפנות, ישיבות הסדר; לא אתפלא אם הכותבת למדה בבר אילן) - אז מה הפלא שכל קוריוז קטן באינטרקציה היום-יומית הפשוטה עם חילונים הופך להיות נושא ל"יומן". עצוב יותר מאשר משעשע.
2
מעיד על החינוך החילוני
דודי | 28-08-2012 16:35
אנשים חכמים ואינטלגנטים, אבל בורות מוחלטת בכל מה שקשור לתרבות יהודית. אנשים סקרנים, חכמים שמצליחים להמציא פטנטים שנמכרים בכל העולם, לא יודעים אפילו א' ב' של יהדות.
3
למה לא לחצת יד?
יובל | 28-08-2012 17:25
אם גבר מושיט, רוב הפוסקים סבורים שמותר ללחוץ (גם אם ביד רפה)
4
קבלי חח
| 28-08-2012 19:01
בתור קצין בצבא, אני שם לב למקרים דומים, שיש בנות אצלנו שבאות ללחוץ יד, ואז אני מסביר להן למה לא, והן אומרות לפעמים משפטים בסגנון- "ידעתי, אבל רציתי לנסות אותך" ואני תוהה???!
5
ככל שיהיו יותר קצינים
| 28-08-2012 22:40
דתיים קרביים(כי הם מתקדמיים...) כך ייטב לצה"ל! גם אצלי בצבא יש קטע כזה... ממליץ על הספר "נקדש את שמך בעולם", של לוחם בחטיבת גבעתי פרץ אייזנהר
6
למגיב מס' 4
חילונית | 29-08-2012 1:13
האמת...גם אני תוהה. לא ברורה לי הטיפשות המוחלטת בתשובתן של הבנות שרוצות "לנסות אותך". חוסר נימוס או סתם יהירות, או גרוע מזה. הצעתי לך..תתעלם.
7
תנסי להסביר להם את המילים של "מעוז צור"
רש"י | 29-08-2012 11:26
הם בטח יאהבו את הפירוש של המשפט שהם שרו עד היום בלי להבין: "לעת תכין מטבח מצר המנבח".
8
למגיב מס' 1: היית פעם בבר-אילן?
שאול | 29-08-2012 12:17
בניגוד למה שאתה חושב, רוב הסטודנטים שלומדים הם חילונים למהדרין. פעם במדור השליפות של "מעריב" שאלו את הפרופ' הלל וייס כיצד הוא היה מגדיר את בר-אילן. הוא ענה: "גן עדן". "למה?", הקשה המראיין? "כי הבנות הולכות שם בלבוש חוה", ענה וייס.
9
ההסבר על חנוכה לא נכון
אסף | 29-08-2012 16:41
חנוכה = חנו בכ"ה. בתאריך כה בכסלו נחו החשמונאים מאויביהם. אין קשר לחנוכת המזבח.
10
ל-9 ול-1
מנחם | 30-08-2012 7:42
9, אתה אמיתי? מה שאתה הבאת זה סוג של מדרש על השם לא הסיבה שבגללה קראו לזה חנוכה. אתה מכיר עוד חג שהשם שלו נובע מאיזה שהם ראשי תיבות כאלה? ל-1, נראה לי שאתה מתבלבל, בכל מפגש עם חילוניים שלא היו אף פעם בסביבה עם דתיים עולים הדברים האלה. אם תשים לב, היא לא כתבה כמעט בכלל על דברים שהיו מוזרים בעיניה במה שהחילונים עשו אלא חוויות מהיחס שלהם אליה. אני מסכים איתך שההסתגרות של הדתיים היום קצת מוגזמת אבל במקרה הזה נראה כאילו סימנת את המטרה ורק אחרי זה ירית את החץ...
11
למגיב 2. זה מראה עד כמה הממסד הדתי הצליח להמאיס את הדת
בן אנוש | 30-08-2012 8:46
זה מראה עד כמה הממסד הדתי הצליח להמאיס את הדת על החילוניים. פחות כפיה ויותר מאור פנים והיתה אולי הרבה יותר התענינות
12
למגיב 11. למה שלא נאשים את הממסד הדתי בכל תחלואות
טלי (חילונית) | 14-05-2014 9:21
החברה החילונית? זה יותר לנו מאשר מלקחת אחריות מדי פעם