הנתונים מראים כי העלאת מחירי הלחם היא עושק הציבור - סרוגים

הנתונים מראים כי העלאת מחירי הלחם היא עושק הציבור

"העלאת מחירי הלחם בב6.53% היא תרמית ואחיזת עיניים" אומרים במטה למען ארץ ישראל. "אין כל הצדקה להעלאת מחירי הלחם כלל" ומזכירים כי כשמחירי החיטה ירדו שר התמ"ת שמחון לא טרח להוריד את מחירי הלחם. ובכלל: "למה לפרוס את הלחם ולארוז בניילון זול מעלה את מחיר הלחם ב50%?

author-image
הנתונים מראים כי העלאת מחירי הלחם היא עושק הציבור
  עובדים עלינו. לחם. (פלאש90)

שר התמ"ת, שלום שמחון ושר האוצר שטייניץ, ביחד עם בעלי המאפיות ורשתות השיווק רק חיכו לרגע הזה. מחירי החיטה זינקו בחודש האחרון מ – 270$ לטון ל – 350$ לטון.

לפתע פתאום הודיעה משרד התמ"ת ביום 13.8.12 כי החל מחצות הלילה יועלה מחיר הלחם בפיקוח בשיעור של 6.53%. העלאת המחירים של הלחם בפיקוח תורצה ב"עלייה חדה של מחירי החיטה בעולם בחודש האחרון, וגרמה להעלאת מחירי הקמח המהווה מרכיב משמעותי במחיר הלחם."

בדיקה קפדנית שבצעה עמותת "המטה למען ארץ ישראל" מעלה כי מדובר בתרמית ואחיזת עיניים – אין כל הצדקה להעלאת מחירי הלחם כלל. ההיפך הוא הנכון – יש להוזיל את הלחם. להלן פירוט המימצאים:

ראשית, נדון במרכיב החיטה במחיר הלחם. בלחם של 750 גר' יש כ – 470 גר' קמח. מחיר הקמח למאפיות עלה ב – 12.5% (מ-1970 ש"ח לטון ל – 2220 ש"ח). ערך החיטה בכיכר לחם אחיד הוא פחות מ – 70 אגורות. מכאן שמרכיב החיטה מהווה בסך הכל 10% – 15% ממחיר הלחם (ללא מע"מ) שבפיקוח, ומשמעות התייקרות החיטה הוא כ – 10 אג' ממחיר הלחם. מדוע ייקרו את הלחם הפרוס ב – 49 אג', פי 5 מהתייקרות החיטה?

יתרה מכך – משקל החיטה בלחם רגיל ובלחם פרוס הוא זהה לחלוטין (750 גר'). מישהו יכול להסביר מדוע מחיר הלחם הרגיל עלה ב – 32 אג' בעוד מחיר הלחם הפרוס באותו משקל עלה ב – 49 אג' – למעלה מ- 53% יותר?

שנית, נדון בהתייקרות החיטה. אכן החיטה התייקרה בחודש האחרון בכ – 25% ל – 350$ לטון עקב חששות מבצורת בארה"ב. ואולם, גם כשנקבע מחיר הלחם בפעם הקודמת בפברואר 2011 היה מחיר החיטה 350$ לטון. מכאן שביחס לפברואר 2011 אין כל התייקרות במחיר החיטה!

יתרה מכך – מחירי החיטה ירדו בין פברואר 2011 ליוני 2012 ל – 270$ לטון, אך שר התמ"ת שמחון לא טרח להוריד את מחירי הלחם עקב הוזלת החיטה. מכאן עולה שכאשר החיטה מתייקרת הוא מייקר את המחירי הלחם, אך כאשר החיטה הוזלה – הוא "שוכח" להוזיל אותו. רק רווחי המאפיות ורשתות השיווק מרקיעים שחקים, ביחד עם גביית המיסים. שערוריה!

עליית מחירים מיותרת

שלישית, מחירי החיטה. מאז ומעולם מחירי החיטה בעולם עלו וירדו עקב שינויי מזג אויר. כך, לדוגמא, הגיעו מחירי החיטה באפריל 2008 ל – 440$ לטון, 30% יותר ממחירם כיום, בעוד שמחירי הלחם שבפיקוח היו נמוכים ב – 33% ממחירם כיום. וגם אז המאפיות והסופרמרקטים לא הפסידו! מצד שני, ביוני 2010 היה מחירי החיטה 150$ לטון, פחות ממחצי מחירו היום, אך מחירי הלחם בפיקוח כלל לא ירדו.

זאת ועוד – השינויים במחירי החיטה היומיים הם חדים וקצרי טווח, בעוד שחוזי האספקה של המאפיות הם ארוכי טווח ובמחירים קבועים ואינם מושפעים מהתנודות היומיות. מכאן שהתירוץ של "עליית מחירי החיטה בחודש האחרון" הוא כמעט חסר כל משמעות ביחס לעלויות היצור לאורך זמן.

רביעית, נבחן את התייקרות הלחם. כפי שיוכח בטבלה להלן, מיוני 2000 ועד אוגוסט 2012 התייקר הלחם האחיד הפרוס פי 2.5 עד פי 4.5 יותר מהתייקרות מדד המחירים לצרכן. אין לכך כל צל של הצדקה:

גרף התייקרות הלחם בהשוואה למדד:

למה לחם פרוס כל כך יקר?

חמישית, משרד התמ"ת החליט על ההתייקרות במחטף, מבלי לבצע כל שימוע, מבלי לקיים כל דיון ציבורי מסודר וללא כל שקיפות שלטונית בנושא מהותי זה. שרי התמ"ת והאוצר לא הודיעו על כוונתם להעלות את המחירים, לא ביקשו ולא קיבלו כל התייחסות מהציבור ומארגוני הצרכנים והעמותות המסייעות לנזקקים שייפגעו קשות מהתייקרות בלתי מוצדקת זו. זכות השימוע היא זכות מהותית, ודי בכך כדי לבטל את ההחלטה על ההתייקרות.

ששית, הממשלה והכנסת קבעו שבעוד כשבועיים יעלה המע"מ ב – 1%. מה בער להם להעלות את המחירים שבועיים לפני עליית המע"מ, שתביא לעליית מחירים נוספת?

שביעית, כדי ליצר כיכר לחם יש לזרוע את החיטה, לקצור, לדוש, לטחון לקמח, לערבב עם מים ומוצרים נוספים (שמרים, שמן, סוכר, מלח), להתפיח ולאפות. כל זה עולה 5.24 ש"ח לאחר ההעלאה ההאחרונה (לחם אחיד 750 גר'). לחם אחיד פרוס באותו משקל עולה 7.87 ש"ח. האם לפרוס את הלחם ולארוז בניילון זול עולה 2.63 ש"ח? 50% ממחיר הלחם?

המסקנה העולה מכל האמור לעיל היא שהעלאת מחירי הלחם בפיקוח שנעשתה במחטף ביום 14.8.12 היא פסולה מכל בחינה שהיא ויש לא רק לבטלה לאלתר אלא אף להוזיל את הלחם בלפחות 35% ולהתאים את התייקרותו למדד המחירים לצרכן! מי מגיש תביעה יצוגית?

==
עו"ד אביעד ויסולי הוא יו"ר המטה למען ארץ ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
קדימה לפעול הפגנות
| 15-08-2012 10:15
2
מחיר הלחם האחיד הוא הפסד למאפיות
אחד שיודע | 15-08-2012 11:56
הם מחוייבות לייצר אותו וסופגות את ההפסדים ע"י סובסידיה ממשלתית אולם בעיקר ע"י המאפים האחרים שאינם בפיקוח (הצרכן מסבסד בלחמניה או ב"לחם קל" את הלחם האחיד) . הממשלה תפסה טרמפ בכדי להשיל מעצמה את הסובסידיה שלה כדי להקל על התקציב. שר התמ"ת הבטיח לפצות את השכבות החלשות דרך הביטוח הלאומי. "סובסידיה לנצרך ולא למצרך". עכשיו תקראו מחדש את הנתנים שבכתבה.